Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Nas server (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
funnyman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Overvejer at strikke en NAS server sammen, men hvad processor bør man bruge mht til strømforbrug vs pris.

Andre råd mht til NAS server modtages gerne :)

Mvh

Funnyman

Til top Vis funnyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af funnyman

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej Funnyman

Strøm vs pris er faktisk meget svært.

Jeg købte en server som skulle bruges til lidt af hvert. En P4 3GHz, 2GB ram, 500Gb harddisk.. Jeg satte den til og tænkte ikke mere over det. Efter en måned så jeg på min strømmåler at den fandeme brugte over 150watt.. En tur ned på elforsyningen og låne en watt måler. 189Watt i timen. Det er 4.5kW pr dag, altså en rund 10'er.
Alt i alt ca. 300kr om måneden. Det er sku ikke billigt at have edb i huset.

Jeg har skiftet det ud med et VIA bundkort i et lille ITX bundkort med en ekstern 60watt strømforsyning med 2 x 3.5" ekstern harddisk. Strømforbrug 64watt i timen. I alt ca. 90kr om måneden, altså en besparelse på 210kr. Jeg kører med Windows 2003 på serveren og det kører uden problemer. Jeg har ikke oplevet hastigheds problemer ved skift fra 3GHz P4 til en 1GHz VIA. Jeg henter stadig med godt 10MB/s via FTP og viser uden problemer HD film på tv'et.

Håber du kan bruge det til noget.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Måske den her tråd kan bruges til noget?

http://www.hifi-musik.dk/?forum=viewtopic&t=3073&hig hlight=

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hvis du læser Granholms indlæg først så er du sikkert godt hjulpet

Jeg vil tilføje dette.

Læg dine krav helt fast før du køber, og sæt gerne større krav en du mener til at starte med.

Jeg købte en QNAP ts-201 før den ramte danmark, den har jeg haft kørende og slukket en del, for mit problem opstod da jeg fik leget alt for meget med den.

Den var ikke kraftig nok til det jeg ønskede efter at have fundet ud af hvor mega cool det er at have såden en fætter i huset.

SÅ pt. arbejde jeg på en anden løsning med ubuntu server 7.04 inkl diverse programmer.

Hvordan det skal strikkes sammen til sidst er jeg ikke helt sikker på pt. men det bliver med 90 % sikkerhed ikke en færdig NAS, men en jeg bygger selv.

Du kan jo smutte forbi zaxonet.adsl.dk:6000 min QNAP kører her. så kan du kigge lidt på webserver og multimedia gallery = billedgallery

der ligger faktisk en del billeder af mit udstyr , minus cd afspiller og den ene effekt. De var lånt for at se om det var noget jeg ønskede.

Resten af funktionerne kræver login.. Men ønsker du at kigge længere ned kan vi nok også finde ud af dette, bare pm mig.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Der er lidt flere faktorer end bare CPU'en at tage hensyn til (det er klart at det stadig er den vigtigste).

AMD's processorer har lavest strømforbrug ved i idle, hvilket computeren sikkert vil stå i 80% af tiden.  Samtidig giver deres processorer faktisk mest "bang for the buck", dog kun marginalt.

En Intel CPU (Core2duo antaget) benytter afsætter mindst effekt når den kører for fuld skrald.

Hvis serveren blot skal streame musik et par timer om dagen og ellers anvendes som lager ville jeg klart vælge en billig Athlon x2'er.

Bundkortet betyder også en del. Det skal naturligvis være stabilt, men også power-efficient (oversættelse?). Her er jeg lidt på bar bund pt.

Strømforsyningen skal også være effektiv. Især under den påtænkte belastning. Strømforsyninger kan i visse tilfælde være så dårlige som 60% effektive (40% af effekten brændes af som varme). De bedste når 80-85%. En ofte overset detalje er netop kvaliteten på strømforsyningen.

Ekstra controllere (du vil sikkert anvende et antal diske i RAID når vi taler om NAS), bruger også strøm. Igen aner jeg ikke rigtigt noget om hvor meget, men nogle af dem bliver altså afsindigt varme og bruger dermed en pæn portion strøm.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da så mene at Vias Mini-ITX bundkort er det mest strømeffektive, også ved idle. De er ekstremt lavtforbrugende.

Deres nyeste serie har et ekstremt lavt strømforbrug (mener det er under 20 Watt). Du kan selvfølgelig købe en dedikeret NAS-server, men der har det med at være kompatibilitetsproblemer med dem og eventuelt Squeezebox og så det at få harddiske til at gå i dvale for at spare strøm. Det er så en noget dyrere løsning end at købe en NAS-boks, men den er temmelig meget mere fleksibel da du jo så har en reel server at lege med. Jeg mener også at Linux-drivere er ved at være med fremme hvis det har interesse.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Ja dem (VIA ITX) havde jeg da glemt alt om.

Intel kommer for øvrigt også snart med en ny processoer (jeg kan ikke huske navn/kodenavn) der i øvrigt skulle mere end halvere det nuværende effektforbrug ift. Core2Duo.

Transmetas processorer var måske også værd at tage et kig på, selvom det måske bliver svært at finde en forhandler.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget en HTPC ud fra lavest effekt forbrug. Jeg valgte følgende stumper:

• Gigabyte GA-MA69GM-S2H
  • Athlon X2 BE-2350
  • Corsair XMS2 Twin2x2048-6400
  • 200GB Western Digital (Havde den i forvejen)
  • 450W Chill Innovation PSU (Havde den i forvejen)

Jeg bruger Crystal CPUID til at styre Vcore og multiplier, hvilket giver følgende strømforbrug ved 200MHz FSB

• 10,5x200 ved 1,025V = 2.100MHz -> 78W
  • 8,0x200 ved 0,925V = 1.600MHz -> 70W
  • 5,0x200 ved 0,800V = 1.000MHz -> 59W

Hvis du underclocker FSB kan du sikker komme ned på 50-55W idle.

Du bør bruge S3 sleep og WOL (Wake on LAN) så snart den ikke er i brug. Så tager det ikke mere end harddisk spinup tiden før du har adgang til filerne igen. Min bruger ca. 7W i S3 sleep. Med en bedre PSU kan du sikkert komme ned på 3-4W. 

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor mange diske du har planer om at sætte i din server, men hvis du overvejer at køre fx RAID-5 så du ikke mister alle dine data hvis den ene disk ryger, så vil den billigste løsning være en Athlon X2 + et bundkort med onboard RAID-controller, da en PCI eller PCIe RAID-controller til RAID-5 koster ca. 1000,-. For den pris kan du få en AMD CPU + bundkort med RAID-5.

Jeg har selv bygget en server med en Athlon 3500+, ASUS bundkort, 1 GB ram og 4x400 GB Samsung-diske som kører RAID-5.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hvad diske angår kan et par "grønne" fra Western Digital anbefales - ikke den hurtigste disk i "byen", men 4W idle for en 3,5" disk...

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=336

http://www.tomshardware.com/2007/10/11/wd_caviar_gp/

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Angående CPU'er kan AMD's X2 BE-2xxx anbefales, de er opgivet til en max TDP på 45 W og kan formentlig undervoltes en del. Det kan min egen "gamle" 3500+ i hvert fald.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en Synology DS207:

http://www.synology.com/enu/products/DS207/index.php

Til mit brug virker den udmærket. Dog forstår jeg ikke den skal have en blæser kørende for at køle harddisken (eller hvad det nu er den køler - den peger i hvert fald på harddisken)

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en QNAP 109 TS nas server. Den har et meget lavt strømforbrug på 14.4 Watt, men den er desværre ikke kraftig nok til at køre SlimServer på en fornuftig måde. Jeg købte den p.g.a. dens lave strømforbrug, og delvis p.g.a. positiv omtale på nettet. Men det kan altså ikke anbefales at køre SlimServer på en af de små færdige Nas løsninger. De er ganske enkelt ikke kraftige nok. Selvom jeg har deaktiveret alle andre processer undtagen SlimServeren, så er Nas'en håbløs overbelastet. Alting tager en evighed og rent subjektiv synes jeg også at SB3'en lyder en smule dårligere via Nas'en, der er noget mere støj og "kliks" i musikken, som normalt ikke er der.

Det er muligt at folk der kun afspiller mp3 filer ikke mærker det så meget, da data mængden så er noget mindre. Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har mp3 filer liggende på min, jeg bruger kun flac.

Min løsning bliver nok også en PC løsning. Jeg vil dog nok, for at spare lidt strøm og slidtage, vælge en single disk løsning med en sekundær backup-disk. På den måde har man kun en harddisk kørende hele tiden, og den anden startes kun hver gang der skal laves en backup. En RAID løsning virker på mig lidt som overkill, hvis den kun skal bruges til musik server.

M.v.h

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan på ingen måde se hvordan din nas eller pc for den skyld skulle kunne lave knas eller klik lyde til squezen. Det eneste den modtager er 0 og 1.

Det eneste jeg mener der kunne give støj og klik er nettet eller strømforsyning

Squezen bruger en switchmode strømforsyning som standart, den kan være skylden i de kliks du hører. en linær strømforsning kan fjerne dette.

elekronisk udstyr kan sende støj ud på nettet, så hvis du har computer, squez, køleskab med mere sidende på samme gruppe i eltavlen kan dette give støj. bemærk "kan" Hvis du har noget af dit lyd udstyr jordet men ikke det hele kan dette også give problemer.

har selv brugt qnap til slimserver og har aldrig oplevet støj eller klik lyde, men har også en linær strømforsyning

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Min server kører pt på et embedded mother-board, med en 650MHz Ultra Low Voltage Celeron processor og 512MB RAM. Hele boardet incl CPU og RAM bruger totalt 15 watt ved maks belastning.
Hertil kommer en 2.5" harddisk, der bruger ca. 2.1 watt. Altså totalt 17 watt.

Strømforsyningen er en open frame udgave, med en effektivitet ved denne effekt på ca. 88%. Det totale strømforbrug er derfor under 20 watt!

Jeg kører Windos XP Embedded, hvilket fylder ca. 280MB i min konfiguration, og anvender ca. 60MB RAM. Og det går forholdsvis kvikt!! Opstartstiden er under 10 sek pt på en 650MHz Ultra Low Voltage Celeron... Stik det .

Jeg forstår ikke folk der køber P4, DualCore osv til en filserver. Min 650MHz er RIGELIG hurtig til fildeling. Selv hvis jeg henter maks hastighed over 100Mb LAN, er den stort set ikke belastet.

Jeg er pt ved at kigge på opgradering af serveren. Planen er evt at udskifte bundkortet, til en type med 1GHz Ultra Low Voltage Celeron eller en 1GHz VIA C7. Da de har stort set samme strømforbrug, kommer det til at afhænge af performance. C7 har dog en fordel i, at dens strømstyring faktisk er noget mere effektiv end Intels.
Desuden forventer jeg at lægge mit styresystem på en 1GB Compact Flash i stedet for min 2.5" harddisk. Det sænker strømforbruget en smule, og gør serveren 100% lydløs, da der således INGEN bevægelige dele er. CPU'en er i forvejen fanless som standard.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Zaxo skrev:
Jeg kan på ingen måde se hvordan din nas eller pc for den skyld skulle kunne lave knas eller klik lyde til squezen. Det eneste den modtager er 0 og 1.

Det eneste jeg mener der kunne give støj og klik er nettet eller strømforsyning

Squezen bruger en switchmode strømforsyning som standart, den kan være skylden i de kliks du hører. en linær strømforsning kan fjerne dette.

elekronisk udstyr kan sende støj ud på nettet, så hvis du har computer, squez, køleskab med mere sidende på samme gruppe i eltavlen kan dette give støj. bemærk "kan" Hvis du har noget af dit lyd udstyr jordet men ikke det hele kan dette også give problemer.

har selv brugt qnap til slimserver og har aldrig oplevet støj eller klik lyde, men har også en linær strømforsyning

Jeg skal ikke kunne sige hvor støjen kommer fra. Men den er der! Det kunne være QNap strømfosyningen (switchmode) der sammen med Squeeze boxens strømforsyning laver noget ravage. Men som sagt jeg ved det ikke. Støjen er der ikke når SB fødes af en PC, der jo også har switchmode forsyning, så det kan også være noget udefra kommende støj der har generet de gange jeg har prøvet.

Noget andet der også har irriteret en lille smule er volumen-kontrollen i SB'en. Når den kører via Win PC-Slimserver 6.5.0 har volumen-kontrollen 100 små trin hvilket er ok. Men når den kører via Nas'en (kører linux SlimServer 6.5.3) så har den kun 10 store trin. Der er godt nok 100 tal men kun 10 virkelige trin. De ligger således:

0, 1, 9-10, 21-22, 33-34, 45-46, 57-58, 69-70, 81-82, 93-94 
                  1  2    3        4         5        6        7         8         9       10

Jeg regner med at det er en fejl i Slimserver version 6.5.3. Men det er desværre ikke så let at opgradere/nedgradere da jeg ikke er den store haj til Linux.

m.v.h.

Zaxo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Til Noise Jeg kan ikke svarer på det med volume over slimserver 6.5.3 under linux, jeg bruger ekstern dac samt forforstærker, så udgangs volumen står altid til "lad ekstern device et eller andet styrer. bla bla "

så har aldrig brugt volume kontrollen på squezeboxen

Det lyder spændene med det setup du har der Hurtig.

som udgangspunkt i min opsætning af server vil jeg nemlig gerne have de samme features som QNAP har, dog med lidt mere ram og power. TS-201 har bare ikke nok muskelkraft til slimserver samt SQL

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Til Hurtig Har du erfaring med Compact Flash (CF). Har hørt at det kun er en fordel ved læs. Skrivning er den ikke glad for. XP kan vist nok også kun boot'e fra CF med SATA interface.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ang. Compact flash kan du få nogle problemer med levetiden på hukommelseskortet. Flash hukommelse har et begrænset antal gange man kan skrive/overskrive de enkelte hukommelses- områder på kortet. I sig selv ikke et problem hvis ikke det var fordi Windows generelt har en stor disk aktivitet. Det vil sige Windows står altid og skriver/opdaterer et eller andet til disken/kortet. Det vil sige at efter få måneder vil et given hukommelseskort, afhængig af kvalitet, være brændt ud og vil fejle.

Det skal dog siges at der hele tiden kommer nye og bedre flashkort på markedet, så hvis det er de nye flash-diske til brug i de aller nyeste laptops der er tale om er sagen selvfølgelig anderledes. Men det er prisen også.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

@ PSSO:
Du kan sagtens boote fra et almindeligt CF kort. De bundkort jeg anvender er beregnet til industriel brug, og er ALTID udstyret med en CF sokkel direkte på bundkortet, så man kan opbygge systemer der kun kører på flash. Det er ofte nødvendigt, hvis man konstruerer en maskine, der er udsat for høje temperaturer og rystelser.

@ Noise:
Det er helt korrekt, at man skal være forsigtig med bare at anvende et flash kort i stedet for en harddisk, da kortene har et begrænset antal skrivninger inden de enkelte celler ødelægges. Det er specielt kritisjk, hvis man vælger et tilfældigt kort på eks edbpriser, da de ALLE er consumer-kort, også selvom man køber extreme udgaver (der primært hentyder til hastigheden). Køber man derimod industrikort, er problemet ikke så stort, da flash contolleren på disse normalt fordeler skrivningerne ud på forskellige celler, og deved fordeler sliddet på alle cellerne. Et consumer-kort kan ødelægges på få minutter, hvis bare man skriver til samme celle igen og igen.

Men.... problemet kan totalt løses når man kører XPE. XPE er nemlig beregnet på embeddede systemer, hvor man ofte anvender flash fremfor harddisk.
Derfor findes der en funktion, der hedder Enhanced Write Filter, der gør at man ikke konstant står og skriver til disken. Man swapper i RAM og skriver eks hver 10 min. Snedigt... Og så holder en flash pludselig længere end en harddisk.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes