Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere til komplet nybegynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panopticon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2012
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Så er det vist på tide med en lille opdatering i sagen her.

Først og fremmest mange tak for alle jeres anbefalinger! Jeg endte med at lave en længere liste over højttalere, som skulle
være med i 'løbet'. Herfra skar jeg så de højttalere fra, som jeg ikke ville undersøge nærmere af rent praktiske årsager - det
være sig ældre modeller, som måske ville vise sig problematiske i forbindelse med en senere udvidelse til surround, højttalere
der var for dyre eller højttalere som jeg ikke lige umiddelbart kunne prøvelytte inden køb.

Herefter kom listen til at se ud som følger:
B&W DM 685
Focal Chorus 806 V
Dynaudio DM 2/6
Monitor Audio BX2
Monitor Audio RX1
Rega RS-1

Jeg har læst en del gode anmeldelser og anbefalinger af Focal 806'erne, hvorfor jeg ikke nænnede at fjerne dem fra listen,
selvom jeg ikke har fundet en forhandler i nærheden til en prøvelytning.
Det ser ud til at hifi-freaks.dk er de eneste forhandlere i Danmark, men jeg har så samtidig læst rygter om, at de snart skulle
opsige samarbejdet med Focal? På Focals hjemmeside står de ligeledes ikke længere listet som forhandlere, men det gør til
gengæld:

CONNAISSEUR A/S
An AVA Group Company
Sandgaardsvej 31, Birk, 7400 HERNING
T. +45 9626 8046
E. vitus@vitusaudio.com
Focal lines distributed : Utopia III, Profile, Chorus 800 V, Chorus 700 V, Sib and co, Residential Integration, Dome, Electra 1000
Be, Focal XS 2.1, Bird, Focal XS Book
(http://www.focal.com/en/home-audio-loudspeakers/focal-and-y ou.php?country=dk)

Et besøg på www.vitusaudio.com afslører dog intet om Focal, så jeg er lidt forvirret over hvor jeg skal tage hen for at
prøvelytte 806V'erne.

Spørgsmål 1: Er der nogen af jer, der ved lidt mere om Focal-forhandlere i Danmark og vil belyse sagen lidt?

I mellemtiden har jeg så besøgt Tape-Connection, hvor jeg lod ekspedienten anbefale nogle højttalere ud fra mine behov uden
at nævne listen i lommen. Interessant nok plukkede han derefter de 4 højttalere jeg havde skrevet på min liste, som blev
forhandlet i butikken og tilføjede til sidst nogle Epic Epos 2 der var på tilbud. Desværre var Pink Floyd-pladen vist blev væk, så
prøvelytningen blev foretaget med Dizzy Mizz Lizzy's snurrende guitarer i "Waterline" i stedet.
Alligevel synes jeg prøvelytningen markerede et tydeligt skel mellem Monitor Audios RX1 og de resterende højttalere. Min
oplevelse var, at RX1'erne greb musikken og koordinerede den med fast, men blød og harmonisk hånd, og serverede
detaljerne for mig på et sølvfad, så jeg bare kunne læne mig tilbage og slappe af. Til sammenligning synes jeg måske de
andre højttalere agerede mindre diktator og mere folkeskolelærer, hvor instrumenterne fik mere lov at råbe i munden på
hinanden og skabe en 'lydmur', så jeg selv skulle arbejde for at etablere et overblik og plukke de enkelte detaljer ud fra
massen.

I mine øjne var Monitor Audio RX1 i hvert fald dagens store vinder, hvorfor jeg har kortet min liste ned til følgende kandidater:
B&W DM 685
Focal Chorus 806V
Monitor Audio RX1

De tre højttalere bliver ovenikøbet forhandlet i hver sin butik, hvilket gør det endnu sværere at vælge. Min erfaring er
simpelthen at min auditive hukommelse bryder sammen i det øjeblik jeg træder udenfor butikkens døre, hvilket bestemt
vanskeliggør en sammenligning af de tre højttalere.

Spørgsmål 2: Så hvis der er nogen af jer, der har hørt 2 eller flere af disse højttalere, så er jeg meget interesseret i at
høre om jeres oplevelser og erfaringer med dem - selvfølgelig uden hermed at etablere en større smagsdommerfejde.
Jeg er specielt interesseret i erfaringer mellem Focal 806'erne og de andre to højttalere.
Til top Vis panopticon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panopticon

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt både B&W'erne og 806V'erne, og jeg har i øvrigt stået med samme valg, som dig - og åbenbart også med nogenlunde samme musiksmag. Det endte klart med et par RX1'ere, der nu står og pryder i stuen, og jeg glæder mig til, at de er blevet tilspillede!

Jeg vil beskrive B&W'erne som meget bløde i diskanten, afdæmpede i bassen og stærke i mellemtonen. 806V'erne har en sammenlignelig diskant som B&W'erne, men med en kraftigere bas og en lidt fladere mellemtone. RX1'erne blev valgt, fordi de var hørbart mere detaljerede i deres gengivelse af specielt diskanten og samtidig havde de en flot mellemtone og en solid bund.

Lige da jeg tilsluttede de nye RX1'ere, var de dog ret skarpe i diskanten og ikke lige så detaljerede, som jeg huskede dem i butikken, og dette virkede noget skuffende. Men efter at have haft gang i dem i 20-30 timer, begynder de at lyde mere og mere som det, jeg valgte, og det giver god mening, for de kræver mindst 100 timers tilspilning, inden de åbner sig ordentligt op.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

panopticon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2012
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 April 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Så er det vist på tide, at jeg bryder halvanden times musikalsk trance og afslutter sagen her

Jeg endte med at stå og vippe mellem B&W 685 og MA RX1, og følte egentlig at den kunne gå begge veje. Jeg foretrak nok
Monitor Audios stilrene look, men ville lade dommen falde afhængigt af hvilket sæt jeg kunne få til den bedste pris. Derfor
brugte jeg en del timer på at søge rundt på nettet og endte - helt tilfældigt - med at falde over et sæt brugte Monitor Audio
RX2 i valnød fra en forhandler i England, som prismæssigt kunne konkurrere på lige fod med et par (brugte) RX1'ere eller
685'ere. Eftersom jeg var ovenud tilfreds med lyden fra RX1, og da RX2 med sin lidt større bas/mellemtone-enhed jo ligner
lillebroderen til forveksling, så krævede det ikke den store mentale kraftpræstation at afskrive både RX1 og 685 fra
tegnebordet og lade valget falde på RX2.

Jeg har derfor brugt en del af weekenden på at sætte hele systemet op og kan efter de indledende prøvelytninger ikke være
andet end ovenud tilfreds med købet - de spiller som en (eller rettere: min) drøm!

Så hermed en pæn afrunding på tråden og en tak til alle jer der har bidraget med forslag og fulgt med i processen. Måske er
der andre, der senere vil få samme glæde af forslagene som jeg har haft.
Til top Vis panopticon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panopticon

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Vil du have en AirPlay receiver til omkring 3000 kr. er Denon avr-1912 da et fint valg. Det ville være fint hvis dem der syntes Denonen er for dyr eller noget l**t at de så kom med alternativer fra andre mærker, altså med airplay i den prisklasse.

Kender flere der har avr-1911 (1912 uden AirPlay) som er fuld tilfredse.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 02 April 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Der er en verden uden for hifiklubben.

Men den er ikke så let tilgængelig for nybegyndere. Jeg havde også på fornemmeren at hifiklubben var lidt for masserne og gik derfor i KT radio (Odense).

Jeg kunne ikke få noget reel betjening (det er lidt som at gå en designer forretning og spørge om de har noget "billigt").
Dermed ikke sagt at de ikke er kompetente i KT radio, tværtimod. Når man ved hvad man vil have og spørger ind til tingene har de styr på det. Og Hifi er en dyr hobby når vi snakker indkøb af nye ting.

Jeg endte med at købe en Denon stereo forstærker i hifi klubben. Havde 3000,- til at købe forstærker for.... Det er bestemt IKKE nok hvis man vi nogen veje med sin hobby. Havde den i 2-3 måneder hvorpå jeg købte en brugt holfi. Det er nu snart 2-3 år siden og lysten til ny forstærker har ikke meldt sig. Den har også været brugt til stereo lyd under film.
Men bliver dog brugt udelukkende til musik nu.

Jeg har opgraderet løbende og til fornuftige penge. Så det både har været en lærerig hobby og en stak rigtig gode lydoplevelser.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes