Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mesi-ginger skrev
Det er kun ved autobias (fast modstand monteret mellem katode og stel der forårsager spændingsfald) man trækker spændingsfaldet/bias fra højspændingen.
I Fisheren er det fixed bias dvs en "fremmed eller udefrakommende spænding,hvilket gør at spændingen over røret er de fulde 417v!
Russerne laver en variant af el84 (el84m) som skulle kunne klare lidt mere,jeg kender dog ikke den russiske betegnelse om sikkert er noget med kyrilliske bogstaver..
------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------
Nu er det sådan fisheren er lidt anderledes lavet...dette er min X101, men det er samme princip i X100...så der er faktisk katodemodstand i disse. Det er bare pre-rørenes gløde-tråde og det er ret smart...det giver nemlig en fordel eller to. Så Chakaranda gør det rigtigt...

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er smart,fx holder hele apparatet op med at virke hvis et rør mister glødeforbindelsen.
Den 100uf der bypasser gløde/katode arrangementet,virker også som effektivt bas-filter!
Flere fordele?
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
Ja det er smart,fx holder hele apparatet op med at virke hvis et rør mister glødeforbindelsen.
Den 100uf der bypasser gløde/katode arrangementet,virker også som effektivt bas-filter!
Flere fordele?
|
|
|
!. Nej...der er en modstand i kredsløbet...så den kan fortsat spille, men kører med reduceret effekt
2. Nej...det er en normal katodeafkobling...ingen probs med den...
3. Ja...de brum-følsomme riaa-rør får DC på glødetrådende samt det meste af den effekt der normalt går til spilde i en katode-modstand her bliver udnyttet.
4. Ja...det er en herlig forstærker
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
4. Ja...det er en herlig forstærker
mvh |
|
|
Det er nemlig lige hvad det er
---
@ Tube Mania...hvad er det du referer til jeg gør rigtigt ? det med udregningen af den faktiske spænding på anoden på
udgangsrørene eller hvad ? __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja da...  nemlig... __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, jeg mener det var Mikael C. der forklarede mig det i en tidligere tråd om Fisheren.
Anyway: jeg tror lige jeg vil skrive til Welter og høre hvad de tar for den trafo til The Fisher X-100 som de laver, jeg synes det
er imponerende at der et firma der laver en trafo specielt til denne forstærker, men det må jo betyde at den er rimelig populær
og der findes en hel del af dem derude som stadig er i brug __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok
__________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med en skillevario? Den laver en galvanisk adskillelse af de 230 volt samtidig med at den kan tage nogle af de spikes der kan være i samme. Og så er det let at stille forsyningsspændingen til ampen til de 220 V den oprindeligt er beregnet til... Og ikke mindst er det ikke nødvendig at sætte en uoriginal trafo i. Dette giver en højere handelsværdi i fald du skulle vælge at sælge senere...
Med venlig hilsen Tonni
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jooo...det er en udmærket ide...de få undertiden i G&G til 500-1000kr, men det er jo extra klods at have stående.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ideen med skillevarioen er udmærket  men så skulle det jo være 240v/220v skilletrafo ikke ?
jeg tænkte faktisk på at anskaffe en variotrafo og det kan også godt være jeg vælger den løsning, da jeg i sjældne tilfælde
godt kunne bruge en variotrafo til andre formål...
Men bortset fra det så ville jeg ikke betænke mig fem sekunder over at sætte den Welter trafo i, den er nemlig lavet så den
passer præcis i målene, man kan endda genbruge kapperne fra den originale trafo til at sætte på...
desuden skal Fisheren ikke sælges ...ever ! Den kommer til at gå i arv __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
ginger skrev:
Ja det er smart,fx holder hele apparatet op med at virke hvis et r�r mister gl�deforbindelsen.
Den 100uf der bypasser gl�de/katode arrangementet,virker ogs� som effektivt bas-filter!
Flere fordele?
|
|
|
!. Nej...der er en modstand i kredsl�bet...s� den kan fortsat spille, men k�rer med reduceret effekt
2. Nej...det er en normal katodeafkobling...ingen probs med den...
3. Ja...de brum-f�lsomme riaa-r�r f�r DC p� gl�detr�dende samt det meste af den effekt der normalt g�r til spilde i en katode-modstand her bliver udnyttet.
4. Ja...det er en herlig forst�rker
mvh |
|
|
2. ikke desto mindre basfilter - prøv at regne afskæringsfrekvensen ud hvis du kan!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør du bare... hvis vi er tilfredse med bassen i vore forstærkere kan du vel osse være det...du skal jo ikke høre på dem
EDIT; Ha...så blev jeg alligevel nysgerrig og regnede 'cut off' på katode-komplekset i X101 og resultatet er...-3db 16hz...og det forøvrigt ikke tilfældigt.- Jeg ved godt nogen vil hævde det sætter ind for tidligt, men jeg er enig med konstruktøren...ikke noget 'besser-machen' her og 'besser-vissere' kan gøre som de vil
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ærlig talt, der er altså ikke problemer med frekvens området (20-20Khz) i en The Fisher forstærker Havde den forstærker haft
et problem så var den dels aldrig kommet i handlen, dels var den ikke blevet så populær at der stadig er mange mange
eksemplarer i brug i origenial og u-modficeret tilstand
Tilbage til emnet : jeg sidder og venter på at få en Lübcke vario trafo ind ad døren (anytime now) så jeg indtil videre kan
kontrollere AC spændingen den vej.
Jeg har også kontaktet Welter ang. hvad deres X-100 replica trafo til 230 volt koster, men har endnu ikke fået svar.
Det sidste blir på sigt den løsning jeg vælger, da jeg synes det er lidt klumpet at skulle hægte en vario-trafo i røven af
forstærkeren permanent ;) __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedest så kom der lige en Lübcke variotrafo ind ad døren, fint monteret i et metalskab, diverse udtag og ac/dc omskifter.
Den medfølgende sikring på 16 A passede dog af en eller anden grund ikke i fatningen (en porcelænsfatning af den
gammeldags type) men pyt, 16 ampere er alligevel alt for meget, så jeg må lige hen til en elektriker og se hvad jeg kan få i 2-
3 ampere.
Men ih altså en fed Lübcke Variotrafo leveret lige ind i arbejdsværelset for kun 350 kr. inkl det hele, det er da foreløbig dagens
deal
Og så er der endda rigelig plads til at der kan monteres både volt- og amperemeter i skabet. __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke...hmm..ac-dc omskifter?? Hvad laver den i en vario? Der må ikke komme dc ud af den...så det bør undersøges.
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså som sagt er variotrafoen monteret i et skab med forskellige udtag ... man kunne også kaldet den en "variotrafo ac/dc
tavle"
Forklaring af ac/dc omskifter i skabet med variotrafo: den plus den tilhørende diodebro er selvfølgelig installeret på udtaget
fra variotrafoen således at man kan skifte mellem ac og dc på udtagene
Det er jo vældig praktisk når man skal bruge variotrafoen til forskellige formål som f.eks.
1. regulere ac spænding
2. "vække" dc elektrolytter
Gir det mening nu ?
Det eneste jeg måske kommer til at mangle på den variotrafo er at den kun kan gå op til højst 260 volt på udtaget (altså 220
volt ind blir til 260 volt ud selvfølgelig lidt mere hvis min netstrøm er lidt højere end de 220), så hvis jeg skal teste/vække
f.eks. 450volts elektrolytter til op omkring deres max, så må jeg indsætte en step-up trafo også ...men det kan jo også nok
lade sig gøre __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå nå...jamen den er da fin...det er jo et helt lille laboratorie instrument du der har fået dig  __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeps, den har været brugt på et værksted af en art (kan ikke lige huske hvad det var sælger sagde det var for et) ..men et
sjovt "instrument" er det sgu
jeg er stadig i gang med at decifrere de forskellige udtag og forbindelser de har lavet på skabet, noget af det er der f.eks. kun
hul igennem hvis der samtidig er indsat noget i et af de andre udtag...
Hvem end der har skruet den sammen har skruet den sammen til de specifikke anvendelsesformål de havde på værkstedet, og
det er ikke alt af det der gir mening til mit brug
Nå men det gode ved den slag ting er jo at man kan ændre på dem til ens eget behov __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|