Værdien på omtalte Sikorel er 10.000uF +30/-10%... Altså er de ca. 10% over rating, om det er grundet ældning eller om de altid har været over, ved jeg ikke, men 8 stk. målte omtrent det samme. Men det er jo i alt fald heller ikke væsentligt over nominel værdi...
Men man kan sagtens tjekke ESR på lytter også, først lidt opsummering og derefter ESR måling.
Ved måling af kapaciteten har jeg tilsluttet en tonegenerator direkte til elektrolytterne. Generatoren er indstillet til at gengive 50Hz firkantgengivelse ved maksimum amplitude, som er 20Vpp, og dens udgangsimpedans er 50Ω. Derved bliver strømmen elektrolytten bliver op-og afladet med 200mA. I=Up/R > 10V/50Ohm = 200mA
Dermed kan man beregne værdien på de tilsluttede lytter ved at aflæse på oscilloskopet, hvor stor en spænding generatoren kan nå at op- (og aflade) kapaciteten til med de 200mA ved den aktuelle frekvens. C = I x (aflæst)t / (aflæst)U > 200mA x 9,8mS/31,25mV = 62720uF
Eksemplet oven over er måling udført på nogle 15 år gamle Spraque opgivet til 67.000uF +5-10% så de holder jo også kapaciteten fint...
Det er også nemt at måle ESR på elektrolytter, her er det blot afstanden imellem op- og nedad gående flanke, som man skal kikke på. På oscilloskopet kan man se et mellemrum ved kapacitetsmålingen, det er dog lidt nemmere at aflæse ved en højere frekvens, f.eks kan man indstille generatoren til 110kHz. Her er det så afstanden imellem midtpunkt af ringningerne, som er kapacitetens ESR, og da strømmen for både op- og nedad gående skift er med, skal man regne med strømmen for begge halvperioder altså 400mA. Eksempel ved ovenstående Spraque lytter som jeg målte ESR på:
ESR = Upp/I > 2,75mV/400mA = 6,875mΩ
Nå, men nu syntes jeg egentlig at denne tråd tager en drejning i en forkert retning. Det var jo ikke meningen at det skulle være en tråd med en konkurrence om hvem der ved mest om elektronik komponenter. Hvor spændende og lærerigt det end måtte være, så må vi vist starte en ny tråd om det emne.
Håber vi lukker denne tråd her, da Hiraga spørgsmålet er besvaret.
Tak til alle...