Emne: tidsrøveren ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Asklepios skrev:
dan a. skrev:
Asklepios skrev:
dan a. skrev:
Asklepios skrev:
|
Hej Dan, Mange tak for den fine beskrivelse at dine Mondorf-RCA kabler, det ser rigtig spændende ud. Dem tror jeg at jeg vil kaste mig ud i at eksperimenterer med...  Men først lige et par spørgsmål, Har du prøvet at ligge kablet dobbelt, og se om det giver nogen effekt? Hvilke muligheder er der for skærm? Har du testet andet der, og ved du evt. hvor man kan købe noget?
Kan se der også er højtalerkabler på vej, iflg. Pierre, er det noget man også kan få lidt indsigt i? Og bliver det også Mundorf?
Mange hilsener og endnu engang mange tak.
Simon
|
|
|
Hej, super at du vil kaste dig ud i det, jeg har ikke prøvet at ligge kablet dobbelt, har kun lavet to versioner af dette kabel, den første er uden skærm, men bemærkede at det uskærmet skabel opsamlede støj som kunne høres i højtalerne når man skrugede op for forstærkeren uden musik på. Jeg havde noget Li2ych-0 kabel liggene i kælderen, som blev sprette op og skærmen lånt til montage på det existerene kabel og sådan blev den nuværende model til, skærmen er tædt nok til at holde støjen ude. Løse skærme kan fåes hos ELFA, se links
https://www1.elfa.se/elfa~dk_da/b2b/catalogstart.do?tab=cata log
i søgning indtast 55-086-35 for 3mm, 55-086-43 for 4mm og 55-086-68 for 5mm. ELFA sælger til private, det skulle ikke undre mig om du ikke også kunne finde løse skærme hos elektroniklavpris.
Vedr. ht kabel, ja det er mundorf, men detg er lavet efter Pierre's eget ønske, du kan sige det bliver en prototype, Det bliver meget simpel, de to mundorf ledere snoes om hinanden (ca. 6 vindinger pr. m.) skal så i en 10/11mm bomuldsstrømpe som vi så skal ha bakset ind i en 9/12 akvarieslange, hvilket betyder at bomuldsstrømpen kommer til et blive presset sammen om lederne, de enkelte leder vil stikke 10-12 cm ud af slange enderne og sko vil blæive monteret, herefter er det bare kosmetisk arbejde.
|
|
|
Selve Mundorf kablet lyder jo til at være det rene guf... Kan se der også findes 1 og 1.5 mm versioner (m/u bomuldsstrømpe, med krympeflex og med TPFE). Gad vide om der er noget at hente ved at bruge 1 mm eller 1.5 mm fremfor 0.5?
Ang. skræm, så skal det vel bare være noget der isolerer godt. Det behøver vel ikke være forsølvet eller guldet et-eller-andet fancy, har det noget at sige for lyden?
Ang. højtlalerkabel, så lyder det noget mere indviklet... Men det troede jeg også det var at lave RCA-kabel, lige indtil der kom en god guide!
|
|
|
Jeg har ikke prøvet andre størrelser, dog har jeg læst at sølv signalkabler helst ikke skal ha tykker ledere en 0,6mm(kan godt ha flere ledere a 0,6mm) ellers øges risikoen for skarpe S og T lyde, men ved ikke hvor meget der er om snakken.
Mundorf laver som du har bemærket en del størrelser med eller uden isolering, det er de teflon isoleret vi bruger, ht kablet er 1,5 mm udgaven.
Vedr. skærm, så er det tædtheden af skærmen som bestemmer hvor meget støj der lukkes ude, når man bruger en 3mm skærm og montere på et 5mm kabel så er skærmen ikke så tædt som hvis den var monteret på et 3mm kabel. ligeledes bliver skærmen også korter ved montage på 5mm kabel, så skal en 3mm skærm montere på 1m 5mm kabel så skal der måske bruges 1,3m 3mm skærm, bruges der 4 mm skærm, så er det måske 1,15m skærm og 5mm skærm 1m.
Lille tip, når teflon isoleringen skal af enderne. så brug en lille stanly kniv, det ksn være temelig umulig at trække af med en tang.
|
|
|
Jeg får desværre nok først tid til rigtig at lege og lave dem i påsken... Så indtil da må jeg se hvad jeg kan finde på nette at opskrifter o.lign. så jeg kan finde lidt info omkring størrelsen og antallet af ledere. Nordost bruger mange små ledere i deres signalkabler, mens ander bruger 1 stor... Hmm... Det skal nok blive sjov! 
Hvor mange ledere laver i til hver ht.kabel? 2 * 1.5 mm? Jeg skal bruge bi-wire, og mange laver jo med små kabler til diskant og tykkere til bas/mellemtone. Der kan der også blive lidt sjov...  |
|
|
Jeg har ikke set tykke sølv leder i signalkabler, cu er noget andet.
Ja, hvert kavel består af 2 stk 1,5mm ledere, ud fra et pris synspunkt så ville jeg heller lave en kortslutningsbøjle af noget mundorf leder frem for bi-wire |
|
|
Ja, du har ret. Når jeg tænker over det, så er det også kun kobberledning der har været tyk! Så dvs. at med ht.kablet, er der "kun" 1 leder (a 1.5 mm) til hver ht.terminal? Jamen når man nu skal igang med at lave kabler, så kan ligeså godt gå hele vejen - SÅ dyrt er det jo heller ikke (sammenlignet med mange andre kabler).  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre dit mundorf er 1,5 mm tyk, hvilket ca. er 1,75 mm2.  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
dan a. skrev:
Asklepios skrev:
dan a. skrev:
Asklepios skrev:
dan a. skrev:
Asklepios skrev:
|
Hej Dan, Mange tak for den fine beskrivelse at dine Mondorf-RCA kabler, det ser rigtig spændende ud. Dem tror jeg at jeg vil kaste mig ud i at eksperimenterer med...  Men først lige et par spørgsmål, Har du prøvet at ligge kablet dobbelt, og se om det giver nogen effekt? Hvilke muligheder er der for skærm? Har du testet andet der, og ved du evt. hvor man kan købe noget?
Kan se der også er højtalerkabler på vej, iflg. Pierre, er det noget man også kan få lidt indsigt i? Og bliver det også Mundorf?
Mange hilsener og endnu engang mange tak.
Simon
|
|
|
Hej, super at du vil kaste dig ud i det, jeg har ikke prøvet at ligge kablet dobbelt, har kun lavet to versioner af dette kabel, den første er uden skærm, men bemærkede at det uskærmet skabel opsamlede støj som kunne høres i højtalerne når man skrugede op for forstærkeren uden musik på. Jeg havde noget Li2ych-0 kabel liggene i kælderen, som blev sprette op og skærmen lånt til montage på det existerene kabel og sådan blev den nuværende model til, skærmen er tædt nok til at holde støjen ude. Løse skærme kan fåes hos ELFA, se links
https://www1.elfa.se/elfa~dk_da/b2b/catalogstart.do?tab=cata log
i søgning indtast 55-086-35 for 3mm, 55-086-43 for 4mm og 55-086-68 for 5mm. ELFA sælger til private, det skulle ikke undre mig om du ikke også kunne finde løse skærme hos elektroniklavpris.
Vedr. ht kabel, ja det er mundorf, men detg er lavet efter Pierre's eget ønske, du kan sige det bliver en prototype, Det bliver meget simpel, de to mundorf ledere snoes om hinanden (ca. 6 vindinger pr. m.) skal så i en 10/11mm bomuldsstrømpe som vi så skal ha bakset ind i en 9/12 akvarieslange, hvilket betyder at bomuldsstrømpen kommer til et blive presset sammen om lederne, de enkelte leder vil stikke 10-12 cm ud af slange enderne og sko vil blæive monteret, herefter er det bare kosmetisk arbejde.
|
|
|
Selve Mundorf kablet lyder jo til at være det rene guf... Kan se der også findes 1 og 1.5 mm versioner (m/u bomuldsstrømpe, med krympeflex og med TPFE). Gad vide om der er noget at hente ved at bruge 1 mm eller 1.5 mm fremfor 0.5?
Ang. skræm, så skal det vel bare være noget der isolerer godt. Det behøver vel ikke være forsølvet eller guldet et-eller-andet fancy, har det noget at sige for lyden?
Ang. højtlalerkabel, så lyder det noget mere indviklet... Men det troede jeg også det var at lave RCA-kabel, lige indtil der kom en god guide!
|
|
|
Jeg har ikke prøvet andre størrelser, dog har jeg læst at sølv signalkabler helst ikke skal ha tykker ledere en 0,6mm(kan godt ha flere ledere a 0,6mm) ellers øges risikoen for skarpe S og T lyde, men ved ikke hvor meget der er om snakken.
Mundorf laver som du har bemærket en del størrelser med eller uden isolering, det er de teflon isoleret vi bruger, ht kablet er 1,5 mm udgaven.
Vedr. skærm, så er det tædtheden af skærmen som bestemmer hvor meget støj der lukkes ude, når man bruger en 3mm skærm og montere på et 5mm kabel så er skærmen ikke så tædt som hvis den var monteret på et 3mm kabel. ligeledes bliver skærmen også korter ved montage på 5mm kabel, så skal en 3mm skærm montere på 1m 5mm kabel så skal der måske bruges 1,3m 3mm skærm, bruges der 4 mm skærm, så er det måske 1,15m skærm og 5mm skærm 1m.
Lille tip, når teflon isoleringen skal af enderne. så brug en lille stanly kniv, det ksn være temelig umulig at trække af med en tang.
|
|
|
Jeg får desværre nok først tid til rigtig at lege og lave dem i påsken... Så indtil da må jeg se hvad jeg kan finde på nette at opskrifter o.lign. så jeg kan finde lidt info omkring størrelsen og antallet af ledere. Nordost bruger mange små ledere i deres signalkabler, mens ander bruger 1 stor... Hmm... Det skal nok blive sjov! 
Hvor mange ledere laver i til hver ht.kabel? 2 * 1.5 mm? Jeg skal bruge bi-wire, og mange laver jo med små kabler til diskant og tykkere til bas/mellemtone. Der kan der også blive lidt sjov...  |
|
|
Jeg har ikke set tykke sølv leder i signalkabler, cu er noget andet.
Ja, hvert kavel består af 2 stk 1,5mm ledere, ud fra et pris synspunkt så ville jeg heller lave en kortslutningsbøjle af noget mundorf leder frem for bi-wire |
|
|
Ja, du har ret. Når jeg tænker over det, så er det også kun kobberledning der har været tyk! Så dvs. at med ht.kablet, er der "kun" 1 leder (a 1.5 mm) til hver ht.terminal? Jamen når man nu skal igang med at lave kabler, så kan ligeså godt gå hele vejen - SÅ dyrt er det jo heller ikke (sammenlignet med mange andre kabler).  |
|
|
det er rigtig forstået, om det er billigt kan jo altid diskuteres  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej dan
du kan ellers tro jeg har fået noget bedre lyd efter jeg har skiftet rør i afspilleren samt dæmpet chassiet på cd'en med blygummi, samt stillet mine højtaler på en plade blygummi, det har resulteret i bedre og dybere bas... samt stemmer og perspektiv er blevet bedre... og de små detaljer i musiken er tydeligere og mere klar.....
så en god opdatering til meget få penge .....
mvh john
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
|
hej dan
du kan ellers tro jeg har fået noget bedre lyd efter jeg har skiftet rør i afspilleren samt dæmpet chassiet på cd'en med blygummi, samt stillet mine højtaler på en plade blygummi, det har resulteret i bedre og dybere bas... samt stemmer og perspektiv er blevet bedre... og de små detaljer i musiken er tydeligere og mere klar.....
så en god opdatering til meget få penge .....
mvh john |
|
|
Ja nogle gange behøves det ikke koste en formuge, hvad mrd rør til V15'eren ? __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
så langt er jeg ikke nået endnu dan , for da ikke ved en skid om det er jeg lidt forsigtig.... men vil til odense og finde ud af noget for noget skal der ske...... er lidt en tøsedreng når jeg nu er usikker om jeg gør det rigtige
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
| så langt er jeg ikke nået endnu dan , for da ikke ved en skid om det er jeg lidt forsigtig.... men vil til odense og finde ud af noget for noget skal der ske...... er lidt en tøsedreng når jeg nu er usikker om jeg gør det rigtige |
|
|
Prøv at spørg Medlem eller Kennethjensen, er sikker på at de kan komme med et par forslag, Jacobsen og milu har også stor erfaring med rør, så der burde være nok at henvende sig til, der er bare at spørge. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay dan ja jeg tror jo det hele eksploderer hehe...
har du set kenneth har sat sin højt elskede mesa forstærker til salg.... måske man skulle....
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
|
har du set kenneth har sat sin højt elskede mesa forstærker til salg.... måske man skulle.... |
|
|
vi starter jo snart på en ny måned, så der skal sikker nyt til.    __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
john pedersen skrev:
|
har du set kenneth har sat sin højt elskede mesa forstærker til salg.... måske man skulle....
|
|
|
vi starter jo snart på en ny måned, så der skal sikker nyt til.   |
|
|
hehe ja det kan godt være det er det.... det må være rart hvis man kunne det.... men man er bare en fattig mås 
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
dan a. skrev:
john pedersen skrev:
|
|
|
|
vi starter jo snart på en ny måned, så der skal sikker nyt til.   |
|
|
hehe ja det kan godt være det er det.... det må være rart hvis man kunne det.... men man er bare en fattig mås  |
|
|
ja, det kunne da være sjovt, men tror ikke jeg kunne nå at danne mig et ordentlig indtryk af produkterne i den hastighed. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det tvivler jeg også jeg har " talenterne " til.... det går sgu for stærkt for mig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej dan
sidder lige og høre trentemøller.... selv min lille rørforstærker kan få det hele til at rasle og spille med.... spiller ikke engang vildt højt.... de går altså langt ned i bassen mine små amphion'er det kan man rigtig hør her... vildt når det " kun " er en 8 tommer der er i bassen....
mvh john
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej John
Lige med trentemøller, der tror jeg i de fleste tilfælde at det hele kommer til at spille med, har du fået rørene til slæden ?. det bliver da spændene om de ML skal ha opholdstilladelse på matriklen, prøv at se bort fra deres detaljeringsgrad og lyt efter hvor meget "musik" der er i dem, når du skal vudere dem. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej dan
nej har ikke fået de rør endnu men de komme jo nok... spændt på om det bliver bedre... men ellers var det ikke så dyrt igen....
ja det er helheds indtrykket jeg skal lytte efter for er godt klar over de 2 højtaler ikke kan samlignes...... konen er ikke vild med dem.. men som hun sagde igår aftes da jeg havde hentet fra job.... det måtte jeg selv om bare børnene leger godt hehe...
har læst in del om dem på nettet.... umiddelbart er lyden lige mig.... varm og venlig er bla. hva jeg har læst....
har skrev igår aftes om jeg havde tid i weekenden og JA DET HAVDE JEG 
|
| Til top |
|
| |
Silverwave Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2008 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dan A.
Fedt setup du har dig der
Har set at du har en del erfaringer, med diverse kabler. Skal ud og finde nogle nye til mit setup.
Har tænkt lidt på følgende: VDH The Second,VDH Orchid og Nordost Blue Heaven eller Red Dawn(XLR).
Har du nogen erfaringer med dem?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silverwave skrev:
|
Hej Dan A.
Fedt setup du har dig der
Har set at du har en del erfaringer, med diverse kabler. Skal ud og finde nogle nye til mit setup.
Har tænkt lidt på følgende: VDH The Second,VDH Orchid og Nordost Blue Heaven eller Red Dawn(XLR).
Har du nogen erfaringer med dem?
|
|
|
Ja, jeg har prøvet alle de nævnte, hvad er det du ønsker at trække frem i musikken og i hvilket system, de er meget forskellige de 4 du nævner. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Silverwave Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en NAD M3 og Lyngdorf CD-1, forbundet med Tara Labs Air 3(RCA)
Spiller på Dali Mentor 6 med Dali Silverwave kabel imellem.
Vil gerne have lidt flere detaljer med, dog uden at det bliver for spidst i toppen.
HT kabler skal jeg også have nye af. Vil en kombination imellem Ochid og VDH Magnum Hybrid passe godt sammen.
Eller ville Blue Heaven og VDH Magnum Hybrid passe bedre sammen?
Har hørt at der virkeligt skulle være hul igennem med Nordost kabler, men at de samtidigt kunne blive lidt for lyse i lyden
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du selv skriver, så tror jeg også at nordost bliver for lyst og kan let blive klinisk at høre på, så hverken red dawn eller blue heaven vil være abefalings værdig, dog skal det siges at i et varmt klingene system kan de være virkelige gode. The second er et kul kabel, her er abselut ingen skarpe kanter, men personlig syntes jeg det er lidt kedelig at høre på. Orchid syntes jeg er VDH's mest vellykket signalkabel under 3K af dem jeg har hørt, så det er abselut værd at satse på, det vil også passe fint med magnum, dog vil jeg lige frem hæve dette kabel http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81605&K W, det er det beste VDH ht kabel jeg har prøvet. Et alternetiv signalkabel kunne være VDH integration hybrid, lidt billiger en orchid, men et ganske fint kabel. Her er en liste over de VDH kabler jeg har prøvet.
HT: cs-122 singel og dobbelt træk, magnum hybrid, the revelation hybrid og the inspiration hybrid.
signal: d-501 hybrid, d-501 silver hybrid, d-102 mk III hybrid, the integration hybrid, the orchid, mc gold hybrig og the second.
EDIT: vælge xlr kabel, både din cd og forstærker er balanceret design. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Silverwave Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar.
Tror jeg prøver at bestiller Orchid(XLR) og VDH Magnum Hybrid hjem.
Har også tænkt på et nyt strømkabel. Har set at der er mange der har VDH Mainsserver. Pt bruger jeg et QED Qunduit, som sidder i en Supra stikdåse(MD06).
Vil mainsserver og supra md06 kunne bruges sammen. Da der sidder filter i dem begge?
Har hørt at det vil kunne gå ud over dynamikken.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|