Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 April 2014 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

er du frustreret af pu-justeringer?
oplever du at der ikke altid er sammenhæng imellem de pu-justeringer du foretager og den efterfølgende ændring af lyden du hører?
så er det måske fordi du ser vinylrillen som adskilte højre-venstre kanaler og ikke som en vandret-lodret begivenhed med den egentlige opdeling i højre-venstre først i enden af puén.
prøv at se vinylpladen som den ses internt i anlægget:
et horisontalt "midtersignal" og et vertikalt "sidesignal" i 90gr.vinkel, tiltet så begge sider står 45gr. i forhold til pladen.
på en monoplade går signalet horisontalt fra venstre i en analog kurve mod højre, og er summen af højre og venstre.
på samme måde ligger "midtersignalet" (mono) i en stereoplade.
det noget mindre "sidesignal" er vertikalt, går i "bakke-dal" bevægelser, er forskellen på højre og venstre og er så i virkeligheden det der giver stereoeffekten.
det originale signal ligger således i venstre rillevæg (indersiden) og højre rillevæg (ydersiden) indeholder det vertikale "sidesignal" med antifasen. (en oplysning der skal bruges til fintuning af hta og azimuth).
ser du vinylpladen på ovenstående måde, giver det hele mening. der bliver en hvis logik i de justeringer du foretager og den efterfølgende ændring af lyden du hører.    og har du et anlæg med analytiske evner, vil du ligefrem kunne høre den venstre højtaler styrer det horisontale signal og den højre det vertikale. men det høres bedst lige inden du når den rigtige justering, for når alt står som det skal, går det hele op i en højere enhed.:

udgangspunktet er et plant underlag-plint, en god mc-pu med passende arm og belastningsimp.
1.placer tonearmen i nøjagtig afstand (produc. oplysning)
2.sæt pu på arm skru let fast og tilslut wirer.
3.slå antiscate fra.
4. vta.    hæv vta med 3-5mm (brug evt skydelære)
5.vægt.    indstil vægt midt imellem producents øverste og nederste anbefaling.
             hvis der er asymetriske kontravægte ( bl.a Mørch) så indstil den.
6.azimuth   sæt puén på midterste nummer på en plan lp-plade. stil en stor legoklods i synsfeltet foran puén. puéns horisontale vinkling skal passe til klodsens (følg oversiden af pu og klods med øjnene. de skal passe sammen)
7.overhang-hta. indstil pu efter protractorens to firekanter med de ternede felter.(skal passe med begge).
8.antiscate. sæt en lp på. flyt puén ind til udløbsrillen og løft den op på det glatte vinyl her. den skal så kun bevæge sig langsomt indefter. når den går i rillen løft den op på det glatte vinyl igen. skal stadig bevæge sig langsomt indefter.
lyt på en plade. det lyder sandsynligvis godt allerede på nuværende tidspunkt.
9.fintuning af hta. tag fat i pu og tonearm med begge hænder og tvist puén lidt udefter (du skal bare mærke et lille ryk) og lyt. nu lyder det sikkert nasalt og metallisk, og det er fordi antifasen ligger i ydersiden af rillen, og den er let at genkende.   juster nu i endnu mindre ryk (og lyt) puén indefter igen, lige akkurat til den nasale og metalliske lyd hører op (her vil bassen også stå mere skarpt adskilt).
10.fintuning af azimuth. det er egentlig det samme du nu skal foretage med azimuth. drej puén en lille smule imod urets retning, så nålen peger lidt for meget ud i antifasesignalet i ydersiden af rillen.   mens du lytter indimellem drejer du puén i bitte små ryk i urets retning tilbage igen, indtil den metalliske lyd falder til jorden og musikken står tør og homogen tilbage.
11.fintuning af overhang.   hæv vta 1mm. og måske er du i mål. men fintuning foregår mens du igen sænker vta i små intervaller af 0,2mm, og du lytter imellem intervallerne. du vil komme i mål indenfor den ene mm nedefter..
12.antiscate. er der forvrængning på strygere i højre side, giv mere antiscate (bare til forvrængning forsvinder).
     er der forvrængning på violiner i venstre side, har du for meget antiscate på.

ps. har du overladt ansvaret til feickert+, et andet computerbaseret hjælpeapparat eller til en "kikkert" for evt at spare tid? så desværre. du sparer ingen tid overhovedet, for du skal alligevel alle justeringsmuligheder igennem, for på den måde at finde den bedst aftegnet kurve på dit måleinstrument, du overlader blot ansvaret til øjnene. men man kan ikke se sig til bedste lyd. man kan ikke aflæse rillemodulationer med øjnene, man kan ikke engang se om de står over for hinanden..
så burde man ikke nøjes med at lade øjnene tage sig af de kønne damer og så lade ørene bestemme om hifianlægget lyder som det skal?
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 April 2014 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej Nils,

Fornem beskrivelse

Der er enkelte ting, som jeg måske ikke er enig i, men det vil jeg slet ikke gå i gang med at diskutere.

Et par ting (eller flere), som jeg med fordel mener, du kan gøre for at forbedre teksten - og dette skal opfattes som konstruktiv kritik (!):

1) Bruge store bogstaver efter punktum, sæt kommaer, ret stavefejl og lad være med at bruge uautoriserede/hjemmebryggede forkortelser - det vil
gøre teksten noget mere læsevenlig. Måske er det bare mine kognitive evner, men som teksten står nu, er den en rodebunke at læse igennem og
dermed også svær at forstå.

2) Har sammenhæng med 1): Opdel teksten i afsnit - forbedrer sammenhæng og læsevenlighed.

3) "Fold" begreber ud og brug mere tid/plads på at forklare, hvad det betyder, og hvad der skal gøres. Du skriver fx "placer tonearmen i nøjagtig
afstand" - i nøjagtig afstand til hvad? Jeg véd selvfølgelig godt, hvad du mener, men medmindre du skriver til de indviede, som i givet fald sikkert er
ligeglade med din tekst ( ), så bliver du nødt til at give uddybende og mere præcise forklaringer, hvis det skal give mening for novicen.

Det var ordene. Men ellers kun ros herfra - nydeligt arbejde

PS. Og så har jeg fundet en ny anvendelsesmulighed for ungernes Legoklodser ... hvem skulle nu ha' troet det

PPS. Hvis denne tekst fremstår som en rodebunke mht. afsnit, så skyldes det, at jeg har skrevet teksten på min iPad, og den laver ved saglige Steve
Jobs godt nok underlige afsnitsinddelinger
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2014 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

hej analogueman.
Du har helt sikkert ret.
Det tog mig over en time at skrive det ind. Jeg har sikkert længe ville skrive det, men vidste godt på forhånd at det ville tage nogen tid.
Da jeg for ca. et halvt år siden fik min egen computer, og begyndte at gå på nettet, troede jeg at det jeg vidste omk. emnet bare var almindeligheder, og alle som minimum vidste mindst det samme.
jeg fornemmede dog en hvis frustration hos vinylfolket over det med justeringerne, og indså hen ad vejen,at nogen måske havde brug for hjælp.
når man så surfer blandt de forskellige muligheder for hjælp, var der som regel kun et udsagn om hvordan det burde lyde (inc. Michael Fremer) og ikke nogen hjælp til hvordan man kommer derhen.
Det lidt selvmodsigende i at jeg stiller en hjælp til rådighed, til dem der ikke er så øvede er, at det måske kræver nogen øvelse at følge min vejledning.
jeg takker for din hjælp med hensyn til at skrive med stort, og stave rigtigt. men jeg troede ikke at det betød så meget på computer-sprog. men i al fald tak.
   mvh nils

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 April 2014 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde
Jamen det er da det der skal til
Skrevne ord, meget detaljeret forklaret, gerne med billeder, da vi alle har forskelligheder i at lære og opfatte, uden at man behøver et prædikat som
dum eller småt begavet, sådan er det bare
Godt initiativ, og mon ikke der kommer med bidrag, således at man kan få vendt problemerne godt og grundigt, så fælles hobby også bliver fælles
glæde?

Dette er også, som sædvanen tro, skrevet på Ipad, med de irritations momenter der er til følge

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

hej druktøren.
alt hvad jeg har skrevet, står til diskussion. kun på den måde kan det fremad til glæde for os alle.
   (undskyld min stavefejl) mvh nils

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 02 April 2014 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Nils!

Du har kastet dig ud i noget af det vanskeligste, man kan kaste sig ud i på skrift, nemlig procesbeskrivelser. Hvis man samtidig (også) skal skrive til
novicer, så skal dertil lægges behovet for at give definitioner og begrebsafklaringer, hvilket føjer adskilligt til sværhedsgraden.

Som jeg vist også fik sagt i mit første indlæg, så har du i hvert fald fået skabt et fornuftigt udgangspunkt.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2014 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Druktøren
Der er gemt en poet i dig Nils
Kommer du engang forbi det midtjydske, så kig ind, og jeg vil byde dig på en af de nydelser jeg omgiver mig med
Hvis der skal forfattes lidt, uden A-mand skal komme efter med stavefejl og lign. Så send en PB, dansklærer er jeg ikke, men elsker at stave
rigtigt, selvom jeg også kan lave fejl, især på Ipad

Struktøren
Pepsi max til aftensmaden Kom glad fredag
Tror der ryger en flaske vino på bordet i morgen, der er indkøbt ben

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 April 2014 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Fin beskrivelse af god pickupjustering
For en novice vil en pickupjustering nok virke både langhåret og uoverskuelig selv med en så udførlig beskrivelse som
ovenstående, der er ingen nemme løsninger hvis man vil have det optimale ud af sit analoge setup og tålmodighed og en
klar vision af hvor man vil hen med lyden vil hjælpe meget i processen og som du skriver Nils så er man ikke i tvivl når den
sidder lige i skabet Analog lyd er svær at slå når alt er sat optimalt op

Det samme kunne siges om opsætning af et streamningssetup (Har fulgt med på sidelinien hos en kammerat og jeg har ikke
helt fattet det endnu )

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

hej forum.
Hvis du undrer dig over, at man i punkt-11 kun skal løfte vta og ikke sænke den (i fintuningen af overhanget),    skyldes det:
når man sænker vta, flytter man automatisk puén (pickuppen) længere fremefter, og når man flytter pu.én længere frem i en lige linie, bliver den automatisk vinklet mere udefter mod yderrillen (pg.a pladen er rund), og hele det område har vi afsøgt i punkt-9.
ps. struktør, invitationen er gensidig.
   mvh nils

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2014 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Takker nils
Glad for at du har pointeret at en plade er rund
Tror ikke du behøver at skære det så nøjagtig ud

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2014 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Der fåes faktisk plader der ikke altid er runde

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2014 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

hej struktør.
nogen ville måske spørge, om det ikke kunne tænkes, at man i fintuningen af overhanget ligesåvel kunne justere vta ned. derfor forklarer jeg, at det område er afsøgt.
den røde tråd for hele vejledningen er, at du aldrig er i tvivl om hvor du er med din justering, og vilken vej du skal gå med din justering.
   mvh nils

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 April 2014 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

@Struktøren: Jeps, det hedder skævt centrerede plader ... og det giver især nogle dejligt (!) hørbare hastighedsvariationer. Brugen af tangentialarm reducerer det heldigvis noget (lige som en tangentialarm også byder på andre fordele omkring justering af PU ... nå, det hører vist til i en anden tråd ...).

Og nu, hvor vi er dykket ned i det sproglige, så må jeg altså bare ud med det:

VTA/SRA er en vinkel og måles derfor i grader. Det piner derfor min (sproglige og matematiske) logik at se, at man skal hæve VTA (nogle mm) ...

Det korrekte må være, at man skal hæve tonearmen nogle mm for derved at ændre på VTA! Er vi enige

Ak ja, Nils, sproget er en forbistret størrelse at tage livtag med

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2014 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.
På en 9-tommer tonearm svarer 1grad til 4mm. Så et eller andet sted er det vel ok at gøre det op i mm.
jeg tror det var Nakamichi der kom med den selvcentrerende pladespiller i 1985.
tangentialarme giver et mere ubeskåret (helt) billed, men introducerer så nogle andre slags svagheder.
    mvh nils

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Sendt: 03 April 2014 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

God tråd, da jeg skal til at justere min ny indkøbte PU i aften

Nu havde jeg lige indkøbt en Feickert Protractor, så står der på sidste side "Bear in mind that REGA uses a different set of
parameters. In case you want to use this Protractor you need to install the REGA in 218 to 219 mm pivot spindle!"

Nå men ikke jeg får styr på det med den gamle Protractor.
Hvad er egentligt bedst "REGA Stevenson ARC Protractor" eller "REGA Baerwald ARC Protractor"

Mvh.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 April 2014 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hej Nils!

Jeg synes bare, du skal spørge dig selv, hvad det er, du hæver? Det er nemlig armen, hvorved du så ændrer på VTA. Så nej, jeg synes ikke, som jeg
også skrev, at din beskrivelse hjælper den ikke-PU-justeringskyndige til at forstå, hvad det er, der skal gøres.

Og jeg fastholder naturligvis og ikke overraskende, at det er noget vrøvl at opgøre VTA i mm, da det er en vinkel og ikke en afstand/distance

Slut herfra med mit helt berettigede pedanteri ... i hvert fald i denne omgang

PS. Ja det var Nakamichi, der introducerede den selvcentrerende pladespiller. En meget dyr løsning på et irriterende problem. Kan ikke lige finde min
Hi-Fi Revyen fra 1985 i arkivrodet, men jeg er ret sikker på, at prisen var stratosfærisk

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2014 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hej Miav.
Jeg tror Feickert fortæller dig, at du skal bruge en monteringsafstand til din tonearm på 218-219mm.
Stevenson eller Baerwald er bare to forskellige "skabeloner" til at sætte din tonearm med. om du bedst kan lide den ene eller anden, må du selv efterlytte.
Personligt kan jeg godt lide Feickerts Løfgren model, for den giver på mit anlæg et kæmpe lydbilled, og i min verden kommer alle andre kvaliteter først i anden række.
mvh nils

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Sendt: 03 April 2014 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

OK, men på min Feikert er der kun Baerwald og Loffgren at vælge mellem, den gamle model. Men tak for hjælpen.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 April 2014 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
God tråd, da jeg skal til at justere min ny indkøbte PU i aften

Nu havde jeg lige indkøbt en Feickert Protractor, så står der på sidste side "Bear in mind that REGA uses a different set of
parameters. In case you want to use this Protractor you need to install the REGA in 218 to 219 mm pivot spindle!"

Nå men ikke jeg får styr på det med den gamle Protractor.
Hvad er egentligt bedst "REGA Stevenson ARC Protractor" eller "REGA Baerwald ARC Protractor"

Mvh.

Du får jo så i det mindste ikke problemer med at "hæve" VTA, da Roy Gandy jo mener, at VTA generelt er en fis i en hornlygte (eller hvad han nu
måtte bruge af udtryk på sit britiske modersmål), og af samme grund kun tilbyder muligheden ved den noget besværlige brug af "shims"

At han i det hele taget tilbyder muligheden kan enten ses som kundedrevet (altså kommercielt), eller også ligger der en smule anerkendelse i, at VTA
alligevel har betydning for lyden (omend RG aldrig vil indrømme det).

Om Stevenson- eller Baerwaldgeometrien er bedst er helt op til dine ører at bestemme. De giver et forskelligt forvrængningsspektrum hen over en
pladeside, og det er individuelt, hvad den enkelte foretrækker.

Jeg har ikke selv nogen favorit - på samme måde, som jeg heller ikke har nogen favorit blandt æblesorter eller øltyper. Omstændighederne afgør
valget, og til tider fungerer det vældig godt og andre gange helt fremragende

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2014 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hmm A-mand, ingen favoritter?
Så er du ligeglad med om det er en Light eller en blå Chimay
Bare omstændigheden er til det, tja hver sin smag
Mon ikke det er fordi RG i hans iver efter at konstruere det uopnåelige, glemte VTA og den betydning det, måske vil have på lyden?

Struktøren
Og den står på en lækker Shiraz 2007 i aften
Ikke et øje eller gane vil være tørlagt af glæde

Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum