Så er det vist på tide med en lille opdatering i sagen her.
Først og fremmest mange tak for alle jeres anbefalinger! Jeg endte med at lave en længere liste over højttalere, som skulle
være med i 'løbet'. Herfra skar jeg så de højttalere fra, som jeg ikke ville undersøge nærmere af rent praktiske årsager - det
være sig ældre modeller, som måske ville vise sig problematiske i forbindelse med en senere udvidelse til surround, højttalere
der var for dyre eller højttalere som jeg ikke lige umiddelbart kunne prøvelytte inden køb.
Herefter kom listen til at se ud som følger:
B&W DM 685
Focal Chorus 806 V
Dynaudio DM 2/6
Monitor Audio BX2
Monitor Audio RX1
Rega RS-1
Jeg har læst en del gode anmeldelser og anbefalinger af Focal 806'erne, hvorfor jeg ikke nænnede at fjerne dem fra listen,
selvom jeg ikke har fundet en forhandler i nærheden til en prøvelytning.
Det ser ud til at hifi-freaks.dk er de eneste forhandlere i Danmark, men jeg har så samtidig læst rygter om, at de snart skulle
opsige samarbejdet med Focal? På Focals hjemmeside står de ligeledes ikke længere listet som forhandlere, men det gør til
gengæld:
CONNAISSEUR A/S
An AVA Group Company
Sandgaardsvej 31, Birk, 7400 HERNING
T. +45 9626 8046
E. vitus@vitusaudio.com
Focal lines distributed : Utopia III, Profile, Chorus 800 V, Chorus 700 V, Sib and co, Residential Integration, Dome, Electra 1000
Be, Focal XS 2.1, Bird, Focal XS Book
(http://www.focal.com/en/home-audio-loudspeakers/focal-and-y ou.php?country=dk)
Et besøg på www.vitusaudio.com afslører dog intet om Focal, så jeg er lidt forvirret over hvor jeg skal tage hen for at
prøvelytte 806V'erne.
Spørgsmål 1: Er der nogen af jer, der ved lidt mere om Focal-forhandlere i Danmark og vil belyse sagen lidt?
I mellemtiden har jeg så besøgt Tape-Connection, hvor jeg lod ekspedienten anbefale nogle højttalere ud fra mine behov uden
at nævne listen i lommen. Interessant nok plukkede han derefter de 4 højttalere jeg havde skrevet på min liste, som blev
forhandlet i butikken og tilføjede til sidst nogle Epic Epos 2 der var på tilbud. Desværre var Pink Floyd-pladen vist blev væk, så
prøvelytningen blev foretaget med Dizzy Mizz Lizzy's snurrende guitarer i "Waterline" i stedet.
Alligevel synes jeg prøvelytningen markerede et tydeligt skel mellem Monitor Audios RX1 og de resterende højttalere. Min
oplevelse var, at RX1'erne greb musikken og koordinerede den med fast, men blød og harmonisk hånd, og serverede
detaljerne for mig på et sølvfad, så jeg bare kunne læne mig tilbage og slappe af. Til sammenligning synes jeg måske de
andre højttalere agerede mindre diktator og mere folkeskolelærer, hvor instrumenterne fik mere lov at råbe i munden på
hinanden og skabe en 'lydmur', så jeg selv skulle arbejde for at etablere et overblik og plukke de enkelte detaljer ud fra
massen.
I mine øjne var Monitor Audio RX1 i hvert fald dagens store vinder, hvorfor jeg har kortet min liste ned til følgende kandidater:
B&W DM 685
Focal Chorus 806V
Monitor Audio RX1
De tre højttalere bliver ovenikøbet forhandlet i hver sin butik, hvilket gør det endnu sværere at vælge. Min erfaring er
simpelthen at min auditive hukommelse bryder sammen i det øjeblik jeg træder udenfor butikkens døre, hvilket bestemt
vanskeliggør en sammenligning af de tre højttalere.
Spørgsmål 2: Så hvis der er nogen af jer, der har hørt 2 eller flere af disse højttalere, så er jeg meget interesseret i at
høre om jeres oplevelser og erfaringer med dem - selvfølgelig uden hermed at etablere en større smagsdommerfejde.
Jeg er specielt interesseret i erfaringer mellem Focal 806'erne og de andre to højttalere.