| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
krenzler skrev:
Man kan måske også være heldig at SME har et eller andet liggende?
r-l-b: Er gummidutterne ved basen bløde og friske?
|
|
|
De er forhåbenligt slet ikke monterede |
|
|
??????? hvorfor De gummidutter jeg nævner er de 4 små gummi ringe der sidder i SME baseplatens hjørner - hvad er der galt i at have dem monteret ?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
bjørn skrev:
krenzler skrev:
|
|
|
De er forhåbenligt slet ikke monterede
|
|
|
??????? hvorfor
De gummidutter jeg nævner er de 4 små gummi ringe der sidder i SME baseplatens hjørner - hvad er der galt i at have dem monteret ??
|
|
|
Der må ikke være "bløde samlinger" i hele kæden fra pladetallerken via plint gennem armen frem til pick-up'en. Afkoblinger af den type er ensbetyden med at armen kan bevæge sig i forhold til pladetallerkenen, og det må den ikke. Tilsvarende skal pick'up'en fastspændes i huset så den ikke kan bevæge sig, noget der desværre ikke altid er muligt. Af samme årsag begyndte SME at medlevere noget kit der skulle forbedre koblingen pick-up/pick-uphus. I mangel af bedre kan det der blå plakatklæbemasse fra boghandleren bruges (lidt men nok) SME huset er desværre ikke plant på undersiden og mange pick-up'er er uheldigt udformet. Check knivlejerne i armen, det er et sårbart punkt. De samme gælder afkoblingen af kontravægten der giver anledning til resonanser (den er normalt afgået ved gummidøden) på den oprindelige SME arm kan tape gøre underværker uanset afkoblingens tilstand
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
bjørn skrev:
krenzler skrev:
|
|
|
De er forhåbenligt slet ikke monterede
|
|
|
??????? hvorfor
De gummidutter jeg nævner er de 4 små gummi ringe der sidder i SME baseplatens hjørner - hvad er der galt i at have dem monteret ??
|
|
|
Der må ikke være "bløde samlinger" i hele kæden fra pladetallerken via plint gennem armen frem til pick-up'en. Afkoblinger af den type er ensbetyden med at armen kan bevæge sig i forhold til pladetallerkenen, og det må den ikke. Tilsvarende skal pick'up'en fastspændes i huset så den ikke kan bevæge sig, noget der desværre ikke altid er muligt. Af samme årsag begyndte SME at medlevere noget kit der skulle forbedre koblingen pick-up/pick-uphus. I mangel af bedre kan det der blå plakatklæbemasse fra boghandleren bruges (lidt men nok) SME huset er desværre ikke plant på undersiden og mange pick-up'er er uheldigt udformet. Check knivlejerne i armen, det er et sårbart punkt. De samme gælder afkoblingen af kontravægten der giver anledning til resonanser (den er normalt afgået ved gummidøden) på den oprindelige SME arm kan tape gøre underværker uanset afkoblingens tilstand |
|
|
Bjørn har givetvis ret. Jeg har limet den som en fuld mand dinglende kontravægt fast med 3 nåle rundt om røret, og klistret pickuppen fast med Blu-tak på en bedaget Lencoarm, og det var absolut klart hørbart. Ideelt set er det jo kun nålearmen der skal bevæge sig med dens mikroskopiske små udsving. Prøv f.eks. at skrive med en af de der børneblyanter med en dims på en fjeder i ikke skrive enden af blyanten, og så overvej om fjederfidusen medfører øget præcision i skriveenden
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Av min arm - Det er jo herligt at der ligger udfordringer forude !
Spørgsmål :
Hvis der ikke skal være gummiduttet i SME basepladen hvorfor har SME så lavet det ? og Hvis jeg fjerner dem så skal jeg vel brug en større skrue ??
Vil det så også sige at en ideen med gummiskive under min runde baseplate er "no go" ??
Jeg har bluetak/elefantsnask ((kært barn mange navne)) - det skal så under Pick uppen ??
Hvordan kan det være at man så kan sælge et lille stykke skumgummi for 900 kr. som folk putter mellem PU og hoved - det lyder jo til at være det værste man kan gøre.
For god orden skyld skal jeg da lige sige at den trods disse fodfejl og trods det at den er monteret med en bilig high output pickUp allerede spiller meget meget godt i mine (utrænede men glade) ører
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Av min arm - Det er jo herligt at der ligger udfordringer forude !
Spørgsmål :
Hvis der ikke skal være gummiduttet i SME basepladen hvorfor har SME så lavet det ? og Hvis jeg fjerner dem så skal jeg vel brug en større skrue ??
Vil det så også sige at en ideen med gummiskive under min runde baseplate er "no go" ??
Jeg har bluetak/elefantsnask ((kært barn mange navne)) - det skal så under Pick uppen ??
Hvordan kan det være at man så kan sælge et lille stykke skumgummi for 900 kr. som folk putter mellem PU og hoved - det lyder jo til at være det værste man kan gøre.
For god orden skyld skal jeg da lige sige at den trods disse fodfejl og trods det at den er monteret med en bilig high output pickUp allerede spiller meget meget godt i mine (utrænede men glade) ører
|
|
|
Mit gæt er at de oprindelig har været der fordi der sidst i 50'erne da den blev konstrueret var det helt normalt med spinkle kasser med heftige motorer. Det må have været en fordel at prøve at mindske viberationer i at komme "baglæns" ind i pickuppen ved at prøve at bryde den ring der jo er mellem værk, plade, pickup, arm og så jo tilbage til værket fra armen. Det er er samme type argument som det berømte stykke skumgummi til 900 kr benytter sig af. I nogle tilfælde kan det måske også være en fordel at isolere pickuphusets flexninger fra en mindre optimal tonearm. Vi har vel endnu tilgode at se den fjedreophængte pickup, men det kan da være det kommer  På de nye SME arme er der ikke gummi der. Jeg har jo lige være i Århus og falde i svime over gennemtænktheden i SME/20 og SME/30. Og det der er tænkt er stivhed og atter stivhed, samt ingen og atter ingen resonanser, andet end dem der jo skal anslås i nålen. Med den store kasse du har, tror jeg heller ikke der kommer meget støj fra værket over til din tonearm, så jeg tror da du med fordel kan tænke stivhed der også med din type kasse. Så vidt jeg husker har SME huset sådan en slags forhøjninger i huset ved skruehullerne, sådan at pickuppen lægger an mod 2 tynde "ringe" i stedet for en plan flade? I det tilfælde ville jeg nok prøve elefantsnot, det hedder det her i huset, eller det der man bruger til at tætne køkkevaske og vandrør med i et tyndt passende lag. (Altså IKKE tapen, men garn og snask, tror det hedder noget med sanitets mastik?) Hellere glade utrænede øre, end sure trænede ører
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastik har jeg masser af - har brugt ca. 5 dåser til mine duelundhorn  Jeg har en lille metaleplade mellem pu og hus - den kan jo være fin at bruge til at "plane" mastik'en eller elefantsnottet for bedre vejgreb. Det kunne ellers se flot ud med sådan en gang hvid plastape - eller en ordentlig gan blår med grå snask på tube - det tror jeg jeg gemmer til jeg skal lave mit badeværrelse færdig. På min thorens 160 med SME IIIs er der stadig gummi i armbasen - der vil jeg måske tøve med at skifte dem ud - det er jeg en lille lægtvægter med flydende ophæng. Det med affjedret pick up - ved ikke hvorfor men jeg ser for mig en mono støddæmper fra en motocross cycel - bare meget lille - og en meget bulet plade der ikke magter at få pickup til at hoppe ud af rillen - og på siden står der" Van d. Hul: Paris - Dakar" - hæftigt Om alle omstændigheder vil jeg gemme gummidutterne så processen kan føre tilbage Nu har jeg ikke et SME antiskating lod og kanabaliserede istedet min Thorens TP21 arms lod - det dingler ikke - men det er vist ikke det du omtaler men det mærklige slaskede ophæng til Lenco armens kontralod. Det kunne være du skulle låne min ramponerede SME 3009 arm til din Lenco i stedet  bulen i armrøret kan du jo altid kalde et tweak
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Nu har jeg ikke et SME antiskating lod og kanabaliserede istedet min Thorens TP21 arms lod - det dingler ikke - men det er vist ikke det du omtaler men det mærklige slaskede ophæng til Lenco armens kontralod. Det kunne være du skulle låne min ramponerede SME 3009 arm til din Lenco i stedet bulen i armrøret kan du jo altid kalde et tweak
|
|
|
Tak for tilbuddet. Det var nu kontravægten der blev limet, armrøret og den stump rør kontravægten sidder på sidder forbundet med en gummibøsning. Armrøret røg ud helt ud til fordel for et kulfiberrør i ét stykke, det var lidt smartere. Ellers har jeg også en gammel Decca unipivot arm og en gammel Ortofon SMG-212, og en Ladegaard på vej..............
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er de sådan en 12 " sag som skal have en SPU-gold sidende for enden - så kommer jeg sku rendende med mine klassiske plader  en af mine venner har den på en thorens 124 og det lyder virkel godt - kan det passe at der pag. SPUens nåletryk ikke er antiskating på SMG-212 ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Er de sådan en 12 " sag som skal have en SPU-gold sidende for enden - så kommer jeg sku rendende med mine klassiske plader
en af mine venner har den på en thorens 124 og det lyder virkel godt - kan det passe at der pag. SPUens nåletryk ikke er antiskating på SMG-212 ?
|
|
|
Hvad du i første omgang kan prøve er følgende
Fjern de 4 gummityller, skruerne kan sikker genbruges evt. med en lille flad skive der passer ned i sme-basens undersænkning
Afmonter kontravægten. Et stykke formstabilt tape, gerne den type lærredstape klamhuggere bruger til at lappe flåede bogrygge med. Husk kun ét lag da kontravægtens ene ende skal kunne gå ind over tapen. Tapen skal dække den gummibøsning der forbinder de to rørdele.
Det modellervokslignende snask skal blot udfylde eventuelle tomrum mellem pu og hus.
Brug SME skabelonen til justering af overhæng. Har du ikke en så skaf en. Nålen skal stå lodret i rillen set både forfra og fra siden. Normalt indebærer det at armen står vandret når nålen er placeret i rillen. Til formålet bruges en ren, blank og helt bulefri plade af normaltykkelse.
Er der brug for at rette pu-husets vinkel slækkes omløberen en aning og huset drejes med let vold og omløberen spændes til (hold igen på røret af hensyn til knivlejerne)
Uden antiskatinglod udballanceres armen både lodret og vandret (det er derfor nåletrykvægtens bærearm kan flyttes)
Nåletryk justeres til fabrikantens anbefalede + et kvart til et halvt gram. Husk at skalaen på din 12" arm er fra 0-5 gram.
Antiskatingen sættes til samme "vægt" som nåletrykket men hellere for lidt end for meget.
Nu ved jeg ikke hvilken pu du har men en prisrimelig mulighed til din temmeligt tunge arm er Ortofon MC3turbo. Den passer fint til de gængse mm riaa indgange og er en neutral pick-up uden ortofons sædvanlige "sovs og kartofler" attitude.
Masser af gamle arme er uden antiskating men de er jo også beregnet til tunge pick-up'er og høje nåletryk (den gamle SME inklusive) og fuldstændig uegnet til bløde pick-up'er
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går listen igennem Bjørn - med forsigtighed.
Jeg har sat den op med dels SMEs skabelon til hvor hullet til basen skal sidde og dels en protraktor som Krenzler havde en link til med overhang på 11 mm og to nul punkter på 60 og 110 så vidt jeg husker.
Jeg har en elektronisk PU vægt og køre min 110er med 2,2 gram - er det for lidt ?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
60/110 er de nulpunkter som SME opgiver for denne arm. Forsøgte du med Baerwald r-l-b? Spørgsmålet er om du kan komme til at rotere pick-up'en de ca. 1,7 grad indad i hovedet som der skal til.
Baerwald/Loefgren (excel ark).
DL-110's maks. anbefalede VTF er 2,1g. (1,8g. +/-0,3g.) så 2,2g. er ikke for lidt.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
SME data for 3012:
Eff. længde: 305mm.
Overhang: 11mm.
Offset: 16,15 grader.
Monteringsafstand: 294mm.
Nulpunkter: 60,0mm/110,0mm.
Data hvis Baerwald nulpunkter bruges:
Eff. længde: 305mm.
Overhang: 13,373mm.
Offset: 17,841 grader (forhåbentligt muligt på trods af SME hovedets små runde huller).
Monteringsafstand: 291,63mm.
Nulpunkter: 66,0mm/120,89mm (Baerwald).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke meget at give af i de huller - jeg tror de i øvrigt at de var Bearwald jeg brugte - det var den du anbefalede -jeg gemmer resten til en lytteaften hvor jeg vil lade folk der kan høre forskel finpudse den hvis der mangler noget - men det overhang på næsten 14 mm passer msåke bedre med at få nul punkterne på plads
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Der er ikke meget at give af i de huller - jeg tror de i øvrigt at de var Bearwald jeg brugte - det var den du anbefalede -jeg gemmer resten til en lytteaften hvor jeg vil lade folk der kan høre forskel finpudse den hvis der mangler noget - men det overhang på næsten 14 mm passer msåke bedre med at få nul punkterne på plads |
|
|
Få fat i en original sme måleskabelon så du kan få sat armen ordenligt op, det burde ikke være det store problem
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
| Der er ikke meget at give af i de huller - jeg tror de i øvrigt at de var Bearwald jeg brugte - det var den du anbefalede -jeg gemmer resten til en lytteaften hvor jeg vil lade folk der kan høre forskel finpudse den hvis der mangler noget - men det overhang på næsten 14 mm passer msåke bedre med at få nul punkterne på plads |
|
|
Få fat i en original sme måleskabelon så du kan få sat armen ordenligt op, det burde ikke være det store problem |
|
|
Det aflange armhul er sat op efter SME skabelon og overhang er justeret til 11 mm som SME anbefaler - det er skuehullerne til PickUpen som ikke levner meget plads til vinkling __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du benytter SME's anbefalede nulpunkter/overhang for 3012 skulle det ikke være nødvendigt med nogen vinkling. Det er kun ved benyttelse af Baerwald at det er nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overhanget er jo 11 mm men nulpunkterne - kommer de så af sig selv når man har brugt SMEs skabelon til at montere armbasen ??
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal tjekke både overhang (11mm) og nulpunkter (60,0mm & 110,0mm) for at være på den sikre side. De skulle gerne passe sammen men overhang kan jo ikke fortælle dig om pick-up'en (eller rettere: nålen) løber parallelt med de dertil indrettede streger (på protraktoren).
Det vigtigste er at begge nulpunkter passer. Overhang bruger man til at dobbelt-tjekke med. Det er også hurtigere at pejle sig ind på nulpunkterne hvis man starter med at sætte overhang. Man dobbelt-tjekker frem og tilbage til det hele passer på en prik.
Overhang er desværre ikke altid sådan lige at komme til at tjekke præcist. Men jeg har jo foreslået dig en fremgangsmåde omkring dette...
Fik du udprintet nogle protraktorer på brugbar vis? Brug en LP under protraktoren (hvis den er tynd - papir/pap) for at måle tingene i rette højde.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak for tippet med at lægge ekstra plader på - det gjorde det nemmere
Enten er min centertap eller dl 110 meget magnetisk - de havde det lidt svært med hinanden
Jeg printede protrakteren ud og målte at størrelsesforholdet var korrekt
Det jeg har svært ved at fatte - sorry hvis jeg er langsom - det er :
SME armen kan kun skydes frem og tilbage i det aflange hul - det har jeg sat op efter SMEs egen skabelon for 3012 Som i øvrigt stæmte overens med det der var i den gamle metalplint
Pickuppen kan kun sidde i to ½ tomme huller - disse er ikke som på rega aflange - det vil sige at man kan ikke vinkle pickuppen i forhold til huset - den kan kun sidde på en måde!
Når man bruger overhang på 11 mm - så er der vel ikke så meget at stille op hvis ikke pickup huset er paralelt med de striber på protraktoren i de to nul punkter eller ??
am I missing something ??
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med SME's overhang og nulpunkter skulle det meget gerne passe når pick-up'en sidder helt lige i huset (med mindre at nålefanen er lidt skæv). Så dér bør det ikke være nødvendigt med nogen vinkling.
Det er det derimod hvis du vil bruge Baerwald nulpunkter (som nævnt). Det burde være muligt at rykke pick-up'en en lille smule fra side til side(?). Der er vel også en lille smule luft at give af der hvor skruerne løber på siden af pick-up'en? Det drejer sig jo kun om ca. 1,5-2 grader. Hvis man er den heldige ejer af en PU med metalhus og skruegevind (en dejlig ting) som f.eks. Ortofon's kontrapunkt serie kan det straks blive sværere.
Men det var jo heller ikke oprindeligt meningen at man skulle bruge andre nulpunkter end dem som fabrikanten specificerede. Nogle mener at man bør holde sig til de originale nulpunkter (noget med offset vinkelen i forhold til armens lejer) men det skal jeg ikke gøre mig klog på.
|
| Til top |
|
| |