Emne: PU justering ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 April 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Boydk. Måske du hører til de gamle jeg ovenfor beskrev. mvh nils |
|
|
Ja ja, godt med dig  , ikke så gammel, at man ikke kan huske, hvordan tingene er skruet sammen (matricer m.m.)...... Kom til fastlandet min dreng, så gi´r jeg en "star"  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analoquemann
Roy Gandi har nu aldrig sagt, at man ikke kan høre forskel, når man justerer VTA, tværtimod. Det han retteligen siger, men
som åbenbart er være svært at huske er, at man ikke KAN justere til korrekt VTA, at det med andre ord er en halsløs gerning
at forsøge.
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent!
Helt korrekt, og jeg skal beklage min popularisering - for nu at kalde en skovl for en spade - af Roy Gandys synspunkter.
Jeg mener, at en tonearm bør have gode justeringsmuligheder mht. VTA/SRA, azimuth og hvad vi ellers har. Men når det så er sagt, så er og bliver
disse indstillinger en approksimation til den teoretisk optimale PU/tonearmsgeometri. Men man bør i det mindste have muligheden for at foretage
approksimationen.
Variationerne i selve musikmediet (altså lp'en) er simpelthen så store (og uendelige) i form af forskellige lp-tykkelser, skæve centreringer, buler og
skærevinkler (under lp-masteringen), at der nødvendigvis må være tale om et kompromis. Og det kan være et rigtig fremragende og vellydende
kompromis, men ikke desto mindre et kompromis.
Jeg har gang på gang oplevet, at nogle plader lyder rigtig fremragende, mens andre lød mindre godt. Når jeg så efterfølgende har rodet i adskillige
timer med finjusteringer/ændringer for at få bedre lyd fra disse mindre vellydende lp'er, så har jeg oplevet, at lp'er, der før lød fremragende, nu ikke
lyder helt så fremragende.
Så nu er jeg holdt op med hysteriet og bruger tiden på at lytte til musik i stedet. Processen er derfor, at jeg har en håndfuld lp'er, som jeg forsøger at
få så god lyd fra som muligt, og så lader jeg det ellers blive ved. Det har været en mental kamp/overvindelse at nå til det stadie (OK, her er måske
tale om en mild overdrivelse for dramatiseringens skyld), men jeg oplever til gengæld, at jeg lytter meget mere til musikken og meget mindre til hifi.
Hvis man m.a.o. bilder sig ind, at der findes en universalløsning på PU-justering, så - nå ja - bilder man sig netop noget ind (bilder jeg mig ind). Men
derfor kan man jo godt gøre sig umage, når man justerer sin PU/tonearm
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Analogueman.
Jeg vil alligevel prøve at komme med en forklaring.(overfladisk og mangelfuld).
her er processen:
Først laver man et masterbånd. Efterfølgende afspiller man båndet på noget elektronik, og det hele ender med en skærenål, nærmest omvendt af det
du kender fra dit hifianlæg (hvor du starter med pu, og ender med lyd). Nålen reagerer på signalerne fra masterbåndet.
Denne skærenål skærer så to matricer (de to pladesider), med skærenålen indstillet på en bestemt grad (15.20.22.mf).
De to matricer presses så sammen om noget vinyl (her de 92gr.)og bliver til det færdige produkt, vinylpladen.
De 2gr. oven i de 90gr. var for at vinylen nemmere kunne slippe matricen.
mvh nils
|
|
|
Hej Nils.
Jeg har vist OK styr på lp-fremstillingsprocessen (med master, stamper, mother og hvad de nu ellers kalder de forskellige stadier undervejs).
Det er helt sikkert og beklageligvis mine kognitive evner, der er ekstremt underudviklede, men det vil være fint, hvis du vil uddybe dine svar på
følgende tidligere stillede spørgsmål, da jeg ikke er sikker på, at jeg forstår dine svar:
1) De forskellige skærevinkler, som du nævner, svarer de til, hvad vi i dag forstår ved enten VTA, SRA eller noget helt tredje? Din forklaring om, at
det er den vinkel, man skærer pladen i, giver først mening i det øjeblik, at man véd, mellem hvilke flader/planer vinkelen opstår.
2) Jeg er helt med på, at den såkaldte "stamper" presser pladen/lp'en. Jeg forstår bare ikke, hvordan der kan introduceres et tilt i pressemaskinen på
2 gr. (på begge sider af den flydende vinylcompound), når to plane flader presses sammen, der betyder, at SRA ændres fra 90 til 92 gr.? Nå, jeg
trænger nok bare til at se en tegning af, hvad det egentlig er, der sker ...
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3044
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Jeg tror du laver fis.
Skærevinkel, er vinklen skærehovedet har, når den skærer den "model" pladematricen bliver støbt i. Og bliver således vinklen på den rille der kommer i vinylpladen.
SRA, er nålens vinkel i forhold til vinylpladen.
VTA, er tonearmens vinkel i forhold til vinylpladen.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej Nils
Tror ikke A-mand laver fis  Vi er nogle meget seriøse nørder, der går grundigt til værks, med det der ligger vores hjerter nær
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Analogueman.
Du har helt ret i at der er forskellige vinkler i div. plader, og at man må justerer VTA for hver plade, hvis det skal være helt rigtigt (hvilket jeg selv gjorde for 20 år siden).
Så det gælder om at finde det bedste kompromis, den vinkel der rummer de fleste af ens plader, hvis man ikke vil justere i en uendelighed.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart med lidt tegninger
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Struktør.
Jeg tror han laver fis, fordi han godt ved det han spørger om.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klip fra vinyl Asylum
Thus, our investigations clearly show SRA to be a more important controllable variable than VTA. Our dialogue with cutting engineers indicates that
VTA currently varies between 16 and 22 degrees, depending on the lathe system. SRA, however, is generally 91 to 95 degrees relative to the record
surface in order to facilitate lacquer "chip" (cutaway strand) removal.
Proper hi-fi set-up should therefore concentrate on cartridge adjustment that has the tip of the stylus pointed "back" toward the tonearm pivot, and
the top of the stylus tipped "forward" so that the contact SRA face is 92 degrees between the stylus and the record surface. Such alignment will at
least approximate correct SRA. (One cautionary note: True Shibata styli do not have their stylus contact area or footprint lined up with the bulk of the
stylus chip, and this should be taken into account when adjusting for proper SRA.) The effects are clearly audible on a fine audio system.
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Klip fra vinyl Asylum
Thus, our investigations clearly show SRA to be a more important controllable variable than VTA. Our dialogue with cutting engineers indicates that VTA currently varies between 16 and 22 degrees, depending on the lathe system. SRA, however, is generally 91 to 95 degrees relative to the record surface in order to facilitate lacquer "chip" (cutaway strand) removal.
Proper hi-fi set-up should therefore concentrate on cartridge adjustment that has the tip of the stylus pointed "back" toward the tonearm pivot, and the top of the stylus tipped "forward" so that the contact SRA face is 92 degrees between the stylus and the record surface. Such alignment will at least approximate correct SRA. (One cautionary note: True Shibata styli do not have their stylus contact area or footprint lined up with the bulk of the stylus chip, and this should be taken into account when adjusting for proper SRA.) The effects are clearly audible on a fine audio system.
Struktøren
|
|
|
Der er faktisk en fin tråd her :
http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=26&t=8086
VH. madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Tak madsen
Kan se nils også er der  |
|
|
Ja han er på banen, han bor ca 18 km fra mig
Fint emne
VH madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger denne her til visuel kontrol af SRA, den forstørrer 45x og er brugbar, men en PC baseret løsning er sikkert bedre, denne her er faktisk en rigtig god allround løsning til check af PUer, justering m.v. inden for den analoge aftastning
Købt på ebay, søg ev. MG10081-4 ell. led microscope
Vh madsen

__________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Måske du har en pointe.
Nu er det jo ikke hver dag jeg skal genopfriske min erindringer omk vinylpladeproduktion. Men jeg har funderet lidt over det, og her prøver jeg så igen:
Man laver en masterplade. Efterfølgende skærer man masterpladen på skærebordet med skærehovedet som, du allerede ved, har en skærevinkel på enten 15-20 22gr. eller mere.
Det er her i denne proces man tilter hele "skæremaskinen" til 92gr.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils.
Godt - det var sådan set bare det, jeg ville frem til!
Som jeg hele tiden har sagt, så har de forskellige skærevinkler på skærehovedet - altså VTA - kun indirekte sammenhæng med den vinkel som
diamanten har i forhold til vinyloverfladen, altså SRA.
Det er således fuldstændig ligegyldigt, om VTA på skærehovederne over tid har ændret sig i og med, at SRA (stort set) ikke har. Teoretisk har lp'er
alle dage
skullet skæres med SRA på 90 gr., men af hensyn til at sikre, at rillen, der skal skæres, oprenses ordentligt for det opskårne vinylacetat, sørger
skæreteknikeren (vores allesammens "mastering engineer") for at skærehovedet har en vinkel, hvor SRA ligger omkring 92 gr.
Det er med andre ord ikke skærebordet, altså pladetallerkenen som den uskårne jomfruvinyl ligger på, der tiltes/vinkles, som du ellers skriver, men
skærehovedet, så SRA ligger på ca. 92 gr. De 92 gr. har således intet at gøre med, at pressen lettere skal slippe vinylen efter presningen, som du
ellers også påstår, men skyldes altså ganske andre forhold, som jeg netop har beskrevet.
Du har beskyldt mig for at drille - og det har jeg muligvis også gjort - men jeg mener helt ærligt, at du har skrevet noget (til tider uforståeligt) sludder
omkring skærevinkler og lp-produktion, men ville selvfølgelig give dig mulighed for at forklare dig. Det kunne jo også tænkes, at jeg havde misforstået
et eller andet - det er da set før
Men jeg er da glad for, at jeg har fået genopfrisket din hukommelse omkring lp-fremstilling, så du næste gang kan komme med beskrivelser og
forklaringer, der ligger faktiske forhold en lille smule nærmere
I rest my case ... nu er det tid til at høre musik ... i den helt rette vinkel ... nemlig liggende og med lukkede øjne
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Analogueman.
Måske du har en pointe.
Nu er det jo ikke hver dag jeg skal genopfriske min erindringer omk vinylpladeproduktion. Men jeg har funderet lidt over det, og her prøver jeg så
igen:
Man laver en masterplade. Efterfølgende skærer man masterpladen på skærebordet med skærehovedet som, du allerede ved, har en skærevinkel på
enten 15-20 22gr. eller mere.
Det er her i denne proces man tilter hele "skæremaskinen" til 92gr.
mvh nils |
|
|
Åh ja, en sidste lille korrektur (eller har jeg misforstået noget?) ... man laver vel et masterbånd (eller fil i disse digitale tider), hvoraf man laver en
masterplade? Til tider må man endda gøre adskillige forsøg på at lave masteren, hvis man efter en evt. prøvelytning af masteren konstaterer, at den
ikke er god nok. Jeg kan af og til have på fornemmelsen, at man visse steder undlader gennemlytningen/kvalitetskontrollen, hvilket påvirker
kvaliteten negativt i resten af produktionskæden
EDIT: OK - kan godt se, at ovenstående må bero på en strid om definitioner. For mig er masterpladen førstegangs-lp-skæringen, mens en
masterplade for dig åbenbart er den glatte (uskårne) vinyl, men også, når den er skåret. Jeg synes, det er noget rod, du benytte samme betegnelse
(nemlig masterpladeplade) for begge. Måske skal vi ty til engelsk/amerikansk, hvor jeg mener, at de benytter betegnelsen uncut/cut master? Dermed
viser vi også vores store internationale udsyn
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsen skrev:
Jeg bruger denne her til visuel kontrol af SRA, den forstørrer 45x og er brugbar, men en PC baseret løsning er sikkert bedre,
denne her er faktisk en rigtig god allround løsning til check af PUer, justering m.v. inden for den analoge aftastning
Købt på ebay, søg ev. MG10081-4 ell. led microscope
Vh madsen

|
|
|
Michael Fremer havde på et tidspunkt en ganske fyldig artikel i Stereophile (var det vist nok) om brugen af USB-mikroskoper med tilhørende software
til måling af vinkler (i grader ... ikke mm  ) i forbindelse med justering af SRA. Man kan selvfølgelig også bruge sine ører  ... altså ikke til
måling af vinkler, men til om det lyder ordentligt, når man højdejusterer sin tonearm og dermed ændrer på VTA/SRA.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nils Valla, o.s.v. :
Jeg blander mig normalt ikke retmeget, måske en fejl og lidt "snylteri" at kikke med på sidelinien for det meste, men jeg syntes at det er et rigtig godt hvis nye ud i vinyleriet kan få forståelse for den ikke helt ukomplicerede aftastning af vinylen's rille. Dertil mener jeg at nils valla's forklaring og forsøg på anskueliggørelse af det der ligger bag "mekanisk lydgengivelse" er rigtig godt.
Og tænk nu: Hvis vi nu kunne formulere entydigt hvad de forskellige begreber drejer sig om, evt ledsaget af en illustration, har vi nu en komplet guide til optimering af mekanisk afspille-udstyr, som vor kære grammofon jo er..
Så kan "nye" vinylomaner jo drage nytte af de "gamle nisser's" erfaring.
Selv har jeg optimeret efter en proff. Ortofon test-plade, (til værksteds-brug) som nu er lånt ud, og gad vide om vi nogensinde ses igen....?
Antiskating kan justeres visuelt,efter hvor meget nålefanen "skævvrides" ved normal afspilning, set "kritisk" direkte forfra.
Og som Analogueman så fint hentyder til: Det er et kompromis, jeg vil helst have at alle plader kan afspilles. Som musik. Ideelt set skla vi have lige så menge tonearme og deraf følgende forskellige justeringer som der er(har)været forskellige standarter. RIAA-kurven blev også ændret for mange år siden... Hov-hov...
De første CD'er havede mulighed for forbetoning, der skulle modkorrigeres i det analoge domanie. (se evt. diagram på Philips CD104...)
Nu vil jeg lytte til MUSIK.
-måske ledsaget af en med lidt %'er...
exrumpyt
__________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|