Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Stereo perspektiv test The Wall (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Bruger siden: 09 April 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 August 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

buch73 skrev:
Ja, men det er nu ret svært at høre det i Comfortably Numb..
For det er faktisk i slutningen af nummeret lige før.. "Bring the Boys Back Home" !!   ;)

Ellers må jeg også sige at jeg overhører det i Comfortably Numb.

Jeg hører det helt fremme i højre side..slipper ikke højtaleren ret meget hos mig. Midt i er den trukket et par meter tilbage..og i venstre side..endnu et par meter tilbage. Så kommer det igen i højre og midt og venstre og så kan jeg kun høre det kommer svagt et par gange igen, uden lige at kunne pin pointe hvor henne.. men det kører jo nok helt sikkert lige en omgang mere fra højre til venstre :)

Buch

Ja i skæring 5 Bring the Boys Back Home som løber direkte over i skæring 6 hører jeg det også tydeligt på følgende måde, først er kvinden i højre side en anelse på yderside af højtaleren i niveau med med alt det andet 1 m bagude slipper højtaleren fuldstændig som alt det andet og stemmen ligger relativt højt i lydbilledet så siger hun det samme lidt lavere i midten, lidt længere tilbage 1/2 m måske og til sidst ude ved venstre højtaler igen er det lidt lave og yderligere 1/2 m penge tilbage i lydbilledet.

Det bliver til en slags skrå linje bagud fra højre højtaler til venstre højtaler. intet er rykket frem på noget tidspunkt i forhold til kernen i musikken kun tilbage i midten og venstre side. Og som Buch73 siger kører det vist lidt frem og tilbage
Ps jeg spiller med højtaler som står med godt 1 m til bagvæggen.

Er det rigtigt hvad Buch73 siger forstår jeg godt at du ikke har fået særligt mange svar på dette.
Klart mange vil ikke indrømme at de ikke kan hører den omtalte kvindestemme, og jeg er ærligt talt også en smule pis over at man ikke svarer på mine tidligere spørgsmål, men tilsyneladende kun har har gevaldig travlt med at korrigere min fejl som absolut ingen betydning havde omkring dette spørgsmål. Men ok var det en form joke for at får folk til at side og lytter en rum tid efter noget som ikke var der, så lykkedes det.

Til top Vis thor72's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thor72

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 August 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Capsula/Synthesis of Reality/Mulholland dub har en fed effekt, hvor en rytmisk lyd er HELT ude til højre, dvs. Inde i væggen ud for højre øre, et stykke væk. Meget underlig oplevelse.

Dette nummer udstiller en forstærkers evner, og jeg eksperimentede med forskellige forstærkere, hvor det var tydeligt at nogle tværede præcisionen ud. Pass Labs var ikke dårlig , men min diy røramp gjorde det bedst
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 August 2012 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hej jeg takker mange gange for svarrende, ja det er ikke helt let at høre stemmEn i venstre side.

Men højre side samt midten passer fint med mine observationer. Venstre synes jeg stadig er lidt difus, jeg kan høre stemmen er svagere men
alligevel synes jeg ikk den placerer sig dybt i lydbilledet.

Forresten er der også personen der siger time to go i venstre side. Her føler jeg også stemmen er for langt fremme, hvor er han ved jer?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Sendt: 26 August 2012 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Forresten er der også personen der siger time to go i venstre side. Her føler jeg også stemmen er for langt fremme, hvor er han ved jer?

Hos mig er personen ude på den anden side af venstre højtaler på linje med kernen af musikken (ca. 1 m bagude) måske endda lidt længere tilbage, helt sikkert ikke rykket frem.

Så vidt jeg kan vurdere har du en snert af det man kalder rundbue-perspektiv, vil sige at perspektivet generelt trækker en halvcirkel fra den ene højtaler til den anden hvorved lydbilledet bliver dybest i midten, rettes denne fiktive halvbue ud så har man efter min mening et korrekt perspektiv.

Årsagen kan være en betoning i systemmet , typisk i bunden, spiller man ikke op mod en bagvæg skal der også meget lidt ubalance i systemmet til før der dannes et rundbue-perspektiv, årsagen kan også være manglende opløsningen således at lyden ikke slipper højtalerne helt og holdent.

Holfi var iøvrigt engang verdensmester i rundbue-perspektiv, nogen synes det er meget fascinerende at kigge ned i sådan et dybt hul i midten, men efter min mening er det forkert og et udtryk for fejl i systemmet.
Først og fremmest fordi naturlige optagelser for et forkert perspektiv, og jeg mener at naturlige optagelser er det eneste hvor der er chance for at vide hvordan perspektivet er, ved en konstrueret plade som The wall, der kan i princippet alle have mere eller mindre ret i deres beskrivelse, ingen ved eksakt hvordan det skal være.

Som der er nævnt tidligere er der en Chesky testplade hvor en fyr går rundt i et stort rum med et par træstykker han slå sammen forskellige steder i dette rum samtidig med at han taler, den er ikke tosset, muligvis den fås på HDtracks.

Ps. LGrau skriver: "Hej jeg takker mange gange for svarrende"
Det var såmænd så lidt, jeg takker også for bekræftelsen og undskyldningen for din fejl i starindlægget med at angive et forkert nummer. Så man i en rum tid skulle sidde og lytter efter noget som ikke var der.
jeg takker også for de hurtige svar på mine indlæg med spørgsmål som hurtigt kunne have rettet denne misforståelse.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

thor72 skrev:

Det var såmænd så lidt, jeg takker også for bekræftelsen og undskyldningen for din fejl i starindlægget med at angive et
forkert nummer. Så man i en rum tid skulle sidde og lytter efter noget som ikke var der.
jeg takker også for de hurtige svar på mine indlæg med spørgsmål som hurtigt kunne have rettet denne misforståelse.

Hej,

Det er nu stadig i starten af track 6 hos mig og ikke i slutningen af track5 som lader til at være tilfældet hos de fleste.

Ked af de mislykkede lytninger, og frustrationer det gav.

Det undrer dog mig lidt at der er en forskel. Jeg har standard CD versionen. Skal lige have fundet den frem(Ligger nu rippet
på mit audiosystem)

Jeg fandt nogle audio testfiler

Der er en del på siden, Jeg vil prøve disse ved lejlighed.

http://www.audiocheck.net/blindtests_index.php
http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Testene er mege fine til at vise mit buede stereo

Denne test laver en bue, som i midten er dybest(3m bag), men i siderne er lyden næsten helt fremme ved fronten af mine
høttalere.
http://www.audiocheck.net/Audio/audiocheck.net_LE
DR_Lateral.mp3

I denne panorerer lyden i en lige bane ca 3 meter bagude i lydbilledet.
http://www.audiocheck.net/Audio/audiocheck.net_LE
DR_Behind.mp3

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2012 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Der hvor han siger "time to go", synes jeg ikke at jeg oplever han er for langt fremme, men mere, at der sættes lidt focus på denne stemme, så man fint hører det. Min lp er fra 79' hvor den blev udgivet og der er lavet et japansk super pres senere, hvor alt er ret meget bedre. Mindre sløret, flottere dynamik og strammere bas. Denne lp har en ven  og vil da låne den igen og så nærlytte meget af det vi nu har talt om. Pladen er på ingen måde pumpet op, men holder sig til det oprindelige. De cd udgaver I har kan jo godt være senere udgivelser med anden mastering og ekstra kompression, så det hele presses frem, hvad små detaljer angår. Kunne da godt finde på, at købe cd'en, men er ret skeptisk over for den, da alt kan være ødelagt, hvis den er genudgivet inden for de seneste 10 år.

Final Cut fra Pink Floyd er også udgivet i et super pres og er helt eminent i alle aspekter. Lige meget hvor meget gang i den der er i musikken, står det roligt og helt tydeligt og ikke mindst afslappet, så man kan følge alt der foregår i alt virvaret.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

thor72 skrev:

Så vidt jeg kan vurdere har du en snert af det man kalder rundbue-perspektiv, vil sige at perspektivet generelt trækker en
halvcirkel fra den ene højtaler til den anden hvorved lydbilledet bliver dybest i midten, rettes denne fiktive halvbue ud så har
man efter min mening et korrekt perspektiv.

Årsagen kan være en betoning i systemmet , typisk i bunden, spiller man ikke op mod en bagvæg skal der også meget lidt
ubalance i systemmet til før der dannes et rundbue-perspektiv, årsagen kan også være manglende opløsningen således at
lyden ikke slipper højtalerne helt og holdent.

Ja vil give dig ret. årsagen til jeg lavede tråden var egentlig for at tjekke om rundbue perspektiv er korrekt,
Jeg har gjort meget ud af at mine høttalere spiller korrekt både frekvens og fase mæssigt.

Jeg har lige prøvet at slå bassen fra, det giver ikke nogen ændringer i perspektivet.
Som det er pt, står alle instrumenter skarpt og præcist, jeg kunne være nervøs for at hvis jeg skal ordne mit rundbue
stereoimage vil det måske give en mindre præcis stereoperspektiv.

Nu da det ikke ligger i bassen er næste step nok at prøve at flytte lidt rundt på setuppet.

thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Sendt: 27 August 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
thor72 skrev:

Det var såmænd så lidt, jeg takker også for bekræftelsen og undskyldningen for din fejl i starindlægget med at angive et
forkert nummer. Så man i en rum tid skulle sidde og lytter efter noget som ikke var der.

Hej,

Det er nu stadig i starten af track 6 hos mig og ikke i slutningen af track5 som lader til at være tilfældet hos de fleste.

Ked af de mislykkede lytninger, og frustrationer det gav.

Det undrer dog mig lidt at der er en forskel. Jeg har standard CD versionen. Skal lige have fundet den frem(Ligger nu rippet
på mit audiosystem)

Nu har jeg kigget på en del forskellige versioner af The Wall og de er alle ens på dette område selv ved LP holder skæringsnumerne, det er indiskutabelt at det vi skulle lytte efter er på nummeret Bring the Boys Back Home som er skæring 5, det er ikke på Comfortably Numb som er skæring 6. Ps. jeg har ikke kigget på film versionerne som er lidt anderledes mener jeg.

Men der kan være en forklaring, du taler om at rippe CD'er, jeg ved ikke om du så brænder en kopi CD'en, men gør du og bruger CDBurnerXP til dette så begyndte dette program at bytte om på første og sidste nr. på et tidspunkt, således at det hele bliver forrykket, programmet laver fejlen når man markere filerne og trækker dem hen i vinduet, besynderligt nok laver programmet ikke fejlen hvis man trækker hele mappen til vinduet. Måske anden software til afspilning eller rip'ning laver lignede fejl.

Du kan måske også bare selv ved en fejl være kommet til forrykke rækkefølgen ved kopiering eller brænding.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hos mig er det også sang nr 6 der skal afspilles
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu rettede jeg første indlæg. Det er i slutningen af track 5 ikke?

Det er længe siden cd'en er blevet rippet så husker ikke hvordan. Normalt bruger jeg EAC.
Den ligger i en flyttekasse så har desværre ikke tjekket endnu.

Takker for opklaringen, og ja jeg burde have råbt op noget tidligere. :-(

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

Åh nej, nu er jeg da helt forvirret :-)

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
NAD-Mand skrev:

Åh nej, nu er jeg da helt forvirret :-)
Mon ikke det er fordi der findes forskellige versioner af The Wall?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2012 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Det er det med der siges "time to go", der komme til sidst på track 5 og kvinde stemmen på track 6, ikke?

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2012 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er det med der siges "time to go", der komme til sidst på track 5 og kvinde stemmen på track 6, ikke?
Jeg har begge ting på på track 6 :-)

thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Sendt: 28 August 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

allanowich skrev:

For det første de omtalte lyde både time to go og kvinden er på det korte nummer (ca. 50 sec) Bring The Boys Back Home, her er en youtube hvor både Vera og The Boys Back Home spilles, Bring The Boys Back Home er til sidst i videoen.
http://www.youtube.com/watch?v=z-qq5-6XG4U&feature=related

Enig????, og kan vi blive enige om at det er på Bring The Boys Back Home og ikke Comfortably Numb at lydene findes???, som sagt er der en åbning, fordi der kan være tale om filmversionen som er anderledes. Her tyder mine undersøgelser dog på at lydeffekterne slet ikke er med, der er umiddelbart brugt nogle andre.

Her er videoen til Comfortably Numb: http://www.youtube.com/watch?v=Bpzxf_flm8M

For at spille Bring The Boys Back Home skal jeg trykke på 5, det passer også med hvad der står på coveret, i booklet, og på selve CD'en, og som sagt jeg har ikke kunne finde udgaver hvor nummeret Bring The Boys Back Home ikke har været skæring 5 og hvor nummeret Comfortably Numb ikke har været skæring 6, heller ikke på LP.

Jeg skal gerne bevise det ved at tage et foto af cover og CD, det samme kunne dem som mener det er anderledes end det jeg beskriver gøre

Her er i første omgang et link til foto af cover og CD som jeg ikke har taget:
http://www.free-covers.org/cd-covers/pink-floyd-the-wall-197 9-cd-cover-14540.html

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2012 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

thor72 skrev:
NAD-Mand skrev:

allanowich skrev:

For det første de omtalte lyde både time to go og kvinden er på det korte nummer (ca. 50 sec) Bring The Boys Back Home, her er en youtube hvor både Vera og The Boys Back Home spilles, Bring The Boys Back Home er til sidst i videoen.
http://www.youtube.com/watch?v=z-qq5-6XG4U&feature=relat ed

Enig???? og enig i at det er på Bring The Boys Back Home og ikke Comfortably Numb at lydene findes, som sagt er der en åbning, fordi der kan være tale om filmversionen som er anderledes. Her tyder mine undersøgelser dog på at lydeffekter slet ikke er med, der er umiddelbart brugt nogle andre.

Her er videoen til Comfortably Numb: http://www.youtube.com/watch?v=Bpzxf_flm8M

For at spille Bring The Boys Back Home skal jeg trykke på 5, det passer også med hvad der står på coveret, i booklet, og på selve CD'en, og som sagt jeg har ikke kunne finde udgaver hvor nummeret Bring The Boys Back Home ikke har været skæring 5 og hvor nummeret Comfortably Numb ikke har været skæring 6, heller ikke på LP.

Jeg skal gerne bevise det ved at tage et foto af cover og CD, det samme kunne dem som mener det er anderledes end det jeg beskriver gøre

Her er i første omgang et link til foto af cover og CD som jeg ikke har taget:
http://www.free-covers.org/cd-covers/pink-floyd-the-wall-197 9-cd-cover-14540.html
Hvad er det Du gerne vil bevise?? Forsøger Du at overbevise mig om, at jeg tager helt fejl ved at jeg siger at hos mig, der er omtalte tekst, i sang nr 6??
Jeg tror heller ikke på en GPS siger jeg skal fortsætte hvis jeg kan se havnefronten foran mig, så ligeså med GPS'en vælger jeg her ikke at tro på dig, da jeg oplever noget helt andet her i hytten!
Om det så er rigtigt eller forkert, det har intet med sagen at gøre, for folk har forskellige versioner af the Wall.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 August 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er det med der siges "time to go", der komme til sidst på track 5 og kvinde stemmen på track 6,
ikke?

Både på min lp fra 79 & på cd´en fra 94(digital remaster), hører jeg begge dele i slutningen fra track 5/"Bring the Boys Back
Home".
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 August 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg hører kvindestemmen:

Højre kanal: en anelse foran højttaleren, ca.1/2 meter.
I midten: en anelse bag ved højttalerne, ca. 1/2 meter.
Venstre kanal: der blever stemmen mere svag, men er ca 1/2 til næsten en hel meter bag ved højttaleren.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010
Sendt: 28 August 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

På CD 2 af den digital remastered udgave, hører jeg også begge dele i slutningen fra track 5 "Bring the Boys Back Home".

Jeg hører kvindestemmen sige "are you feeling okay" således:

1. gang: en anelse foran og på ydersiden højre højttaler, ca. 1/2 meter.
2. gang: til højre for midten (midt mellem midten og højre højtaler) en anelse bag ved højttalerne, ca. 1/2 meter.
3. gang: i venstre side, men til højre for venstre højtaler, der blever stemmen mere svag, men er nok ca. 1½ m bag ved højttaleren.

4., 5. og 6. gang: kommer stemmen en anelse foran og på ydersiden højre højttaler, ca. 1/2 meter.

7. gang: til højre for midten (midt mellem midten og højre højtaler) en anelse bag ved højttalerne, ca. 1/2 meter - tror jeg nok.

8. gang: i venstre side, men til højre for venstre højtaler, der blever stemmen mere svag, men er nok ca. 1½ m bag ved højttaleren - tror jeg nok.

7. og 8 gang er dog svære at hører og placere, da de bliver mere og mere gemt i resten af lydene...

Spiller lige nu på VA - The Music (skifter mellem to forskellige højtalere i mit setup).

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum