| Forfatter |
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 16 Juli 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
golfdane skrev:
| Chipsettet er SAA72xx og DACen er 2x
tda1540, som er mono 14-bit DACere. SAA70xx er ikke baseret på
i2s |
|
|
Ja, så er det jo lidt mere kompliceret at tilføje digital udgang - men det er da ikke umuligt...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Det eneste fornuftige Thomas Mygind nogensinde har sagt (men han fandt jo heller ikke selv på det): Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet.......
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg hentet spillen på posthuset. Har taget et par billeder af indmaden (billederne ses fra bunden af spillen, mens den står på siden)

Løbeværket der mest består af støbt alu.

konvektor-printet, de to 1540 sidder i øverste højre hjørne

Hele Chassiet er i støbt alu. Hvorfor det er malet sort ved jeg ikke???
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var lige en tur i Ålborg og hente denne idag

Philips CD100. Er man som samler jo næsten nødt til at ha´  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 19 Juli 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg osse DACén hjem

Printet er ca. samme størrelse som det der sidder i maskinen, så jeg ved ikke om det ville være til at bygge det ind? __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, in the Philips machines the chip which produces the SP/DIF signal is the filter SAA7220P/B. On pin 14th there is a "ready" signal. Consequently in all machines which don't have the digital output like all NAIMs and B&O 5500 we can get the output just by connecting the pin 14th of the SAA7220 to the BNC or RCA digital output socket via a 75 Ohms resistor with a series cap of 10-100nF.
This signal on pin 14th of SAA7220 is 4 V pp so very strong. The factory solution is that It is sent to the output socket by means of: - a capacitor decoupler - 100 nF (ceramic is the best). - a voltage drop divider - in most players it is 560 Ohms and 610 Ohms in series L-pad, creating a halving network. On the picture below is a different divider as per SAA7220 data sheet, but ALL players which I saw from Philips and marantz had the divider 560 - 610 ohms not 316-91.
I recommend in every player (even the one not used as transport): to float (isolate) SAA7220 leg 14 and take the signal to output by the antenna screened coax cable. REMOVE the noise associated with 5 V DC switching sharply 2 million times per second from the PCB !!!!!!!
Citat taget fra Lampizators side. Mikkel er det noget vi kan bruge?
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
| Citat taget fra Lampizators side. Mikkel er det noget vi kan bruge? |
|
|
Ja, hvis der sidder en SAA7220 i dine CD-spillere (det er en IC med 24 ben). Men det er jeg ikke sikker på der gør... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener det er en SAA7020 der sidder i den
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
janpo Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming,
se lige denne tråd. http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-67469.html
Bad news. Ser ud til at du skal skifte både DAC, clock og filter chips for at få S/P-DIF eller I2S signal.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
janpo skrev:
| Bad news. Ser ud til at du skal skifte både DAC, clock og filter chips for at få S/P-DIF eller I2S signal. |
|
|
Nej, du skal "bare" tage indgangssignalet fra DAC'en og lave det om til I2S. Det kan klares med programmérbar logik, eller en masse diskret logik, men det er muligt. Det er dog lettere at købe den "rigtige" CD-spiller  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at lade Mission være stock og finde en Philips med nyere værk (stadig magnet-styret) og lege med den  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Philips cd-304 mkII
There is so many Philipses that I am getting lost. Virtually tens and tens of models. All as ugly as a sin, all looking cheaper than they should, and all of them extremely good value for money. Add to the list all the clones like Marantz (Philips with 4 x price tag), Grundig, Telefunken, Loewe, Diora, Blaupunkt, Revox, Studer, etc which used their entire building blocks like mechanism, display, remote, dac, chassis - everything including whole PCB's were used at that time (90's) from Philips.

Of course, knowing what we already learned in the process, we focus only on TDA1541 chips. That narrows down the choice to a fraction of the pool, but still tens of models.
304mkII is no exception - it is a fantastic tweaking base.I could name it the first BASE of all players. The oldest of them all but still very good. The mechanism is among the best ever - CDM1, like in applauded MArantz CD-94 and Philips CD-960 for example. It is a joy to look at, even if compared to the benchmark Sony's 190A or the one of Kenwood CD-X9010 it looks like a messy prototype. Just remember - you want MK2 not standard 304 !!!
 Note the golden color - all upper PCB is just one huge ground plane of copper.
304MK2 will be the third CD in series in which I found 100nF (0,1uF) SMD capacitors used as a DAC decoupling function. 14 of them underneath each TDA. The replacement of these SMD caps with normal mkp ones (but also bigger - 220 or 470 nF) makes the single biggest sonic difference I heard - arguably bigger than the actual lampizator job.

Comparison of the removed SMD caps and the new one (the big un)
The combination of the lampization, op-amp upgrade and decoupling cap tweak takes any TDA based CD player to the top league, where only Grundigs and Revoxes used to reside.
The Philips CD630 and Grundig 9000 with the same mod must be one of the best CDs at any price that I heard, and considering their 50 Euro price tag - that must be called the bargain of all times. Marantz 40, 50 and 60 are almost the same inside, and should be done in the same way. Having said that, Marantz 60 is nowhere near the build quality of the Philips 304. In fact, the 304 is arguably better than any revox, even their best - 226S. Just take the all cast metal chassis, frame and mechanism, all shielded transport, separate PCB for analog and digital, all metal drawer, all alu front face (buttons included) and 6 separately regulated power supplies. That whole thing is very close to the Grundig 9009, taking the position of the queen ;-)

Crowding of the large MKP caps as SMD replacement - underside of the TDA1541 chip.

Shielded transport cage
 6 separate power supply regulators on a massive heatsink
 all metal drawer
 CDM one - upside down. This mechanism is a dream !
This player will be lampized externally with I/U conversion by a 80 Ohm resistor.
LAMPIZATION PROCESS
There is no room for power transformer The drilling in its cast-metal, tank armour body is a nightmare PCB's are lovely easy to work on. I used resistor (80 Ohm) as I/U converter - no op-amps at all. I opted for more powerful tubes - the super 6H1P instead of 6H6P because of higher gain and smaller size. Pinout is the same, heater current is slightly smaller - 0,6 A instead of 0,75 per tube. Anode current is 2 mA at 180 V DC voltage (from 110 VAC secondary supply) which in SRPP circuit means 90 V on the anode.
Tubes fit inside, but all power supplies are external in a small box hosting the transformer and PI filters.
 Tubes squeezed in ... nice...

The BIG DIFFERENCE is obtained by replacing the under-side SMD capacitors of the DAC chip with 0,22 uF (220nF) MKP's. I do it with magnifying glass to solder properly. I also install same MKP cap as a bypass to all electrolytics which sit near each chip as the power supply filters to the chips. I also recommend to replace such old electrolytic caps with new ones - like Oscon, Teapo or Jackcon low esr type.Så fandt jeg maskinen jeg skal lede efter, sad oppe til kl. 2 i nat og læste Lampizator´s side igennem. __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Philips cd-304 mkII
Så fandt jeg maskinen jeg skal lede efter, sad oppe til kl. 2 i nat og læste Lampizator´s side igennem.  |
|
|
Det skal nok blive rigtigt godt  Husk, til det eksakte formål og til netop dén DAC-kreds, er 6N2P et, teknisk set, bedre valg end det viste 6N1P. -Også lydmæssigt skulle jeg hilse at sige
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
janpo skrev:
| Bad news. Ser ud til at du skal skifte både DAC, clock og filter chips for at få S/P-DIF eller I2S signal. |
|
|
Nej, du skal "bare" tage indgangssignalet fra DAC'en og lave det om til I2S. Det kan klares med programmérbar logik, eller en masse diskret logik, men det er muligt. Det er dog lettere at købe den "rigtige" CD-spiller 
|
|
|
Enig, der er indtil flere ældre CD afspillere, som har et godt løbeværk og en digital udgang. F.eks. Sony XA20ES, som jeg har og bruger sammen med en Audio Note DAC 2.1x Signature. Google efter en sådan og der finde pt. mindst én til sag for godt en tudse. Den har et superstabilt løbeværk.
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må indrømme at jeg er Phililps-mand, og især magnetarm løbeværket fra CDM-1 til CDM-9PRO er guf. kan man osse se ud fra min samling af cdafspillere, ud af 8stk er 3 med CDM-1 værk.
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming og andre 1. generations cd-fans, Tæller min nye Sony D-50 (verdens første "discman") mon som 1. generations?  (lånt billede) I så vil jeg gerne have til sendt mit medlemskort til klubben snarest. Den kom i øvrigt med en fin dockingstation, som både indeholder strømforsyning og rca-udgange. Den bliver fin som headamp (til Beyerdynamic dt-831) til nattesæde ved computerbordet! PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør den ihvertfald, og den er da osse super cool  Hvor fandt du den henne? __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Det gør den ihvertfald, og den er da osse super cool Hvor fandt du den henne? |
|
|
Den lille Sony stod og kedede sig i en genbrugsbutik på Djursland, hvor jeg var ude og slå græs ved vores sommerhus. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige ved reppe/ rense lidt på min Mission DAD7000R, man skal nærmest skille hele afspilleren ad, for at rense laserhovedet på sådan en basse. Jeg smurte i samme omgang skuffe og drevmotor op (havde motoren ude og i igen) da jeg så skulle finjustere satte jeg afspilleren op på den ene side med cd i og startede den! tror sgutte mange nye cdafspillere vil være med til den behandling.  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |