Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: X-fi = extrem Dårlig Lyd ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BrianIgenIgen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

UPDATE:

Jeg Deaktiverede Onboard i BIOS igen. Deaktiverede det i Enhedshåndteringen igen.
Installerede Driver til X-FI kortet (Denne gang uden nogen af de ting som Creative tilbyder ...KUN DRIVER)
Og vupti... Nu er der ikke nogle problemer ..... kan det virkelig bare ha været "tilbehør" der har gjort det .....

Kan også være jeg har været uheldig med installationen første gang.

MICMA18.. du skriver "Men hvis din receiver er en Sony, så tror jeg med fordel du kan benytte analog udgangen på lydkortet, og få et væsentlig løft. Frem for at lade receiveren om at konvertere signalet?"

Hvordan mener du så jeg skal koble det hele sammen .... ?? ja jeg er en NUUB men MEGET nysgerrig ?

Hvordan kan et analogt signal være bedre end et Digitalt

PS TUSINDE TAK FOR HJÆLPEN HERINDE

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

BrianIgenIgen skrev:

UPDATE:

Jeg Deaktiverede Onboard i BIOS igen. Deaktiverede det i Enhedshåndteringen igen.
Installerede Driver til X-FI kortet (Denne gang uden nogen af de ting som Creative tilbyder ...KUN DRIVER)
Og vupti... Nu er der ikke nogle problemer ..... kan det virkelig bare ha været "tilbehør" der har gjort det .....

Kan også være jeg har været uheldig med installationen første gang.

MICMA18.. du skriver "Men hvis din receiver er en Sony, så tror jeg med fordel du kan benytte analog udgangen på lydkortet, og få et væsentlig løft. Frem for at lade receiveren om at konvertere signalet?"

Hvordan mener du så jeg skal koble det hele sammen .... ?? ja jeg er en NUUB men MEGET nysgerrig ?

Hvordan kan et analogt signal være bedre end et Digitalt

PS TUSINDE TAK FOR HJÆLPEN HERINDE

Sådan helt simplificeret så kommer kvaliteten an på konverteringen af det digitale signal. X-fi kortet er såvidt jeg husker udstyret med en Cirrus Logic CS4398 D/A konverter, som en et dynamik område på 120dB. Hvilket faktisk er rigtig godt, selv for 24bit udstyr.
(Perfekt 24bit udstyr skulle have et dynamik område på 146dB. for at få plads til alle informationerne (Men det findes at praktiske grunde ikke...endnu....) 24bit udstyr ligger desværre typisk og roder med et dynamik område tæt på 100dB. Hvilket ikke er meget mere end de 98dB. som kan klemmes ud af en alm. 16bit kilde eks. CD)

Ikke at dynamik området er specielt sigende for det endelige lytte resultat, men det siger da lidt om at DAC'en på lydkortet er lidt udover det sædvanlige, uden at være high-end. (Der er selvfølgelig også andre parametre der gør sig gældene!)

Men DAC'en er et typisk spare punkt i surround udstyr, så hvis du vil lade lydkortet stå for konverteringen, og overføre signalet rent analogt til receiveren, så kan du vinde noget der! Det er selvfølgelig et kompromis imellem signal føringens indflydelse og hvilket konvertering der er bedst...

Det skal også lige tilføjes at man i langt de fleste tilfælde bør sætte surround receiveren i Stereo mode eller Bypass, eller hvad de nu kalder det, for ellers kan receiverens konstruktion være skyld i at det analoge signal konverteres tilbage til digital - behandles af receiverens DSP digitalt, og tilsidst konverteres tilbage til analog igen... Og så er man jo lige vidt, hvis ikke værre stillet, end hvis man overførte det digitalt til at starte med.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Man kan sige det meget kort, og jeg gentager også lidt ovenstående post. Det vigtige er, om den digitale til analoge konverter er god. Den er med stor sandynlighed ikke særlig god i en Sony reciever, og sådan set heller ikke specielt god på det x-fi-lydkort, men måske bedre. Derfor er det værd at prøve at sende det konverterede/analoge signal fra dit lydkort til recieveren, da det muligvis giver bedre lyd.

Hvis recieveren endda laver digital signalbehandling er det helt hen i vejret som micma også på flot illustrerer.

Hvis det skal være rigtig godt, skal du næsten finde dig en dedikeret DAC, men det er selvfølgelig ikke gratis. Jeg vil, atter en gang, anbefale Audiotrack Prodigy Cube i denne sammenhæng.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes