| Forfatter |
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok Nils. ja ja du behøver ikke undskylde noget men her er noget du mangler :
Vi fortsætter ufortrødent her, og nu med loading af Puen. Da jeg udelukende bruger MM puer er det kapacitansen der skal optimeres, jeg har et LC meter til at måle den samlede mængde kabels kapacitans fra Pu til phonostik, min riaa kan justeres, og således vælges den af fabrikanten opgivne værdi for den givne PU. Her er et eksempel fra en Shure PU.
PS. der er ikke noget i vejen med MC systemet (jo måske prisen) 
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shure_m97xe_e.html
VH. madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen.
Du har ret. Jeg har ikke indhold belastningsimp. og kapacitans. Det er en umulighed, at sige noget generelt omk., det afhænger af den benyttet pu.
Men her er åbent for indputs omk dette emne.
Og især, hvordan kan det bruges i fintuningen af lyden?
ps Madsen. Var det ikke Shure m97, der sad på bibliotekernes Dual-pladespillere tilbage i midthalvfjerserne?
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps Madsen.
Et øjeblik troede jeg det var dig på billedet. Men kan da godt se at det er Fields. Så jeg ved ikke engang om du er gammel nok til at huske pladebibliotekerne i halvfjerserne.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Det er fint med en sjov tone. Denne tråd skal kunne rumme alle, uanset hvordan hver især udtrykker sig ( det skal selvfølgelig hænger sammen med Giges regler på området).
Det stiller lidt større krav til modtagerne. Men husk, vi er alle både afsendere og modtagere.
Så for denne tråd betyder det intet om : Du staver forkert.
Sætter forkert tegnsætning.
Og ikke engang er sikker på, om det du mener er helt rigtigt.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ramma.
Jeg syntes det er synd , hvis du melder dig ud af denne debat, som du jo også selv er en del af, alene i kraft af du læser den, men mest i kraft af, at pu-justering også er en del af din hobby.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
ps Madsen. Et øjeblik troede jeg det var dig på billedet. Men kan da godt se at det er Fields. Så jeg ved ikke engang om du er gammel nok til at huske pladebibliotekerne i halvfjerserne. |
|
|
Jeg er stor fan af ham, derfor skal han være med her, han har faktisk lavet en eller været med på en LP ell 78er sammen med May West, den findes et eller andet sted derude, jeg har en del film med ham.
Shure Puen er forholdsvis ny, og er vel den sidste Hi -Fi PU fra dem, spiller fint især hvis der kommer en JICO SAS forpart på, og den bliver tilpasset optimalt
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen.
Det er sku´da herligt at høre, hvordan du bevidst har nusset med tingene.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen.
Ps. jeg kan godt huske den duet med May West. Og hun prøvede nok ikke engang på at lyde sjov. Hun lød sådan.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stridsvogn.
Du var længe om at melde ind.
Som Madsen (og du) opfordrer til, er vi nu nået til afsnittet om pick-uppens spændetrøje.
Med hensyn til meget små spring i belastningsimpedans, er der vel kun meget få ( om nogen), med din erfaring i dens indflydelse på lyden.
Du stillede før et tricky spørgsmål, om impedansens indflydelse på lyden.
Mente du rent teknisk for så overlader jeg det til, den sorte skoles lærer (undskyld Jan Stevns), eller mente du, noget mere af lydmæssig karakter, så som: Med klassisk orkestermusik eller akkustisk musik, kan man søge mod en mindre belastning og til dynamisk musik, som jazz, kan man gå længere ned i belastningsimpedans?
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Det sidste indlæg jeg skrev med din adresse, var selvfølgelig ikke en reprimende til dig, (men til alle) og hvad jeg mener bør være en generel vejledning, for dem der deltager.
Som for alle de andre arketyper, er du også en type denne tråd ikke kunne eksistere foruden.
mvh nils.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum.
Jeg ved ikke om i andre er gået skrivekold, eller det bare er mig, der i dag har for meget tid. Men mens vi venter på bl.a Stridsvognen så.
Til at begynde med tænkte jeg, at det at vi debatterer vinyl-emnet med hinanden betød, at ingen mere skulle være afhængig, af andres viden om, hvordan tingene hænger sammen. Men at folk ved egen hjælp blev istand til selv at justerre sig i mål.
Men det er jo alligevel fantastisk, at man kan gå ind på nogle af de foreslåede internetsider, og få svaret på ting man gennem årerne måske kun har forstået delvist.
Så det kan være fint med henvisninger til div. sider.
Men for vores alles hobbys skyld, og for "learning by doing", bør man ikke overlade hele ansvaret til, tilfældige sider man kan slå op på, og på den måde lade hele debatten drukne i henvisninger.
Stol på egne ører.
Stridsvognens forslag om gensidige besøg, er måske ikke tosset.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
allanowich skrev:
Det jeg tænker med de 2 tal, er udgangspændingen på pickuppen jo opgives med én af disse 2 tal. Så det var denne skærehastighed, jeg forestillede mig, at skærenålen graverede en rille i matricen.  |
|
|
Ahem ........... de tal er ikke udtryk for skærehastigheden på nogen måde :)
De fortæller hvilken signalstyrke man kan forvente fra pickuppen når nålen bevæges med en given hastighed
Der er vist gået noget skolelærdom tabt hist og her - tænk på en spole , hvor en magnet flagrer forbi - så vil der induceres en strøm i viklingerne.
fysiktimerne drenge, fysiktimerne ....
den opgivne hastighed i cm/s er magnetens fart forbi spolen inde i pickuppen.
 |
|
|
Det var det med signal styrken, jeg mente, så den del var god nok. Men kan altså ikke overføre denne til skæreprocessen, altså. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Madsen. Det er sku´da herligt at høre, hvordan du bevidst har nusset med tingene. mvh nils |
|
|
Her er lidt så tråden ikke går helt i stå : SRA i billeder, de er nogenlunde det gik lidt hurtigt.
Desværre kan man ikke oploade i højere opløsning, jeg har billederne i max opløsning. og man kan faktisk sætte en gradmåler på skærmen og måle SRA vinklen, der kan være forskelle på forskellige fabrikater, ved at ta et billede af sin nyerhvervede PU, kan man få en vejledende ide om opsætningen, det var egentlig det billedet skulle vise, men man kan selvfølgelig gøre for meget ud af det 
VH. madsen

__________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen.
Jeg har bemærket at mange i disse år, vender tilbage til mmérne.
Og hvis man f.eks hører meget musik fra 60érne eller måske før, er der vel heller ingen tvivl om, at en pu som din,rammer klangidealet fra den tid meget godt. eller hvad?
Nu er jeg nysgerrig efter at hvide, hvilken arm og "grammofon" den sidder på.
Et eller andet sted fornemmer jeg, at det ikke kun er prisen, der har afgjort dit pu-valg.
For mit eget vedkommende er det over 30år siden, jeg har lagt mmérne bag mig.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Madsen. Jeg har bemærket at mange i disse år, vender tilbage til mmérne. Og hvis man f.eks hører meget musik fra 60érne eller måske før, er der vel heller ingen tvivl om, at en pu som din,rammer klangidealet fra den tid meget godt. eller hvad? Nu er jeg nysgerrig efter at hvide, hvilken arm og "grammofon" den sidder på. Et eller andet sted fornemmer jeg, at det ikke kun er prisen, der har afgjort dit pu-valg. For mit eget vedkommende er det over 30år siden, jeg har lagt mmérne bag mig. mvh nils |
|
|
Det er hvad der lå i skuffen, jeg brugen en MicroDDX 1500 m SME serie 3 S påmonteret den førnævnte Shure M 97 m. SAS forpart, derudover har jeg en modificeret Lenco 75 m. REGA 300 arm, fornyligt faldt jeg over en Kenwood KD 8230 i mint kondition, den leges der lidt med i øjeblikket m. en OM 30, det går lige med et let headshell, før i tiden startede det med en Delphon som blev udskiftet med beogram 4000, har haft de fleste modeller, men blev træt af de mange fejl de havde, så kom Microen med MC, som jeg ikke kan forliges med, nu er jeg tilbage med MM og har mange af de gamle Pickering Stanton m.v. jeg har en del LP, og har tilgang til ca 8000 stk fra et familiemedlem, så der er nok at bestille for de forskellige modeller 
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen.
Nej hvor herligt! Dit eget pladebibliotek.
Sme 3 kender mange herinde og jeg personligt kender nok ikke til bedre, med hensyn til de bløde puér.
Men jeg er sikker på, at mange godt vil høre nærmere omk. dine modificeringer af Lencoen. Og på hvilken måde de virker (hvordan og på hvilket punkt de ændrer lyden).
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Madsen. Nej hvor herligt! Dit eget pladebibliotek. Sme 3 kender mange herinde og jeg personligt kender nok ikke til bedre, med hensyn til de bløde puér. Men jeg er sikker på, at mange godt vil høre nærmere omk. dine modificeringer af Lencoen. Og på hvilken måde de virker (hvordan og på hvilket punkt de ændrer lyden). mvh nils |
|
|
Der er gammel tråd her
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60274&KW=ma dsen
VH madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Analogueman.
Det sidste indlæg jeg skrev med din adresse, var selvfølgelig ikke en reprimende til dig, (men til alle) og hvad jeg mener bør være en generel
vejledning, for dem der deltager.
Som for alle de andre arketyper, er du også en type denne tråd ikke kunne eksistere foruden.
mvh nils.  |
|
|
No worries, mate! (som de siger Down Under). Det blev på ingen måde læst eller opfattet som en reprimande
Ret fantastisk i øvrigt at blive ophøjet til uundværlig arketype - det er nu alligevel de færreste forundt
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 08 April 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aah A-mand, uundværlig er der jo ingen der er, men der er nogen der efterlader et enormt tomrum
Arketype, tja, nørd er nok mere det ord jeg ville bruge
Når vi alligevel dvæler ved pick upper, er der evt. Nogen af jer der kender til nuværende MC pickupper som kan bruges i en SME 3 ???
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Struktør.
Siden ingen andre har meldt ind omk. hvilken pu til SME-3 så:
Normalt råder jeg ikke andre i spørgsmålet til noget så smagsbaseret, som til en hvilken pu.
Men hvis jeg havde en SME-3 (har haft flere gange), og ingen pu., men 5-6000 kr. stående, og ellers mit eget anlæg i numsen på pladespilleren. Da ville jeg købe en vdh DDT.
På forige side laver du en joke omk. længden på tonearme. Det var kun en joke, men for en sikkerheds skyld:
Hvis du hæver armen for meget (i teorien), får du en kortere og ikke længere "arm".
mvh nils
|
| Til top |
|
| |