Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lukket 2vejs, hvilken (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Nogen som har praktisk lytteerfaring med Gryphon Cantata?

Joda, Der er ikke meget online men det der er , roser:

Cantata blev mødt af anmelderroser fra alle der hørte den, og blev blandt andet årets højttaler i HiFi +.

KOSOW
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw

Bruger siden: 03 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej Mercury

Lyder til at du af princip vil have lukkede, og det kan jeg sagtens forstå, mener dog der er andre typer der også kan fungrer på 18 KVM

Lukkede hmmm jeg kender dem ikke godt med hvad med denne model? http://www.xavian.cz/en/xn_270.html de er lukkede og 2 vejs opg ellers er der jo den "lille Klipsch Herresy III, den er under 70 cm, trykkammer og med fed 12 tommer bas

Mvh Kenn

soundtrack of your life

www.kosow.dk

Til top Vis KOSOW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOSOW

KOSOW
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw

Bruger siden: 03 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

By the way kender jeg udmærket godt Sphinx, Hollandsk super grej, kan huske dem godt fra nogle af de store shops dernede, da jeg i 90´erne lavede en distributionsanalyse i Holland. Hvor gamle er dine?  Cantata kan jeg sige god for, både med lyden og at de er svære at finde...meeen der findes heldigvis så meget andet..
Til top Vis KOSOW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOSOW

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

KOSOW skrev:
By the way kender jeg udmærket godt Sphinx, Hollandsk super grej, kan huske dem godt fra nogle af de store shops dernede, da jeg i 90´erne lavede en distributionsanalyse i Holland. Hvor gamle er dine?  Cantata kan jeg sige god for, både med lyden og at de er svære at finde...meeen der findes heldigvis så meget andet..

Hej Kosow,

Det er deres topmodeller hele vejen rundt :O)

Jeg synes det formår at spille meget engagerende.

mvh M

PS:Et sæt Cantata har jeg set til 50.000 i den blå.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det ikke er lukket kabinetter, og også at de ikke er så forfærdelig dyre. Men i betragtning af din relativ lille, kvadratiske stue, ville jeg nok cykle forbi Lydbutiken og lytte til disse, som er beregnet til at stå op ad en væg: http://www.larsenhifi.com/larsen6.htm

Det kan jo godt være svært at få et par små standerhøjttalere til at spille fornuftigt, hvis der ikke er så mange møbeleringsmuligheder i rummet. Her tænker jeg på døre vinduer etc.

Lidt fra Sverige:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=view topic&p=513224

..............En del av er forumläsare känner kanske till att jag är styrelseledamot i SSC (Stiftelsen Stig Carlsson) och att det framför allt på CarlssonPlanet.com (men även på Faktiskt.se) har varit ganska het debatt mellan några av SSC's medlemmar och Naqref+AVR7000. SSC har dessutom avslutat det mångåriga samarbetet med John Larsen. Med anledning av detta vill jag framhålla att jag reste till Kristianstad och skriver detta i egenskap av privatperson, inte som representant för SSC. ........................

.........
Kanhända somliga tycker det vore olämpligt av mig att uttala mig om "Larsen 6" med tanke på att jag sitter med i SSC. Efter att ha tänkt efter så tycker jag faktiskt det vore mer olämpligt att inte uttala mig. Förutom att John Larsen under väldigt många år samarbetade med Stig Carlsson och sålunda utgör en historisk och konkret länk till Stigs ortoakustiska högtalarkonstruktioner så har konstruktören Naqref uppenbarligen lyckats göra en högtalare som Stig Carlsson själv skulle blivit lycklig över att lyssna på. Detta är min absoluta övertygelse och den står jag för, därför skulle det vara tjänstefel av mig att tiga. Jag vill ärligt och uppriktigt gratulera Larsen och Naqref till denna skapelse.

Nå, men hur låter då Larsen-sexan? Jag skulle kunna fördjupa mig i en mängd detaljerade kommentarer, men vad sägs om att jag sammanfattar det hela genom att påstå, som helhetsbedömning, att den överträffar OA-58/60, OA-51.3 och OA-52.3? Jo, så är det. .....

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Jeg ved godt det ikke er lukket kabinetter, og også at de ikke er så forfærdelig dyre. Men i betragtning af din relativ lille, kvadratiske stue, ville jeg nok cykle forbi Lydbutiken og lytte til disse, som er beregnet til at stå op ad en væg: http://www.larsenhifi.com/larsen6.htm

Det kan jo godt være svært at få et par små standerhøjttalere til at spille fornuftigt, hvis der ikke er så mange møbeleringsmuligheder i rummet. Her tænker jeg på døre vinduer etc.

Lidt fra Sverige:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=view topic&p=513224

..............En del av er forumläsare känner kanske till att jag är styrelseledamot i SSC (Stiftelsen Stig Carlsson) och att det framför allt på CarlssonPlanet.com (men även på Faktiskt.se) har varit ganska het debatt mellan några av SSC's medlemmar och Naqref+AVR7000. SSC har dessutom avslutat det mångåriga samarbetet med John Larsen. Med anledning av detta vill jag framhålla att jag reste till Kristianstad och skriver detta i egenskap av privatperson, inte som representant för SSC. ........................

.........
Kanhända somliga tycker det vore olämpligt av mig att uttala mig om "Larsen 6" med tanke på att jag sitter med i SSC. Efter att ha tänkt efter så tycker jag faktiskt det vore mer olämpligt att inte uttala mig. Förutom att John Larsen under väldigt många år samarbetade med Stig Carlsson och sålunda utgör en historisk och konkret länk till Stigs ortoakustiska högtalarkonstruktioner så har konstruktören Naqref uppenbarligen lyckats göra en högtalare som Stig Carlsson själv skulle blivit lycklig över att lyssna på. Detta är min absoluta övertygelse och den står jag för, därför skulle det vara tjänstefel av mig att tiga. Jag vill ärligt och uppriktigt gratulera Larsen och Naqref till denna skapelse.

Nå, men hur låter då Larsen-sexan? Jag skulle kunna fördjupa mig i en mängd detaljerade kommentarer, men vad sägs om att jag sammanfattar det hela genom att påstå, som helhetsbedömning, att den överträffar OA-58/60, OA-51.3 och OA-52.3? Jo, så är det. .....

Hej Mellemhjul,

Det kan godt være jeg skulle lytte til dem igen. Hørte dem dade kom frem for nogle år siden på udstillingen i Kbh, hvor jeg bestemt ikke kunne lide dem, men igen det er et stykke tid siden og så er de jo ikke langt væk på Frederiksberg.

mvh M

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej folkens,

Lige nu er status at følgende skal lyttes igen:

Snell-K

Larsen-6

Sonus Faber Guirnari

ATC SCM40

Wilson Duette

Gryphon Cantata

Duelund DL-1.0

Nogen jeg glemte?

mvh M

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Så var der jo lige disse, de har mulighed for rumtilpasning af bassen.

http://www.atc.gb.net/scm20aslpro.htm

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

hej Mercury
Du glemte den her Magico Mini II
http://www.magico.net/?d=03_Products/03_Mini_II

men om den findes i dk ved jeg ikke....
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Hej folkens,

Lige nu er status at følgende skal lyttes igen:

Snell-K

Larsen-6

Sonus Faber Guirnari

ATC SCM40

Wilson Duette

Gryphon Cantata

Duelund DL-1.0

Der er nok lidt forskellig lydfilosofi indblandet i det udvalg

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Det er da en rigtig god ting, mellemhjul! Der skal da være noget at vælge imellem. Og set med mine udogmatiske øjne
er det alle rigtig gode produkter. Dog har jeg så megen fidus til fysikkens love, at jeg nok imødeser baghjul til Snell, men jeg er
da sikker på at jeg kunne leve med dem alligevel...

Hvor kan man se Duelund?

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

hej mercury.

hvorfor skal det være et lukket kabinet.?

mvh kenn

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Mercury:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=110261

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mellemhjulet skrev:

Det er da en rigtig god ting, mellemhjul! Der skal da være noget at vælge imellem. Og set med mine udogmatiske øjne
er det alle rigtig gode produkter. Dog har jeg så megen fidus til fysikkens love, at jeg nok imødeser baghjul til Snell, men jeg er

Hvor kan man se Duelund?

Hej Jazzzzz,

Tror du har ret, men de er jo i direkte familier hifi-familie med AudioNote, som jeg hørte i deres E-Lex Signature forleden, forjættende lækker lyd, men boomet bas. De er åbne og K er lukket. Men jeg trr ikke de magter Tutti-passagerne i Finlandia Suiten.....

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

hej mercury.

hvorfor skal det være et lukket kabinet.?

mvh kenn

Lukket gir en bedre kontrol af fasen i bassen, men enten lidt større kabinet eller mindre mængde bas. Lettere at placere da der er et bedre mekanisk Q i de områder hvor rummet måske har sine bass-nodes.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Naim N.sat eller SL2 m/Nsub giver en fremragende lyd på en Naim forstærker eks..252/SC/250.2

Højtalerne er lukkede kabinetter (som det meste Naim og Linn) kan placeres op af væg og giver en frisk lyd ud i rummet - ingen tilbagelænede tendenser.

Formoder du har en god signalkilde til sådan et højtalerbudget...(sh*t in - sh*t out)

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Ja, smag og behag. Men der er sket noget i vor viden om kabinetresonanser siden de 6 stykker spånplade eller krydsfiner.
Ikke at man ikke kan lave en anstændig HT sådan, men det kan altså gøres bedre. Se fx. Magico´s hjemmeside.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mellemhjulet skrev:

Hvor kan man se Duelund?

Joh, en god ting måske. Et eller andet sted er resten af ens anlæg jo nærmest bundet op på hvad højttalerene kan. Og det gælder jo både indretning af stue, plus den lyd de i sidste ende kan frembringe, så det er et vigtigt og svært valg

Selv kan jeg jo godt lide de Snell K, spiller man ikke for højt, er de nemme at lytte til med den musiksmag og styrke jeg spiller med. Jeg har hørt dem med noget af det dyre Audio Note på. Ellers troede jeg egentlig jeg var til horn højttalere, men "for sjov" købte jeg nogle gamle tyske højttalerenheder, og satte op på en papplade. Så røg Lowther ud, og nu er jeg vel dipoldist og spiller på antikviteter. Til gengæld synes jeg så nu tit lyden på udstillinger er meget mærkelig og alt for høj.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Har lige hørt Duelund DL-1.0 her i København.

Det er en oplevelse jeg lige skal have fordøjet, har aldrig hørt noget lignende og det mener jeg i den mest positive forstand!!!

mvh M

benaol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge på Spendor, de laver gode højtalere i de små størrelser AB Audio forhandler dem
Til top Vis benaol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benaol

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes