Forfatter |
|
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
krenzler skrev:
Den er bestemt stilfuld. Det ligner en Henk the Fisherman plint. Han huserede vist på eBay på et tidspunkt.
|
|
|
Det ligner en Linn Akito. Måske et bedre valg til det flydende ophæng, hvis du da ikke er "låst" til rega endnu.
Edit: Det er nok en LV..
|
|
|
Starter med regaen og så må tiden vise hvad der sker
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht kabinettet, bør jeg så lave det uden en bund? og er der nogle forhold jeg skal tage til overvejelse mht trætyper og opbygning?
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville lave det uden bund - men hvis du vil have bund så skal du lave den tung og massiv, så den ikke kan spille med som den oprindelige masonitbund gør det. Og sørg for at den nemt kan tages af uden alt for meget fummel. Personligt ville jeg ikke have bund i en flydende subchassis-løsning - du skal ligge og rode med fjedrene og det foregår nedefra  Med hensyn til træsorter, så synes jeg ikke du skal lave det i massivt træ. Det har alt for meget egen-klang. Lav selve kassen som en præcis kopi af den oprindelige med trekantprofiler i hjørnerne osv. Så kan du evt. vælge at beklæde kassen med træ. Personligt ville jeg bygge den i 22 eller 27mm gennemfarvet sort mdf som ville få 10 gange skibslak. Men sådan er der jo så meget  Du kan også vælge at finere mdf'en når du har bygget kassen. Det kan blive megaflot ! Men pladespillere og massivt træ synes jeg ikke er nogen optimal ide.
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok mirland! Tror løsningen bliver noget MDF, som derefter fineres. Du skulle vel ikke vide, hvornår armboardet evt. kommer til sjælland?
Fik pudset tallerknen op igår. Den er godt nok blevet flot! næsten helt kromagtig.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror godt jeg kan garantere at armboardet er hos dig imorgen Når du nu har slidt fingre, arme og fint sandpapir (?) op (jeg kan forresten på det kraftigste anbefale at pudse op med Autosol og den grønne side af en opvaskesvamp, det er ikke så hårdt vved tallerkenen når man trækker den gamle lak af) så bør du smutte forbi THansen eller en anden bil-biks og købe noget bilvoks. Jeg købte noget fra "Extreme Nanotech" fra Turtle Wax, så gnubber du det på, lader det tørre og gnubber det af igen. Så bliver det viildt flot og tager ikke imod fingeraftryk i nær samme grad. Og samtidig undgår du også at skulle pudse den op hver anden dag fordi skidtet oxyderer. For det gør det. Jeg har leget med lakering af pladetallerkener men det er noget skieværk
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg pudsede/sleb med slipol, det virkede ret godt. Tror jeg prøver det med bilvoks i aften. Vi kan ikke have at den oxyderer så hurtigt  . Super at armboardet kommer så hurtigt. Så ved jeg godt hvad jeg skal bruge weekenden på
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonyes:
Har du set Gorm's Thorens DIY tråd her på forumet? Et meget gennemført projekt som måske kan inspirere lidt.
Han har bl.a. skiftet fjedrene ud med nogle støddæmpere...
Mvh.
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 27 Juli 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej sonyes.
Spændende at læse om dit Thorens projekt. Hvis jeg skal give dig et par råd omkring at montere noget andet end den originale Thorens arm, så kan jeg på det kraftigste anbefale dig at finde en velegnet arm uden armlift, eller en hvor den kan afmonteres, sådan at Thorens armliften kan bruges sammen med armen. Til at starte med havde jeg selv en SME IIIs arm på min TD 160, som du kan se her.

Medmindre at den arm du monterer har en meget blød armlift, så kan det være en pain in the a$$ at hæve armen under afspilning. Det kræver i det mindste en rutineret hånd, tungen lige i munden, vind i håret, solen i ryggen osv. osv. 
Jeg fik efterhånden selv nok af denne lidt besværlige betjening af armliften, og jeg vil ved samme lejlighed påpege at disse Thorens modeller oprindeligt var konstrueret med en armlift med cue-knappen siddende forrest på toppladen, af en ganske god grund. Subchassiset er så spil-levende, at den mindste fumlen ved armboardet sætter gang i fjedrerne.
På næste billede kan du se at jeg har skiftet SME armen ud med en gammel Audio-Technica arm. Udover at den lyder meget bedre, så har jeg kunne montere en armlift fra en TD 166 donor-plov. Hvis du kigger på det øverste billede, så kan du se at min pladespiller var født uden armlift, så der måtte lige bores lidt i toppladen til både cue-knap og armrest.
Det er uden sammenligning det bedste der nogensinde er sket for min pladespiller. Når man ligesom jeg, går fra at have monteret en arm med lift-funktionen siddende på armboardet, til derefter at kunne bruge en original armlift med cue-knappen siddende på toppladen, så tror jeg ikke at man ikke lyst til at gå tilbage igen. Jeg har bestemt ikke. Det kræver så bare at man selv kan lave et armboard hvor både arm + armlift kan monteres hver især. Der er ikke meget plads at give af, men det kan godt lade sig gøre med lidt opfindsomhed. 

Jeg kan samtidigt fortælle at rammen på min pladespiller er tungt massivt egetræ, og det lyder nu altså godt i mine ører. Jeg har også en massiv bundplade lavet i 21mm. tykt birkeXfinér. Jeg har prøvet at køre uden bundplade, men det lød ikke særligt godt.
Jeg kan jo godt forstå at du vil forsøge dig med Rega armen når du har sådan en liggende. Så finder du ud af om du kan vænne dig til den lidt krævende betjening af armlift funktionen.
Held og lykke med projektet. 
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej seansmiller. Spændende at se din flotte plov. Det lyder meget fornuftgit at finde en arm hvor jeg kan anvende den oprindelige liftfunktion. Har været vant til regaen på min STD, som egentlig er endnu mere levende end Thorensen, så jeg kan nok holde det ud indtil jeg finder noget andet.
Jeg smider billeder op i morgen så i kan følge lidt med. Armen er monteret og det hele er pudset op.
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det lidt billeder fra arbejdet:

Overvejer lidt at beholde det gamle kabinet og dæmpe det, samt lave en ny tung bund i mdf med 3 spikes under. Pudsede Kabinettet op med møbelpolish og det blev super flot. Regner med at den kommer til at spille i løbet af ugen
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da godt ud  Du kan jo prøve det med bunden og så se hvad du synes. Jeg tror det er en smagssag. I mine ører blev lyden strammet gevaldigt op uden den der masonitbund, den er monteret med fra fabrikken. Omvendt har jeg ikke prøvet at montere en tung bund. Så skal du bare have drejet nogle propper til at sætte i hullet med den gamle armlift og i de to huller hvor arm-resten var
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak  . Ja det kunne være fedt med nogle propper. Mangler bare lige en drejebænk  , Men nu må jeg se hvad jeg kan hitte på. Skal ud og købe dæmpeplader, rca-stik og spikes idag.
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ser godt ud sonyes.
Jeg startede også med en tyk mdf bund med 3 spikes under. Senere skiftede jeg den ud med den bundplade i 21mm. birketræsxfinér med Pulsar Points under i stedet for de almindelige spikes. Det forbedrede lyden yderligere i mine ører, men det er jo smag og behag.
Noget som også gav en hørbar forskel var da jeg limede en anti-skrid gummimåtte på indersiden af bundpladen. Det gav en mere direkte lyd på en god måde. Anti-skrid måtter kan som regel købes hos isenkræmmere for 10-20 kr. for en rulle. Resten af pladespilleren er dæmpet med blygummi, bortset fra subchassiset som jeg har dæmpet med kork, for ikke at belaste fjedrerne mere end hvad godt er.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lavede engang en plademåtte af en gammel blød ruskindsjakke, men fint vaskeskind er sikkert også godt - ruskindet havde rigtig godt fat i pladen, nedenunder lå der en "plattermatter" som er en meget tyk, tung og meget blød gummimåtte
Godt at se at der stadig er gang i pladespillere, og at det tages til "the next level"
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt med al den inspiration gutter! Der er jo masser af muligheder der skalm afprøves!
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at man bliver mindet om sådan noget gammelt kram en gang imellem. Jeg var egentlig selv startet på at splitte en gl 166'er ad.. og min mening var at forsøge at lave den med helt fast ophæng - uden noget diller-daller ala Rega.
Hvad siger i til at lave den anti-flydende?
Sorry for lån af tråd.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Godt at man bliver mindet om sådan noget gammelt kram en gang imellem. Jeg var egentlig selv startet på at splitte en gl 166'er ad.. og min mening var at forsøge at lave den med helt fast ophæng - uden noget diller-daller ala Rega.
Sorry for lån af tråd. |
|
|
Jeg siger: Kom igang !  Så kan jeg følge med på sidelinien og hvis det virker for dig, så skal jeg også igang  Jeg har tænkt tanken at man kunne lave en ganske habil pladespiller ved at bruge motor/tallerken fra en 166er uden affjedring i en massiv plint med f.eks en RB300 på. Jeg kan bare ikke helt gennemskue hvilken betydning det evt. ville have for lyden. Umiddelbart ville jeg skyde på ...ingen. Det kunne da være et sjovt projekt at gå igang med... __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Sorry for lån af tråd. |
|
|
Det er en fin idé, og hvis du vil høre min vurdering, så bliver du nødt til at montere et eller andet gummiværk imellem top- og subchassis.
Jeg har prøvet at høre hvordan min Thorens lyder når fjedrerne er skruet helt op, sådan at de to chassis dele støder fast mod hinanden, og det lød ad til. Lyden fik en sær metal rungende klang over sig.
Gorm, som har på hans flotte DIY TD150 brugt disse vibrationsdæmpere, som dog skal modificeres noget, da de er beregnet til at bære op til 15kg. pr. stk. og opefter.

De kan købes hos RS Components A/S
|
Til top |
|
|
sonyes Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter! Skal justere armhøjden nu. Hvordan kan jeg se om armhøjden er korrekt? På en simpel måde
|
Til top |
|
|