Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 20:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: VA BCG-Sagkyndig rapport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

sigma6 skrev:
Går du meget op i højttalere fra Vienna acoustics? Jeg synes du kommentere enhver tråd der omhandler disse højttalere. Det er næsten altid noget negativ. Hvordan kan det være?

Jeg har et par gange hørt Vienna sammen med andre højttalere. Hver gang måtte jeg undres over deres meget farvede lyd. Den sidste gang, hvor et par Beethoven blev sammenlignet med ATC SCM40 og DLS R55, kommenterede selv min vens svigermor uopfordret deres unaturlige lyd.

Efter min mening lever de højt på et tiltalende design, mens de falder igennem på basal højttaler-udvikling. Det er tankevækkende, så dårligt de næsten alle sammen måler. Og det er ikke fordi målinger er alt: mange højttalere kan måle godt, og alligevel lyde mindre godt. Men der er sandelig aldrig nogen højttalere, der måler elendigt og lyder godt! Og det viste sig i vor lille test, hvor min ven skulle købe HT, også at være tilfældet.

Hvis man læser testen af Beethoven Concert Grand i Stereophile, bemærker man denne passus: "I discovered the speaker's most serious limitation: It didn't like to be pushed hard or played extremely loud. When it was, its pleasingly smooth tonal demeanor turned a bit hard and occasionally downright nasty, and dynamic compression set in." Denne observation kan være forklaringen på at et uforvrænget men højt signal ødelægger dem - delefilteret beskytter ikke mellemtonen mod lavfrekvent input, som Knud Søndergaards målinger viser, og som det også er vist ovenfor. For en højttaler med et sådant membranareal burde ikke kunne brændes af med et uforvrænget signal. Omvendt kan jeg godt forstå hvordan det skete - brugerne stod i rummet ved siden af. Havde han lyttet i samme rum, havde han bemærket deres nødråb og reduceret volumen!

Nu ved du hvorfor.

Ok? Hvordan kan det så være at hjemme ved mig, der spiller de ikke mere farvede end, Kef, Mirage, Martin logan, Audio vector, Dali og spendor? Jeg kan høre tydeligt forskel på mine alle mine cd'er og alle mine lp'er. Det burde jeg vel ikke hvis du farvede? Desuden har de i mit set up, hvis pladen tillader det et stort og et knivskarpt perspektiv, I hvert fald med en Vincent sp 991, en Rouqe 150 og en Audia flight 100. Jeg spiller i et rum på lidt over 20 m2. Og jeg kan spille så højt, som den vildelste koncert jeg har været til, mens det på samme tid spiller åbent, rent og flot. Jeg tror du måske skulle høre dem under forhold de passede til. Hvis jeg hørte dem du nævner i rum på 40 m2 eller rum på 15 m2 sammen med en ikke tilsvarende forstærker, lyder de måske heller ikke så godt. Eller mener du jeg er døv og tager fejl?

Mvh Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Jakobsen skrev:
det vil sige at alle HT der har en mellemtone der går ned til 150Hz er fejlkonstrueret

Nejda! Men jo lavere delefrekvens for en given mellemtone eller diskant, jo stejlere skal filteret være, og jo vigtigere bliver det at udglatte impedansstigningen ved egenresonansen, da denne ellers vil ophæve filterets virkning. På Knud Søndergårds måling kan man se, hvordan filteret tillader megen bas til mellemtonen. Det er slet ikke godt, overhovedet ikke. Enhver seriøs selvbygger ville lave det om strax.
Vienna har deres disciple, så de kan slippe afsted med det.

Så du mener ham der har lavet Vienna Acoustic, har gået på vandet og fortalt os at vi skulle købe hans højttalere, og derfor gør vi det? Der er ingen af os der før har hørt højttalere og vi kan kun lide lyden fordi at vi har fået at vide vi skal? Med din enorme knowhow hvorfor er du ikke ansat ved VA eller andre inden for denne brance, som vel og mærke sælger noget? Jeg mener, du fortæller jo har i forummet de ikke kan lave højttalere, selvom de er mere kendte inden for audio verdnen end du er. Det er måke i virkeligheden dig vi skal tilbede? Det gør jeg så, men må jeg købe VA uden at få skyld for jeg er sektreisk?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Højttalere er vel lidt som biler, mht liebhaveri. 

Man bør ikke lytte så meget til hvad andre kan lide, men købe efter hvad man selv kan lide.
Jeg har stadig mine gamle Martin Logans af samme årsag, samt en masse andet.
Det er let at finde nogen, der ikke kan lide elektrostater og/eller dipoler i det hele taget.
Kun godt for mig, da jeg så kunne få dem til en lavere brugtpris.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Sjov debat om de evigt omtalte Vienna og Deres farvelade lyd. Stop klynkeriet og vær glad for den lyd de præsterer uanset målinger og dit og dat. Står de i ens stue og behager ens øre så vær dog glad for dem og smil 

Vi kan jo ikke alle være lige glade for Vienna sound. vel

Har haft både BCG, VBG i stereo sammenhæng og nu Vienna Haydn i surrounden. Alle dejlige højtalere som behager lytteren og øjnene. Jeg mener dog at Vienna i længden bliver lidt kedelige at lytte til og ikke formår at tryllebinde. Dog anser jeg Haydn for at være en yderst kompetent og medrivende højttaler i stander kategorien. Den gør det fremragende som "reol" højttaler trods skod målinger. Jeg er nu ligeglad med data, bare den spiller musik 

Dog er Martin Logan Vantage i stereo sammenhæng den højtaler som jeg har haft længst og stadig står i min stue. Her kan hverken Vienna eller nogen anden dynamisk højttaler få mig til at skifte. Det må jo betyde musikglæde

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Højttalere er vel lidt som biler, mht liebhaveri. 

Man bør ikke lytte så meget til hvad andre kan lide, men købe efter hvad man selv kan lide.
Jeg har stadig mine gamle Martin Logans af samme årsag, samt en masse andet.
Det er let at finde nogen, der ikke kan lide elektrostater og/eller dipoler i det hele taget.
Kun godt for mig, da jeg så kunne få dem til en lavere brugtpris.

Meget enig i dit indlæg Spencer. Alt andet er nonsens. Brug dine øre og hør ikke på andre

Vienna er helt sikkert blevet godt eksponeret her på hifi4all og har helt sikkert været medvirkende til et stort salg. Hvor mange mon har købt Vienna pga. omtalen her på sitet? og bilder sig selv ind at de spiller godt. Ikke mig

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

jazzman skrev:
Knud Søndergard har skrevet for High Fidelity fra før du blev født. Undrede du dig ikke bare lidt over at en jurist
kunne lave en måling af delefilter-outputtet?

Jeg undre mig mere over at du åbenbart kender mig så godt, men du er da velkommen til at kigge forbi og få en kold alligevel.
Jeg har faktisk læst en del hifidelity i mine helt unge dage, men må indrømme at det ikke er et navn jeg har bidt mærke i.

Godt ord igen Kim, jeg kunne ikke dy mig. Ølfabrikken er fint, men en ordinær Classic er helt fint. Vi ses!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Hvordan kan det så være at hjemme ved mig, der spiller de ikke mere farvede end, Kef, Mirage, Martin logan,
Audio vector, Dali og spendor? Jeg kan høre tydeligt forskel på mine alle mine cd'er og alle mine lp'er.
Det burde jeg vel ikke hvis du farvede? Mvh Frank.

Jo da. Som jeg skrev, er den svære test at sammenligne lyden af live musik med højttaleren.

Mener du, at alle de nævnte mærker gør det lige godt?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
Jakobsen skrev:
Stop nu

det vil sige at alle HT der har en mellemtone der går ned til 150Hz er fejlkonstrueret

det er sku noget l**t for min Vienna The Music går ned til 100Hz .... jeg er i store problemer nu

jeg har aldrig påstået at mellmetoner der går ned til 150hz er fejlkontrueret. citer venligst korrekt og hold dig til hvad jeg skriver, ikke hvad du tror der står imellem linjerne.

med fejlkonstrueret menes at der er brugt en komponent med fejl i, jeg beklager hvis det ikke fremgik tydeligt nok. en fejl i en komponent kan man i min verden ikke 100% helgarderer sig imod, og så vidt jeg husker sagen tilbød importøren at forestå en reparation uden beregning, på trods af at importøren intet havde haft med sagen at gøre (det havde jeg nok personligt sagt ja tak til)

om højttaleren som sådan er fejlkonstrueret. tjah, hvis målet er at den skal måle/lyde/opføre sig som den gør, så er den det nok ikke.

om du er i store problemer skal jeg ikke kunne sige, med mit meget korte bekendtskab med The Music skal du nok snarere kigge på dit rum

he he ........OK jeg kan være lidt tung ... jeg skulle bare have det skåret ud i pap

ja fejl vil der dukke op ind i mellem ... det er næsten u undgåeligt

det sidste med mit rum forstod jeg ikke helt

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

det var blot en lettere sarkastisk kommentar nag din højttaler, med hovedpointen værende at hvis dit udsagn skulle tages bogstaveligt, så var det nok ikke højttaleren den var i vejen med

Du er ligesom Jazzman også velkommen til at kigge forbi og få en kold

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

det var blot en lettere sarkastisk kommentar nag din højttaler, med hovedpointen værende at hvis dit udsagn skulle tages bogstaveligt, så var det nok ikke højttaleren den var i vejen med

Du er ligesom Jazzman også velkommen til at kigge forbi og få en kold

en takker for budet  ........

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
sigma6 skrev:
Hvordan kan det så være at hjemme ved mig, der spiller de ikke mere farvede end, Kef, Mirage, Martin logan,
Audio vector, Dali og spendor? Jeg kan høre tydeligt forskel på mine alle mine cd'er og alle mine lp'er.
Det burde jeg vel ikke hvis du farvede? Mvh Frank.

Jo da. Som jeg skrev, er den svære test at sammenligne lyden af live musik med højttaleren.

Mener du, at alle de nævnte mærker gør det lige godt?

Jeg har jo valgt VA frem for de andre, fordi jeg synes Va er den mest homogene højttaler jeg har hørt til prisen. Jeg har ikke hørt alt, og jeg udelukker ikke andre. Men jeg kunne ikke drømme om at kritisere de andre. For de spille også godt, og dem der har lavet dem tjener godt. Hvis jeg var ligeså dygtig til at lave højttalere, var jeg ikke nattevagt :-)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Hvor mange mon har købt Vienna pga. omtalen her på sitet? og bilder sig selv ind at de spiller godt. Ikke mig

Heller ikke mig. Jeg kendte dem inden jeg købte dem, også her fra site't, men det blev egentlig dem fordi jeg fik en god handel (gør vi ikke alle det) med dem indblandet. Men jeg bilder helt klart mig selv ind at de spiller godt - jeg bliver faktisk jævnligt forundret over hvor godt de spiller. Perfekte er de bestemt ikke, men de befordrer min glæde for musikken.

Hvad klynkeriet angår, så går det også den anden vej - vi er vel bare nogen der er træt af de fortærskede kommentarer om farveladelyd og målinger der er helt hen i skoven. Hvad målinger angår, så har rummet som regel en væsentlig større indflydelse på frekvensgangen end delefiltret.

ML Vantage er også en kontroversiel højttaler... Der er nogle der mener at deres integration med bassen er en katastrofe, og at de ryger hurtigere ud af stuerne igen end det meste - men det er der jo bare nogen der påstår

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Højttalere er som piger - Ikke nødvendigvis de mest korrekte, der er sjovest at lege med! 
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Højttalere er som piger - Ikke nødvendigvis de mest korrekte, der er sjovest at lege med! 

Det fan'me go' humor det der!

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:

Nej, og bare fordi de ser godt ud, er det ingen garanti for at de er til at holde ud og høre på....

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Anda8000 skrev:

Nej, og bare fordi de ser godt ud, er det ingen garanti for at de er til at holde ud og høre på....

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Anda8000 skrev:

Og to er bedre end én, selvom det kan volde nogle praktiske problemer.

EDIT: Og når man får nye, er der altid nogle møbler, der skal flyttes...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:

It's funny because it's true

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Dog er det kun damerne, der lider af periodiske fasefejl ca. en gang i måneden med seriøs harmonisk forvrængning til følge..

Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes