Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Ville denne være nogen særlig opgradering i forhold til min 1912:

http://www.av-connection.dk/?PGr=4269&ML=1386
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=wolle_dk]Ville denne være nogen særlig opgradering i forhold til min 1912:

http://www.av-connection.dk/?PGr=4269&ML=1386[/QUOTE]

Jeg vil nok kigge lidt dyrer, da der kommer lidt mere kraft bag.
men brugt ville også være en mulighed - der er bare så ikke lige så meget pt som er noget spændene.

Men som der er sagt før, lyt til dine nye højtalere en tid og find ud af hvad u mangler.

Prøv lige at kigge denne: http://www.av-connection.dk/?PGr=2058&ML=943 dog har den desværre ikke airplay

eller et nr dyre end den du havde fundet: http://www.av-connection.dk/?PGr=3851&ML=1386

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

[QUOTE=wolle_dk]Ville denne være nogen særlig opgradering i forhold til min 1912: PGr=4269&ML=1386/QUOTE">http://www.av-connection.dk/?PGr=426 9&ML=1386[/QUOTE]

Prøv lige at kigge denne: http://www.av-connection.dk/?PGr=2058&ML=943 dog
har den desværre ikke airplay

eller et nr dyre end den dy havde fundet: http://www.av-connection.dk/?
PGr=3851&ML=1386

Tak for dine forslag.
Jeg tænker på denne anmeldelse:

http://www.whathifi.com/awards/2012/home-cinema-amplifiers

Men hvis den ikke er markant bedre end min 1912

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

markant bedre tror jeg ikke..

Jeg har for godt 2 år siden købt min lexicon mc8 (68.000 for 10 år siden) forforstærker, den en 10 gammel men spille en del bedre end mange nye gør.
Havde en Rotel RSP-1069 (16.995) før, som slet ikke kan nå Lexicon'en overhovedet.

Så hvis jeg var dig vil jeg sigte en klasse højere, da der er meget at hente.
Men det kommer jo igen an på hvor meget du vil ud og ofre...

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

Jeg har for godt 2 år siden købt min lexicon mc8 (68.000 for 10 år siden) forforstærker, den en 10 gammel men spille en del bedre end mange nye
gør.Havde en Rotel RSP-1069 (16.995) før, som slet ikke kan nå Lexicon'en overhovedet.

Så hvis jeg var dig vil jeg sigte en klasse højere, da der er meget at hente.Men det kommer jo igen an på hvor meget du vil ud og ofre...

Jeg tænker bare, at jeg kommer til at savne de nye lyd-formater, hvis jeg vælger at købe så gammelt anlæg?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Ulrik77 skrev:

Jeg har for godt 2 år siden købt min lexicon mc8 (68.000 for 10 år siden) forforstærker, den en 10 gammel men spille en del bedre end mange nye
gør.Havde en Rotel RSP-1069 (16.995) før, som slet ikke kan nå Lexicon'en overhovedet.

Så hvis jeg var dig vil jeg sigte en klasse højere, da der er meget at hente.Men det kommer jo igen an på hvor meget du vil ud og ofre...

Jeg tænker bare, at jeg kommer til at savne de nye lyd-formater, hvis jeg vælger at købe så gammelt anlæg?

savne - slet ikke, hvis den er god nok... for har du ikke et high-end anlæg med mindst 7.1 så kan du ikke høre det.

det er min erfaring. min Lexicon har kun 5.1, coax og optisk ind - men den har 7.1 ud, den laver selv de sidste to kaneler.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
wolle_dk skrev:
Ulrik77 skrev:

savne - slet ikke, hvis den er god nok... for har du ikke et high-end anlæg med mindst 7.1 så kan du ikke høre det.det er min erfaring. min Lexicon
har kun 5.1, coax og optisk ind - men den har 7.1 ud, den laver selv de sidste to kaneler.

Laver selv de sidste 2 kanaler?
Det forstår jeg slet ikke :-)

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Ulrik77 skrev:
wolle_dk skrev:
Ulrik77 skrev:

savne - slet ikke, hvis den er god nok... for har du ikke et high-end anlæg med mindst 7.1 så kan du ikke høre det.det er min erfaring. min Lexicon
har kun 5.1, coax og optisk ind - men den har 7.1 ud, den laver selv de sidste to kaneler.

Laver selv de sidste 2 kanaler?
Det forstår jeg slet ikke :-)

ud fra den alkorytmer som surround signaler er kodet i, der finder den selv ud af at dekode og derfor laver de sidste kanaler.

Mange sorround recivere kan dekode, men det er ikke alle som kan lave kanaler selv.

men som grund regel kan du gå ud fra at coax og optisk kun kan blive til 5.1. hvis du har HDMI ind så kan den lave 7.1 eller mere.

Men hvad har du sat op hjemme i stuen?? 5 eller 7 rundt?? ved godt du ikke har en sub endnu 

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
wolle_dk skrev:
Ulrik77 skrev:
wolle_dk skrev:
Ulrik77 skrev:

Laver selv de sidste 2 kanaler? Det forstår jeg slet ikke :-)

ud fra den alkorytmer som surround signaler er kodet i, der finder den selv ud af at dekode og derfor laver de sidste kanaler.

Mange sorround recivere kan dekode, men det er ikke alle som kan lave kanaler selv.

men som grund regel kan du gå ud fra at coax og optisk kun kan blive til 5.1. hvis du har HDMI ind så kan den lave 7.1 eller mere.

Men hvad har du sat op hjemme i stuen?? 5 eller 7 rundt?? ved godt du ikke har en sub endnu 

Jeg har sat 5.1 op i stuen (uden sub), og jeg får ikke flere højtalere i stuen? Udover subben selvfølgelig ;-)

8888
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Når det er 5.1 uden sub hedder det 5 :-)
Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

8888 skrev:
Når det er 5.1 uden sub hedder det 5 :-)

Hedder det ikke 5.0?
Han ved sikkert godt, hvad jeg mener ;-)

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

hvis du "kun" har 5.0 - 5.1 når du får subben, så ska du ikke bekymre dig om de nye formater. For du får mere ud af en god der ikke kan tage de nye, end du gør af en der kan tage de nye men er middelmådig..

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

hvis du "kun" har 5.0 - 5.1 når du får subben, så ska du ikke bekymre dig om de nye formater. For du får mere ud af en god der
ikke kan tage de nye, end du gør af en der kan tage de nye men er middelmådig..

Og det er du 100% sikker på?
Noget bestemt jeg skal kigge efter, hvis jeg vælger en gammel receiver ?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Du for stor glæde af de "nye" HD lydformater (BD) også i 5.1 da formatet kan afspilles tabsfrit i modsætning til fx. det ældre
DTS. Lyden opleves tydeligt klare og mere effektfuld, Jeg vil derfor anbefale du går efter en HD-receiver, da du for mest for
dine pengene her.

Skal du have noget der er en opgradering skal du regne med at bruge 6000 - 8000 kr. (nypris) på din næste receiver, skal du
have både fjernsyn og projektor tilsluttet så overvej kraftigt en med 2 hdmi-udgange da en splitter er dyr og sjælendt fungere
optimalt.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Du for stor glæde af de "nye" HD lydformater (BD) også i 5.1 da formatet kan afspilles tabsfrit i modsætning til fx. det ældre
DTS. Lyden opleves tydeligt klare og mere effektfuld, Jeg vil derfor anbefale du går efter en HD-receiver, da du for mest for
dine pengene her.

Skal du have noget der er en opgradering skal du regne med at bruge 6000 - 8000 kr. (nypris) på din næste receiver, skal du
have både fjernsyn og projektor tilsluttet så overvej kraftigt en med 2 hdmi-udgange da en splitter er dyr og sjælendt fungere
optimalt.

jow jow glæden er da stor med flere formater men hvis prisen er 6000 for en ny eller en brugt der har kostet 12000 som nu koster 6000 kr - så vil jeg nok starte med den "gamle" - men det er min mening.

Ville da også super gerne have en ny lexicon MC12HD EQ  - men synes prisen er noget hamper...

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

.. ville da også klart snuppe en brugt til halv pris, så længe den er HD.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Det er noget sjovt noget indenfor Hifi og tilsvarende elektronik, at vi har så stor tiltro til at noget altid er bedre bare fordi det er dyrere

Som det fremgår af flere af ovenstående indlæg, bruges prisen som dokumentation på at der er tale om kvalitet. Jeg afviser ikke at der er en sammenhæng.
Specielt når vi er nede i den billige ende, giver det sig selv, at der grænser for hvad der kan "være i boksen" når produecent, forhandler m.v. også skal tjene
på at sælge det.

Men når vi kommer op i de mere eksotiske produkter, bliver det sværere at finde dokumentation for sammenhængen. Elektronik er som bekendt blevet
ekstremt billigt at producere, og materialeprisen kan på ingen måde forsvare de dyre produkter. Her betaler man i langt højere grad for et navn og
udviklingsomkostninger, med pris der efter en ren udbud/efterspørgselsvurdering er sat til det maksimale af hvad der forventes rentabelt.

Prisen siger derfor i bedste fald noget om hvor meget tid der er gået med at udvikle og producere produktet. Men intet om hvorvidt tiden har været
anvendt fornuftigt, og om resultatet er blevet godt. I værste fald fortæller en høj pris bare om en dygtig forretningsmand, der har formået at skabe et brand
folk er villige til at betale en høj pris for (et fænomen der findes mange dokumenterede eksempler på - indenfor alle varekategorier).

Og hvad vil jeg så med denne smøre? Tja egentlig bare gentage hvad jeg allerede har skrevet tidligere til Wolle: Brug dine ører, og lyt til om du er tilfreds
med dit udstyr. Og lyt til så meget andet som muligt, inden du beslutter dig til opgradering. Find venner der har anlæg, og lav lytteaftener. Gå i Hifi-
butikker, bemært lyden når du er til koncert eller fest. Øv dig i at identificere hvad du godt kan lide - og gå hjem igen og find ud af om du allerede har det,
eller hvad du gerne vil have anderledes.

Derefter kan du begynde at låne udstyr med hjem, og lytte igen. Er der forskel? Hvis ja, er til det bedre?

Kig på hvad de kan, og hvordan de lyder. Hvis de nye lydformater er vigtige for dig, skal du naturligvis ikke købe en gammel forstærker der ikke
understøtter dem, fordi der er brugere herinde der prioriterer anderledes.

Og lad være med at fokusere på hvad tingene koster. Hvis den billige giver det du har brug for har du jo bare flere penge til film og musik
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Det er altid ørene der skal afgøre det hele.

Jeg har hørt musik hos mig som lød godt, men lød skidt andet sted og omvendt - musik er en sjov størrelse.

Hvis du har råd vil jeg anbefale denne: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=240572

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

Det er altid ørene der skal afgøre det hele.

Jeg har hørt musik hos mig som lød godt, men lød skidt andet sted og omvendt - musik er en sjov størrelse.

Hvis du har råd vil jeg anbefale denne: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?
id=240572

Den er desværre alt for dyr :-( jeg er en fattig studerende.
Jeg får mine nye højtalere på fredag... Hvis jeg er tilfreds med resulatet, beholder jeg denne løsning et stykke tid.

Hvis lyden ikke er tilfredstillende , kan jeg altid oprette en speficik tråd til valg af receiver ...

Dali ikon 2 spiller fantastisk, synes jeg .. Jeg var nede at lytte på dem i dag...
Glæder mig til at få dem!!!! :-) men de har desværre ikke samme punch som mine zensor 5.. En subwoofer er derfor mere nødvendig end en ny
receiver lige nu, tænker jeg.

Jeg hørte Dali lektor subben i dag... Den lød fint, men da jeg ikke har hørt særlig mange, har jeg selvfølgelig et ringe sammenligningsgrundlag... Han
mente, at den ville være den perfekte subwoofer til mine ikon 2 - det skal han jo sige! :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2013 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Det er noget sjovt noget indenfor Hifi og tilsvarende elektronik, at vi har så stor tiltro til at noget altid er bedre bare fordi det er
dyrere

Som det fremgår af flere af ovenstående indlæg, bruges prisen som dokumentation på at der er tale om kvalitet. Jeg afviser ikke at der er en
sammenhæng.
Specielt når vi er nede i den billige ende, giver det sig selv, at der grænser for hvad der kan "være i boksen" når produecent, forhandler m.v. også
skal tjene
på at sælge det.

Men når vi kommer op i de mere eksotiske produkter, bliver det sværere at finde dokumentation for sammenhængen. Elektronik er som bekendt
blevet
ekstremt billigt at producere, og materialeprisen kan på ingen måde forsvare de dyre produkter. Her betaler man i langt højere grad for et navn og
udviklingsomkostninger, med pris der efter en ren udbud/efterspørgselsvurdering er sat til det maksimale af hvad der forventes rentabelt.

Prisen siger derfor i bedste fald noget om hvor meget tid der er gået med at udvikle og producere produktet. Men intet om hvorvidt tiden har været
anvendt fornuftigt, og om resultatet er blevet godt. I værste fald fortæller en høj pris bare om en dygtig forretningsmand, der har formået at skabe et
brand
folk er villige til at betale en høj pris for (et fænomen der findes mange dokumenterede eksempler på - indenfor alle varekategorier).

Og hvad vil jeg så med denne smøre? Tja egentlig bare gentage hvad jeg allerede har skrevet tidligere til Wolle: Brug dine ører, og lyt til om du er
tilfreds
med dit udstyr. Og lyt til så meget andet som muligt, inden du beslutter dig til opgradering. Find venner der har anlæg, og lav lytteaftener. Gå i Hifi-
butikker, bemært lyden når du er til koncert eller fest. Øv dig i at identificere hvad du godt kan lide - og gå hjem igen og find ud af om du allerede har
det,
eller hvad du gerne vil have anderledes.

Derefter kan du begynde at låne udstyr med hjem, og lytte igen. Er der forskel? Hvis ja, er til det bedre?

Kig på hvad de kan, og hvordan de lyder. Hvis de nye lydformater er vigtige for dig, skal du naturligvis ikke købe en gammel forstærker der ikke
understøtter dem, fordi der er brugere herinde der prioriterer anderledes.

Og lad være med at fokusere på hvad tingene koster. Hvis den billige giver det du har brug for har du jo bare flere penge til film og musik

Jeg må hellere få en subwoofer først til mine kommende ikon 2 , som jeg får på fredag :-)

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes