don dario skrev:
fredmarantz skrev:
Emission (kommer fra Latin = "at sende noget ud")
Heateren varmer katoden op - katoden indeholder elektronmateriale som skal sendes af sted mod anoden. Når katoden er blevet varmet tilstrækkeligt op vil den, hvis der er sat tilstrækkelig spænding mellem katode og anode (tit med et eller to styregitre til hjælp) sende en elktronsky af sted mod anoden. Når elektronskyen rammer anoden omsættes denne energi til strøm (måles i ampere = I). En given spænding mellem disse elektroder vil generere en vis emission (elektronvandringsintensitet) og en heraf følgende strøm, som "tappes" fra anoden og væk fra røret til resten af kredsløbet.
Jo større spænding - jo kraftigere emission, men det skal kontrolleres, da røret enten ikke vil passe ind i kredsløbet med for megen emission (eller for lidt). Hvis emissionen bliver for kraftig i forhold til, hvad røret er konstrueret til, kan man opleve "redplating" - hvor selve anoden får røde pletter, hvor elektronerne rammer hårdest og udvikler mest strøm. Dette kan ødelægge røret i løbet af kort tid og bør selvfølgelig undgås.
Emissionen er dog uundværlig, da det jo er en del af selve rørets formål - at generere strøm fra anoden (eller anodERNE).
Hvis katoden er træt eller i dåerlig stand - har muligvis opbrugt sin kvote af elektroner - vil emissionen falde og røret er på vej i graven. Man KAN dog rengenerere røret, hvis man laver nogle forskellige heksekunster og det er ike altid at det virker. Nogle gange er katoden i dårlig stand på grund af slaggeforekomster. Disse kan brændes af og røret (katoden) bliver i stand til igen at sende elektroner af sted (emission). Denne regenerering lader sig normalt ikke gøre på udgangsrør - desværre.
Vh
Freddy
|
|
|
Ok.. det må jeg sige.. det er god uddybelse af mit spørgsmål det vil siges at det både er Amp og Volt man måler i den gængse goodness test eller hva er det der?? Du mener at det en rør tester ska kunne teste er emission og Gm... mere?? Har købt mig en tester og får den på onsdag.. hold op jeg glæder mig:-) Tænkte på, kunne man ikk finde et rør man vidste var målt 100% korrekt med en kalibreret tester og så f.eks finde ud af at den i de forskellige test man laver finder ud af den afviger ca 10% i dem alle, så ikk bare bruge den som en nødløsning indtil den er blevet kalib. bruger den og så bare lægge de 10% på når jeg så måler mine rør?? eller er det helt galt??? MVH Don |
|
|
Jeg ville ikke hænge mig særlig meget i begrebet "goodness factor", men i dennne forbindelse blot kigge lidt på metret - hvor replace/good-nålen befinder sig. Jeg synes, at det er vigtigere at få sat tal på emission og Gm ( transconduktants/Mhos = forstærkningsEVNE) - desuden er det jo godt, at man kan checke, om et rør har god isolering mellem de enkelte dele inde i røret (elektroder), så vi ikke har "krybestrøm"/overslag/kortslutninger mellem de enkelte dele inden i røret.
En tester skal kunne måle emissions ved flere forskellige spændinger, hvis man er DIY'er, så man kan lave kurver over stejlhed osv. Hvis man ikke er DIY'er, men blot en glad amatør (som jeg), så skal man kunne måle rørets emission ved realistiske testspændinger, så det ligner forholdene i vores forstærkere ellers er der egentlig ikke så meget ved det.
Hvis det var mig, så skulle man kunne måle:
Emission v. realistisk spænding
Gm (forstærkningsevne)
Isolering mellem elektroderne.
Desuden ville det være fedt, hvis testeren var nem arbejde med, så man kunne switche mellem A1 (anodesystem 1) + A2 ( anodesystem 2), da vi som hifi-folk ofte, ja næsten altid bruger dobbelttrioder i vore apparater. - så er det også en leg at matche trioderne i et enkelt rør.
Desuden ville jeg sikre mig, at testeren havde god dokumentation, dvs. at man let ville kunne få fat i de opskrifter, der skulle til, for at teste de forskellige rør.
Dit sidste forslag med et referencerør er en særdeles god idé -
Men husk lige at lade ørene bestemme også - vi har bege erfaringer med et rør, som målte fint, men passede ad helvede til i din forstærker (guderne må vide hvorfor). - dette kunne MIN tester ikke gøre rede for.
Vh
Freddy |