| Forfatter |
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu véd jeg jo ikke, hvad du i øvrigt har gjort for at lokalisere problemet, men noget kunne måske tyde på, at det ikke er din p.u.den er gal med.
Hvad har du i øvrigt af udstyr? Er problemet også til stede, hvis du benytter fx CD som signalkilde?
Hvad sker der, hvis du bytter om på højre og venstre kanal på tonearmskablet - flytter kanalubalancen så side?
Regaarmene har en svaghed, hvor tonearmslitzen er loddet på tonearmskablet i bunden af armbasen. Du kan have en slatten lodning dér, eller kablet
kan være blevet skadet, så der ikke er så meget hul igennem, som der burde være. Mål evt. med et multimeter modstanden i kablet fra p.u. clips til
phonostik. Det vil afsløre, om der er lige meget hul igennem alle steder.
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der burde vel som udgangspunkt ikke være noget i vejen med PU'en, da den nu kører med min kammerats 14 dage gamle Elys
2. Problemet har været det samme for begge PU'er.
Bare for at tjekke har nu prøvet at bytte om på de små ledninger til pick-up'ens hus. Lydbilledet står nu til venstre for midten.
Bytter jeg om på + og - i kablet fra tonearm til RIAA ændres balancen, så lyden nu står til venstre.
Indikerer dette, at det er pick-up'en, den er gal med, eller findes fejlen andetsteds?
Hvis ikke det er pick-up'en må det vel nødvendigvis være armen, som har en eller anden defekt?
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 18 September 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte desuden at nævne, at problemet ikke er til stede ved afspilning fra andre kilder. Jeg har prøvet uden RIAA, med andre
kabler samt med andre indgange samt alle tænkelige justeringer af pick-up, antiskate, nåletryk osv.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 19 September 2013 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen er problemet så egentlig ikke lokaliseret nu til et sted efter terminalerne på "de små ledninger" og før indgangen på
din riaa.
Altså har du en defekt i tonearmskablerne internt i tonearmen eller senere i ledningen som termineres i de to rca stik.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 19 September 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asger/Mercury er inde på det samme, som jeg var i mit sidste indlæg. Tag en måling med et multimeter fra p.u.-clips til tonearmskablets phonostik,
hvor du aflæser modstanden.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 19 September 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Efter at have læst tråden igennem, tror jeg at det lige så godt kan være RIAA delen, der er synderen. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 19 September 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ville problemet vel altid have været i højre side.
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 19 September 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hej.
Efter at have læst tråden igennem, tror jeg at det lige så godt kan være RIAA delen, der er synderen. 
carsten |
|
|
Så har du vist sprunget de indlæg over hvor trådstarter skriver at problemet også er der når han tilslutter udenom RIAA'en
Med mindre du hentyder til en eller anden woodoo-fejlfunktion
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 19 September 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft samme oplevelse som dig, det var i min riaa fejlen lå der blev skiftet 4 kondensatorer og jeg har også været fri for fejl siden
det startet med når Riaaèn havde stået tændt et stykke tid så rykkede mit lydbillede ca en meter til højre, men heldigvis en sag som forhandleren ordnet
min Riaa er fra Primare en R32
du kunne jo prøve at låne en anden riaa
|
| Til top |
|
| |
Aschwarz Forum Bruger


Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at det er kablet fra tonearm der er defekt. Lige præcis her har kablet en stor betydning grundet det meget lave udgangssignal fra Pickup.
Antiskating og Azimut justering betyder intet for kanalbalancen. Antiskating sikrer at venstre og højre kanal sporer lige dårligt, og Azimut mm. sikrer optimale betingelser for Pickup.
|
| Til top |
|
| |
Kingo93 Forum Bruger


Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene og den megen hjælp
Jeg tror også, at jeg må konkludere, at det er armen/armkablet, der er synderen, ærgerligt..
Den er godt nok over 2 år gammel, men da armen har været ombyttet tidligere må jeg tage en snak med sælger om, hvordan det kan løses - så kan
jeg også høre den på et andet anlæg, selvom det nok ingen forskel vil gøre.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aschwarz skrev:
|
Jeg tror at det er kablet fra tonearm der er defekt. Lige præcis her har kablet en stor betydning grundet det meget lave udgangssignal fra Pickup.
Antiskating og Azimut justering betyder intet for kanalbalancen. Antiskating sikrer at venstre og højre kanal sporer lige dårligt, og Azimut mm. sikrer optimale betingelser for Pickup. |
|
|
Og det har du så ikke ret i  . Har selv tidligere haft netop det problem inde på livet med en Sonus Gold Blue. Den er så højkompliant + meget snævre tolerancer mellem magnet og spoler, at for meget eller for lidt antiskating simpelthen gav kanal-ubalance i hhv. venstre og højre kanal. Det kan være mere eller mindre udtalt for forskellige pick-up´er, men at skrive at antiskating intet betyder for kanalbalancen er simpelthen direkte forkert  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Aschwarz Forum Bruger


Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk, jeg købte min første pladespiller for mere end 35 år siden.
Jeg har haft mange Pickuper i løbet af de år, næsten alle MC i den høje prisklasse. Ingen af dem har givet mere niveau i en af kanalerne ved ændring af Azimut. Dog kan du alligevel have ret, Ved forkert indstilling af Azimut kan der være mere kanaloverhør fra den ene kanal end fra den anden, hvilke muligvis kan opleves som at den ene kanal spiller højere eller som ubalance. Jeg har dog aldrig oplevet dette.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mens andre kloger sig på betydningen af azimuth (  ), så vil jeg igen igen igen foreslå at ta' den måling fra p.u.-clips til phonostikkene. Som jeg
tidligere skrev, så har Rega-armene (bl.a.) en svaghed, hvor tonearmslitzen er loddet sammen med phonokablet i bunden af tonearmsbasen. En
måling vil ikke afsløre, om det lige præcis er der, fejlen er, men vil kunne vise, om der er hul igennem.
Hvis fejlen ligger i tonearmskablet, så kan du jo overveje - selv om Bent fra Medlyd vil slå korsets tegn og kaste onde blikke - at skifte til re-wiring
løsningen fra Origin Live eller tilsvarende.
Hvis armen tidligere er repareret for den fejl, som du nu beskriver, så skal du i øvrigt vide, at der er fem års reklamationsret på reparationer, så der
er du faktisk ganske godt stillet.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aschwarz skrev:
|
Boydk, jeg købte min første pladespiller for mere end 35 år siden. |
|
|
Tjaaah, og jeg købte min første grammofon for 46 år siden, så den dér nedladende tone kan du da godt smide væk  . Du har kørt med højkvalitets MC´er, nok ikke det mest højkompliante på markedet, så derfor ikke relevant i denne sammenhæng. Hvis vi taler MM pickup´er, er en for stor afvigelse fra optimalt på antiskating ofte en anledning til kanal-ubalance, og det også før du bliver klar over, at den ikke sporer optimalt. Ved en lavkompliant MC sker det ikke, der har du bare dårlig sporing resulterende i forvrængning i den ene eller anden kanal ved høj dynamik/kraftige rilleudsving.  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Av for pokker, det havde jeg s´gu helt glemt    . Øv også, så sku´ de sidste 20 års investeringer ha´ været brugt på whiskey i stedet    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Kingo.
niveau-forskel mellem kanalerne, kan skyldes noget så banalt, som dårlig stelforbindelse i den ene side, derudover kan det skyldes hvad som helst.
boydk har fuldstændig ret. et af kendetegnene på forkert azimut, er netop niveau-forskel mellem kanalerne, hvor forkert scating , når det er for meget, giver forvrængning og lidt ubalance når det bare er mindre.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
ps. hvis man har ubalance i systemet, er det bedst at få målt sin elektronik igennem først, inden man kompenserer med en pu-justering.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |