| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Jan Nielsen har liggende vil jeg ikke anbefale dig at købe. Der rodet for meget med den i kedelig retning. Men ellers kan jeg give Mercury ret i, at en Highphonic er en yderst vellydende sag. Har selv haft MCa2e og MCa-300. Det er to tidligere Denon konstruktører, der startede for sig selv og lavede det, Denon ikke ville. Så der er en vis lighed i klang og lyd, bare mere ufarvet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var meget rart at vide :-)
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
du kan da ikke bruge en DL 103 på en SME III s kære stridsvognen - den vil danse ud af rillen og sikkert også skabe en
masse resonans bøvl - Har selv kørt med fx Ortfon MC 20 i en SME III s og selvom den er blødere i ophæng og sporer meget
bedre end en DL 103 var den ikke velegnet sammen med en SME III s
SME III s blev konstrueret en gang for længe siden da det ny sort var nåletryk på under et gram og super blødt ophængte mm
PUer og var under de omstændigheder sikkert rigtig godt - men man skal ikke prøve at f¨den til at spille med noget den ikke er
skabt til.
En Mørch UP4 arm kan udskiftes med stivere og tungere rør og på den måde tilpasses alle PUer - det vægtsystem der er på
SME III s har ikke meget at gøre med armrørets stivhed |
|
|
Det er meget muligt du ikke kan justere en SME III arm til at spille med en DL103
Men det er vel ikke ensbetydende med at det ikke er muligt..
Har du de rette vægtklodser..?
Jeg har en DL103R på lager.. hvis du er frisk og har lyst at kigge forbi kan vi lave et lille vædemål.. Hvor meget skal den spore.?
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Det ville nok skulle være den der hedder 103D eller 103M. De andre har meget lav compliance, ca 5.
Dog står der på vinylengine at Denon opgiver ved 100 Hz og at det vil være højere ved 10 Hz. I en tråd der inde står der at man kan gange tallet med 2 i de tilfælde. Ved ikke om det holder stik.
Der udover er output på en M kun 0,12 mV og jeg ved ikke om jeg har gain nok i min pre til det. Vil ikke gerne ud og hente en step up også :-)
|
|
|
DL 103D er en gammel svend, men vil være et fint valg, DL305 vil også være super.
Men som sagt kan du sagtens starte med en medium kompliant pu, hvis du har det rette vægtklodser.
Men først er det vigtigt at vide hvad musik du spiller, hvilke labels og periode, da det er hele grundstenen i et vinylsetup. DL103/103R er til 80er 90er rock pop plader, De er så ringe at de nyder godt af pickuppens dårlige højfrekvens egenskaber, men spiller du klassisk musik all gl DECCA 1st edition, så skal der andre boller på suppen.
Nye vinyltryk er nemmest, da de ikke indeholder højfrekvens eller dynamik, så de kan stortset spores med 4"søm
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig haft fingre i en TD 321, men er den ikke med flydende ophæng som de fleste andre Thorens.?
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht musikken der skal spilles, er pladerne fra start 70 til 90´erne. Det er vel mest rock, såsom Dire Straits, Pink Floyd og
den genre, også gamle Clapton, Mike Oldfield skiver og også dansk musik. Det er meget blandet, og det er skiver jeg har
købt i udlandet og her i DK på dba. Har igennem det sidste år samlet ca 200 stk. på den måde.
Og ja, en TD 321 er flydende ophængt. Det er måske ikke helt optimalt og kunne godt drille med den anden arm der var
på, men der var armliften meget strammere end på den SME jeg har nu.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht vægtklodser, har jeg 5 til at sætte som kontravægt og 2 til at sætte i headshell. De sidste 2 er forskellige i vægt, men
jeg har ikke en vægt der kan veje så præcist. Kun en køkkenvægt.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
SME III er genial til det flydende ophæng.. Da den lave bevægelige masse af armen ikke påvirker ophænget, og når ophænget arbejder spiller den lette arm bare videre som ingenting sker.
Har en TD 125 der står med SME III og Koetsu Black, og det er lidt sjovt at se den spille mens man hopper på gulvet, og ser hvordan ophænget danser rundt på pladespilleren.
Har forsøgt med en SME V arm på samme TD125.. Det går slet ikke, Den skal monteres på en tung stabil pladespiller..
Men til dit pladevalg vil en DL 103R godt kunne fungere, hvis du montere nogen vægt på armen og for kontraloddet pænt langt bagud.
Og loade den ca 40-60 ohm hvis jeg husker rigtigt..
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arhh ... 100 ohm
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi...?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon anbefaler en belastning større end 100 ohm. Jeg foreslår, at man belaster Denonen med den belastning, hvor man synes, den lyder bedst
På den ene af mine RIAA'er er jeg så priviligeret at have 24 muligheder for at vælge belastningsmodstand "on the fly", så der er det ret nemt at finde
den optimale belastningsmodstand.
Hvad den så lige er i 103R'erens tilfælde i mit set-up, kan jeg selvfølgelig ikke huske! Det er ved at være et stykke tid siden, jeg sidst havde den
monteret.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke justere noget på min pre (Onkyo P3890), men mener det er 100 Ohm.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du skifte mellem MM og MC forstærkning på din pre?
Hvis du kan, så er MM sikkert 47 kOhm og MC 100 Ohm. Det er standardindstillinger. Det er desværre min erfaring, at mens størsteparten af MM
p.u.'er har det bedst med en belastningsmodstand på 47 kOhm, så er MC'er noget mere kræsne. Mange kan sagtens spille med en belastning på 100
Ohm, men skal man have det bedste ud af dem, så er muligheden for at variere belastningsmodstanden nærmest en nødvendighed.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, er efterhånden ved at finde ud af, at jeg skal have den store pung frem :-)
Men for nu, må det vente. Dog vil en seperat Riia give mig mulighed for at lege med andre forskellige pre.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkyo P3890 har 100ohm på mc indgangen og der er en omskifter, men mm og mc har hver sin egen indgang og separate elektronik. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man vælger indgangen som man vælger cd eller aux :-) En i mine øre meget velspillende pre. Havde tidligere en CA5E,
den kunne noget mere vedr. mc indgangen, men jeg kan bedre lide lyden totalt set fra Onkyo´en.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
100 ohm passer som udgangspunkt meget godt til Denon og Dynavector pickupper med en egen impedans mellem 33 og 40
ohm. Så fortvivl ikke!
Jeg plejer at lytte mig frem til en indstilling der ligger mellem 100 og 130 ohm og som den helt rigtige elektriske dæmpning af
ringningstendenser.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Jeg kan ikke justere noget på min pre (Onkyo P3890), men mener det er 100 Ohm.
|
|
|
Du kan montere en paralel modstand på phono indgangen, og dermed sænke impedansen, for mig fungere det normalt bedst med en belastning omkring ca. 4x generator impedans, men du skal lytte dig frem.
Normalt er det optimale vindue ret smalt, inden for +-5ohm fra optimal.
Dog er det ikke specielt kritisk med en pickup ala DL103, men jo skarpere slibning og højere kompliance, jo mere kritisk bliver din load impedans, hvis du har et transperant setup.
En DL 304 er for mig optimal omkring 120ohm.
Men find nu først en pickup
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 11 September 2013 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der sket lidt igen.
Har fået fat på en Shure M97 xe til en god pris, og den har jeg valgt at prøve. Har et bud ude på en DL1000 og ellers er
der en ADC ZLM Improved på beding, såfremt DL1000 kikser.
Jeg synes den Shure gør det godt.
Den har ikke spillet mere end 6-7 timer, de 2 af dem hos mig.
Jeg har lyttet til Tubular Bells og Tango in the night og det går bedre end jeg kan huske det skulle gøre.
Nu er det så en anden arm og en for mig ny pickup, så det svært at være helt sikker her.
Da mine plader ikke alle er lige velholdte, bemærker jeg at der er mindre støj/knas end jeg har været vant til og det
tilskriver jeg nålen, til gengæld synes jeg s-lydene er lidt renere end jeg har været vant til, men en kende til det lidt
pågående ellers i toppen. Noget der nok retter sig når den er spilet til.
Mellemtonen er meget fin ved stemmer, sidder netop og hører Hanne Boel - Black Wolfe.
Der er klart mere bund, uden det er for meget. Og jeg kan godt lide bas :-)
At jeg så pludselig står her med en mm trods mit ønske om det modsatte er en positiv overraskelse. Min eneste mm siden
jeg var meget yngre er en Rega Elys 2 og den synes jeg virkede indelukket, monteret på en RB250 arm på den her
TD321. Derfor var jeg ikke meget for mm. Det syn er så revideret nu. Og det åbner jo for en del flere pickups til mit
budget :-)
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 11 September 2013 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
DL1000... Pas på de fleste er defekte.. De er så højkompliante at de ingenting tåler + røret er et boron rør.. det knækker eller folder sammen meget let..
Retippede DL1000 er 100% sikkert ligegyldigt da det ændre massen på det svingende system.
Kan du købe en til 500kr er det fint.. så kan man smide den ud hvis den ikke virker..
Hold dig helst til nye pickupper.. så ved du at det bør fungere, og skal ikke til at finde microscop for at kontrollere stylus og usikker på om gamle gummi ophæng er defekte.
|
| Til top |
|
| |