| Forfatter |
|
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, derude
Jeg har et problem med min Rega P3-24, som jeg kan simpelthen ikke kan finde ud af, hvor kommer fra.
Den spiller egentlig super godt, men der er desværre niveauforskel mellem højre og venstre kanal - den højre kanal spiller
en smule højere end venstre. Venstre kanal spiller for så vidt som den skal, men specielt vokalen på indspilninger står altid
til højre i lydbilledet..
Ud over dette problem spiller den ellers super godt.
Pladespilleren står fuldt i vater, isoleret på en hylde, og pick-up'en skulle gerne være monteret korrekt. Jeg har haft to
forskellige arme, men dette har ikke gjort nogen forskel, så det er ikke her, problemet ligger.
Jeg har prøvet mig frem med stort set alle forskellige indstillinger af anti-skate og nåletryk osv. uden synderlig forskel.
Jeg har efterhånden sporet mig ind på, at den enten må være gal med pick-up'en eller eventuelt min RIAA-forstærker, da
alle andre elementer umiddelbart virker, som de skal.
Er der nogen, som har et bud på, hvad problemet kan skyldes? Måske jeg skal investere i en ny pick-up, hvilket selvfølgelig
ville være træls, men ikke en udgift på mere end en 1000-1500 kr.? Eller kan den være galt andre steder?
Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe.
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at bytte om på de små til ledninger ved pickuppen, så du bytter om på højre og venstre. Så ved du om det er pickuppen. Gå tilbage igen og prøv at bytte om på phono stikkene til riaa. Gå tilbage igen og prøv det samme ved forstærker, der du har tilsluttet riaa'en. Så kan du nok spore dig frem til synderen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det hurtige svar
Jeg ved om ikke, om jeg er så tryg ved at pille ved ledningerne til pick-up'en, da jeg ikke har forstand på det, men jeg kunne
måske prøve med en pincet eller noget.
Bytter jeg phono-stikkene fra pladespilleren til RIAA'en skifter lyden, så den nu er stærkest i venstre kanal. Det samme sker,
hvis jeg bytter om på stikkene fra RIAA'en til forstærkeren. Indikerer det, at det er PU'en eller RIAA'en?
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger


Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det din pick-up den er gal med
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det må det vel næsten være.. Men hvis bare problemet muligvis er fundet, er jeg egentlig meget glad.
Men det er nu lidt overraskende, hvis det skulle være den, den er ikke mere end 3 år gammel.. Men hvis jeg anskuer nålefanen
forfra synes den måske at pege lidt mod den ene side - kan det resultere i den beskrevne effekt?
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger


Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er nålefanen skæv og så rammer nålen skævt ned i rillen og det kan godt gøre at den spiller med forskelligt niveu
i de to kanaler.
Så du må ud og se på en ny pick-up.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du skal justere din pladespiller, det lyder som om din antiskating er forkert, se min hjemmeside for justering
link: Justering af pladespiller
mvh
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, at jeg forsøgt mig med forskellige indstillinger. Det er en rega pick-up, som er monteret med 3 skruer, så det er vel
næsten begrænset, hvor forkert, den kan være sat op, og hvor meget der kan justeres.
Jeg må vel gå ud fra, at den passer til Rega-armen ved trepunktsmonteringen?
Jeg har stillet VTF, VTA kan ikke rigtig indstilles, da armbasen hverken kan hæves eller sænkes. Overhænget har jeg overvejet
forskellige protractorer til, men det er vel ikke nødvendigt, når det er en rega pick-up med 3-skruers montering?
Antiskate er også prøvet i alle justeringer, så jeg ved ikke rigtigt råd..
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger


Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis pick-up'en er monteret med alle 3 skruer skulle den være rigtigt monteret og skulle sidde rigtigt.(mig bekendt,
ellers ret mig)
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er sikker på nåletrykket er helt korrekt ?
Prøv at fjerne den 3 skrue, og løsne de andre 2 så du lige nøjagtig kan dreje pickuppen en anelse, mod den side hvor nålefanen er bukket væk fra .. måske det kan hjælpe.
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der i hvert fald noget - nu står Kate Bush's stemme pludselig til venstre i lydbilledet, men jeg gav den også en god tand. Måske det så blot kan løses med lidt justering  . Men det må åbenbart være fanen, der er en smule skævt, hvilket der så kan kompenseres for. Men pick-up'en sidder tydelig vist 'skævt' nu - er det noget, der evt. kan skade pladerne, eller er der ikke nogle problemer der?
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger


Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check evt.med en lup om nålen set lige forfra stå lodret i rillen, hvis den gør det er det iorden ellers ville jeg nok
overveje at skifte pick-up'en.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo nålen der skal side lige i rillen, altså det er nålefanen der skal flugte .. du må rette den en smule op igen .. du kan jo kigge ned i hullet hvor den 3 skrue sad og se hvor meget du flytter pickuppen til siden ;-)
Pladerne bliver jo netop skadet, hvis ikke nålen sporer korrekt .. husk at justere nåletryk igen, nu den 3 skrue mangler ;-)
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forudsætter, at nålen sidder 100 pct. lige i nålefanen/cantileveren, hvis den skal bruges til at indstille nålen med. Det gør den desværre ikke altid,
så brug nålefanen til at grovindstille med, og forsøg så ellers at lytte dig frem til optimum. Det er et pillearbejde, men betragt det som et af livets
vigtige analoge gøremål. Amen!
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar  .
Jeg må lige eksperimentere lidt med indstillingen, men nu er problemet i hvert fald fundet  .
Det virker umiddelbart svært/næsten umuligt at se, hvordan nålen står, så jeg må gå ud fra mine ører - eller evt. købe en ny
pick-up, hvis ikke jeg vil løbe risikoen..
Jeg har desuden undret mig over, at forskellige protractorer, jeg har fundet på nettet - fx rega stevenson eller baerwald - slet
ikke passer i forhold til indstillingen ved den tredje skrue, da pick-up'en skal rykkes en del længere for at passe med disse.
Skal man så følge protractorerne eller tage udgangspunkt i placeringen ved den tredje skrue?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din Azimut er forkert, det giver kanalubalance.
Azimut er den lodrette sporingsvinkel nålen rammer rillen med. Det vil sige den kan hælde ind mod centrum eller ud mod
kanten. Det kan du desværre ikke stille på din tonearm. Hvis du kender en med Feickert's Adjust Program kan du helt precist
bestemme hvilken vinkel du skal justere med. Dette kan man faktisk gøre ved at lægge lidt papir ind under pickupen mellem
oversiden af huset og undersiden af armen, men det er ikke "kønt".
mvh. Asger
PS: Hvis du undlader at bruge midterskruen kan du bedre ramme den kompenserede vinkel der fjerner problemet med en
skæv nålefane.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også købe et Fozgometer
http://www.musicdirect.com/p-1278-fosgate-fozgometer-azimuth -range-meter.aspx
men da det koster mere end hele Adjust+ fra Feickert, så er det en alt for dyr option efter min mening.
Endelig er der en metode til at determinere korrekt azimuth, som nok er gået lidt i glemmebogen, hvor den ene kanal faseinverteres i forhold til den
anden (du bytter m.a.o. om på plus og minus i den ene kanal oppe ved p.u.-pindene), og afspiller en (test-) lp med et monosignal ... og helst med en
testtone eller enkelt instrumenteret musik. Ude-af-fase-signalet vil forsøge at dæmpe det samlede signaloutput, så du skal justere azimuth, så du
hører så lidt output som muligt.
Igen, det er pillearbejde, men du er sikret syndsforladelse i den analoge himmel efterfølgende
@Mercury: Hvis jeg skal være meget pedantisk, så vil jeg tilføje, at azimuth rigtigt nok betegner den vertikale
sporingsvinkel, men det skal tilføjes, at det er set for fra pick uppen (eller bag fra, men der er det godt nok svært at få et ordentligt kig  ). Så véd
vi præcis, hvor vi er henne ... i forhold til pick up og lp, altså
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, nu er jeg først i vildrede. Jeg har netop lånt en kammerats 14 dage gamle Elys 2 pick-up - altså den samme som min
gamle - og den laver fuldstændig samme nummer som min gamle pick-up, når den sluttes til min pladespiller, så lydbilledet
stadig står til højre i billedet?!
Den spiller fint hos ham, så nu må jeg vel i virkeligheden udelukke, at det er min pick-up?
Så er det måske armen, der har en eller anden fejl?
RIAA'en synes jeg at kunne udelukke - hvis jeg tilslutter pladespilleren uden om RIAA'en står lyden fortsat til højre i
lydbilledet.
Nogen, som kan have en idé om, hvad problemet er?
Jeg har desuden undret mig over en anden ting ved min pladespiller. Når jeg løfter armen fra fx mine kammeraters pick-up
'stopper' lyden lige som bare, eller hvordan man skal sige det - som det vel skal være. Men når jeg løfter armen på min
egen går der lige et kvart eller et halvt sekund, efter lyden er stoppet, inden der kommer endnu en lyd - i stil med den lyder,
der kommer, når nålen rammer pladen - som om 'signalet' først for alvor er nået igennem der.
Er det normalt/kan det have noget at gøre med ubalancen?
Vh
|
| Til top |
|
| |
alrmad Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjek lige for en sikkerheds skyld, at én af ledningerne fra pickuppen, inden den går ind i armen, ikke ta'r en bue nedad og berører pladen. Hvis den gør det, vil den måske 'tilde' azimutten, give forkert nåletryk osv. Men jeg synes det er et meget mærkeligt fænomen du beskriver. Rega'er (jeg har selv haft P3, har nu P9), plejer enten at virke eller ej!
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan evt. være friktion ( skidt/rust ) i lejerne .. prøv at give dem et skud WD40
|
| Til top |
|
| |