Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hiraga 20W (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

hvad bruger sådan et "dyr" i effekt ?....

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Ved det ikke præcist, men vel omkring 150-200W så det er ikke så galt endda...
Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Doxa70SE skrev:
*allan* skrev:

Men jeg må sige at sammenlignet med de Klasse A konstruktioner som jeg tidligere har haft så mangler Hiraga'en råstyrke
og dynamik...

Her er vi enige...

En vej ud af dette er at fjerne den seriemodstand der sidder i strømforsyningen, den ødelægger nemlig typisk dynamik og
råstyrke...

Iøvrigt mener jeg både 9 og 11k er alt for dyrt for den gamle sag

Med de små trafoer gør modstandene ingen forskel . Jeg har haft en sådan forstærker som jeg moddede . Den var på 30 W
men kunne ikke trække mine 90 DB højttalere. Suveræn lyd ellers , langt bedre end en tilsvarende Nelson Pass .
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:

204.000uF pr kanal!!! "Store" lytter holder som regel meget længe hvis det er ordentlig kvalitet, jeg har flere Siemens Sikorel 10.000uF fra 1987 som måler 14.800uF...

Hilsen

Allan

Som du formentlig ikke er klar over, så er det ret typisk, at kapaciteten stiger når en elektrolyt ældes. Desværre stiger ESR også, så det er ikke win-win. Med andre ord: En elektrolyt hvor kapaciteten stiger væsentligt over nominel værdi, er et dårligt tegn.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Værdien på omtalte Sikorel er 10.000uF +30/-10%... Altså er de ca. 10% over rating, om det er grundet ældning eller om de altid har været over, ved jeg ikke, men 8 stk. målte omtrent det samme. Men det er jo i alt fald heller ikke væsentligt over nominel værdi...

Men man kan sagtens tjekke ESR på lytter også, først lidt opsummering og derefter ESR måling.

Ved måling af kapaciteten har jeg tilsluttet en tonegenerator direkte til elektrolytterne. Generatoren er indstillet til at gengive 50Hz firkantgengivelse ved maksimum amplitude, som er 20Vpp, og dens udgangsimpedans er 50Ω. Derved bliver strømmen elektrolytten bliver op-og afladet med 200mA.       I=Up/R > 10V/50Ohm = 200mA

Dermed kan man beregne værdien på de tilsluttede lytter ved at aflæse på oscilloskopet, hvor stor en spænding generatoren kan nå at op- (og aflade) kapaciteten til med de 200mA ved den aktuelle frekvens.   C = I x (aflæst)t / (aflæst)U > 200mA x 9,8mS/31,25mV = 62720uF

Eksemplet oven over er måling udført på nogle 15 år gamle Spraque opgivet til 67.000uF +5-10% så de holder jo også kapaciteten fint...

Det er også nemt at måle ESR på elektrolytter, her er det blot afstanden imellem op- og nedad gående flanke, som man skal kikke på. På oscilloskopet kan man se et mellemrum ved kapacitetsmålingen, det er dog lidt nemmere at aflæse ved en højere frekvens, f.eks kan man indstille generatoren til 110kHz. Her er det så afstanden imellem midtpunkt af ringningerne, som er kapacitetens ESR, og da strømmen for både op- og nedad gående skift er med, skal man regne med strømmen for begge halvperioder altså 400mA. Eksempel ved ovenstående Spraque lytter som jeg målte ESR på: 

ESR = Upp/I > 2,75mV/400mA = 6,875mΩ

Nå, men nu syntes jeg egentlig at denne tråd tager en drejning i en forkert retning. Det var jo ikke meningen at det skulle være en tråd med en konkurrence om hvem der ved mest om elektronik komponenter. Hvor spændende og lærerigt det end måtte være, så må vi vist starte en ny tråd om det emne.

Håber vi lukker denne tråd her, da Hiraga spørgsmålet er besvaret.

Tak til alle... 

Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:

Værdien på omtalte Sikorel er 10.000uF +30/-10%... Altså er de ca. 10% over rating, om det er grundet ældning eller om de altid har været over, ved jeg ikke, men 8 stk. målte omtrent det samme. Men det er jo i alt fald heller ikke væsentligt over nominel værdi... 

Du mener at 14.800uF er ca. 10% over 10.000uF??

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

i virkeligheden er kondensator "effekten" ikke så vild i Hirage - da spændingen er ret lav..
Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt jeres problem? Har i et kedeligt liv eller hvad?

Siemens har opgivet +30/-10% som værende lyttens tolerance? Der findes jo også tolerancer på modstande. Det betyder altså at komponenten kan betragtes som værende normal hvis den ligger inden for disse % tolerancer.

Så vidt jeg kan regne ud så er 10.000uF +30% = 13.000uF... Som Siemens har opgivet lytte til normalt at ligge indenfor i deres tolerance opgivelse.

DOXA 70SE du må meget undskylde at jeg skrev 10% i stedet for 13,846154% Jeg behøver ikke også vise regnestykket vel?

Du har ret QWERTY126
En elektrolyts oplagret energi hænger sammen med spændingen ud fra formlen.

E = ½C x U^2

Og det er jo nemt at se at spændingen er vigtig for den oplagret værdi. Hvis du fordobler kapaciteten fordobler du energien, men hvis du fordobler spændingen ja så bliver energien 4 gange så stor.

Men hvor skal vi hen med dette flueknepperi?

Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Du skrev altså 14.800uF tæt på 15.000 og altså ca. 50% over nominel værdi, det er jo et lille stykke over 10% og langt over spec. grænserne...

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE

velo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ærgeligt at en god tråd bliver ødelagt af, ønsket om at vise at man både kan regne og har imponerende styr på elektronik. Jeg er meget imponeret.

Til top Vis velo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velo

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Doxa70SE skrev:

Du skrev altså 14.800uF tæt på 15.000 og altså ca. 50% over nominel værdi, det er jo et lille stykke over 10% og langt over spec. grænserne...

Jamen for pokker da nominel værdi på de Siemens lytter er mellem 9.000uf og 13.000uF det kan da ikke være anderledes når der står 10.000uF +30/-10%. Altså må 14.800uF være små 14% over spec.  

Velo jeg giver dig ret, jeg skulle ikke være kommet med yderligere kommentarer efter jeg selv havde afsluttet tråden omkring Hiraga. Med hensyn til matematiske evner og elektronik kundskaber. Hvis det er mig du tænker på der, så havde jeg vel ikke behøvet at spørge andre til råds vedr. om et elektronik produkt var 9k værd, det kunne jeg vel selv have regnet ud så

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes