| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 03 Marts 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
| .......Du skal gå efter frequency response. Jeg er ikke 100% sikker på, at det skal forståes sådan, men at der står +/-3db eller +/- 6db er et udtryk for, at den angivne frekvens kan leveres ved det angivne lydtryk over ambience (baggrundsstøj; i et tavst rum er der ca. 20-30db støj). Dvs. at når subben afgiver hhv. 33 eller 36 db (ved 30db ambience), så kan den levere de oplyste frekvenser. |
|
|
Der er noget du har misforstået her. Hvis der står +/-3dB bestyder det niveauet kan variere mellem +3dB og -3dB indenfor det angivne frekvensområde.
Lad være med at vrøvle om baggrundsstøj, tavse rum - eller om "den kan levere de oplyste frekvenser" :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 03 Marts 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Der er noget du har misforstået her. Hvis der står +/-3dB bestyder det niveauet kan variere mellem +3dB og -3dB indenfor det angivne frekvensområde.
Lad være med at vrøvle om baggrundsstøj, tavse rum - eller om "den kan levere de oplyste frekvenser" :) |
|
|
Så med andre ord er det sådan, at hvis lydtrykket fra subben er 6db over "ambience", så vil frekvensgangen, der er oplyst som -6db (feks. 25hz), altid være hørbar uden at den bliver "overdøvet" af omgivelserne?  __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 03 Marts 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
jan_stevns skrev:
Der er noget du har misforstået her. Hvis der står +/-3dB bestyder det niveauet kan
variere mellem +3dB og -3dB indenfor det angivne frekvensområde.
Lad være med at vrøvle om baggrundsstøj, tavse rum - eller om "den kan levere de oplyste frekvenser" :) |
|
|
Så med andre ord er det sådan, at hvis lydtrykket fra subben er 6db over "ambience", så vil frekvensgangen, der er oplyst
som -6db (feks. 25hz), altid være hørbar uden at den bliver "overdøvet" af omgivelserne?  |
|
|
Man hører ikke 25 hz, dem mærker man.
+/- 3 DB er +/-3 db´s variation i frekvensgangen der er oplyst.
At nogle vil bruge den ved siden af motoren på en færge, er deres problem, subwooferen vil stadig levere det der er opgivet __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
.....Så med andre ord er det sådan, at hvis lydtrykket fra subben er 6db over "ambience", så vil frekvensgangen, der er oplyst som -6db (feks. 25hz), altid være hørbar uden at den bliver "overdøvet" af omgivelserne?  |
|
|
Jeg ved ikke hvorfor du bruger ordet "ambience" - hvis du skriver baggrunds-støjen, ved Mor Karen ovre i ved Kæret, også hvad du snakker om .
(Jeg underviser på en teknisk skole, så jeg har et lille problem med pop-ord)
Jeg tror nu jeg kan gætte mig til hvad du mener :)
Hvis lyden der kommer fra en højttaler ligger mellem 3 og 6 dB over baggrunds-støjen, kan vi normalt godt høre den - dette har dog på ingen måde nogen relevans for frekvensgangen på den pågældende højttaler (uanset dens type eller brug) - den gengiver det den kan uanset støj og beskaffenhed af samme, der hvor højttaleren spiller.
Normale højttaleres frekvensgang oplyses med reference til lydstyrken ved en kendt frekvens, typisk 1000hz, angivelsen af lydstrke afvigelsen - f.eks +3/-6dB, betyden så at den pågældende højttaler ved gengivelse af toner indenfor det angivne frekvensområde, kan have varierende lydstyrke ved gengivelse af forskellige toner (frekvenser).
Da ikke 2 mennesker på denne jord er skabt ens (ok - tvillinger måske undtaget!) kan der også være forskel på hvordan lydstyrken høres, og så har jeg slet ikke nævnt det problem det menneskelige øre har med at toner ikke opfattes lineært.
Så dybest set, er det galmandsværk at gå ret højt op i frekvensgang og lydstyrkeafvigelse, og på brumbasser er det næsten værre, da de oftest er forkert indstillet, eller placeret, og selve det rum de spiller i ogå har voldsom påvirkning af "hvad vi hører".
Jeg tvivler på ret mange der udtaler sig , egentligt kender deres egen hørelse godt nok :
http://kurser.iha.dk/eit/aku1/Diverse/OH%20F08/OH%20Psykoaku stik%20-%20Lydopfattelse.pdf
Hvis du har mod på lidt endnu mere tør læsning, kan dette måske give et fingerpeg om hvordan tingene hænger sammen.
http://referencelaboratoriet.dk/wp-content/uploads/2010/07/r eflab_Orientering_13.pdf __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
AlexThaGreat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak! :) Kan det egentlig betale sig at gå ned i hifi-klubben og spørge sig for mht subwoofer og evt købe en ny, eller hvordan ser det ud med køb af en brugt?.. Altså ifht. levetid samt value for money.. Hvis nu man holder en brugt op mod en ny f.eks. Velodyne SPL-1200 (koster vist 4500-5500 brugt) vs SVS SB12-NSD (5200 kr ca) eller lad os sige ES250PW aktiv subwoofer (4500 ca) .. Kan det så bedre betale sig at kigge efter en brugt sub fremfor at købe en ny sub til nogenlund samme pris? Hvad er jeres erfaringer med brugte subs? Link til SVS: http://www.svsound.com/subwoofers/sealed-box/sb12-nsdLink til ES: http://dk.jbl.com/jbl-produkter-detail-dk/es250pwbk.html
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En fordel ved at købe brugt, er tit det, at man jo kan få en ret dyr én til en billig penge som regel. Så det skal du ikke være skeptisk over for. Subben er jo den samme, om den er købt ny som brugt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
En fordel ved at købe brugt, er tit det, at man jo kan få en ret dyr én til en billig penge som regel. Så det skal du ikke være skeptisk over for. Subben er jo den samme, om den er købt ny som brugt.  |
|
|
Så det vil sige at selvom den brugte sub på papiret burde være en bedre model end den nye, yder den stadig det samme selvom den har været brugt i lad os sige 3-5 år eller så noget?...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexThaGreat skrev:
allanowich skrev:
En fordel ved at købe brugt, er tit det, at man jo kan få en ret dyr én til en billig penge som regel. Så det skal du ikke være skeptisk over for. Subben er jo den samme, om den er købt ny som brugt.  |
|
|
Så det vil sige at selvom den brugte sub på papiret burde være en bedre model end den nye, yder den stadig det samme selvom den har været brugt i lad os sige 3-5 år eller så noget?... |
|
|
Ja, det kan du godt regne med, at den gør. Havde det være 20år, så ville evt ladelytterne i strømforsyningen være udtørret mere eller mindre alt efter deres kvalitet. Du kan roligt købe dig en brugt sub. Den skal selvfølgelig være behandlet ordentligt af tidligere ejere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror SVS sb12-nsd dsp er et godt bud (35,6cmx35,6cmx35,6cm) ift. din nuværende stue størrelse, dine krav til størrelse og dit
budget (http://www.av-connection.dk/?PGr=5349). Hvis den skal bruges til en større stue, så ville jeg nok råde til at købe brugt
i stedet - eller fx ofre 6000 på en større basrefleks subwoofer som pc12-nsd dsp (http://www.av-connection.dk/?PGr=5346) -
den kan meget mere i et større lokale end mindre subwoofere såsom svs sb12 eller lukkede b&w subwoofere (alt under pv1).
Meen såfølgeligt hvis det primært er til musik er lukkede subwoofere typisk at fortrække, mens det er mere for-og-imod ift.
subwoofere til film.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til NitroBlast
Det glæder mig at du har lyttet, og sat dig ind i højtalerteori. Du er kommet med mange rigtige og fornuftige indlæg i denne tråd, måske er du lidt på gyngende grund med det sidste, som du også bliver kritiseret for, men du skal være tilgivet, for det er rigtigt godt gået.
HURRA HURRA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maximilian skrev:
Tror SVS sb12-nsd dsp er et godt bud (35,6cmx35,6cmx35,6cm) ift. din nuværende stue størrelse, dine krav til størrelse og dit budget (http://www.av-connection.dk/?PGr=5349). Hvis den skal bruges til en større stue, så ville jeg nok råde til at købe brugt i stedet - eller fx ofre 6000 på en større basrefleks subwoofer som pc12-nsd dsp (http://www.av-connection.dk/?PGr=5346) - den kan meget mere i et større lokale end mindre subwoofere såsom svs sb12 eller lukkede b&w subwoofere (alt under pv1). Meen såfølgeligt hvis det primært er til musik er lukkede subwoofere typisk at fortrække, mens det er mere for-og-imod ift. subwoofere til film. |
|
|
Den subwoofer jeg er på udkig efter er udelukkende til musik! EDIT: (Deriblandt dubstep såsom skream, plastician, benga, mala (dyb bas)..)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
AlexThaGreat
Audio Pro's subber er lukkede konstruktioner og er ganske velegnede til musik. Meget præcise.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt andet lige giver refleks el. slavekonstruktioner den kraftigste dybbas, medens lukkede ditto er mere præcise og 'kontante' (som Allanowich påpeger). Uanset, vil en løsning altid være et kompromis.
Jan_stevns, selv enæggede tvillinger har forskellige fingeraftryk, selvom de har ens DNA - toæggede tvillinger er ligeså forskellige som alle andre søskende (undtagen m.h.t. fødselsdag) .
|
| Til top |
|
| |
Heldig Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
highenden skrev:
Denne lammetæver alt op til 20.000,- eller mere (bare min mening)
Servo 15
En test |
|
|
Lamme tæver i hvad?
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
AlexThaGreat
Audio Pro's subber er lukkede konstruktioner og er ganske velegnede til musik. Meget præcise.
unquote:
ÆÆhhm, nej. Audio Pro er oftest basrefleks konstruktioner. Dermed ikke sagt, at de ikke kan spille musik....
|
|
|
__________________ Subs er UNDERvurderede i high-end...
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
NitroBlast skrev:
.....Så med andre ord er det sådan, at hvis lydtrykket fra subben er 6db over "ambience", så vil frekvensgangen, der er oplyst som -6db (feks. 25hz), altid være hørbar uden at den bliver "overdøvet" af omgivelserne?  |
|
|
Jeg ved ikke hvorfor du bruger ordet "ambience" - hvis du skriver baggrunds-støjen, ved Mor Karen ovre i ved Kæret, også hvad du snakker om .
(Jeg underviser på en teknisk skole, så jeg har et lille problem med pop-ord)
Jeg tror nu jeg kan gætte mig til hvad du mener :)
Hvis lyden der kommer fra en højttaler ligger mellem 3 og 6 dB over baggrunds-støjen, kan vi normalt godt høre den - dette har dog på ingen måde nogen relevans for frekvensgangen på den pågældende højttaler (uanset dens type eller brug) - den gengiver det den kan uanset støj og beskaffenhed af samme, der hvor højttaleren spiller.
Normale højttaleres frekvensgang oplyses med reference til lydstyrken ved en kendt frekvens, typisk 1000hz, angivelsen af lydstrke afvigelsen - f.eks +3/-6dB, betyden så at den pågældende højttaler ved gengivelse af toner indenfor det angivne frekvensområde, kan have varierende lydstyrke ved gengivelse af forskellige toner (frekvenser).
Da ikke 2 mennesker på denne jord er skabt ens (ok - tvillinger måske undtaget!) kan der også være forskel på hvordan lydstyrken høres, og så har jeg slet ikke nævnt det problem det menneskelige øre har med at toner ikke opfattes lineært.
Så dybest set, er det galmandsværk at gå ret højt op i frekvensgang og lydstyrkeafvigelse, og på brumbasser er det næsten værre, da de oftest er forkert indstillet, eller placeret, og selve det rum de spiller i ogå har voldsom påvirkning af "hvad vi hører".
Jeg tvivler på ret mange der udtaler sig , egentligt kender deres egen hørelse godt nok :
http://kurser.iha.dk/eit/aku1/Diverse/OH%20F08/OH%20Psykoaku stik%20-%20Lydopfattelse.pdf
Hvis du har mod på lidt endnu mere tør læsning, kan dette måske give et fingerpeg om hvordan tingene hænger sammen.
http://referencelaboratoriet.dk/wp-content/uploads/2010/07/r eflab_Orientering_13.pdf
|
|
|
Skide godt, Jan.
Dejligt at du skærer gennem noget af alt det crap og myter i hifi. . Kun en ting gælder: Lyt på det selv og glem alt om, hvad det koster og andre måtte mene.
I mange tilfælde er pengene bedre givet ud til en øreskylning eller to hos lægen. Basta!
Vh Himself __________________ Subs er UNDERvurderede i high-end...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
| ......Skide godt, Jan.
Dejligt at du skærer gennem noget af alt det crap og myter i hifi. . Kun en ting gælder: Lyt på det selv og glem alt om, hvad det koster og andre måtte mene.
I mange tilfælde er pengene bedre givet ud til en øreskylning eller to hos lægen. Basta!
Vh Himself
|
|
|
Det er nu ikke for at skære gennem , eller revse nogen jeg blander mig i debatten, men hvis jeg ser ting skrevet, som jeg synes er lidt skævt. Også selv om det er skrevet i den bedste mening.
Der er mange herinde, der giver nogle ganske velovervejede og sobre svar - pragtfuldt - men som alt andet, skal man jo selv leve med grejet, så jeg forstår ikke alle de, der overlader dette valg til andre.
Hvis jeg skal have et nyt TV, er det dælme hvordan mine øjne opfatter billedet, der bestemmer, ikke hvad andre mener. (Andre sidder jo ikke i min stue, med de lysforhold jeg har, eller har tossekassen indstillet på samme måde)
Hvad lyd angår, tror jeg nok heller ikke ret meget på andre, og slet ikke når folk begynder at væve sig ud i om det ene lyder bedre end det andet. Alt er jo relativt, men hvor mange ved hvordan det _skal_ lyde, eller lød, da det blev optaget ? 10 fingre kan vist nemt tælle det tal :)
Jeg kører selv med en tudsegammel B2-50 brumbasse, der kun skal give et lille tilskud i bunden, da mine TL'ere nok kan sætte de fleste højttalere til vægs, hvad sub-bas angår - og der snakker vi jo om bas i kvalmeområdet.
Mange overser eller glemmer jo også helt at tage stilling om subben skal bruges til at sætte liv i lydeffekterne i film, eller skal bruges til musik. Det er dælme ikke helt samme sag.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
allanowich skrev:
|
AlexThaGreat
unquote:
ÆÆhhm, nej. Audio Pro er oftest basrefleks konstruktioner. Dermed ikke sagt, at de ikke kan spille musik....
|
|
|
|
|
|
Det er nok de ældste subber fra Audio Pro du har i tankerne. Som den Jan Stevns har og B40 samt B200 den store. De sidste par subber fra dette mærke er lukkede, men med slaver.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Doh... Bliver satme ikke let.. :D Anbefalinger af subwoofere der giver meget dyb og rungende bas?
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyb og RUNGENDE bas???
Mener du ikke dyb og fast, veldefineret bas?? (forhåbentlig) __________________ Subs er UNDERvurderede i high-end...
|
| Til top |
|
| |