| Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
hifiigen - du skal bare bruge ørene - kan du ikke lide det du hører så er du ikke til vintage husk også at dette vintage forum ikke er et vintage-high-end forum men blot et vintage-forum
|
|
|
Det burde vel ikke forhindre at man holdt sig lidt nuanceret til emnet |
|
|
1. Enig i at det for det senest meningstilkendegivere "bare" er en vintage tråd, og ikke en vintage high-end tråd. 2. Og også enig med bjørn. 3. Jeg kan ikke komme i tanke om mere, som jeg synes jeg kan bidrage med i denne tråd, så jeg pauserer ind til videre. God Påske. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad dit lyd-ideal er, Hifiigen. Er du til en meget analytisk lyd, med meget diskant? Hvordan med musiksmag, og lyttevaner? Jeg tror ikke vintagegrej er til dem der vil analysere og disikere musikken - de finder nok større tilfredsstillelse i moderne grej. Jeg for min del vil bare høre musik  . Masser af fed musik  ! Så kan dem der lyster bare disikere derudaf - så længe de ikke blander mig ind i det..
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIL HIFIIGEN og andre der ikke kan lide vintage grej og synes det er vigtig at overbevise os om jeres meningers værd så er der nu en tråd oprettet til jer under titlentil alle der ikke kan lide vintage
Fortsæt endelig i den tråd men lad os få denne tråd tilbage på emnet hvorfor jeg endnu en gang klipper Pliskens oprindelige indlæg ind
På tænker at få fat i en af de gamle kæmper. Kravene er nogenlunde som følger: -Skal have en lidt varm, og lyttevenlig lyd - evt. rør? -Må gerne være rimelig kraftig - et must at den ikke mister pusten. -Jeg er en sucker for træ, så det ville være lækkert med træsvøb. -Må gerne have en god indbygget MC Riaa - dog intet absolut krav. -Max pris på omkring 10.000 -Højttaler terminaler, som kan tage enten bananer, eller sko vil være lækkert - men heller intet absolut krav. Om
det er en integreret eller et forstærker sæt, er ikke afgørende. MEn
hvis det skal være en sæt, må pre og power meget gerne matche hinanden. Har kigget på Luxman, og der er flere spændende muligheder der. Men også Pioneer og Marantz har flere alternativer. Men
det kunne være sjovt, at hører om nogle af jer havde et indspark eller
to. Jeres forslag behøver ikke passe 100% til mine ønsker, men jo flere
desto bedre. Og gerne med begrundelse for jeres valg. På forhånd tak PS. Det er ikke på mangel på humor eller fordi jeg ikke synes det er ok at en tråd kører lidt af sporet en gang i mellem - men blot fordi formålet med at oprette tråd i vintage forum er et finde frem til det vintage grej som er godt udfra de erfaringer andre "vintage" brugere kan dele ud af og selvfølgelig at kunne ytre begejstring for vores grej.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan anbefale Sonys for- og effektforstærker; TA-E86B/TA-N86B på 2*80W kl. A/B eller 2*15W kl. A. Sættet kan fås på ebay til 3-4000.-. Jeg vil fremhæve RIAA'en i forforstærkeren som særdeles vellydende og med mange indstillingsmuligheder. Effektforstærkeren spiller også meget behageligt, især i kl. A, men den bliver meget, meget varm. Der er desuden masser af info på "thevintageknob". __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyesprit/TAE86/TAE86.ht ml + 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor lang var den periode hvor Luxman havde en slags "signatur" på fronten og trækasser der gik hele vejen rundt - det er der på min L-58-A og min kommende tuner T-50A - det er sk... flot og jeg er sikker på at det lyder bedre når jeg lytter til noget der ser så godt ud  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad dit lyd-ideal er, Hifiigen. Er du til en meget analytisk lyd, med meget diskant? Hvordan med musiksmag, og lyttevaner?
Jeg tror ikke vintagegrej er til dem der vil analysere og disikere musikken - de finder nok større tilfredsstillelse i moderne grej. Jeg for min del vil bare høre musik . Masser af fed musik ! Så kan dem der lyster bare disikere derudaf - så længe de ikke blander mig ind i det..  |
|
|
Hvis du nu havde været så gammel at du huske Vintagegrejet da det var nyt, og kunne huske behandling af det i diverse magasiner så ville du kunne huske at der blev analyseret på livet løs. Du ville også huske at mange af datidens apparater led af diverse transistorsygdomme der ofte medførte en decideret harsk diskantgengivelse og alvorlige problemer med at drive virkelige højttalere.
High Fidelitys test fra 11/1973 af Sansui TU9500 påpeger netop tunerens diskantbetonede klangbillede og den tendens til at fokusere på sus og anden højfrekvent baggrundsstøj (testen er iøvrig signeret navnkundige KS Møller)
A.T.Audio tilbyder i 1975 kunderne måling af højttalere m.v. med udstyr fra B&K, også i hjemmet inden valg af højttaler, forstærker m.v.
Den tilbagelænede bamsehygge er af nyere dato, datidens aktører havde et helt andet afklaret forhold til teknik og målinger, men det er jo blevet umoderne, nu skal man føle sig frem, men det gælder jo ikke kun for hifi
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Hvor lang var den periode hvor Luxman havde en slags "signatur" på fronten og trækasser der gik hele vejen rundt - det er der på min L-58-A og min kommende tuner T-50A - det er sk... flot og jeg er sikker på at det lyder bedre når jeg lytter til noget der ser så godt ud 
|
|
|
Ingen tvivl omkring det  Hvorom alting er, tyder meget på at der er fundet en "forstærker" som skal i hus nu. Lidt hints: En forstærker er jeg ej, Lytte til FM/AM glad for er jeg, 30 kilo og massiv træ på mig man ser, Jeg indrømmer gerne, metal med mér. Valget er en anelse uortodoks, i forhold til hvad jeg havde sat mig ud for at finde, men jeg er optimistisk! __________________ Well it just goes to show you that we're all on our own
Scrounging for our own share of good luck
Stab your brother in the back
And pick up your pay check
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille hint
__________________ Well it just goes to show you that we're all on our own
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at grunden til at en del vintage grej lyder godt idag er at det sættes sammen med komponenter det da det blev produceret i sin tid ikke kunne sæætes sammen med.
Nogel Vintage højtalere lyd godt med en moderne forstærker eller med CD som lydkilde, meden en Vintage forstærker lyder kanon sommen med et par nye højtalere
at sætte en god CD til min lille og meget højt skattede sansui AU 555A for den til at lyde klar bedre end hvis jeg satte en remdreven pladespiller anno 1972 med en sløv pickering pU på
Jeg tror måske at man på samme måde som shoot out på dens tore fm tuner hjemmeside kunne finde frem til en top 50 over vintage forstærkere - pladespilelre - højtalrere etc. men man skulle nok lave en særskilt for dicideret high-end vintage grej - selvom det måske er svært at sige hvornår noget er high end.
Var en revox b77 fx high end - eller hvar det bare en meget dyr spolebåndoptager ? Ditto monsterreceiveren SX1980 - highend elelr blot monster stor og temmelig dyr.
Jeg er gammel nok til at kunne huske nyt vintagegrej fra midt halvfjerdseren og frem - men da min omgangskreds og min forældres omgangskreds var lidt sløve i optrækket var der selvfølgelig mange ældre sager i brug i den periode hvor min interesse for lyd startede.
Jeg kan stadig huske en "B&O rør-Dirigen"t med en ortofonpladespiller (124) og nogle mærkelige højtalere (en slags horn tror jeg) som jeg lyttede til en gang i starten af 70erne med noget klassisk musik - jeg var helt bjertaget så smukt og harmonisk lød det
I der har alle de gamle High Fidelity numre liggende kan måske dele resultaterne af nogle meget negative tests og nogle meget positive tests fra dengang - så kan vi af/efterprøve dem i dag - det kan jo være vi lytter anderledes idag ?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plissken skrev:
Et lille hint

|
|
|
lidt træ er der på din monster receiver er det en silver front eller ??? pioneer - sansui - kenwood ??? tell us more __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
1250 -1280 -1980
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
right again Krenzler
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen til klubben - lettere misundelig på de flere HK du har at gøre godt med - du kan glæde dig - som storebror til min sx 980 må den jo bare være bedre endnu
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at tjekke den godt igennem i radiodelen - der er blevet nævnt at der er nogle IC kredse som ikke kan skaffes så radioddelen skal være 100% i orden når du køber den
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg tror at grunden til at en del vintage grej lyder godt idag er at det sættes sammen med komponenter det da det blev produceret i sin tid ikke kunne sæætes sammen med. Lyder meget plausibelt. Men må da indrømme at jeg synes der er lidt charme over den ikke helt perfekte lyd :)
Nogel Vintage højtalere lyd godt med en moderne forstærker eller med CD som lydkilde, meden en Vintage forstærker lyder kanon sommen med et par nye højtalere
at sætte en god CD til min lille og meget højt skattede sansui AU 555A for den til at lyde klar bedre end hvis jeg satte en remdreven pladespiller anno 1972 med en sløv pickering pU på
Jeg tror måske at man på samme måde som shoot out på dens tore fm tuner hjemmeside kunne finde frem til en top 50 over vintage forstærkere - pladespilelre - højtalrere etc. men man skulle nok lave en særskilt for dicideret high-end vintage grej - selvom det måske er svært at sige hvornår noget er high end. Jeg tror også at mange - mig selv inkluderet - lader hjertet veje lige så højt som ørene når tumlen vendes op og ned, når det kommer til Vintage grej.
Var en revox b77 fx high end - eller hvar det bare en meget dyr spolebåndoptager ? Ditto monsterreceiveren SX1980 - highend elelr blot monster stor og temmelig dyr.
Jeg er gammel nok til at kunne huske nyt vintagegrej fra midt halvfjerdseren og frem - men da min omgangskreds og min forældres omgangskreds var lidt sløve i optrækket var der selvfølgelig mange ældre sager i brug i den periode hvor min interesse for lyd startede.
Jeg kan stadig huske en "B&O rør-Dirigen"t med en ortofonpladespiller (124) og nogle mærkelige højtalere (en slags horn tror jeg) som jeg lyttede til en gang i starten af 70erne med noget klassisk musik - jeg var helt bjertaget så smukt og harmonisk lød det Det kunne faktisk være sjovt at hører et helt identisk setup idag, og se hvad man vil mene om det...
I der har alle de gamle High Fidelity numre liggende kan måske dele resultaterne af nogle meget negative tests og nogle meget positive tests fra dengang - så kan vi af/efterprøve dem i dag - det kan jo være vi lytter anderledes idag ? Det kunne være meget sjovt, tror dog mange film vil få ændres deres barndoms erindringer den ene eller anden vej.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er skisme godt ramt gutter  Det er en SX-1250. Den er jo kæmpe stor den æske. Men det er lidt et sats. Har endnu til gode at lytte til en god Pioneer når det kommer til stereo. Men indmaden lover godt. Og det jeg har kunnet læse på nettet, har generelt været endda meget rosende. Hvis alt går planmæssigt, skal den hentes iløbet af denne uge, og så skal jeg nok vende tilbage med masser af lytte indtryk.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS ud over at du skal huske at høre efter radiodelen så bed sælgeren om at lade den stå kold ind til du kommer ud til ham -mærk at den ikke har været tændt - så kan du bedre høre eom den har unoder når den startes kold - disse kan forsvinde når den er varm.
Jeg skal da indrømme at alt mit vintage grej lyder bedst når det har være tændt en ½ times tid eller mere
en ting til Du kan IKKE have den på din cykel !!!!!!!!
|
| Til top |
|
| |