Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2026 | 01:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller kabeltyper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michael_D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2011
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Michael_D
hæ hæ uden et billed er det jo ikke til at vide (alder gør blind :)

Bare det ikke gør døv - så må jeg jo til at finde en anden hobby

De har for øvrigt også en ny RIAA 'Statement Phono'. Jeg går ud fra, den også er balanceret - kan dog ikke se det på deres hjemmeside. Ja og så koster den vist også 'spidsen af en jetjager'. Så i den prisklasse er der nok flere muligheder.

Michael_D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2011
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ja, og så også i den dyre ende Simaudio Evo 810LP.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Michael_D skrev:

D A O skrev:
Michael_D
hæ hæ uden et billed er det jo ikke til at vide (alder gør blind :)

Bare det ikke gør døv - så må jeg jo til at finde en anden hobby

Jeg tror godt, jeg kunne fortsætte denne hobby selvom jeg var døv. For nogen gange er der en ting som f.eks. denne: http://www.stereophile.com/rmaf2008/101408statement/index.ht ml
som jeg aldrig har hørt, ikke ved hvor jeg skulle placere, men som jeg ved, jeg bare vil have.

Michael_D skrev:

De har for øvrigt også en ny RIAA 'Statement Phono'. Jeg går ud fra, den også er balanceret - kan dog ikke se det på deres hjemmeside. Ja og så koster den vist også 'spidsen af en jetjager'. Så i den prisklasse er der nok flere muligheder.

Hvis man er i tvivl om hvad spidsen af en jetjager koster, så vil jeg anbefale denne side, som en af mine venner gjorde mig opmærksom på: http://www.hvadkosterspidsenafenjetjager.com/

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2013 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er ekstremt glad for Jeres hjælp/indlæg. Det har gjort mig helt klar på, at vil gå efter en MC-pick-up og en balanceret RIAA. Og det medfører jo, at jeg også skal se efter en pladespiller/arm med 5 pin udgang isf. RCA. Og kabler, der matcher. Så der er heldigvis rigtig meget jeg kan gå og kigge efter de næste par år.

Jeg troede egentlig, jeg havde søgt godt nok, men havde kun fundet den ene balancerede RIAA fra min første post (Violetric'en), så jeg er glad for at have fået en masse bud på andre.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke, du på forhånd skal lægge dig fast på et givet princip - vælg den kombination af p.u. og RIAA, der lyder bedst i dit set-up. Så kan det
være fløjtende ligegyldigt med resten

Happy Hunting!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Juli 2013 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at mc pick-up'er er balanceret, og vel også derfor nogle producenter er faldet til det koncept at lave riaa'en balanceret, men det er let med "transistor" typer og lidt mere besværligt for en rør ditto.
Jeg har lidt svært ved at se fordelen for den balanceret version
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2013 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Jeg synes ikke, du på forhånd skal lægge dig fast på et givet princip - vælg den kombination af p.u. og RIAA, der lyder bedst i dit set-up. Så kan det
være fløjtende ligegyldigt med resten

Happy Hunting!

Tak.

Og det er selvfølgelig fuldstændig korrekt. Jeg vil også se efter og lytte til andet. F.eks. har jeg læst rigtigt meget godt om Ortofons 2M black pick-up, som er en MM pick-up. Men jeg tror nu, at jeg har fået mest lyst til en MC pick-up

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:
Jeg er ekstremt glad for Jeres hjælp/indlæg. Det har gjort mig helt klar på, at vil gå efter en MC-pick-up og en balanceret RIAA. Og det medfører jo, at jeg også skal se efter en pladespiller/arm med 5 pin udgang isf. RCA. Og kabler, der matcher. Så der er heldigvis rigtig meget jeg kan gå og kigge efter de næste par år.

Jeg troede egentlig, jeg havde søgt godt nok, men havde kun fundet den ene balancerede RIAA fra min første post (Violetric'en), så jeg er glad for at have fået en masse bud på andre.

Udbuddet af RIAA'er med balanceret input er meget begrænset.
Lyt dig frem blandt de kandidater der er til at betale - det er nok det klogeste. Også selvom der ikke er balanceret input.

I det hele taget synes jeg at balanceret drift til hifibrug er stærkt 'overvurderet'. De fleste fabrikanter snyder alligevel på vægten, da ægte balancerede kredsløb er dyrere at fremstille. Og ganske ofte får man bedre lyd på de ubalancerede ind- og udgange.

Af en eller anden mærkelig grund er de store XLR-stik blevet trendy...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

jørnø
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 August 2013 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har en Aqvox ballanceret Riaa.
For at benytte dens ballancerede ind- og udgange har jeg sat nye kabler i tonearmstikket til min Ortofon DP 6 Gold tonearm. Kablerne fra tonearmsstikket er derefter forbundet til 2 ballancerede apparatstik, som er fastgjort til et stykke træ bag på pladespilleren, men man kan også vælge en anden løsning.
Nu er der mulighed for at forbinde min Aqvox - Riaa med en ballanceret indgang på forforstærkeren - en Mark Levinson 38.
Den ballancerede løsning lyder efter min mening meget bedre end den ubalancerede løsning.

Aqvox Riaaen er købt hos Audiovision, og tonearmsstikket er købt hos Audio Consult i København.

Selve processen er ikke specielt vanskelig - selv en amatør som undertegnede kunne finde ud af det ved venners hjælp.

Med venlig hilsen

Jørn Østergaard

Til top Vis jørnø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørnø

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes