Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 April 2014 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
allanowich skrev:
Analogue dreng: Er det skærehastigheden på 5 og 10 cm/sek du tænker på?

Nope

En lp bliver mastered ved, at skærehovedet bevæger sig tangentialt hen over den blanke master, der skal skæres. Hvis det skete med hhv. 5 og 10
cm/sek, så ville skærehovedet brænde totalt sammen. Der er rille på maksimalt 9,5 cm i bredden på en lp (hvis du forstår, hvad jeg mener?), så i
givet fald ville det tage hhv. ca. 2 og 1 sek. at skære en lp/master, hvilket det absolut ikke gør.

Hvad forstår du i øvrigt ved skærehastighed, når du nævner tallene 5 og 10 cm/sek? Jeg vil da lige høre, om vi overhovedet tænker på det samme
Det jeg tænker med de 2 tal, er udgangspændingen på pickuppen jo opgives med én af disse 2 tal. Så det var denne skærehastighed, jeg forestillede mig, at skærenålen graverede en rille i matricen.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

Tjek lige denne side ud, faldt over den da jeg googlede lidt igen
Men faktisk selvom den er på engelsk, syntes jeg den virker ligetil og letforståelig, og der er mange illustrationer
Kunne være rigtig god for en nybegynder at studere og blive klogere
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 April 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 07 April 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Hm, det er jo som at smide perler på høns
Mundhuggeri bliver man sgu ikke klogere af det er jo det den her tråd efterhånden munder ud i
som sædvanligt kunne man sige
Så er spørgsmålet ? er der nogen af genierne der egentlig ved en skid om hvordan man sætter en pickup ordentligt op
Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent, og melder mig stille og roligt ud af debatten

Hvorfor dog melde dig ud, når du aldrig har meldt dig ind
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2014 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
ramma skrev:
Hm, det er jo som at smide perler på høns
Mundhuggeri bliver man sgu ikke klogere af det er jo det den her tråd efterhånden munder ud i
som sædvanligt kunne man sige
Så er spørgsmålet ? er der nogen af genierne der egentlig ved en skid om hvordan man sætter en pickup ordentligt op
Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent, og melder mig stille og roligt ud af debatten

Hvorfor dog melde dig ud, når du aldrig har meldt dig ind

Jeg var begyndt at melde ind i debatten med lidt fakta om hvordan en vinylplade bliver skåret, det havde stort set ingen
interresse fra nogen side, da det jo var fakta og ikke hjemmestrikket fiktion som det meste af debatten ser ud til at være

Så helt korrekt jeg har ikke meldt mig ind i debatten, det er spild af tid.
Du må godt rette mit indlæg der er sikkert et komma eller 2 eller en ordstilling som ikke er korrekt formuleret og det går jo
ikke
Trådstarter har sikkert helt opgivet at fortælle mere om emnet, og helt klart med gode intentioner om at hjælpe andre med
den ikke helt lette kunst at indstille en pickup.
Han er så blevet korrekset fra indlæg nummer 1, i en grad så man får en dårlig smag i munden ved gennemlæsning af
denne tråd
Mere er der faktisk ikke at sige her

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 April 2014 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til at finde det usmageligt (min analogi for begrebet "dårlig smag i munden") at korrekse andre, men når du nu selv gør
opmærksom på, at tråden trænger til en injektion af fakta, så må du da også finde det i orden, at fx Nils Valla bliver korrigeret, når han fx gentagne
gange skriver, at masteren bliver tiltet under masteringen for at opnå korrekt SRA (hvad enten den så er på 92 gr. eller et eller andet gradtal
deromkring), når det nu ikke er tilfældet.

Hvis jeg tager fejl i nogle af mine indlæg - i denne tråd eller i andre tråde - så håber jeg da, at nogen korrigerer mig i min opfattelse, for det er jo en
glimrende måde at lære nyt på.

Kommunikation/formidling er særdeles vanskelig, især på skrift, og jeg har en dårlig vane (vil nogen mene ...) med at anmode om uddybninger og
begrebsafklaringer, hvis der er noget, jeg ikke forstår, eller som undrer mig, eller som virker meningsforstyrrende. Og der er rigtig mange ting i denne
tråd, som jeg enten ikke forstod, da jeg læste det, eller som undrede mig i forhold til den viden, som jeg har (hvad enten den viden er faktuel eller
hjemmestrikket fiktion). Så ja, jeg har spurgt, undret mig og kommenteret løs af karsken bælg.

Hvis det opfattes som at korrekse andre, "... så man får en dårlig smag i munden ...", så vil jeg da gerne uforbeholdent undskylde. Mine intentioner
var i hvert fald nogle ganske andre

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2014 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jeg skal medgive at ikke alt som er nævnt af trådstarter giver mening og måske endda ikke er helt 100% korrekt, men det er
også sandt for mange andre indlæg i tråden
Det der giver mig en "dårlig smag i munden", er mest den tone og facon du ligger for dagen i dine indlæg hvor du indirekte
antyder at vedkommende er totalt inkompetent og totalt uvidende, det svarer i min verden til sparke på en mand der allerede
ligger ned og det er usmageligt
Du kan sikkert ikke følge min analogi her og det forventer jeg heller ikke, men du kan muligvis følge min indsigelse overfor din
nådesløse irettesættelse og delvise latterliggørelse af trådstarter, omend godt kamufleret i fine ord og sætninger, den slags
sætter mit p** i kog

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2014 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg kan ikke følge din analogi i den forstand, at jeg på ingen måde mener, at Nils Valla ligger ned (synes du virkelig det?), og at jeg sparker til
ham.

Hvis du følger mine og Nils' meningsudvekslinger, ikke kun i denne tråd, men også i nogle af de andre tråde i dette forum, så vil du se, at vi både er
enige og uenige om dette og hint, hvad analogaftastning og dens veje og vildveje angår, og at vi begge "prikker" lidt til hinanden i en til tider drillende
og "frisk" tone. Hvis det bliver for meget for Nils, og han finder, at jeg overskrider en grænse, så håber jeg da, at han siger fra/til over for mig, lige
som jeg ville gøre det over for ham.

Som jeg skrev, så er formidling/kommunikation på skrift særdeles vanskelig, og din opfattelse af, at jeg foretager nådesløse irettesættelser og
latterliggør (visse) forumdeltagere, får mig da bestemt til at overveje, om jeg skal forsøge at omlægge min måde at skrive på. Det er bestemt ikke
min intention at latterligere, allerhøjest drille lidt, hvilket størsteparten herinde vist godt kan acceptere.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2014 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Jeg skal medgive at ikke alt som er nævnt af trådstarter giver mening og måske endda ikke er helt 100% korrekt, men det er også sandt for mange andre indlæg i tråden

Jeg er også en af dem der har jagtet Valla lidt rundt i manegen, når isen har været usikker, ikke kun fordi nogen ting har været forkerte - men også fordi noget har været formuleret temmeligt uheldigt.

Jeg har også givet Valla ros for overhovedet at gøre forsøget - så det er vist sådan lidt pø om pø, om man skal sætte de humoristiske briller på - men tråden er bestemt ikke uden værdi - for nogle stykker blandt skribenterne (kombatanterne ?) har da lige måttet ransage hukommelsen og opdage at man her og der læser tekster dom fanden læser biblen .

Citér:
Det der giver mig en "dårlig smag i munden", er mest den tone og facon du ligger for dagen i dine indlæg hvor du indirekte antyder at vedkommende er totalt inkompetent og totalt uvidende, det svarer i min verden til sparke på en mand der allerede ligger ned og det er usmageligt.

Så tag noget at skylle munden med :)    Jeg mener ikke nogen har antydet at Valla er inkompetent, eller uvidende (glemte jeg "totalt" ?) - han har jo selv fortalt han nok ikke helt har styr på tingene , men alligevel turdet gøre et forsøg - det er sgu flot gået - især i denne hvepserede.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det jeg tænker med de 2 tal, er udgangspændingen på pickuppen jo opgives med én af disse 2 tal. Så det var denne skærehastighed, jeg forestillede mig, at skærenålen graverede en rille i matricen.

Ahem ........... de tal er ikke udtryk for skærehastigheden på nogen måde :)

De fortæller hvilken signalstyrke man kan forvente fra pickuppen når nålen bevæges med en given hastighed

Der er vist gået noget skolelærdom tabt hist og her - tænk på en spole , hvor en magnet flagrer forbi - så vil der induceres en strøm i viklingerne.

fysiktimerne drenge, fysiktimerne ....

den opgivne hastighed i cm/s er magnetens fart forbi spolen inde i pickuppen.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

Hmm. Tonen kan være drilagtig men den er nok ikke ligeså hård som på en anden dansk hifi side hvor SRA er i vælten lige nu:

nilsvalla skrev:
hej forum.
jeg tror ikke man kan se sig til rette lyd. man må bruge ørerne.
    mvh nils

Hej Nils,

Jeg synes det er "flot" sådan at affærdige kompetente personer som Feickert, Fremer, Kuzma og ikke mindst Roy Gregory med nogle lommefilosofiske
betragtninger.

Når jeg læser dit skriveri i din egen tråd på h4a, må jeg da erklære mig ganske uenig i dine betragtninger. Når man taler om de målbare parametre vil
de bringe en i nærheden af 100% korrekt justering og vejen fra lad os sige 50-98% kan for nogen være ganske vanskelig. De sidste 2% findes så ved
finlytning, helt enig.

Når man justerer VTA gør man samtidig tonearmen kortere eller længere, således at overhangpunktet skal genfindes og en eventuel nu
pickupplacering udbalanceres i sporingskraften.

Nå, men egentlig gider jeg ikke diskutere dette med dig i min trod, kunne du ikke skruppe over til dig selv........

Ovenstående er den sidste del af tråden indtil videre. Jeg har ikke taget "navnet" med fra ophavsmanden, men det siger vist sig selv om tonen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
......Når man justerer VTA gør man samtidig tonearmen kortere eller længere, således at overhangpunktet skal genfindes og en eventuel nu pickupplacering udbalanceres i sporingskraften.

Huh ??   Saver man lidt af armen - eller limer et nyt stykke i ?

ROFL !

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Rolig Jan

Det er ikke mig der har skrevet dette
Jeg sad i går aftes og kiggede meget længe på denne, for det må betyde, at har man en SME "9 og gerne vil have en eftertragtet "12, så hæver man
armbasen, altså VTA rigeligt, så deet

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2014 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:

Tjek lige denne side ud, faldt over den da jeg googlede lidt igen
Men faktisk selvom den er på engelsk, syntes jeg den virker ligetil og letforståelig, og der er mange illustrationer
Kunne være rigtig god for en nybegynder at studere og blive klogere

Fin side, har ledt efter den, her billede, teksten kan læset i dit link :

VH. madsen

nmtR.gif

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

mange tak madsen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Rolig Jan

Det er ikke mig der har skrevet dette
Jeg sad i går aftes og kiggede meget længe på denne, for det må betyde, at har man en SME "9 og gerne vil have en eftertragtet "12, så hæver man
armbasen, altså VTA rigeligt, så deet

Struktøren! Det er (undskyld mit franske) fandeme god tonearmshumor

Jeg har (blandt andet) en Helius Orion på 10.5" tommer. Mon den kan hæves så meget i armbasen, at den bliver til en 14" arm

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2014 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
allanowich skrev:

Ahem ........... de tal er ikke udtryk for skærehastigheden på nogen måde :)

De fortæller hvilken signalstyrke man kan forvente fra pickuppen når nålen bevæges med en given hastighed

Der er vist gået noget skolelærdom tabt hist og her - tænk på en spole , hvor en magnet flagrer forbi - så vil der induceres en strøm i viklingerne.

fysiktimerne drenge, fysiktimerne ....

den opgivne hastighed i cm/s er magnetens fart forbi spolen inde i pickuppen.

Jan og jeg tænkte på det samme. Meget fin illustration (som jeg kan se, at Jan har neglet fra den fine hjemmeside "talkingelectronics").

Længe leve Michael Faraday. Uden hans opdagelse af elektromagnetisk induktion ville denne verden være en PU- og spændingsløs verden (eller også ville andre sikkert have opdaget princippet)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 08 April 2014 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hej Mercury.
Jeg håber du læser med her.
Ovre på nerds.dk har du en meget fin tråd, som går ud på at kigge sig til den rigtige pu-position.
Jeg har fulgt tråden fra sidelinien og syntes den er interessant.
Personligt kan jeg bedre lide, at finde den rette pu-position med ørerne, men syntes at alle de tiltag (kikkert, feickert+ og lign.) man kan gøre, for at skabe den gode lyd er positive, og skal ses som et ekstra krydderi til vores vinylhobby.

Jeg ville sideløbende med din tråd på nerds.dk, lave en tråd hvor folk, når de havde fundet de "rigtige" vinkler, selv blev i stand til at tage den sidste bid hjem, med ørernes hjælp.

2-3 uger efter jeg havde lavet mit indlæg på nerds.dk, dukker den så op i din tråd. Jeg troede faktisk at jeg selv havde lavet en tråd. Jeg skriver så en kommentar mere, for ligesom at konnekte indlæget til din tråd.
Men da dette indlæg ikke er der dagen efter, regner jeg med at det nok også vil være 2-3 uger undervejs, og beslutter så, at lave tråden her på Hifi4all.
En tråd der skulle hjælpe (dem der ikke i forvejen vidste) folk til selv at justere pu med ørernes hjælp.

Jeg håber ikke jeg på nogen måde har skabt splid, mellem det, at se og lytte pu.én på plads, for det kan sagtens supplere hinanden (kan faktisk ikke undgås).

Vores fælles hobby-niche er så lille, at det sidste vi bør gøre, er at ekskludere hinanden for diverse vinyltråde. Tilgivelse er meget bedre.

ps. pludselig fik jeg i nat den ide, at jeg jo bare kunne slette mit indlæg på din tråd. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke allerede i første omgang fik den ide.   Jeg har sendt en undskyldning til dig på nerds.dk. Så den har du nok om 2-3 uger.
                den venligste hilsen nils.

så drenge, undskyld jeg brød ind i en samtale, men nu kan i fortsætte

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 April 2014 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Godt at have dig tilbage, Nils!

Jeg savnede sgu nogen at drille

I bund og grund beskriver du jo meget godt den metode, som de fleste af os (vel) benytter os af: Først grovjusteringen med diverse skabeloner,
protraktorer (nej, det er ikke et landbrugsredskab!), USB-mikroskoper, linealer, vinkelmålere og hvad har vi ellers, hvilket sandsynligvis kan bringe os
i omegnen af 95 pct. i mål, for derefter at fintune og hive de sidste informationer op af rillen ved at bruge ørerne.

Så kan enkelte af os - ingen nævnt, ingen glemt - være meget entusiastiske omkring de mere teoretiske aspekter og sammenhænge ved arm- og PU-
geometri (og lp-mastering/fremstilling ej at forglemme), men det er da mit håb, at det indgår i debatten som et ekstra krydderi og i sidste ende
medvirker til at skabe et bredere samlet erfaringsgrundlag og større fælles viden.

Og ja, vi udgør en niche, så i den henseende er inklusion langt bedre end eksklusion (for nu at bruge en terminologi, der er meget benyttet i
øjeblikket)

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum