Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor stadig 4:3 format på TV??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

4:3 er et levn fra fortiden, få det nu væk.

Selvfølgelig skal man optage i 16:9, men 4:3 slipper du ikke for, der ligger meget TV og film i 4:3, men for at tilfredsstille 16:9 folket skal man måske bare gøre som DDR:

Her er billeder (lånt fra DAHF) fra Een gang strømer.

Original formatet i 4:3, de røde streger viser beskæring på dvd'en.

Med beskæring.

Bagefter er billedet så strukket så det passer til 16:9.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Føj, hvor er det bare en grimmer en, de har lavet på En gang Strømer.

Men er det egentlig ikke bare et spørgsmål om at købe sig en 16:9 skærm, som er så stor at også et originalt 4:3 billede (som jo også kan kaldes 1,33:1) vises med rimelig størrelse? Jeg vil altså gerne se Chaplin eller lidt ældre TV-produktioner i det rigtige format også, men på et 32" bredskærms-TV bliver billedet jo meget lille.

Man skal jo op i en 42" bredformatskærm før billedhøjden er som på et gammedags 29" TV. Så for at få virkelig størrelse på de gamle film bør man egentlig op på 50" bredformat, så 4:3 billledet ser ud af noget på skærmen.

Beskæringer, pan&scan og den slags, er virkelig af det onde.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

16:9 på et 4:3 TV giver et billede hvor du ikke kan 25% af billedet - det yderst til venstre og højre forsvinder.

I så fald er der enten noget galt med udstyret eller med opsætningen af det. 16:9 på et 4:3 tv skal vises med sorte bjælker i top og bund, ikke ved at kappe noget væk, lige så vel som at 4:3 på et 16:9 tv bør vises med bjælker i siderne i stedet for at strække eller klippe billedet. At producenterne ikke tager højde for at du klipper 25% af billedet væk, det kan jeg sådan set godt forstå, og det er absolut ikke et sted vi skal hen.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Tja, problemet kan nu ikke hidse mig så meget op. Hvis jeg vil se film i ordentlig kvalitet er det BD eller DVD.

Desuden bliver de beskrevne problemer jo ikke just mindre, når man insisterer på 2.35:1 lærred.

Jeg har valgt at prioritere FILM. Så må alt det andet (incl. fodbold) bare være "godt nok". 

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
At producenterne ikke tager højde for at du klipper 25% af billedet væk, det kan jeg sådan set godt forstå, og det er absolut ikke et sted vi skal hen.

Hvorfor ikke? Når man ser udenlandske produktioner (f.eks. sport eller grand prix) er der taget højde for problemet. Og hvilken ulempe giver det jer 16:9 seere at man placerer grafik med lidt omtanke? Meget af grafikken på TV Avisen er f.eks. placeret korrekt...

Hvis du vælger at se 16:9 med bjælker i top og bund giver det et meget lille billede. Du kan også vælge at klemme billedet sammen, så alle bliver meget tynde - ikke nogle gode alternativer...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
det er da efterhåden kun viasat der sender i 4:3? Mener iøvrigt Discovery sender i 14:9. Jeg kan ikke se nogen grund til at det 4:3 materiale der er produceret skal laves om til 16:9, det må vel være op til den enkelte selv at bestemme. For Viasats vedkommende handler det om bitrates. Det kræver noget højere bitrate at sende i 16:9, da den vandrette opløsning dels er større og sender de i pillerbox, kan billedet komprimeres endnu mere, da det ikke kræver ret meget bitrate at vise statist sort. Hvis de begyndte at sende i ægte 16:9 ville billedkvaliteten bare blive endnu værre.
Jeg har tdc´s hybridnet, og der er der vel ikke probs med bitrates? Dog oplever jeg jævnligt at de sender i "pillarbox", senest da tv2 sendte "Dommeren" som er lavet i 2.35 : 1 ?
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Jeg har tdc´s hybridnet, og der er der vel ikke probs med bitrates? Dog oplever jeg jævnligt at de sender i "pillarbox", senest da tv2 sendte "Dommeren" som er lavet i 2.35 : 1 ?

Der er problemet nok at TV2 får den beskårne TV-version fra filmselskabet. TV2 sender da normalt film i 16:9.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

der er masser af problemer med bitrates på kabelnettet. Men som udgangspunkt ligger begrænsningen ikke nødvendigvis hos tdc/yousee. Viasat sender generelt med lav bitrate, mens DR1+2 og TV2 er begrænset af kapaciteten på DVB-T nettet. Generelt er det dog hos distributørerne det store problem er.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes