Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 09:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: SD fødder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 November 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Ud fra devisen....... Hvad står mest stabilt med vægt ovenpå??? En 3-benet skammel eller en 4-benet??? Så har du svaret

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 November 2013 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

hej boydk.
under den sidste storm, væltede alle mine 3-benede potteplanter i gården,de 4-benede blev stående.
men under alle omstændigheder er det lettere at justere 3 ben i vater.
mvh nils.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2013 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke de store erfaringer med de omtalte SD-fødder- men andre bløde gummi ting har jeg da prøvet.

Hvad er der du vil opnå med at sætte gummi fødder under dine højttaler..?

Jeg kan forstå hvis der er fordi du har naboer/underboer som er et problem, men det tror jeg ikke lige at du løser med et
par gummi-sutter, her vil du kun undertrykke lige netop den resonans der resonerer lige der hvor du rammer med
gummiet..! i sådan et tilfælde vil du kun kunne gøre naboer tilfreds med et flydende gulv.

Prøv at tænke på en bil og dens undervogn- hvis man kun havde spiral fjedrene og køre over en bulet vej, så ville bilen
hoppe og danse lystigt, fordi det er underdæmpet, så derfor tilføre man ekstra masse og en yderlig dæmper så man har en
fjeder og en støddæmper, herved omsættes det uønskede som varme i støddæmperne (det var faktisk hr. Eichman fra SME
introducerede i hans grammofoner) det var meget godt at mange grammofoner var designet med fjedre, men hvis de
samtidig var remdrevet, ville det hoppe og danse, og trække i remmen, så man havde pitch fejl.

Så med udgangspunkt i at alt har en resonans (hvis du slår på dit højttaler kabinet med knoen) vil du høre den resonans
som dit kabinet svinger ved (og det faktisk her at dine enheder har problemer) men så det bare at håbe at konstruktøren
har lagt den et sted hvor det ikke gør stor skade. Eks. for 20-30 år siden kom det veldigt på mode at lave beton kabinetter
eller at sætte så mange afstivere ind i kassen, at der nærmest ikke var plads til luft, disse kabinetter resonerede så højt, at
folk syntes det gik ud over mellemtonen (hvor vores øre er mest følsomme)

Et eksempel jeg ofte bruger omkring kabinetter..! hvis du forstiller dig en membran der vejer 100 gram, og du laver et
kabinet der vejer 100 gram, så vil den kinetiske energi når membranen sætter af sende samme 100 gram retur- og
kabinettet vil ”forvrænge” 100%, hvis du så med samme enhed laver et kabinet der vejer 200 gram, så har du halveret retur
energien og får 50% forvrængning, og fremdeles hvis du øger vægten igen vil forvrængningen falde yderligere. (håber det
var til at forstå) og det jo klart at det oftest er i bassen dette vil have effekt, da de benytter tungere membranmasse. (derfor
anbefaler jeg at skrue særligt ens subwoofer fast til vægen, da man her får et ufattelige tungt kabinet) men det en anden
snak.

Så det drejer sig om acceleration evne (igen med biler, så vil man ikke have for bløde fjedre hvis man vil afsted i en fart) og
et par bløde fødder under vil have en given frekvens (las os sige et par hundrede Hz) du kan jo bare gå hen og puffe til
højttalerne, når de er under, så vil den jo vippe ved den frekvens som afkoblingen er tunet til..!? ja så det her der vil ske
noget (det er altså ikke over et bredt område)

For at tage endnu et eksempel med sure naboer- så skal du forstille dig at der er en resonator indeni et rum, og når
lydbølgen kommer ud så vil den kunne generer energi der vil generer vægen (en meget grov analog, så kan man sige at
man har en balje med vand der skvulper, og her vil man skulle have en bølgebryder for at det ikke sender energien ud
gennem sidenerne)

Personligt mener jeg at man skal koble så godt som muligt til underlaget (altså spikes) og har man problemer, så tag ved
problemet der hvor det er, og ikke så meget hokus-pokus.

Der findes firmaer der kombinerer en spike med gummi…??? Så står kæden da helt af, eller laver den af noget super
sjældent titanium ”nej resonans-er-resonans (svingninger) og ikke magi”

Peter

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2013 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

akseldalgard skrev:
Kim skrev:
Ultralyd skrev:
Min erfaring siger mig at SD fødder intet har at gøre under
højttalere men derimod under alle
mulige
andre komponenter i anlæget.En højttaler mister præcision af at blive "dæmpet" med SD fødder.Lyden bliver lettere
mudret og mister attack og soundstage, perspektiv og dimensioner.Brug i stedet spikes og gem SD fødderne til
forstærkere, CD afspillere og andet grej.

Spikes er gode til betongulve - hvis du har trægulve, så prøv 3 små hårdttræklodser under hver højttaler, så står
højttalerne fast og lyden er "fast", altså ingen mudren eller svampebas !

Hvor kan man få fat i sådan nogle?

Spørger du efter, hvor man kan købe træklodser ?   Dem kan du selv save af eks. et kosteskaft eller lave nogle af ask
eller ege-træ ca, 2 til 4 cm på hver led.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hmm... 3 eller 4 ben...? Har lidt svært engang imellem at stå fast på de to jeg fra naturens side er udstyret med...

Men hvis jeg skal i højden, vil jeg hellere stå på 4 ben end på 3... Men kunne der menes, at resonnanserne fra lyd vil belaste mindre ved 3 end 4 ben...?

Ak... hvis man kunne få sine komponenter til at svæve...

Nå... middagspausen venter...

Struktøren

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

3 ben lyder bedre end 4....... og så kan man jo altid udlede diverse teorier deraf !

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 November 2013 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Jeg har ikke de store erfaringer med de omtalte SD-fødder- men andre bløde gummi ting har jeg da prøvet.

Hvad er der du vil opnå med at sætte gummi fødder under dine højttaler..?

Jeg kan forstå hvis der er fordi du har naboer/underboer som er et problem, men det tror jeg ikke lige at du løser med et
par gummi-sutter, her vil du kun undertrykke lige netop den resonans der resonerer lige der hvor du rammer med
gummiet..! i sådan et tilfælde vil du kun kunne gøre naboer tilfreds med et flydende gulv.

Prøv at tænke på en bil og dens undervogn- hvis man kun havde spiral fjedrene og køre over en bulet vej, så ville bilen
hoppe og danse lystigt, fordi det er underdæmpet, så derfor tilføre man ekstra masse og en yderlig dæmper så man har en
fjeder og en støddæmper, herved omsættes det uønskede som varme i støddæmperne (det var faktisk hr. Eichman fra SME
introducerede i hans grammofoner) det var meget godt at mange grammofoner var designet med fjedre, men hvis de
samtidig var remdrevet, ville det hoppe og danse, og trække i remmen, så man havde pitch fejl.

Så med udgangspunkt i at alt har en resonans (hvis du slår på dit højttaler kabinet med knoen) vil du høre den resonans
som dit kabinet svinger ved (og det faktisk her at dine enheder har problemer) men så det bare at håbe at konstruktøren
har lagt den et sted hvor det ikke gør stor skade. Eks. for 20-30 år siden kom det veldigt på mode at lave beton kabinetter
eller at sætte så mange afstivere ind i kassen, at der nærmest ikke var plads til luft, disse kabinetter resonerede så højt, at
folk syntes det gik ud over mellemtonen (hvor vores øre er mest følsomme)

Et eksempel jeg ofte bruger omkring kabinetter..! hvis du forstiller dig en membran der vejer 100 gram, og du laver et
kabinet der vejer 100 gram, så vil den kinetiske energi når membranen sætter af sende samme 100 gram retur- og
kabinettet vil ”forvrænge” 100%, hvis du så med samme enhed laver et kabinet der vejer 200 gram, så har du halveret retur
energien og får 50% forvrængning, og fremdeles hvis du øger vægten igen vil forvrængningen falde yderligere. (håber det
var til at forstå) og det jo klart at det oftest er i bassen dette vil have effekt, da de benytter tungere membranmasse. (derfor
anbefaler jeg at skrue særligt ens subwoofer fast til vægen, da man her får et ufattelige tungt kabinet) men det en anden
snak.

Så det drejer sig om acceleration evne (igen med biler, så vil man ikke have for bløde fjedre hvis man vil afsted i en fart) og
et par bløde fødder under vil have en given frekvens (las os sige et par hundrede Hz) du kan jo bare gå hen og puffe til
højttalerne, når de er under, så vil den jo vippe ved den frekvens som afkoblingen er tunet til..!? ja så det her der vil ske
noget (det er altså ikke over et bredt område)

For at tage endnu et eksempel med sure naboer- så skal du forstille dig at der er en resonator indeni et rum, og når
lydbølgen kommer ud så vil den kunne generer energi der vil generer vægen (en meget grov analog, så kan man sige at
man har en balje med vand der skvulper, og her vil man skulle have en bølgebryder for at det ikke sender energien ud
gennem sidenerne)

Personligt mener jeg at man skal koble så godt som muligt til underlaget (altså spikes) og har man problemer, så tag ved
problemet der hvor det er, og ikke så meget hokus-pokus.

Der findes firmaer der kombinerer en spike med gummi…??? Så står kæden da helt af, eller laver den af noget super
sjældent titanium ”nej resonans-er-resonans (svingninger) og ikke magi”

Peter

"Rigtig Flot" indlæg af endnu en som ikke har prøvet tingene i praksis, men "beriger" os med sit store vid.........
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 November 2013 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

hej Mercury.
om det bliver bedre, dårligere eller bare anderledes af at bruge sd-fødder, skal ikke afholde folk fra at prøve (og det gælder alle slags mod.), for under alle omstændigheder kan man genhøre alle sine plader, med en anden lyd til følge, og det er lige så godt som at købe nye plader.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes