| Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
Hey
Var forbi hifi4you i fredags, og forelagde problematikken om tråden, og han kunne ikke sige andet end det her trådværk skulle være det bedste, tog motoren med og hvis den skulle udskiftes så bliver det faktisk ret beskostelig, og endnu dyrere hvis jeg vil ha separat motorstyring..
Han fortalte også at han aldrig havde hørt om en defekter i den motor jeg bruger, men jeg fik noget nyt tråd med hjem, og ja nu er vibrationerne væk igen, man kan dog ane at motoren siger noget, men det forstyre ikke afspilningen.. |
|
|
Hvis du evt. har garanti på pladespilleren, bør du have en anden motor, hvis den støjer/vibrerer så meget som du tidligere har beskrevet. Og der er ingen 'smarte' forklaringer á la "det er helt normalt for den type motor" der duer. [Historie: Husker at Renault for nogle (få) år siden leverede motorer der nærmest brugte en liter motorolie pr. 1000 kilometer. Men det var helt normalt, sagde forhandlerne. Og mange accepterede dén forklaring. Det siger sig selv, at disse motorer var fejlkonstruerede....]. Hvis du kan høre din motor, når du står foran pladespilleren vil det naturligvis 'forstyrre' afspilningen. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Imbalance skrev:
|
Hey
Var forbi hifi4you i fredags, og forelagde problematikken om tråden, og han kunne ikke sige andet end det her trådværk skulle være det bedste, tog motoren med og hvis den skulle udskiftes så bliver det faktisk ret beskostelig, og endnu dyrere hvis jeg vil ha separat motorstyring..
Han fortalte også at han aldrig havde hørt om en defekter i den motor jeg bruger, men jeg fik noget nyt tråd med hjem, og ja nu er vibrationerne væk igen, man kan dog ane at motoren siger noget, men det forstyre ikke afspilningen..
|
|
|
Hvis du evt. har garanti på pladespilleren, bør du have en anden motor, hvis den støjer/vibrerer så meget som du tidligere har beskrevet. Og der er ingen 'smarte' forklaringer á la "det er helt normalt for den type motor" der duer. [Historie: Husker at Renault for nogle (få) år siden leverede motorer der nærmest brugte en liter motorolie pr. 1000 kilometer. Men det var helt normalt, sagde forhandlerne. Og mange accepterede dén forklaring. Det siger sig selv, at disse motorer var fejlkonstruerede....].
Hvis du kan høre din motor, når du står foran pladespilleren vil det naturligvis 'forstyrre' afspilningen.
Mvh. Niels
|
|
|
Nu har jeg ikk købt pladespilleren hos ham, men han forhandler dem så garanti er der ikk noget af..
Det forstyrre ikk at motoren afgiver lidt støj da jeg skal have øret tæt på, det er meget lidt og vel ikk noget jeg skulle have nævnt som sådan, men det skal jo selvfølgelig ikke blive værrere end det er nu, men nu er jeg også obs på det fordi det var meget grelt før..
Men det var tråden som var problemet og det virker med den tynde nylontråd og det vil jeg så fortsætte med at bruge... __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt lyde som om motoren kunne trænge til en lille smule olie i lejerne, nok mest i det øverste, hvor sidetrækket er størst. Husk nu at det kun er en lille smule.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
| Det kunne godt lyde som om motoren kunne trænge til en lille smule olie i lejerne, nok mest i det øverste, hvor sidetrækket er størst. Husk nu at det kun er en lille smule. |
|
|
Lyder som en god ide, jeg har olien til pladespillerens center leje og det kunne vel være oplagt at bruge, men ja varsom skal man jo nok være pga den smule elektronik der er i motoren? __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance,
Som jeg hører dig er det et problem som opstod pga. knuden - altså skaber knuden støjen.
Hvis dette er korrekt så er der flere muligheder for at løse problemet ... mindre knude ... kan bindes på mange måder! Her er en knude jeg selv benytter.
http://www.soundscapehifi.com/scheu-analog-faq.htm
Det næste er trådens type. Jeg har ikke selv haft held med tandtråd, som jeg finder for kraftigt til mit formål. Jeg har brugt forskellig fiskeline - og her må man prøve sig frem. Men det er du jo også selv nået frem til.
Det næste er at en løsere tråd giver mindre problemer med knuden. Problemet med kunden opstår når den passerer motoren ... det giver et stød som overføres til pladetallerken - hvilket giver en lavfrekvent lyd. Så det er et kompromis - stram tråd giver en fast styring af pladetallerken med hurtig opstart og måske en mere stabil hastighed - men giver så til gengæld også problemer med støj fra knuden.
Sidst men ikke mindst så kan man måske stille motoren på noget som fjedrer lidt. Hvis motoren står 100% fast, så bliver bumpet fra knuden værre. Scheu anbefaler at motoren monteres i noget blødt materiale for at afhjælpe problemet (det gælder DIY versionen af Scheu's motor).
Håber ovenstående er til hjælp.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Imbalance,
Som jeg hører dig er det et problem som opstod pga. knuden - altså skaber knuden støjen.
Hvis dette er korrekt så er der flere muligheder for at løse problemet ... mindre knude ... kan bindes på mange måder! Her er en knude jeg selv benytter.
http://www.soundscapehifi.com/scheu-analog-faq.htm
Det næste er trådens type. Jeg har ikke selv haft held med tandtråd, som jeg finder for kraftigt til mit formål. Jeg har brugt forskellig fiskeline - og her må man prøve sig frem. Men det er du jo også selv nået frem til.
Det næste er at en løsere tråd giver mindre problemer med knuden. Problemet med kunden opstår når det passerer motoren ... det giver et stød som overføres til pladettallerken - hvilket giver en lavfrekvent lyd. Så det er et kompromis - stram tråd giver en fast styring af pladetallerken med hurtig opstart og måske en mere stabil hastighed - men giver så til gengæld også problemer med støj fra knuden.
Sidst men ikke mindst så kan man måske stille motoren på noget som fjedrer lidt. Hvis motoren står 100% fast, så bliver bumpet fra knuden værre. Scheu anbefaler at motoren monteres i noget blødt materiale for at afhjælpe problemet (det gælder DIY versionen af Scheu's motor.).
Håber ovenstående er til hjælp.
Bundy
|
|
|
Eneste absorbering motoren har er 6 gummi dutter under den, den har ikke direkte kontakt til underlaget..
Støjen blev forstærket pga den stive tråd, om knuden også gjorde det værrere skal jeg ikk byde på, men den vil jo være noget hårdere pga den stivere tråd, og har næppe gjort den bedre..
Jeg har spændt tråden godt op nu, og knuden er lavet fra fabrikanten og virker ikke særlig professionel udført, men jeg har ikk noget bedre alternativ end den jeg bruger nu...
Jeg har intet problem med at starte pladetallerken med håndkraft og det gør jeg altid, men jeg vil da lige eksperimentere med en løsere opsætning, men skal finde punktet hvor tråden ikke glider.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille tilføjelse ..
Clearaudio sælger remme 1 og 2 mm. der er ca. 99 cm. lange så vidt jeg kan se. Ved ikke om det er for kort til din pladespiller. De kan købes i deres WEB-shop til 29 EUR.
De er lavet af silikone og er runde.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance,
Hvis du har spændt tråden meget op så giver det problemer med knuden på tråden. Ydermere overføres langt mere støj fra motoren i en helt stram rem/tråd.
Der er tillige en risiko for at dette skader motoren på sigt, idet man så reelt belaster denne.
Så prøv at løsne det lidt ...
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
En lille tilføjelse ..
Clearaudio sælger remme 1 og 2 mm. der er ca. 99 cm. lange så vidt jeg kan se. Ved ikke om det er for kort til din pladespiller. De kan købes i deres WEB-shop til 29 EUR.
De er lavet af silikone og er runde.
Bundy
|
|
|
Har tjekket dem ud og de dur desværre ikke, remmen skal være 106cm og 99cm er alt for lidt..
Men det her bør virke og det er sådan pladespilleren er lavet så må jeg som skrevet ekperimentere lidt, men som det er nu kan jeg sagtens leve med det her... __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Imbalance,
Hvis du har spændt tråden meget op så giver det problemer med knuden på tråden. Ydermere overføres langt mere støj fra motoren i en helt stram rem/tråd.
Der er tillige en risiko for at dette skader motoren på sigt, idet man så reelt belaster denne.
Så prøv at løsne det lidt ...
Bundy
|
|
|
Den gamle tråd ødelagde jeg jo som beskrevet, derfor ville jeg korte den af så jeg fik motoren tættere på plinten da jeg tabte omdrejninger før, men jeg kan jo ikk slække mere end at den holder den rette hastighed..
Tråden har den diameter som jeg søgte så der er herfra jeg skal gøre mine forsøg.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance,
Hvorfor tager du ikke bare kontakt til fabrikken selv. De fleste producenter er meget hjælpsomme, enten med gode råd eller måske en rem der kan afhælpe dit problem.
Spiller selv med DIY Scheu og en rem lavet af fiskeline ... så kender godt til dine udfordringer med rem, knuder mm.
Heldt og lykke med projektet.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Imbalance,
Hvorfor tager du ikke bare kontakt til fabrikken selv. De fleste producenter er meget hjælpsomme, enten med gode råd eller måske en rem der kan afhælpe dit problem.
Spiller selv med DIY Scheu og en rem lavet af fiskeline ... så kender godt til dine udfordringer med rem, knuder mm.
Heldt og lykke med projektet.
Bundy
|
|
|
Jeg har skam på mit bedste skole tysk enda skrevet en mail til fabrikanten, men har ikk fået noget svar overhovedet..
Men han bruger jo tråden på alle hans pladespillere, og du gør det selv på din men hvorfor mener du det er det bedste, og kan forklare mig hvorfor en rem uden samling ikke ville være smartere? __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance,
Jeg har valgt trådløsningen, da jeg ikke kunne finde en rem som passer til mit formål.
Min motor og pladetallerken/leje kommer fra Scheu i Tyskland, men resten er helt min egen konstruktion. Scheu bruger tråd man binder selv - de har før leveret denne tråd.
I praksis er knuden ikke det store problem hvis blot tråden er tynd nok, knuden er bundet korrekt og tråden ikke er for stram.
Der er meget stor forskel på fiskeliner, og på hvor elastiske disse er - og de varierer også meget i tykkelse.
Mine erfaringer tilsiger at en elastisk tråd æder noget dynamik, mens en tråd der er uelastisk så kan have andre problemer - bl.a. med at få lavet en lille knude.
Jeg kører pt. med en meget uelastisk line, som er relativt løst strammet op. Dette kan jeg fordi min motor er ophængt således at denne tager vibrationerne fra knuden.
Alt i alt et kompromis ...
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Imbalance,
Jeg har valgt trådløsningen, da jeg ikke kunne finde en rem som passer til mit formål.
Min motor og pladetallerken/leje kommer fra Scheu i Tyskland, men resten er helt min egen konstruktion. Scheu bruger tråd man binder selv - de har før leveret denne tråd.
I praksis er knuden ikke det store problem hvis blot tråden er tynd nok, knuden er bundet korrekt og tråden ikke er for stram.
Der er meget stor forskel på fiskeliner, og på hvor elastiske disse er - og de varierer også meget i tykkelse.
Mine erfaringer tilsiger at en elastisk tråd æder noget dynamik, mens en tråd der er uelastisk så kan have andre problemer - bl.a. med at få lavet en lille knude.
Jeg kører pt. med en meget uelastisk line, som er relativt løst strammet op. Dette kan jeg fordi min motor er ophængt således at denne tager vibrationerne fra knuden.
Alt i alt et kompromis ...
Bundy
|
|
|
Jeg spiller ligenu hvor jeg har løsnet så meget at trækhjulet følger med når tallerkenen drejes med hånden, og jeg har ligeledes lagt gummi under, men det virker ikk helt stabilt, så skal moteren stå på dette 10-12mm underlag ville jeg nok få mest ud af det ved at klistre den fast til den uden de små gummi dupper..
Jeg kunne med den fiskeline ikke få et godt resultat men det var også en line der var snoet af flere tråde, har ikke forsøgt mig videre med fiskeline, men det står jo stadig åbent.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |