Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Grim snak om surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Erase skrev:

Folk er nok uenige med mig i dette, men et ordentlig anlæg samt et godt fjernsyn eller projektor/lærred, synes jeg ofte er meget bedre end biografturen.

Jeg er enig, en god hjemmebiograf kan godt danne rammen om en god filmoplevelse. Sidst jeg var i biffen så vi "Master & Commander", nu kan det så godt være at jeg var uheldig, men jeg blev dybt skuffet over biografen (Cinemaxx Odense). Lyden var ikke videre god, men lærredet var dog stort nok. Jeg glæder mig til jeg får købt filmen, den skulle efter sigende have et kanon lydspor.

Det skal dog siges, at jeg ikke er færdig med at gå i biografen.. jeg gør det bare ikke så ofte mere..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Problemet med surrounbd som jeg ser det størst ude rundt omkring. Folk køber nogle rimeligt fronter og spare på center og sub samt Surroundkanaler. På denne måde får folkene "surround" men damm det skriger hæseligt. Jeg ville hellere se en film på 2 kanaler i god kvalitet. Hvor skal man så begynde ? jeg siger find udaf hvad kvalitet i vil have og kom med et bud på en pris. Siger i 20.000 for et setup så gang dette beløb med 2,5 =50.000kr så får i et setup man cirka det setup som matcher et stereo setup til 20.000kr.

Hvor mange har egentlig prøvet at se en film i stereo i sweetspot på et ordentligt anlæg ?

Jeg har testet det hjemme med folk uden speciel interesse for HIFI og stereo og de er blevet meget imponeret hver gang.

Jeg siger surround til film og stereo til musik. SACD der kan jeg stadig ikke vende mig til at guitarspilleren pludselig står bag mig  og jeg glæder mig sørme til den dag hvor de bruger f.eks. SACD til at gøre selve musikken bedre i rum og musik istedet for at lave snurre rundt effekter det er som dengang stereo kom der splittede de også musikken op i højre og venstre kanal og først i 70'erne begyndte de udnytte stereo kvaliteter til at lave et sammenhængende stykkemusik og total musik oplevelse.

De surround folk vil jo så gerne sælge flere kanaler men vil vi have dem ? måske teknikken gør om 10 år at 1 lydkilde kan gøre det hele og så bliver konerne jo også glade. I følge selve essensen i udvikling går det denne ved at kanalerne falder væk igen, for ingen andre stedder går udviklingen den vej at der skal mere til at vise det sammen, nææ normalt går det i den retning at mindre kan gøre det samme se blot computere , mobil telefoner og motore.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg siger surround til film og stereo til musik. SACD der kan jeg stadig ikke

Hvad er der nu galt med SACD ? , jeg har da mange fede cd og det lyder godt .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Lidt interessant det her. Det er en problemstilling mankender. Skal man sige sin mening, og måske gøre andre kede af det. Eller skal man tie?

Jeg tænker ved mig selv, at det er en debatside, og for at debatere, må der være noget at diskutere om.

Men det er altid godt med noget finfølese. Der er ingen grund til at nedrakke et nyt anlæg hos en første gangs køber.

Men er man seriøs med sin hobby, og har en  mening, er det svært at tie stille. Jeg mener at denne udvikling med de mange højttaler er fuldstændig vanvittig. Jeg må dog erkende, at bl.a. Holfies fine demoer med bagkanalerne alene, viser at de gør godt. Men der er ikke meget information der, men der er ikke behov for så meget.

Men denne tåbelige centerhøjttaler fatter jeg ikke. Når den bliver koblet fra, strammes bassen betydeligt op. Dem der prøver at undvære den, vil så nok ærgre sig over de spildte penge. Men kan ifølge mig glæde sig over en bedre lyd.

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Der diskuteres hifi vs. surround.

Men hører surround egentligt ikke ind under hifi? Når alt kommer til alt, er det vel stadig high fidelity - altså høj troværdighed vi går efter? Uanset om det er film eller musik.

Til ham der sammenlignede Golfen med surround.

Come on! Snævertsynet eller hvad? Ud og åbn øjnene, se verden, scor lidt damer - og lyt på noget ordenligt grej!!! Du har jo åbenbart ikke lyttet på noget ordentligt grej, når du kan komme med sådan et postulat, eller også vil du bare ikke indrømme at du faktisk er ved at ryge med på vognen!

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
S.R.S skrev:

Selv er jeg til begge dele, stereo til musik og snurrerundt til DVD film. Respekt til dem der kun vil have surround og respekt til dem der kun vil have stereo. Hvorfor skal nogen brokke sig over hvor ringe, det f.eks. er at se en eller anden glæde sig over sit nye surround anlæg i forummet. Han har vel ligeså meget ret til at glæde sig over det, som stereo-folket ik?

Det var mine 25 ører for i dag :)

Der er bare en ting ved det , der er ikke nok film at se , det var noget jeg blev træt af da jeg brugte tid på det .

A' hva'? Den skal jeg lige have en gang til. Der er ikke nok film at se?

Jeg må sige at det var en af de bedre begrundelser der har været herinde, for at holde fingrene fra surround!

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

spørgsmålet er vel om man kan få en acceptabel lyd ud af en surround receiver i stereo.. hvis man kan det er det vel kun et plus at man kan smide 3/5 ekstra ht på så man får fuld glæde af film..

personligt synes jeg der er en del receivere der gør det imponerende i stereo.. bla. HK avr 8500, marantz 9200, Denon a1 osv. alle gode bud på surround der kan kombineres med stereo

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

Nej Nej Nej Nej, kære HiFi/Surround venner, nu skal vi vel ikke til sådan noget her på dette fine site, det minder mig sgu om de barnlige "AMD vs INTEL" tråde som har hærget div. hardware sites igennem tiderne.

Jeg har selv valgt at have mig et surround anlæg, af den simple grund at jeg ikke kan se en film uden denne lyd og at jeg ikke har pladsen til at have begge dele, for jeg mener selv at en stereo anlæg til eks. 50.000,- spiller bedre stereo end et surround anlæg til samme pris, men nu er stereo jo heller ikke surround forstærkeren/receiveren´s arbejdes område, ej heller er det DVD-afspilleren som skal spille CDér, også selv om den godt kan

Et lille eks. på hvorfor hjemmebio kan være bedre end "ude" bio:

Jeg var i Lørdags inde og se LOTR 3 ( ja endelig ) i Biocity Århus, der blev spillet så højt at de fleste folk sad med fingrene dybt begravet i ørne, og så lød det ikke en gang godt, men heller højt end igen surround, havde jeg siddet der hjemme og set filmen, kunne jeg selv styre lydtrykket og må indrømme at det lyder altså bedre i hjemmebioen, ja det syns jeg det gør...

Nå, men hvor vil jeg henad med alt det her, jo ser i nogen har et surround anlæg andre har et stereo anlæg, nogen har enda begge dele   og det må i sgu bare finde jer i, for sådan er det bare...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Kim F. skrev:
jensen skrev:
S.R.S skrev:

Selv er jeg til begge dele, stereo til musik og snurrerundt til DVD film. Respekt til dem der kun vil have surround og respekt til dem der kun vil have stereo. Hvorfor skal nogen brokke sig over hvor ringe, det f.eks. er at se en eller anden glæde sig over sit nye surround anlæg i forummet. Han har vel ligeså meget ret til at glæde sig over det, som stereo-folket ik?

Det var mine 25 ører for i dag :)

Der er bare en ting ved det , der er ikke nok film at se , det var noget jeg blev træt af da jeg brugte tid på det .

A' hva'? Den skal jeg lige have en gang til. Der er ikke nok film at se?

Jeg må sige at det var en af de bedre begrundelser der har været herinde, for at holde fingrene fra surround!

Det er jo det endste man kan bruge det til , og jeg synes mange af de film de laver i dag er noget l**t .

Men sjovt er det , jeg skal også have det igen da jeg har prøvet det af i stor stil .

Men jeg forstækker klart at gå i biffen .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Måske jeg er gammeldags, men mange gange viser det jo sig også at det gamle ikke er så tosset endda.  Det med surround, jeg ved godt det ikke er alle der har det sådan men. Surround er et modefænomen lige som mobiltelefoner. Det er smart og mange skal have uden at vide hvorfor. At folk så hygger sig med det, er helt fint med mig. Men igen. Jeg siger ikke at ALLE jer her på siden tilhøre disse modefreaks, men når ingen rigtig tør at gå lidt mod strømmen og samtidig være lidt grov, må jeg jo gøre det.

Jeg er ikke mogensur, men vil bare ud med parolen: "rigtig" hjemmebio, eller god stereo set-up. Middel vejen med 32", 38 kanaler o.s.v er yt. Golf syndromet !!

Men frem for alt. Min mening er total ligegyldig, så længe man bare hygger sig med hvad man nu har...

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes