Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 16:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Niveauforskel fra pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 18 September 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Nu véd jeg jo ikke, hvad du i øvrigt har gjort for at lokalisere problemet, men noget kunne måske tyde på, at det ikke er din p.u.den er gal med.

Hvad har du i øvrigt af udstyr? Er problemet også til stede, hvis du benytter fx CD som signalkilde?

Hvad sker der, hvis du bytter om på højre og venstre kanal på tonearmskablet - flytter kanalubalancen så side?

Regaarmene har en svaghed, hvor tonearmslitzen er loddet på tonearmskablet i bunden af armbasen. Du kan have en slatten lodning dér, eller kablet
kan være blevet skadet, så der ikke er så meget hul igennem, som der burde være. Mål evt. med et multimeter modstanden i kablet fra p.u. clips til
phonostik. Det vil afsløre, om der er lige meget hul igennem alle steder.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Kingo93
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 18 September 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Der burde vel som udgangspunkt ikke være noget i vejen med PU'en, da den nu kører med min kammerats 14 dage gamle Elys
2. Problemet har været det samme for begge PU'er.

Bare for at tjekke har nu prøvet at bytte om på de små ledninger til pick-up'ens hus. Lydbilledet står nu til venstre for midten.
Bytter jeg om på + og - i kablet fra tonearm til RIAA ændres balancen, så lyden nu står til venstre.
Indikerer dette, at det er pick-up'en, den er gal med, eller findes fejlen andetsteds?
Hvis ikke det er pick-up'en må det vel nødvendigvis være armen, som har en eller anden defekt?
Til top Vis Kingo93's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kingo93
 
Kingo93
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 18 September 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Glemte desuden at nævne, at problemet ikke er til stede ved afspilning fra andre kilder. Jeg har prøvet uden RIAA, med andre
kabler samt med andre indgange samt alle tænkelige justeringer af pick-up, antiskate, nåletryk osv.
Til top Vis Kingo93's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kingo93
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 19 September 2013 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Jamen er problemet så egentlig ikke lokaliseret nu til et sted efter terminalerne på "de små ledninger" og før indgangen på
din riaa.

Altså har du en defekt i tonearmskablerne internt i tonearmen eller senere i ledningen som termineres i de to rca stik.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 September 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Asger/Mercury er inde på det samme, som jeg var i mit sidste indlæg. Tag en måling med et multimeter fra p.u.-clips til tonearmskablets phonostik,
hvor du aflæser modstanden.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 19 September 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

 Efter at have læst tråden igennem, tror jeg at det lige så godt kan være RIAA delen, der er synderen.

      carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 19 September 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Så ville problemet vel altid have været i højre side.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 19 September 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Hej.


 Efter at have læst tråden igennem, tror jeg at det lige så godt kan være RIAA delen, der er synderen.


      carsten



Så har du vist sprunget de indlæg over hvor trådstarter skriver at problemet også er der når han tilslutter udenom RIAA'en

Med mindre du hentyder til en eller anden woodoo-fejlfunktion
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 19 September 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme oplevelse som dig,   det var i min riaa fejlen lå    der blev skiftet 4 kondensatorer og jeg har også været fri for fejl siden

det startet med når Riaaèn havde stået tændt et stykke tid så rykkede mit lydbillede ca en meter til højre, men heldigvis en sag som forhandleren ordnet

min Riaa er fra Primare en R32

du kunne jo prøve at låne en anden riaa
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 20 September 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at det er kablet fra tonearm der er defekt. Lige præcis her har kablet en stor betydning grundet det meget lave udgangssignal fra Pickup.

Antiskating og Azimut justering betyder intet for kanalbalancen. Antiskating sikrer at venstre og højre kanal sporer lige dårligt,  og Azimut mm. sikrer optimale betingelser for Pickup.

Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 
Kingo93
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 20 September 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene og den megen hjælp

Jeg tror også, at jeg må konkludere, at det er armen/armkablet, der er synderen, ærgerligt..
Den er godt nok over 2 år gammel, men da armen har været ombyttet tidligere må jeg tage en snak med sælger om, hvordan det kan løses - så kan
jeg også høre den på et andet anlæg, selvom det nok ingen forskel vil gøre.
Til top Vis Kingo93's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kingo93
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 20 September 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Aschwarz skrev:

Jeg tror at det er kablet fra tonearm der er defekt. Lige præcis her har kablet en stor betydning grundet det meget lave udgangssignal fra Pickup.

Antiskating og Azimut justering betyder intet for kanalbalancen. Antiskating sikrer at venstre og højre kanal sporer lige dårligt,  og Azimut mm. sikrer optimale betingelser for Pickup.



Og det har du så ikke ret i. Har selv tidligere haft netop det problem inde på livet med en Sonus Gold Blue. Den er så højkompliant + meget snævre tolerancer mellem magnet og spoler, at for meget eller for lidt antiskating simpelthen gav kanal-ubalance i hhv. venstre og højre kanal. Det kan være mere eller mindre udtalt for forskellige pick-up´er, men at skrive at antiskating intet betyder for kanalbalancen er simpelthen direkte forkert.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 20 September 2013 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Boydk, jeg købte min første pladespiller for mere end 35 år siden.

Jeg har haft mange Pickuper i løbet af de år, næsten alle MC i den høje prisklasse. Ingen af dem har givet mere niveau i en af kanalerne ved ændring af Azimut. Dog kan du alligevel have ret, Ved forkert indstilling af Azimut kan der være mere kanaloverhør fra den ene kanal end fra den anden, hvilke muligvis kan opleves som at den ene kanal spiller højere eller som ubalance. Jeg har dog aldrig oplevet dette.

 

Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 September 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Mens andre kloger sig på betydningen af azimuth ( ), så vil jeg igen igen igen foreslå at ta' den måling fra p.u.-clips til phonostikkene. Som jeg
tidligere skrev, så har Rega-armene (bl.a.) en svaghed, hvor tonearmslitzen er loddet sammen med phonokablet i bunden af tonearmsbasen. En
måling vil ikke afsløre, om det lige præcis er der, fejlen er, men vil kunne vise, om der er hul igennem.

Hvis fejlen ligger i tonearmskablet, så kan du jo overveje - selv om Bent fra Medlyd vil slå korsets tegn og kaste onde blikke - at skifte til re-wiring
løsningen fra Origin Live eller tilsvarende.

Hvis armen tidligere er repareret for den fejl, som du nu beskriver, så skal du i øvrigt vide, at der er fem års reklamationsret på reparationer, så der
er du faktisk ganske godt stillet.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Aschwarz skrev:

Boydk, jeg købte min første pladespiller for mere end 35 år siden. 



Tjaaah, og jeg købte min første grammofon for 46 år siden, så den dér nedladende tone kan du da godt smide væk. Du har kørt med højkvalitets MC´er, nok ikke det mest højkompliante på markedet, så derfor ikke relevant i denne sammenhæng. Hvis vi taler MM pickup´er, er en for stor afvigelse fra optimalt på antiskating ofte en anledning til kanal-ubalance, og det også før du bliver klar over, at den ikke sporer optimalt. Ved en lavkompliant MC sker det ikke, der har du bare dårlig sporing resulterende i forvrængning i den ene eller anden kanal ved høj dynamik/kraftige rilleudsving.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Når I er så gamle, kan I da slet ikke høre noget længere
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Av for pokker, det havde jeg s´gu helt glemt. Øv også, så sku´ de sidste 20 års investeringer ha´ været brugt på whiskey i stedet.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

hej Kingo.
niveau-forskel mellem kanalerne, kan skyldes noget så banalt, som dårlig stelforbindelse i den ene side, derudover kan det skyldes hvad som helst.
boydk har fuldstændig ret. et af kendetegnene på forkert azimut, er netop niveau-forskel mellem kanalerne, hvor forkert scating , når det er for meget, giver forvrængning og lidt ubalance når det bare er mindre.
    mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

hej igen.
ps. hvis man har ubalance i systemet, er det bedst at få målt sin elektronik igennem først, inden man kompenserer med en pu-justering.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes