| Forfatter |
|
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
| Jeg tror det beste jeg kan si er at SS nesten alltid mangler sjæl. |
|
|
Wadr, den er jeg ikke tilfreds med den der.. |
|
|
Uddyb gerne - for jeg er enig   |
|
|
Arrghh.. Så har du næppe hørt en Musical Fidelity A1 eller Sugden A21 forstærker... Begge har masser af "sjæl" __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
Jeg tror det beste jeg kan si er at SS nesten alltid mangler sjæl. hvad står ss for ???
|
|
|
Wadr, den er jeg ikke tilfreds med den der..
|
|
|
|
|
|
Forkortelse for Solid State, eller SchutzStaffel - men det er lidt mere alvorligt 
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
virious skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
|
|
|
|
|
|
Arrghh.. Så har du næppe hørt en Musical Fidelity A1 eller Sugden A21 forstærker... Begge har masser af "sjæl"  |
|
|
Har hørt Sugden... Men ift. en lækker røramp mangler der ligesom et eller andet.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Halo8 skrev:
virious skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Arrghh.. Så har du næppe hørt en Musical Fidelity A1 eller Sugden A21 forstærker... Begge har masser af "sjæl"  |
|
|
Har hørt Sugden...
Men ift. en lækker røramp mangler der ligesom et eller andet.
|
|
|
JA, for s..... da 
(Kunne altså ikke lade være, selv om jeg af princip er imod de her for/imod diskussioner. Men hold da op hvor blev jeg skuffet, da jeg hørte den - mod en god røramp )
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Halo8 skrev:
virious skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
|
|
|
|
|
|
Arrghh.. Så har du næppe hørt en Musical Fidelity A1 eller Sugden A21 forstærker... Begge har masser af "sjæl"
|
|
|
Har hørt Sugden... Men ift. en lækker røramp mangler der ligesom et eller andet. |
|
|
Tjaeh.. Det er sikkert forvrængningen du mangler __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
Jeg tror det beste jeg kan si er at SS nesten alltid mangler sjæl.
|
|
|
|
|
Nej det kan jeg godt forstå, det er jeg ikke selv hellere  Jeg har satt her og forsøkt at finde ord, men det som jeg har kommet frem til så langt er at de alminnelige hifi begrebene ikke duger helt. For man kan få hifiatributtene lige så godt til med SS (Solid State=Transistor). Fast bas, dybde, brædde etc. Nej det er ikke nemt, men jeg er overhodet ikke i tvivl om hvad jeg foretrækker. Og det jeg foretrekker aller mest er DHT (Directly Heated Triode ) i SE (Single Ended) konfiguration. Hvis man får høre et godt anleg med en god pladespiller, stepup trafo, rør-RIAA, SET forstærker og nogle gode horn eller fuldtoner er risikoen stor for at man får en sterk fornemmelse af at musikken og kunstneren(e) beveger ens egne musikalske emotioner på en måde ingen andre musikkafspilling kan opnå i IMO. Levende musikk er selvsagt ikke med i regnestykket. Jeg har aldri hørt et anleg uden rør der er i nærheden af dette. Det bliver lidt som digital vs. analog. Digital kan være meget , meget bra rent lydmessig, men det bliver aldri noget andet end digitalt. Eller om man vil; man kan ikke lave en veddeløbshest ud af et æsel. Et af de problemerne man støder på når mans skal beskrive hvorfor vinyl er musikalsk "bedre" end digitalt, og rør bedre end transistor, er at det er svært at beskrive direkte. Man må ofte ty til lyriske og filosofiske utrykksformer og vendinger for at få budskabet frem. Eller for at sitere Harvey Rosenberg: " THE TUBE MATRIX'S AURAL
MATRIX: At the core of The Tube Matrix is an illusion of music…which
is very concrete…and completely unique to tubes. There is a Transistor
Matrix…but is it is only two dimensions. Once a living human being experiences
the tube aural matrix, their brain is transformed…it is tuned to a higher
level of vibration…which is the key to entering The Tube Matrix." Det er spot on: the transistor matrix is only two dimensions    Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
Jeg tror det beste jeg kan si er at SS nesten alltid mangler sjæl. hvad står ss for ???
|
|
|
|
|
|
|
|
SS=Solid State=Transistor/silcondiode/etc
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
virious skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Nej jeg har ikkehørt nogle af de to der. Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
|
|
|
|
|
|
Nej det kan jeg godt forstå, det er jeg ikke selv hellere Jeg har satt her og forsøkt at finde ord, men det som jeg har kommet frem til så langt er at de alminnelige hifi begrebene ikke duger helt. For man kan få hifiatributtene lige så godt til med SS (Solid State=Transistor). Fast bas, dybde, brædde etc. Nej det er ikke nemt, men jeg er overhodet ikke i tvivl om hvad jeg foretrækker. Og det jeg foretrekker aller mest er DHT (Directly Heated Triode ) i SE (Single Ended) konfiguration. Hvis man får høre et godt anleg med en god pladespiller, stepup trafo, rør-RIAA, SET forstærker og nogle gode horn eller fuldtoner er risikoen stor for at man får en sterk fornemmelse af at musikken og kunstneren(e) beveger ens egne musikalske emotioner på en måde ingen andre musikkafspilling kan opnå i IMO. Levende musikk er selvsagt ikke med i regnestykket. Jeg har aldri hørt et anleg uden rør der er i nærheden af dette. Det bliver lidt som digital vs. analog. Digital kan være meget , meget bra rent lydmessig, men det bliver aldri noget andet end digitalt. Eller om man vil; man kan ikke lave en veddeløbshest ud af et æsel. Et af de problemerne man støder på når mans skal beskrive hvorfor vinyl er musikalsk "bedre" end digitalt, og rør bedre end transistor, er at det er svært at beskrive direkte. Man må ofte ty til lyriske og filosofiske utrykksformer og vendinger for at få budskabet frem.
Eller for at sitere Harvey Rosenberg:
"THE TUBE MATRIX'S AURAL MATRIX: At the core of The Tube Matrix is an illusion of music…which is very concrete…and completely unique to tubes. There is a Transistor Matrix…but is it is only two dimensions. Once a living human being experiences the tube aural matrix, their brain is transformed…it is tuned to a higher level of vibration…which is the key to entering The Tube Matrix."
Det er spot on: the transistor matrix is only two dimensions  
Asbjørn
|
|
|
Hej Asbjørn !
du er da velkommen til at høre en cd maskine der kan spille musik frem for digital klenisk lyd på en AN p3 med 300b rør, min cd maskine er med et rør i udgangen AN CD2 og med kun gode komponendter over alt det samme i min P3´er vis det har din intresse
cden kan godt hamle op med de gode gamle lper vis cden er skruget godt sammen 
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
"...entering The Tube Matrix" I like that
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
"MosFetter skulle jo lyde lidt af rør, og jeg har mulighed for at anskaffe en SONY TA-FB920R med power FETs og Torus Toroidal Transformer, er der nogen der har hørt den?"
Især de ældre Sony'er har et lyst klangbillede, og er ligger langt fra "rørlyd", så lyt grundigt til den før du køber.
Mht. rørlyd, så har jeg rør i CD og forforstærker, men transistor effekt. Har haft rør hele vejen og det lød også godt, men nu var den EAR effekt som generelt ikke lyder som "traditionel" rørforstærker..... dvs. fast bund, detaljeret diskant.
"Sjælen" i rørforstærkere, især effekt, er desværre stor 2. harmonisk forvrængning og ulinear frekvensgang forårsaget af den typisk meget høje udgangsimpedens. Så højtalere med jævn impedans er et must. Men det kan stadig lyde godt, underligt nok... __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Det her med "rørlyd" er lidt sjovt...... Nu har jeg, desværre ?, en alder hvor vi voksede op i overgangen fra rør til transistor. transistor var, i starten, absolut ikke perfekt men i forhold til rør meget mere åben og detaljeret i lyden. herefter gik den vilde jagt efter den helt neutrale lyd, som også kom, men af nogle nu kaldet kold eller analytisk......
Derfor er det rigtigt sjovt at se rør-lyd blive populært igen, også hos de unge mennesker.
Mon også billede-rør får en renæssance ud i fremtiden .....
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
Hej !
Det her med "rørlyd" er lidt sjovt...... Nu har jeg, desværre ?, en alder hvor vi voksede op i overgangen fra rør til transistor. transistor var, i starten, absolut ikke perfekt men i forhold til rør meget mere åben og detaljeret i lyden. herefter gik den vilde jagt efter den helt neutrale lyd, som også kom, men af nogle nu kaldet kold eller analytisk......
Derfor er det rigtigt sjovt at se rør-lyd blive populært igen, også hos de unge mennesker.
Bond  |
|
|
Ja det er sjovt, men som Bob Marley siger: " You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time" Bare vent så skal du se hvad der sker med foto. Nu kan man købe brugt superudstyr til analog film for ingen penge, så får vi en periode der entusiasterne bærer fakkelen alene i en digital verden. Så, stille og rolig vil flere og flere se at uanset hvor mange pixler og filtre man laver, har man tabt en dimensjon der finnes i et analogt billede. Så løb og køb Hasselblad før priserne begynder at stige igen  Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
|
Hej !
Bond 
|
|
|
Tja det er jo nok fordi så meget at det der sælges i dag er noget bras lyder som en kat der bliver mishandlet og kaldes Higend. Lad os få noget rigtig mande grej fra 70 til 80'erne ikke alt det bambus bras fra den same tidrum det der var rigtig håndværk det kan bare spille lol.
Da jer jo er fra den samme tidsalder må jeg så erkende at jeg selv har noget af det nyere sågar ældre sager der kan betjenes med en remote dovenskaben længe leve og rør lyd igen nop for kostbart at vedligeholde men det bedste af røramp fra den tid stadig spiller så det er en nydelse for både krop og sjæl, jep til en salig relax i sofaen.
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nikj_dk skrev:
Er det tilstrækkeligt med en rør enhed i en kæde, eller skal man have rør hele vejen igennem?
Det ville jo være rart/billigt hvis man kunne nøjes med en rørforforstærker? Rør skulle ikke være så stramme i bassen, så kunne man kompensere med en transistoreffektforstærker, er der nogen der har erfaring med det?
MosFetter skulle jo lyde lidt af rør, og jeg har mulighed for at anskaffe en SONY TA-FB920R med power FETs og Torus Toroidal Transformer, er der nogen der har hørt den?
MVH, |
|
|
Hej nikj_dk Denne tråd viser vist bare at vi alle har en personlig indgang til hvordan tingene skal lyde. I mine øjne skal en sax lyde som den gør helt akustisk lige midt i stuen, men filmen knækker allerede når man tænker på alle de processer lyden underkastes allerede før man har pladen i hånden. Bare valget af mikrofon og optagerum... Jeg tror desværre ikke at der er anden løsning end at prøve det af. Jeg spiller selv på røreffekt, billig kinesisk pushpull på el 34 rør og nogle helt gale faseeplitter/step-up i indgangen (de er ikke skabt til audio brug). Her vil rigtigt mange rørfolk allerede vende det vide ud af øjnene "pushpullert -hah!" og påstå at den går slet ikke. Men her hos mig går det rigtigt godt! Der er masser af det hele, levende og dynamisk, stram og sprudlende med masser fornøjelse. Men selvfølgelig kan det altid blive bedre. Det kan bliver så godt at man nærmest kun kan holde ud at lytte til specialskårne vinyler til prisen af en jetjager. Men så falder sokkerne altså også af i støvlerne i benovelse... men sæt en småslidt lp på og det er ikke til at holde ud. Så det handler måske ligeså meget om at udvikle sig en filosofi der kan hjælpe til at finde vej i kaos. Og det gør man nok bedst ved at prøve og lytte...
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
[QUOTE=Bond] Ja det er sjovt, men som Bob Marley siger: " You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time" Bare vent så skal du se hvad der sker med foto. Nu kan man købe brugt superudstyr til analog film for ingen penge, så får vi en periode der entusiasterne bærer fakkelen alene i en digital verden. Så, stille og rolig vil flere og flere se at uanset hvor mange pixler og filtre man laver, har man tabt en dimensjon der finnes i et analogt billede. Så løb og køb Hasselblad før priserne begynder at stige igen
Mvh Asbjørn
|
|
|
Der er jo en fundamental forskel på billed i form af stilbilleder og lyd, da billeder kan efterbehandles. Der findes ingen ekstra dimension i film, som ikke kan skabes digitalt. Forskellen som folk oplever skyldes mere, at folk ikke har forstand på efterbehandling fra digitale kameraer. Jeg har talt med mange fotografer, som har brugt film incl. storformat og lige bortset fra storformat, som er svært at matche digitalt, så er der ingen, der har følt et behov for at gå tilbage til film. Så den forudsigelse du kommer med er nok ikke så sansynlig, men der er jo altid retrobevægelser af uransagelige grunde. Mht. lyd er sagen en ganske anden, da vi her arbejder i realtime og endda rigtigt mange faktorer påvirker lyden hvor vi ikke kan modificere den i realtime til eksakt den lyd vi gerne vil have (endnu). Så selvom jeg fotograferer digitalt, så har jeg en rørforstærker og fuldtonehøjtalere!
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 02 September 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[[/QUOTE]
... Det kan bliver så godt at man nærmest kun kan holde ud at lytte til specialskårne vinyler til prisen af en jetjager. Men så falder sokkerne altså også af i støvlerne i benovelse... men sæt en småslidt lp på og det er ikke til at holde ud.
[/QUOTE]
Det er netop en af rørforstærerens styrke: De CD'er som jeg har, der er mindre godt optaget og som blev trættende at høre på via min daværende (kvalitets) transistor, de er pludselig blevet "lytte -bare" på min rørforstærker. Langt de fleste CD'er inden for de musik genrer jeg hører, er godt optaget. Men deværre ikke alle og da glæden ved musikken er årsagen til at jeg har ofret mange penge på godt hifi udstyr, er mit krav til anlægget at det netop kan gengive det meste i en kvalitet der gør at man kan nyde selve musikken og ikke sidder og fokuserer på den der guitar som er ved at flå trommehinderne ud på en. Rigtig dårligt indspillede CD'er lyder jo af H.. til uanset hvor godt et anlæg man har. Hvis selve musikken er for god til at man ikke bare kyler CD'en ud (er sket et par gange) så er der i det tilfælde kun en ting at gøre: Hør den på høretelefonerne, de er lidt mere taknemmelige med den slags. Med hensyn til at rør er dyre i vedligeholde, så holder de gerne små 5-6 år (mindst) og så er det bare at skifte dem og få justeret BIAS, så kører den igen og lyder som ny. Jeg kan og vil ikke justere BIAS, men skal jeg ofre under 1000 kr. på rør og justering om 5-6 år og så igen have en forstærker der lyder som var den ny, så er det jo ikke en stor udgift. Man får ikke meget ny forstærker for en lille tusse.
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En mulighed for billig "rørlyd" eller bare rørgrej man kan blive klogere af, kan være at se lidt på et nyt forumprojekt. Vi er et par stykker der har søsat en forum selvbyg rørforforstærker med riaa. Den skulle give mulighed for at bygge en simpel rørpre med rigtig god ydelse til en billig penge. Den kan udvides og forbedres som man får lyst... Emne: Rørforforstærker: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76995&g et=last#1869441
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 04:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Nightpuma skrev:
|
|
|
|
|
|
Nej det kan jeg godt forstå, det er jeg ikke selv hellere Jeg har satt her og forsøkt at finde ord, men det som jeg har kommet frem til så langt er at de alminnelige hifi begrebene ikke duger helt. For man kan få hifiatributtene lige så godt til med SS (Solid State=Transistor). Fast bas, dybde, brædde etc. Nej det er ikke nemt, men jeg er overhodet ikke i tvivl om hvad jeg foretrækker. Og det jeg foretrekker aller mest er DHT (Directly Heated Triode ) i SE (Single Ended) konfiguration. Hvis man får høre et godt anleg med en god pladespiller, stepup trafo, rør-RIAA, SET forstærker og nogle gode horn eller fuldtoner er risikoen stor for at man får en sterk fornemmelse af at musikken og kunstneren(e) beveger ens egne musikalske emotioner på en måde ingen andre musikkafspilling kan opnå i IMO. Levende musikk er selvsagt ikke med i regnestykket. Jeg har aldri hørt et anleg uden rør der er i nærheden af dette. Det bliver lidt som digital vs. analog. Digital kan være meget , meget bra rent lydmessig, men det bliver aldri noget andet end digitalt. Eller om man vil; man kan ikke lave en veddeløbshest ud af et æsel. Et af de problemerne man støder på når mans skal beskrive hvorfor vinyl er musikalsk "bedre" end digitalt, og rør bedre end transistor, er at det er svært at beskrive direkte. Man må ofte ty til lyriske og filosofiske utrykksformer og vendinger for at få budskabet frem.
Eller for at sitere Harvey Rosenberg:
"THE TUBE MATRIX'S AURAL MATRIX: At the core of The Tube Matrix is an illusion of music…which is very concrete…and completely unique to tubes. There is a Transistor Matrix…but is it is only two dimensions. Once a living human being experiences the tube aural matrix, their brain is transformed…it is tuned to a higher level of vibration…which is the key to entering The Tube Matrix."
Det er spot on: the transistor matrix is only two dimensions  
Asbjørn
|
|
|
Høhø, det er fair nok du mener det, og vil sgu nok give dig ret langt hen af vejen. Dog har jeg hørt rør, især kinesiske, som absolut ikke ejer sjæl, og omvendt synes jeg min egen NAD S300 har sjæl. Især med en rør riaa foran, hvilket jo nok underbygger din teori lidt.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |