| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3044
|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miav.
Godt du resonerer for jeg fik sagt noget forkert. Det er selvfølgelig Løfgren og ikke Stevenson jeg talte om.
hvis du vi benytte min vejledning, kan du bruge din Feickert i punkt-7.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg heldigvis god mulighed for at justere VTA på min pladespiller, så at det ikke kan lade sig gøre på REGA'en betyder
intet.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum.
Tilbage i 60érne til først i 70érne skar man plader med en vinkel på 15gr.
I begyndelsen af 70érne hævede man det til 20gr. og senere til 22gr.
For lettere at få pladen til at slippe pladematricen, tiltede man matricen 2gr.,hvilket faktisk svarer til en hævning af en 9 tommer arm med 8mm.
Så hæver du din tonearm med 5mm.(virker godt for mig), vil der være plader (de fleste af mine plader) som fremføres i hele sin naturlighed, hvorimod andre måske bliver for skarpe og fjerne i sit udtryk.
mvh nils.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Jeg tror at selvcentrerings-pladespilleren kostede 25000kr. i 1985. det var mange penge dengang.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville så svare til ca. 48.500 i nutidskr. if. Danmarks Statistiks forbrugerprisindeksberegner. Det er selvfølgelig ganske mange penge, men i dag har
mange high end pladespillere faktisk en endnu større prislap.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
Nu har jeg heldigvis god mulighed for at justere VTA på min pladespiller, så at det ikke kan lade sig gøre på REGA'en betyder
intet.
 |
|
|
Sådan
Jeg benytter også en Clearaudio VTA-adjuster til de af mine tonearme, hvor VTA/SRA ikke kan justeres med en mikrometerskrue. Det er så alle mine
tonearme bortset fra min Graham Phantom
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Forum.
Tilbage i 60érne til først i 70érne skar man plader med en vinkel på 16gr.
I begyndelsen af 70érne hævede man det til 20gr. og senere til 22gr.
For lettere at få pladen til at slippe pladematricen, tiltede man matricen 2gr.,hvilket faktisk svarer til en hævning af en 9 tommer arm med 8mm.
Så hæver du din tonearm med 5mm.(virker godt for mig), vil der være plader (de fleste af mine plader) som fremføres i hele sin naturlighed,
hvorimod andre måske bliver for skarpe og fjerne i sit udtryk.
mvh nils.
|
|
|
Jeg har ladet mig fortælle, at industristandarden var (og er) 92 gr. SRA. Jeg forstår ikke helt, hvad dine gradtal refererer til? Er det VTA? VTA bruges
mig bekendt ikke til justeringen af skærehovedet, men SRA.
Jeg forstår heller ikke, hvad du mener med, at man tiltede matricen?
VTA fortæller desværre intet om SRA, da det bl.a. afhænger af den vinkel som diamanten er monteret i nålefanen på. Så VTA kan være forskellig fra
skærehoved til til skærehoved (og PU til PU), når SRA er 92 gr. For en illustration, der siger mere end mange ord, se
http://www.theanalogdept.com/effective_length.htm
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Analogueman.
På en 9-tommer tonearm svarer 1grad til 4mm. Så et eller andet sted er det vel ok at gøre det op i mm.
jeg tror det var Nakamichi der kom med den selvcentrerende pladespiller i 1985.
tangentialarme giver et mere ubeskåret (helt) billed, men introducerer så nogle andre slags svagheder.
mvh nils |
|
|
Hej Nils
Du nævner tangentialarme har andre svagheder. Hvilke hentyder du specifikt til?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Jeg taler om den vinkel pladerne blev skåret med af skæremaskinen. I 60érne blev pladerne (de fleste) skåret ved 15 grader. I 70érne ved 20 grader.
efterfølgende måtte pu.-producenterne da selvfølgelig også tilpasse pu.érnes "sra" til denne standart.
Det var bl.a derfor, at pu.ér tilbage i 60érne tit havde tallet 15 med i navnet, og i 70érne brugte bl.a Ortofon betegnelsen 20 i mange af deres pu.ér.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 April 2014 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils.
Ja, det er også den vinkel, jeg taler om, men vinkel i forhold til hvad? Du svarede ikke på, om dine gradtal refererer til VTA. Har du evt. mulighed for
at henvise til kilder, der bekræfter dine oplysninger?
Og jeg spørger naturligvis, fordi jeg er nysgerrig, da jeg altid har levet i sikker forvisning om, at langt størsteparten af matricer blev skåret med SRA
sat til ca. 92 gr.
Og så naturligvis i stille undren over, at VTA (hvis det altså er det, dine gradtal henviser til) intet fortæller om diamantens vinkel i forhold til rillen
(eller rettere matriceoverfladen), hvorfor det forekommer mig højst besynderligt, at det kan bruges som en meningsfuld og sikker standard for en
skæringsvinkel. Det giver matematisk og praktisk ganske enkelt ikke mening.
Men jeg er klar til at blive overbevist om noget andet
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jøka.
Først må jeg fortælle, at jeg har haft mange herlige tangentialarme gennem tiden.
Så det følgende jeg beskriver, er ikke nogen afvisning af den slags arme, blot en konstatering.
De fleste tangentarme har de samme svagheder, blot i forskellig grad. Så jeg vil beskrive en luftpudearm, da den synliggør problemet mest tydeligt.
Som du ved opstår al lyden, ved at nålefanen arbejder nede i rillen, op-ned-til venstre-til højre. jo hurtigere ryk, des mere dynamik osv
Den let flytbare luftpudearm går her ind og kompenserer for disse bevægelser (den flytter sig med fanen), hvilket lytteren opfatter som mindre dynamik i bunden. Men uanset hvor let flytbar en tonearm er, vil den altid være en belastning for en pu, at skulle slæbe frem og tilbage på. Og endnu værre er det så, at nå pu.én får sat gang i armen, er der også kun pu.én til at stoppe armen igen, hvilket giver forvrængning, og høres sjovt nok af lytteren som unaturlig meget dynamik i toppen.
Pga tangent-armene ikke er fast forankret, får de det også sværere med den dybeste bas, som ligger midt i rillen.
Disse kendetegn var især hørbare med Forsell-armen, hvorimod en anden luftarm som ET-2, var væsentlig roligere i toppen. Men unoderne kunne genkendes i mere eller mindre grad, med alle tangentarme jeg har haft.
ps. omvendt skal man jo ikke glemme det helt ubeskåret billed de giver, sammenlignet med selv den bedste radialarm.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils!
Ingen grund til at lede efter dokumentation. Jeg fandt selv specifikationer for nogle af Ortofons skærehoveder, der (kunne) leveres med en vertikal skæringsvinkel på enten 15 eller 20 gr. Så mangler jeg blot at finde ud af, hvilket plan eller hvilken flade, som de nævnte vinkler skal ses i relation til!
Jeg har fundet en interessant artikel om emnet, der også beskriver de forskellige skærevinklers ændring over tid, som du nævnte
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm
Det er nu temmelig sent, så jeg vil læse artiklen på et senere og ikke helt så søvnhungrende tidspunkt for at se, om den gør mig klogere på relationen mellem VTA, SRA og hvad vi nu ellers har af spændende vinkler (som altså måles i grader og ikke mm  ).
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plan eller flade med en vertikal skæringsvinkel på enten 15 eller 20 grader? Det må da absolut være den horisontale (plane eller vandrette) flade man
rejser den vertikale med disse grader
Struktøren
Morgen frisk, men som altid morgen grim
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jøka.
Når jeg her til morgen læser min forklaring omk tangentarme, som er baseret på egne erfaringer, virker den meget negativ, og uden proportioner.
Men dit spørgsmål drejede sig om, hvad var negativt.
Husk på det meste af det vi hører, er belagt med forvrængning i mere eller mindre grad, og alligevel får vi det til at lyde godt.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Jeg vil alligevel prøve at komme med en forklaring.(overfladisk og mangelfuld).
her er processen:
Først laver man et masterbånd. Efterfølgende afspiller man båndet på noget elektronik, og det hele ender med en skærenål, nærmest omvendt af det du kender fra dit hifianlæg (hvor du starter med pu, og ender med lyd). Nålen reagerer på signalerne fra masterbåndet.
Denne skærenål skærer så to matricer (de to pladesider), med skærenålen indstillet på en bestemt grad (15.20.22.mf).
De to matricer presses så sammen om noget vinyl (her de 92gr.)og bliver til det færdige produkt, vinylpladen.
De 2gr. oven i de 90gr. var for at vinylen nemmere kunne slippe matricen.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Der må sikkert være et eller andet omk vinylskæring på nettet, selvom vinyl efterhånden er fra oldtiden (vinyltiden), og sikkert ikke sælger i særligt store mængder, og derfor heller ikke spottes i samme grad som andet på nettet.
Men for folk på min alder (eller ældre) er det vist ganske almindelig viden.
Når børn dengang snakkede eller sang for meget, var det almindelig opfattelse, at de måtte være vaccineret med en grammofonstift.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Analogueman. Jeg vil alligevel prøve at komme med en forklaring.(overfladisk og mangelfuld). her er processen: Først laver man et masterbånd. Efterfølgende afspiller man båndet på noget elektronik, og det hele ender med en skærenål, nærmest omvendt af det du kender fra dit hifianlæg (hvor du starter med pu, og ender med lyd). Nålen reagerer på signalerne fra masterbåndet. Denne skærenål skærer så to matricer (de to pladesider), med skærenålen indstillet på en bestemt grad (15.20.22.mf). De to matricer presses så sammen om noget vinyl (her de 92gr.)og bliver til det færdige produkt, vinylpladen. De 2gr. oven i de 90gr. var for at vinylen nemmere kunne slippe matricen. mvh nils
|
|
|
Og så alligevel ikke helt korrekt  . Af de to matricer bliver der støbt 2 negativer i en metallegering (de har pladerillen opad) mener faktisk, at det er disse, man kalder matricer. Dem presser man så sammen om noget vinyl, som så bliver til den færdige plade __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk.
Helt korrekt.  .
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk.
Måske du hører til de gamle jeg ovenfor beskrev.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Jøka.
Når jeg her til morgen læser min forklaring omk tangentarme, som er baseret på egne erfaringer, virker den meget negativ, og uden proportioner.
Men dit spørgsmål drejede sig om, hvad var negativt.
Husk på det meste af det vi hører, er belagt med forvrængning i mere eller mindre grad, og alligevel får vi det til at lyde godt.
mvh nils |
|
|
Jeg opfatter ikke dit svar som negativt. Jeg kan godt følge dig i teorien med de svagheder der kan være indbygget i en tangentialarm på luft. I praksis
kan det sikkert også i flere eksempler høres. Jeg har selv en ET 2.5 og kan umiddelbart ikke spore svagheder i basformåen på armen. Ej heller i det
øvrige frekvensområde. Alle arme er forskellige og performer også som sådan, og selvfølgelig performer ET'eren anderledes end andre arme, men
umiddelbart med det jeg hører rundt omkring og sammenligner med kan jeg ikke direkte sætte fingeren på et svagt punkt på tangentialarmen imin
egen opsætning.
|
| Til top |
|
| |