Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
4:3 er et levn fra fortiden, få det nu væk. |
|
|
Selvfølgelig skal man optage i 16:9, men 4:3 slipper du ikke for, der ligger meget TV og film i 4:3, men for at tilfredsstille 16:9 folket skal man måske bare gøre som DDR:
Her er billeder (lånt fra DAHF) fra Een gang strømer.
Original formatet i 4:3, de røde streger viser beskæring på dvd'en.

Med beskæring.

Bagefter er billedet så strukket så det passer til 16:9.

|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Føj, hvor er det bare en grimmer en, de har lavet på En gang Strømer.
Men er det egentlig ikke bare et spørgsmål om at købe sig en 16:9 skærm, som er så stor at også et originalt 4:3 billede (som jo også kan kaldes 1,33:1) vises med rimelig størrelse? Jeg vil altså gerne se Chaplin eller lidt ældre TV-produktioner i det rigtige format også, men på et 32" bredskærms-TV bliver billedet jo meget lille.
Man skal jo op i en 42" bredformatskærm før billedhøjden er som på et gammedags 29" TV. Så for at få virkelig størrelse på de gamle film bør man egentlig op på 50" bredformat, så 4:3 billledet ser ud af noget på skærmen.
Beskæringer, pan&scan og den slags, er virkelig af det onde.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
16:9 på et 4:3 TV giver et billede hvor du ikke kan 25% af billedet - det yderst til venstre og højre forsvinder. |
|
|
I så fald er der enten noget galt med udstyret eller med opsætningen af det. 16:9 på et 4:3 tv skal vises med sorte bjælker i top og bund, ikke ved at kappe noget væk, lige så vel som at 4:3 på et 16:9 tv bør vises med bjælker i siderne i stedet for at strække eller klippe billedet. At producenterne ikke tager højde for at du klipper 25% af billedet væk, det kan jeg sådan set godt forstå, og det er absolut ikke et sted vi skal hen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, problemet kan nu ikke hidse mig så meget op. Hvis jeg vil se film i ordentlig kvalitet er det BD eller DVD.
Desuden bliver de beskrevne problemer jo ikke just mindre, når man insisterer på 2.35:1 lærred. 
Jeg har valgt at prioritere FILM. Så må alt det andet (incl. fodbold) bare være "godt nok". __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
At producenterne ikke tager højde for at du klipper 25% af billedet væk, det kan jeg sådan set godt forstå, og det er absolut ikke et sted vi skal hen. |
|
|
Hvorfor ikke? Når man ser udenlandske produktioner (f.eks. sport eller grand prix) er der taget højde for problemet. Og hvilken ulempe giver det jer 16:9 seere at man placerer grafik med lidt omtanke? Meget af grafikken på TV Avisen er f.eks. placeret korrekt... Hvis du vælger at se 16:9 med bjælker i top og bund giver det et meget lille billede. Du kan også vælge at klemme billedet sammen, så alle bliver meget tynde - ikke nogle gode alternativer... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
det er da efterhåden kun viasat der sender i 4:3? Mener iøvrigt Discovery sender i 14:9. Jeg kan ikke se nogen grund til at det 4:3 materiale der er produceret skal laves om til 16:9, det må vel være op til den enkelte selv at bestemme. For Viasats vedkommende handler det om bitrates. Det kræver noget højere bitrate at sende i 16:9, da den vandrette opløsning dels er større og sender de i pillerbox, kan billedet komprimeres endnu mere, da det ikke kræver ret meget bitrate at vise statist sort. Hvis de begyndte at sende i ægte 16:9 ville billedkvaliteten bare blive endnu værre. |
|
|
Jeg har tdc´s hybridnet, og der er der vel ikke probs med bitrates? Dog oplever jeg jævnligt at de sender i "pillarbox", senest da tv2 sendte "Dommeren" som er lavet i 2.35 : 1 ?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Jeg har tdc´s hybridnet, og der er der vel ikke probs med bitrates? Dog oplever jeg jævnligt at de sender i "pillarbox", senest da tv2 sendte "Dommeren" som er lavet i 2.35 : 1 ? |
|
|
Der er problemet nok at TV2 får den beskårne TV-version fra filmselskabet. TV2 sender da normalt film i 16:9. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er masser af problemer med bitrates på kabelnettet. Men som udgangspunkt ligger begrænsningen ikke nødvendigvis hos tdc/yousee. Viasat sender generelt med lav bitrate, mens DR1+2 og TV2 er begrænset af kapaciteten på DVB-T nettet. Generelt er det dog hos distributørerne det store problem er.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|