Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 20:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: The Fisher X-100 skifte rør? Matchede? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Hifi var bedre i gamle dage!

det var musikken også

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Enig...

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

yes
nå men nu de udgangsrør jo så var slidt op, må jeg erkende at selv de bedste rør ikke holder evigt, så nu er der bestilt et sæt
matchede mullards 7247 (12DW7) de rør der bl.a. bruges som fasevendere i forstærkeren.
De der 7247ere findes der jo mig bekendt ikke nogen russki ekvivalent til ? så her måtte jeg bløde prisen

Det blev halvdyrt, men jeg ser sådan på det at de rør sikkert kan holde de næste 25 år, og desuden fik jeg jo forstærkeren
billigt og selv med denne udgift har den stadig kostet mig ca. 1.500 mindre end det eksemplar jeg for ikke så længe siden så
blive solgt på ebay...og der var der ikke engang friske rør i

Spørgsmålet er som om jeg ikke skulle ta og finde et GZ34 (evt. russer udgave..nogen forslag? ) nu jeg er i gang

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mærker, at du er ude efter gode rør til din Fisher - og at der, på baggrund af en lukrativ indkøbspris af Fisher'en, skulle være plads i budgettet til et godt ensretterrør? Fisheren er født med et Telefunken (Philips/Mullard)  GZ34 type f32 - og dette rør samt dette rørs forgængere er de bedste (mest robuste), der er lavet. Det er mit forslag.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Gode rør, ja skal der være fest så la der være fest....
ja jo men det handler grundlæggende om at jeg ikke gider købe nyproducerede rør hvis levetid/holdbarhed er markant
lavere
end de
gamle fra mullard og telefunken eksempelvis.
Erfaringen siger mig at det er billigere i længden at købe noget i en ordentlig kvalitet og i vore dage produceres der
simpelthen
ikke rør af samme høje kvalitet som i tresserne ...desværre.

og ja det er ganske rigtigt et Mullard GZ34 f32 der sidder min Fisher, nu har jeg ikke lige undersøgt prisen på sådan et i
NOS,
men førstevalget er at købe et russki rør, da de jo oftest er langt billigere og af meget høj kvalitet..eneste grund til at jeg
valgte Mullards til 7247 pladserne er at der, såvidt jeg kunne finde ud af, ikke findes en russisk udgave af netop den type
rør..

EDIT: nu har jeg undersøgt hvad et Mullard GZ34 koster.... ... uhf det er dyrt

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Siden sidst:
Jeg har fået fingre i 4 matchede (+- 1mA i flg. sælgers angivelse af data) 6p14p-ev rør samt foreløbig et "nyt" GZ34 (Phillips
produceret, Valvo påtrykt)

Desuden fik jeg nogle matchede Mullard 7247 (avs de var dyre!) som sidder som forstærkerrør og fasevenderrør...det var
måske nok lidt overkill med matchede, men på den anden side set holder de jo nok de næste 20-30 år ....mindst

Derudover en variotrafo så jeg kunne regulere spændingen ned til de 220 volt som trafoen er designet til, og dermed er
spændingsniveauerne i forstærkeren kommet indenfor specs. (de lå lidt rigeligt højt nemli)

Samlet set har det været som at få opgraderet forstærkerens sound fra meget god til Super God med tre pile op, og ikke
uventet betød det at få matchede rør i udgangen at stereoperspektivet blev lige en tand mere veldefineret.

Nu er det snart et år siden jeg fik denne vidunderlige forstærker, og oplevelsen er blot blevet bedre og bedre, og det er sgu
en fed hobby at ha. Der er jo stadig meget der kan/bør gøres henad vejen med den, men det er også rart at ha lidt tilgode af
den slags opgaver

På et eller andet tidspunkt vil jeg kaste mig ud i at friske lodninger op og foretage et grundigt helbredstjek på elektrolytter og
kondensatorer, men så længe forstærkeren lyder og spiller så fint som den gør er det ikke noget der haster mere end det
jawer

Jeg har besluttet at når nu denne fine forstærker har tjent sit formål på ypperligste vis i snart 50 år så skal den sørme også
pusles og plejes og der skal indkøbes tilstrækkeligt med rør osv. så den kan gøre tjeneste de næste 50 år også

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun sige sige, at det fanerme er godt gået!!

Det har jo ikke været uden sværdslag og et halvdybt tag i lommen, men det lønner sig i dette tilfælde. Jeg er også fuld af enighed vedr. din ide om at den skal pusles og plejes de næste 50 år. Den skal nok holde, hvis den får den nødvendige "nursing" undervejs.

Det med lytterne kommer jo nok - det er sammen med rørene vel egentlig det, som "hurtigst" bliver slidt - selvom det med en ganske fornuftig neddrosling af spændinger ser noget bedre ud.

Jeg skal lige spørge dig: Hvilken fave har den indbyggede "juwel", som pilotlampen lyser igennem?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Se den der juvel er faktisk det eneste der er skiftet i den før min tid, så den er rød men er vist normalt grøn ?
Nåh ja der sidder faktisk ikke nogen juvel, men blot en pære inde bag ved med noget rød film foran.

Der er sådan lidt forskelllige kosmetiske mangler på den, bl.a juvelen der og så er nogle af messing kapperne på knapperne
væk, men det er jo altsammen noget der kan skaffes på ebay, og det gør jeg også i løbet af foråret her.

Lige nu har det været rørene der har været fokus, jeg går jo stadig og venter på et par sendinger med i alt 20 6p14p-er, og
hvis muligt bestiller jeg nok en lille flok til, så der er til guitarforstærker også ;)

Mht til elektrolytter, så vil jeg på et senere tidpunkt enten bygge eller købe et såkaldt ESR-meter som bruges til at teste
helbredstilstanden på elektrolytter og kondensatorer. Men indtil videre er der ingen hverken hørbare eller synlige tegn på at
de gamle skulle være dårlige eller slidte, så det haster ikke sådan lige.
Derimod vil jeg nok snart begynde at se mig om efter værdige erstatninger for de 'lytter osv. der sider i fisheren, det skal jo
være noget i en ordentlig kvalitet, ellers går ideen ligesom fløjten.

Det er noget af det jeg synes der er sjovt og spændende ved at ha sådan noget gammelt grej: jagten på gode komponenter
....på den måde at jeg jo ikke har ubegrænsede økonomiske midler og derfor ind i mellem sidder og "fisker" rundt omkring
efter en go deal. Det er jo nok det gamle jæger-instinkt der nu udleves på de højteknologiske jagtstier på nettet

Og så synes jeg det er fedt at ha noget som man ikke lige kan gå ned på ethvert gadehjørne og købe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes