Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Dynaudio OCOS højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

hvad med bare at prøve at give kablerne et lyt... før de sables ned............

I må kede jer drenge ... men det skal I da faktisk have lov til

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Ikke en gang løgn
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

Bastian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Uha Jakobsen... nu ikke forvente saglighed her da.

Alle har da en mening, der skal ytres inden man ved, om man har ret.

Til top Vis Bastian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bastian

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Jeg har et pt et sæt occos kabler(ja, af den nye slags) og jeg må sige at det er klart det mest neutrale kabel jeg har hørt.

Jeg har både haft Tara Labs The One, MIT MAgnum S1, Store Kimber kabler(kan ikke huske den exacte model. Fælles for alle kabler har været at de har sat deres helt personlige præg på lyden.

Det jeg har oplevet med occos er(og det lyder åndsvagt, men) det lyder ikke af noget. Og det er det, jeg forbinder med et neutralt kabel, hvilket gør at det er de andre komponenter i kæden, der sætter deres præg på lyden.

Jeg har ingen teknisk indsigt i kabler, men bare brugt mine øre til at vurdere oplevelsen med.

Jeg gider heller ikke ud i nogen lang religionskrig omkring kabler. Jeg har min mening og den vil jeg have lov at beholde

MVH WRONG

Er det den med 1, 2 eller 3 stk. ledere du har?

Jeg har ldt svært ved at forstå hvorfor lydkvaliteten skulle blive bedre ved at købe 2 eller 3 stk. ledere, når de nu hævder, at længden af kablet ikke har betydning for kvaliteten. Det må vel være sådan, at 1 m 1 leder svarer til 2 m 2 ledere rent modstandsmæssigt eller hvordan??

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:
wrong skrev:

Jeg har et pt et sæt occos kabler(ja, af den nye slags) og jeg må sige at det er klart det mest neutrale kabel jeg har hørt.

Jeg har både haft Tara Labs The One, MIT MAgnum S1, Store Kimber kabler(kan ikke huske den exacte model. Fælles for alle kabler har været at de har sat deres helt personlige præg på lyden.

Det jeg har oplevet med occos er(og det lyder åndsvagt, men) det lyder ikke af noget. Og det er det, jeg forbinder med et neutralt kabel, hvilket gør at det er de andre komponenter i kæden, der sætter deres præg på lyden.

Jeg har ingen teknisk indsigt i kabler, men bare brugt mine øre til at vurdere oplevelsen med.

Jeg gider heller ikke ud i nogen lang religionskrig omkring kabler. Jeg har min mening og den vil jeg have lov at beholde

MVH WRONG

Jeg har ldt svært ved at forstå hvorfor lydkvaliteten skulle blive bedre ved at købe 2 eller 3 stk. ledere, når de nu hævder, at længden af kablet ikke har betydning for kvaliteten. Det må vel være sådan, at 1 m 1 leder svarer til 2 m 2 ledere rent modstandsmæssigt eller hvordan??

det er den med 3... men den med 1stk er også prøvet i Casa Wrong... ved jeg ...

men Wrong må selv komme med lytte indtryk da jeg ikke selv har hørt forskellen

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hey folkens

Jeg fik af vide af en kammerat at denne artikel var skrevet, og at diskussionen gik højt her i tråden.

Men jeg må indrømme at jeg er skuffet, jeg er skuffet over jer - i tager den slags her som rotter imødekommer et åbent spise kammer.

Hvorfor stiller ingen spørgsmål?

Det lyder meget fint det de skriver, nogle flotte ord og vendinger, men det er ikke andet end varm luft.

I burde skamme jer, seriøst!

I har en hobby, i ofrer  alt for, børn, bil hus og have kommer i anden række. Og i bruger ikke 5 minutter på at lære lidt om teorierne bag, INGEN anden interesse gruppe der er genstand for så meget voodoo.

Men nok om jer, det er jo artiklen det hele handler om.

Ikke Dynaudio OCOS. Dynaudio OCOS er det første og eneste højttalerkabel med en lav karakteristisk impedans.

Det vil jeg nok mene er en sandhed med modifikationer, jeg tror ikke de har målt på alle højtalerkabler både hjemmelavet og fabrikeret. Man kunne da få på fornemmelsen de prøver at binde mig noget på ærmet.

Faktisk tæt på en typisk højtalerimpedans (8 ohm).

Er det virkelig noget vi ønsker? Jeg gør bestemt ikke, hvis min højtaler er 8ohm - lad os nu bare for eksemplets skyld sige at den er 8ohm over hele frekvens spektret.
Så sidder vi med en spændingsdeler. Hvilket egentlig betyder at hvis vi ud af forstærkeren sender 100W ud, så afsætter vi 50% i kablet, og resten i højtaleren.
Jeg ved ikke med jer, men jeg kan godt lide når al den energi min forstærker sprøjter ud i kablerne kommer ganske uhindrede ind i mine højtalere. hvilket de ikke gør med en "karakteristisk impedans på 8 Ohm".
Man kan så diskutere om den karakteristiske impedans nu også kan transformeres direkte om i ohmsk modstand, men da AF området (1Hz til 20kHz) ikke er andet end pulserende DC, så antager vi det.

Hvis nogen betvivler det kan jeg godt uddybe, men finder det ikke rigtig nødvendigt.

Betvivl mig, stil spørgsmål - og gør det samme om disse "wunderkabler".

Det er også det eneste højttalerkabel med en 100% ensartet impedans igennem hele det hørbare område

Igen, hvordan kan de være så skråsikre? Jeg er ganske overbevist om at man finder mange kabler med den udemærkede egenskab :).

Denne ensartede impedans er identisk ved alle længder, og man kan derfor anvende 2 forskellige længer til henholdsvis højre og venstre højttaler uden problemer.

Tja, jeg vil nu nok mene at jeg uanset hvad vil have mine speaker kabler er samme længde, samme ohmske modstand giver samme tab. Det kan godt være de siger deres kabel er tabsfrit - men jeg hørte nu en gang en eller anden snakke om at vi, desværre, ikke lever i en ideel verden, så derfor er INTET tabsfrit. Man kan minimere sine tab med bedre elektrisk lede evne men der vil altid være tab. Og jo længere kabler, jo mere tab.

De unikke parametre for Dynaudio OCOS bliver opnået ved hjælp af et specielt koaxialt kabeldesign med nøje specificeret konduktivitet i isoleringen.

Her vil jeg råbe vagt i gevær!
Et coaxialt design betyder på godt dansk:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Coaxial_cable_cutaway.svg (for dem der ikke kan se billedet)

Dvs. du har en inderleder, en skærm og en isolator. Hvis man kigger på de billeder af kablerne, så kan man godt betvivle den påstand? Og, det kan godt være det bare er mig, men jeg tror det er ganske ligegyldigt hvad du bruger af materiale i inderlederen, den har ingen indflydelse på kabelimpedansen, overhovedet, når vi taler under 20kHz - igen, ikke andet end en pulserende DC.

Dynaudio OCOS ændrer eller fjerner ikke symptomerne af et mismatch imellem højttaler og forstærker. I stedet fjerner det selve mismatchet.

Hvis din forstærker har "symptomer på mismatch" så hjælper et kabel ikke, eller, jo, det kan det, hvis det de siger er korrekt. Hvis kablet er 8 ohm så fjerner det mismatch, for så får forstærkeren ikke lov til at levere den strøm som den er bygget til. Hvilket egentlig kan forårsage at forstærkeren laver forvrængning. Så alt i alt, ganske selvmodsigende.

Og jeg kan ikke stresse dette nok!

Vær kritiske, stil spørgsmål ved det sælgere som disse siger.

Tænk jer om. De forærer jer ikke den hellige gral for 3000 kr.

De lever af at i ikke laver research, at i ikke undersøger det der driver jeres største hobby, elektricitet. Læs, lyt, se leg og LÆR. Stol ikke kun på jeres ører, stol på jeres fornuft og viden.

Og lige som note:

...kan almindelige højttalerkabler have en impedans på helt op til 8000 ohm ved 10 Hz

Hvis dit kabel har 8000ohm ved 10Hz, så vil du afsætte 1/1000 del af den effekt din forstærker sender ud - i din højtaler, resten vil afsættes som varme i kablet.

mmmh...

Varme kabler, dem skal man passe på, de kunne jo starte en brand?

Jeg betvivler ikke effekten af de forskellige typer kablers effekt på lyden, alt i elektronernes vej fra kraftværket til de bliver omdannet til lydbølger der på lækker vis gerne skulle nå dine øregange.
Dette post er ikke på nogen måde ment som en sviner til folk der tror på kablernes hemmelige egenskaber. Men en post der handler om at man skal være kritisk, og ved en artikel som denne - der er det ekstra vigtigt at være på vagt overfor fancy betegnelser og udtryk.

Bare fordi at man kan en masse fine udtryk så er man altså ikke nødvendigvis den genopstandene messias.

Vær kritisk og tænk dig om - så tager sælgerne dig ikke så hårdt i røven, som de måske kunne.

God weekend til jer alle

Henrik

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

det er vel tilladt at forholde sig kritisk til noget... uden at ha hørt det.
specielt hvis man syntes det "lyder" sært det de skriver.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:
wrong skrev:

MVH WRONG

det med 3 leder har vel bare 3 x 0 ohm's modstand

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Hey folkens

Jeg fik af vide af en kammerat at denne artikel var skrevet, og at diskussionen gik højt her i tråden.

Men jeg må indrømme at jeg er skuffet, jeg er skuffet over jer - i tager den slags her som rotter imødekommer et åbent spise kammer.

Det lyder meget fint det de skriver, nogle flotte ord og vendinger, men det er ikke andet end varm luft.

I har en hobby, i ofrer  alt for, børn, bil hus og have kommer i anden række. Og i bruger ikke 5 minutter på at lære lidt om teorierne bag, INGEN anden interesse gruppe der er genstand for så meget voodoo.

Ikke Dynaudio OCOS. Dynaudio OCOS er det første og eneste højttalerkabel med en lav karakteristisk impedans.

Det vil jeg nok mene er en sandhed med modifikationer, jeg tror ikke de har målt på alle højtalerkabler både hjemmelavet og fabrikeret. Man kunne da få på fornemmelsen de prøver at binde mig noget på ærmet.

Er det virkelig noget vi ønsker? Jeg gør bestemt ikke, hvis min højtaler er 8ohm - lad os nu bare for eksemplets skyld sige at den er 8ohm over hele frekvens spektret.
Så sidder vi med en spændingsdeler. Hvilket egentlig betyder at hvis vi ud af forstærkeren sender 100W ud, så afsætter vi 50% i kablet, og resten i højtaleren.
Jeg ved ikke med jer, men jeg kan godt lide når al den energi min forstærker sprøjter ud i kablerne kommer ganske uhindrede ind i mine højtalere. hvilket de ikke gør med en "karakteristisk impedans på 8 Ohm".
Man kan så diskutere om den karakteristiske impedans nu også kan transformeres direkte om i ohmsk modstand, men da AF området (1Hz til 20kHz) ikke er andet end pulserende DC, så antager vi det.

Hvis nogen betvivler det kan jeg godt uddybe, men finder det ikke rigtig nødvendigt.

Det er også det eneste højttalerkabel med en 100% ensartet impedans igennem hele det hørbare område

Igen, hvordan kan de være så skråsikre? Jeg er ganske overbevist om at man finder mange kabler med den udemærkede egenskab :).

Denne ensartede impedans er identisk ved alle længder, og man kan derfor anvende 2 forskellige længer til henholdsvis højre og venstre højttaler uden problemer.

Tja, jeg vil nu nok mene at jeg uanset hvad vil have mine speaker kabler er samme længde, samme ohmske modstand giver samme tab. Det kan godt være de siger deres kabel er tabsfrit - men jeg hørte nu en gang en eller anden snakke om at vi, desværre, ikke lever i en ideel verden, så derfor er INTET tabsfrit. Man kan minimere sine tab med bedre elektrisk lede evne men der vil altid være tab. Og jo længere kabler, jo mere tab.

De unikke parametre for Dynaudio OCOS bliver opnået ved hjælp af et specielt koaxialt kabeldesign med nøje specificeret konduktivitet i isoleringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Coaxial_cable_cutaway.svg (for dem der ikke kan se billedet)

Dvs. du har en inderleder, en skærm og en isolator. Hvis man kigger på de billeder af kablerne, så kan man godt betvivle den påstand? Og, det kan godt være det bare er mig, men jeg tror det er ganske ligegyldigt hvad du bruger af materiale i inderlederen, den har ingen indflydelse på kabelimpedansen, overhovedet, når vi taler under 20kHz - igen, ikke andet end en pulserende DC.

Dynaudio OCOS ændrer eller fjerner ikke symptomerne af et mismatch imellem højttaler og forstærker. I stedet fjerner det selve mismatchet.

Hvis din forstærker har "symptomer på mismatch" så hjælper et kabel ikke, eller, jo, det kan det, hvis det de siger er korrekt. Hvis kablet er 8 ohm så fjerner det mismatch, for så får forstærkeren ikke lov til at levere den strøm som den er bygget til. Hvilket egentlig kan forårsage at forstærkeren laver forvrængning. Så alt i alt, ganske selvmodsigende.

De lever af at i ikke laver research, at i ikke undersøger det der driver jeres største hobby, elektricitet. Læs, lyt, se leg og LÆR. Stol ikke kun på jeres ører, stol på jeres fornuft og viden.

Og lige som note:

...kan almindelige højttalerkabler have en impedans på helt op til 8000 ohm ved 10 Hz

Hvis dit kabel har 8000ohm ved 10Hz, så vil du afsætte 1/1000 del af den effekt din forstærker sender ud - i din højtaler, resten vil afsættes som varme i kablet.

mmmh...

Jeg betvivler ikke effekten af de forskellige typer kablers effekt på lyden, alt i elektronernes vej fra kraftværket til de bliver omdannet til lydbølger der på lækker vis gerne skulle nå dine øregange.
Dette post er ikke på nogen måde ment som en sviner til folk der tror på kablernes hemmelige egenskaber. Men en post der handler om at man skal være kritisk, og ved en artikel som denne - der er det ekstra vigtigt at være på vagt overfor fancy betegnelser og udtryk.

Bare fordi at man kan en masse fine udtryk så er man altså ikke nødvendigvis den genopstandene messias.

Vær kritisk og tænk dig om - så tager sælgerne dig ikke så hårdt i røven, som de måske kunne.

God weekend til jer alle

Henrik

Skønne spildte kræfter. Din viden og kritiske sans har INGEN plads eller relevans i en tråd om kabler. Det handler og drejer sig om tro og den kan ikke diskuteres. Desuden vil et standard reply til dine kristiske spørgsmål være:

Har du lyttet til dem..... hvis ikke så er din mening LIGEGYLDIG (lige meget hvor ret du end har). Sådan er det desværre bare . Find et sted, hvor kritisk sans mht. kabler giver mening. Det er IKKE her!!!!!

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

FLexQ, jeg håber lidt det er for sjov at du skriver så tilsyneladende nedladende om de bruger som har formastet sig til at udtrykke entusiasme og
optimisme omkring et nyt produkt? Hvis ikke netop denne umiddelbare nysgerrighed og glæde ved både nyt grej og ny musik skal være selve
kernen i denne hobby, hvad skal så? Skepsis og kritik overfor ting man endnu ikke har gjort sig den lille ulejlighed at høre i funktion?

Det virker ærligt talt som om man forventer at ligepræcis hifi-producenter udelukkende skal reklamere ved at omdele tekniske specifikationer
ved siden af manden med "Vågn Op" nede i gågaden, for alt andet er bare salgsgas og reklamesnak. Ja, gu er det da reklamesnak, ligesom man
heller ikke kan barbere hele ansigtet med et enkelt Gilette-hiv eller gøre hele køkkenet rent med et enkelt pust med ajax'en.

Endeligt må man sige at "Bare fordi at man kan en masse fine udtryk så er man altså ikke nødvendigvis den genopstandene messias" gælder for
både producenter og brugere.

Bastian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

FlexQ skrev:
Hey folkens

Og lige som note:

mmmh...

God weekend til jer alle

Henrik

Skønne spildte kræfter. Din viden og kritiske sans har INGEN plads eller relevans i en tråd om kabler. Det handler og drejer sig om tro og den kan ikke diskuteres. Desuden vil et standard reply til dine kristiske spørgsmål være:

Har du lyttet til dem..... hvis ikke så er din mening LIGEGYLDIG (lige meget hvor ret du end har). Sådan er det desværre bare . Find et sted, hvor kritisk sans mht. kabler giver mening. Det er IKKE her!!!!!

Med andre ord.... alt nyt er noget l**t? Jeg er helt enig med dig i at hifi-branchen er ligeså gennemsyret af reklame pladder som alle andre brancher. Men netop for vores hobby er ørerne vel det vigtigste og i sidste ende dem, der afgør sagerne eller hvad? 

Til top Vis Bastian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bastian

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Da jeg arbejdede hos Dynaudio i midt-firserne , var OCOS kablet tilgængeligt - så nyt / nyhed ??

Mvh Peter .

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt de der OCOS kabler - dog kun 1 ledning - men har læst på nettet (og kan sagtens forestille mig) at flere ledninger i parallel er bedre.

De lød meget "rene" i lyden. Der sker en "oprydning" ... nogle kan lide bulder og brag, disse kabler leverer det ikke, men derimod ro!

Artiklen er lidt "salgs-gas" - og sådan skal det nok være til dette marked. Hvis man søger (dybt) i f.eks. Google, så falder man til sidst over en neutral og videnskabelig artikel om disse kabler - og i samme søgning vil man finde omtaler af dette kabel, som er flere år gamle (også det med flere parallelle).

... Sådan set godt, at Dynaudio børste det gamle OCOS kabel af igen. Det kan godt bruges.

MOGAMI producerer et kabel, som minder om det - men alligevel ikke. OCOS kablet er så vidt jeg ved unikt.

Jeg læste ikke artiklen i detaljer, men I tilfælde af at det ikke står, så vil jeg gøre opmærksom på at det er et coax-kabel ... og at man har søgt en specifik impedans på 8 ohm. Det skulle give mindre refleksion tilbage i systemet ... lidt ligesom når du tilslutter et 75 ohm antennekabel til dit fjernsyn (disse 75 ohm er ikke modstanden målt med et ohm meter, men den specifikke modstand).

Mvh,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Det hedder den karakteristiske impedans og ikke specifikke 
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Hey folkens

J

Z = R + JLω eller Z = R + 1/JωC ....Derfor ikke 50% "tab" i kablet
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Har en 8 ohms højttaler overhovedet en karakteristisk impedans på 8 ohm?
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Hey folkensJeg fik af vide af en kammerat at denne artikel var skrevet, og at diskussionen gik højt her i
tråden.Men jeg må indrømme at jeg er skuffet, jeg er skuffet over jer - i tager den slags her som rotter imødekommer et
åbent spise kammer.Hvorfor stiller ingen spørgsmål? Det lyder meget fint det de skriver, nogle flotte ord og vendinger, men
det er ikke andet end varm luft.I burde skamme jer, seriøst!I har en hobby, i ofrer  alt for, børn, bil hus og have kommer i
anden række. Og i bruger ikke 5 minutter på at lære lidt om teorierne bag, INGEN anden interesse gruppe der er genstand
for så meget voodoo.Men nok om jer, det er jo artiklen det hele handler om. <span style="font-style: italic;"><span
style="font-weight: bold;">Ikke Dynaudio OCOS. Dynaudio OCOS er det første og eneste højttalerkabel med en lav
karakteristisk impedans.</span></span>Det vil jeg nok mene er en sandhed med modifikationer, jeg tror ikke de har målt
på alle højtalerkabler både hjemmelavet og fabrikeret. Man kunne da få på fornemmelsen de prøver at binde mig noget på
ærmet.<span style="font-style: italic; font-weight: bold;">Faktisk tæt på en typisk højtalerimpedans (8 ohm).</span><span
style="font-style: italic;"></span>Er det virkelig noget vi ønsker? Jeg gør bestemt ikke, hvis min højtaler er 8ohm - lad os
nu bare for eksemplets skyld sige at den er 8ohm over hele frekvens spektret. Så sidder vi med en spændingsdeler. Hvilket
egentlig betyder at hvis vi ud af forstærkeren sender 100W ud, så afsætter vi 50% i kablet, og resten i højtaleren.Jeg ved
ikke med jer, men jeg kan godt lide når al den energi min forstærker sprøjter ud i kablerne kommer ganske uhindrede ind i
mine højtalere. hvilket de ikke gør med en "karakteristisk impedans på 8 Ohm". Man kan så diskutere om den
karakteristiske impedans nu også kan transformeres direkte om i ohmsk modstand, men da AF området (1Hz til 20kHz) ikke
er andet end pulserende DC, så antager vi det.Hvis nogen betvivler det kan jeg godt uddybe, men finder det ikke rigtig
nødvendigt.Betvivl mig, stil spørgsmål - og gør det samme om disse "wunderkabler".<span style="font-style: italic; font-
weight: bold;">Det er også det eneste højttalerkabel med en 100% ensartet impedans igennem hele det hørbare
område</span>Igen, hvordan kan de være så skråsikre? Jeg er ganske overbevist om at man finder mange kabler med den
udemærkede egenskab :).<span style="font-weight: bold; font-style: italic;">Denne ensartede impedans er identisk ved alle
længder, og man kan
derfor anvende 2 forskellige længer til henholdsvis højre og venstre
højttaler uden problemer.</span>Tja, jeg vil nu nok mene at jeg uanset hvad vil have mine speaker kabler er samme
længde, samme ohmske modstand giver samme tab. Det kan godt være de siger deres kabel er tabsfrit - men jeg hørte nu
en gang en eller anden snakke om at vi, desværre, ikke lever i en ideel verden, så derfor er INTET tabsfrit. Man kan
minimere sine tab med bedre elektrisk lede evne men der vil altid være tab. Og jo længere kabler, jo mere tab.<span
style="font-weight: bold; font-style: italic;">De unikke parametre for Dynaudio OCOS bliver opnået ved hjælp af et
specielt koaxialt kabeldesign med nøje specificeret konduktivitet i
isoleringen.</span>Her vil jeg råbe vagt i gevær! Et coaxialt design betyder på godt dansk:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Co
axial_cable_cutaway.svg (for dem der ikke kan se billedet)Dvs. du har en inderleder, en skærm og en isolator. Hvis man
kigger på de billeder af kablerne, så kan man godt betvivle den påstand? Og, det kan godt være det bare er mig, men jeg
tror det er ganske ligegyldigt hvad du bruger af materiale i inderlederen, den har ingen indflydelse på kabelimpedansen,
overhovedet, når vi taler under 20kHz - igen, ikke andet end en pulserende DC.<span style="font-weight: bold; font-style:
italic;">Dynaudio OCOS ændrer eller fjerner ikke symptomerne af et mismatch
imellem højttaler og forstærker. I stedet fjerner det selve mismatchet.</span>Hvis din forstærker har "symptomer på
mismatch" så hjælper et kabel ikke, eller, jo, det kan det, hvis det de siger er korrekt. Hvis kablet er 8 ohm så fjerner det
mismatch, for så får forstærkeren ikke lov til at levere den strøm som den er bygget til. Hvilket egentlig kan forårsage at
forstærkeren laver forvrængning. Så alt i alt, ganske selvmodsigende.<span style="text-decoration: underline; font-weight:
bold; font-style: italic;">Og jeg kan ikke stresse dette nok!</span>Vær kritiske, stil spørgsmål ved det sælgere som disse
siger. Tænk jer om. De forærer jer ikke den hellige gral for 3000 kr. De lever af at i ikke laver research, at i ikke
undersøger det der driver jeres største hobby, elektricitet. Læs, lyt, se leg og LÆR. Stol ikke kun på jeres ører, stol på jeres
fornuft og viden.Og lige som note:<span style="font-weight: bold; font-style: italic;">...kan almindelige højttalerkabler have
en impedans på helt op til 8000 ohm ved 10 Hz</span>Hvis dit kabel har 8000ohm ved 10Hz, så vil du afsætte 1/1000 del af
den effekt din forstærker sender ud - i din højtaler, resten vil afsættes som varme i kablet. mmmh...Varme kabler, dem skal
man passe på, de kunne jo starte en brand?Jeg betvivler ikke effekten af de forskellige typer kablers effekt på lyden, alt i
elektronernes vej fra kraftværket til de bliver omdannet til lydbølger der på lækker vis gerne skulle nå dine øregange.Dette
post er ikke på nogen måde ment som en sviner til folk der tror på kablernes hemmelige egenskaber. Men en post der
handler om at man skal være kritisk, og ved en artikel som denne - der er det ekstra vigtigt at være på vagt overfor fancy
betegnelser og udtryk. Bare fordi at man kan en masse fine udtryk så er man altså ikke nødvendigvis den genopstandene
messias. Vær kritisk og tænk dig om - så tager sælgerne dig ikke så hårdt i røven, som de måske kunne.God weekend til jer
alle Henrik

DeT er altså ikke kun ohms lov som gælder, når vi taler om kabelimpedanser. Normalt består en impedans af en reel del og
en imaginær del som du jo nok ved og størrelsen af impedanser er altså "længden" af den reelle + imaginære del (pyt:
sqr(R^2+(X*j)^2)).

Der kan dog opstå stående bølger og refleksioner i kabler og her er det kablets dimensioner som bestemmer impedansen for
disse, ligesom et antenne kabel har en impedans på 75ohm ligemeget hvor langt eller kort det er, impedansen er nemlig
bestemt af bla. inder- og yderlederens dimensioner, derfor er det også vigtigt at man bruger stik og termineringer med
samme impedans, det duer altså ikke bare at lodde et tilfældigt stik på.

Jeg vil dog alligevel give dig fuldstændig ret i din konklusion.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

NickyD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Man må da gå ud fra at der er forskel i lyden på de tre kabler, ellers er der da ingen grund til at lave 3 forskellige

Så har de jo en eller anden form for egenlyd

Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hold op en gang "bla. bla." fra div. forum medlemmer der ikke har hørt kablet.

Jeg syntes at der er spændene at Dynaudio skaber et kabel uden egen lyd (forsøger at fjerne kables indflydelse på lyden).

Alle ved (bør vide)at et højtaler kabel er en komponent "i" højtaleren, som højtaler fabrikanten ikke kan styre.
Og os som (jeg gør hvertfald) bifalder idén med at en højtaler (og faktisk allekomponenter) ikke bør have en egenlyd/farvning af lyden, ja så syntes jeg at det er meget naturligt at Dynaudio udvider med nogle højtaler kabler som er skabt for at leve op til det!

Jeg vil hvertfald gerne høre dem, jeg syntes idéen er god.

Filosofien bag Dynaudio's udvikling er "AUTHENTIC FIDELITY" <- hvilket jo må bedre end at skabe HiFi (High fidelity)

Hold fast Danmark må være en sur røv land at lave nogle af verdens bedste højtaler i, når et fedt til tag bliver taget sådan i mod.

Nå men jeg må heller få hørt de kabler

Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig

Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Lidt info

www.now-in-stereo.dk/prod04.htm