Jeg måtte også lige kigge forbi selvom jeg dybest set er alt for træt til at lave endet end at spise burgere i sofaen
2½ time inden lukketid blev det til.
Det store rum i stuen hvor også HIFI4ALL holdt til kan vel bedst betegnes som kaos. Og meget rodet. Det var tydeligt at her havde der været rigtg mange mennesker for nylig. DR's stand lignede noget katten ikke gad slæbe med hjem efter nattens togt. Designermøblerne i bunden af lokalet kunne heller ikke holde min opmærksomhed, så jeg gik videre.
Ind til Dynaudio og lytte lidt. Ikke dårligt - men musikken var glat som en ål - rigtig behagesyg lyd, og jeg kunne ikke koncentrere mig om at høre efter. Det var kedeligt.
Videre ind til Audio Art og ProAc. Næsten som at komme hjem igen. Mine ProAc kloners oprindelse fornægter sig ikke. En ordentlig skovlfuld Mark Levinson amps drev dem. Slet ikke dårligt, men der var meget uro i lokalet - sådan skal det vel være på en messe. Jeg købte et sæt SD fødder og futtede op på 1. sal.
Det første jeg bemærkede var den katastrofale mangel på skiltning. Kun LC havde været smarte nok til at placere et katalog vinkelret ud fra væggen. Andre havde et lille skilt over eller ved siden af døren, og mange havde ikke noget.
Decideret High End grej til fem- eller seks-cifrede beløb i den forkerte ende af skalaen interesserer mig sjældent. Der er ofte sådan en kom-og-vær-andægtig feeling over det, og i Gryphons lokale skulle man næsten skære sig gennem andægtigheden. Måske derfor var der ikke så mange der inde. Lyd var der heller ikke meget af......
Bedre var det ovre hos Activ Hifi. Masser af LP'er prydede bordene og to pladespillere residerede på toppen af anlægget. Men igen mange mennesker.
En af mine tanker var at høre og se lidt på LC's produkter, men også der var der fyldt. Det blev udsat og jeg gik over i den anden gang og stak hovedet ind til Rega. Pæn pladespiller-prototype de havde stående. Ikke meget lyd lige da jeg var der, men tiltalende at rummet ikke var stopfyldt med alt for store højttalere. Nogen hos Rega må have tænkt over rummet *før* de pakkede bilen
Længere nede fandt jeg Kibri og deres højttaler Caelum. I hjørnet en kuffert fyldt med CD'ere og to kasser med masser af vinyl.
Også her var der helt klart tænkt over tingene. Og der var rart at være, selvom det var et lille rum.
De to gutter har da forstået noget! Glæden ved musik var umiskendelig. Og der blev snakket og serveret slik hen over de noget aparte udseende højttalere.
Godt nok fik vi fortalt at de havde problemer i det lille rum, men umiddelbart ville jeg ikke være bleg for at skulle leve med den lyd hos mig selv i et godt stykke tid.
Jeg lyttede lidt mere, men synes lige at jeg skulle nå andet.
Ned i stuen igen, ind til Tekni-Fi. U2 koncert film med lyd hele vejen rundt. Jeg har glemt hvilket mærke de spillede på, men det lød godt. God sammenhæng - musikken rykkede rigtig godt.
Jeg har dog endnu tilgode at høre et surroundanlæg der ikke lyder kunstigt.
Jeg ville hellere ha' set og hørt den koncert i et ordentligt stereo-setup.
Jeg overvejede en kop kaffes tid om HIFI.klubben skulle have æren af et besøg, men besluttede i stedet at gå op igen. Jeg ville gerne se på ZAPpulse-tingene hos LC.
Og denne gang var der ikke så mange mennesker. Der blev demonstreret hvor lidt effekt sådan en ZAP-ting sluger. Det er ikke meget. Selv når der blev spillet højt, lå den ikke meget over 35 watt.
Men hvor i himlens havde LC dog de der Martin Logan tingester med?
De lød frygteligt og det var i hvert fald ikke musik der kom ud af dem. Musik spittet i atomer - Ingen sammenhæng overhovedet.
Hvis jeg skal overbevises om at ZAPpulse kunne være sjov at lege med bliver de nødt til at gøre det bedre.
Exit LC.
Nogen larmede næsten lige overfor. Svært at sige hvem eller også var skiltene endnu mindre end forventet
Jeg kiggede ind og fandt et surround-setup med en fin stor fladskærm, Rotel grej og vist nok JMLab højttalere.
Og en lille filmstump med nogle formel 1 biler og Burt Reynolds.
Meget effektivt.
Demonstratøren fik dog hurtigt spoleret den gode oplevelse ved at sætte en musikfilm på. Roger Waters' In The Flesh.
Ikke siden jeg kom til at opholde mig for længe i en den lokale Fona har jeg hørt så meget ingenting udsat for surround.
Det lød frygteligt. Endnu værre end hos LC.
Alt for meget power på sub-wooferen. Bag højttalerne spillede alt for højt. Ingen sammenhæng i lydbilledet.
Glemte han stille anlægget på "musikmode"? Det lød som Roger Waters udsat for Steven Spielberg.
Jeg flygtede.
Lukketid om en halv time. Jeg gik ned til Kibri igen. Fik det sidste af deres kaffe og Vivaldi på CD-spillen.
Overfor spillede de noget heftig hiphop, men det kunne ikke ødelægge oplevesen.
Egentlig er jeg ude efter en brugbar power-amp, men hvis jeg falder over et bundt ekstra pengesedler vil jeg nok overveje Caelum-højttalerne ret grundigt.
Der var ved at være tyndt befolket, så der var tid til præsentere sjove plader. Rigtig hyggeligt. Vi hørte lidt af en solo-plade med Beth Gibbons. En dejlig rå optagelse uden de store dikkedarer.
En norsk ting jeg allerede har glemt hvad hedder, med et mandekor og en kvindelig vokal. Fremragende!
Jeg sluttede af med at stikke hovedet ind til AR.
Umiddelbart lyder de mere end mandshøje båndhøjttalere lavet af plexiglas udmærket. Jeg var dog ved at være så slidt i koderne at jeg vedtog bare at stikke næsen hjemad. Jeg vil alligevel ikke have sådan et monstrum stårende i stuen
Jeg hørte selvfølgelig en masse andet også. Jeg var inde i næsten alle rum, men enten var musikken for kedelig, eller også var der for mange mennesker til at jeg rigtig kunne få noget ud af det.
Min konklusion: Kibri slog alt andet - og specielt hvis prisen tages i betragtning. Musikglæden overskyggede teknik-fikserinen, og et så gennemtænkt anlæg var der ingen andre der kunne diske op med.
Mit spørgsmål: Hvorfor skal hovedparten af udstillerne absolut spille sådan noget kedelig musik? Er det en naturlov?
Hvor er de skarpe kanter?
Hvorfor må det ikke være farligt?
Hvorfor skal alt pakkes ind i candyfloss og serveres som en McDonalds-reklame?
Når det hele er pæn vellyd a la Norah Jones får jeg i hvert fald lyst til at bede om at de sætter Slayer eller et gammelt punknummer på. Bare for at høre om anlægget kan andet end at være honning for massernes øregange. Om det kun kan tilfredsstille behovet for dejlig uforpligtende musik man heldigvis ikke behøver tage stilling til?
/vilmann