| Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, er det ikke SRA der bestemmer diamantens vinkel i rillen, og ikke VTA?
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ikke justere den ene, uden at den anden følger med. Måske, der var en sammenblanding af begreberne lige der  . Korrekt at jeg mente SRA, men den eneste måde du kan ændre hælndingen på, at at hæve/sænke din armbase = justere din VTA (Vertical Tracking Angle). Forudsætter, at dit overhang (individuelt fra arm til arm) sidder "lige i skabet"  . Og jo, det kan sagtens passe, at du med en 12" arm, skal flytte basen 10-12 mm op eller ned, for at få en SRA ændring på 1-2 grader. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er enige: SRA bestemmer diamantens vinkel, men SRA og VTA hænger geometrisk helt sammen, som om det er den ene eller den anden vi taler om giver samme resultat. Skærediamanten opererer dog vist kun med SRA, dan den er helt anderledes opbygget for at kunne give kraft til skærediamanten.
Så tænker/spørger jeg: hvor nøjagtigt monterer fabrikantens sin diamant? Hvad er vinkel tolerancerne? Og når tiden går og gummiophænget bliver lidt presset ændrer VTA sin, og derfor bør man hæve armbasen lidt. Her er der vel kun ørerne som kan finde den optimale?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
| Så tænker/spørger jeg: hvor nøjagtigt monterer fabrikantens sin diamant? Hvad er vinkel tolerancerne? |
|
|
Det kan sikkert kun fabrikanten svare på
hifiigen skrev:
Og når tiden går og gummiophænget bliver lidt presset ændrer VTA sin, og derfor bør man hæve armbasen lidt. Her er der vel kun ørerne som kan finde den optimale?
|
|
|
Yeppps  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig.
Når jeg korrigerer VTA på min Thorens TP 90, er det også her jeg har mulighed for at ændre på SRA, og derfor er det bedre at finde den korrekte SRA
end VTA, det er det jeg er bleven klogere på i går. ortofon er også så flinke og skrive med hvilken vinkel diamanten er monteret
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot og tydelig tegning, og så med en nålearm af rød saphir! Dog ser det ud til, at diamanten er konisk, og det er ikke almindeligt i hifi idag
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nååårhh, det ved jeg da ikke  , Denon DL-103 får da masser af roser overalt også internationalt (bare ikke hér hos mig), den er da konisk __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
De koniske diamanter, der laves i dag, er jo en hel del mindre, end dem man brugte for mange år tilbage. Så sporingen med disse, er nok noget bedre. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
De koniske diamanter, der laves i dag, er jo en hel del mindre, end dem man brugte for mange år tilbage. Så sporingen med disse, er nok noget bedre.  |
|
|
Det er da klart, rillen er jo også meget smallere end på en 78`er   . Den IMHO eneste fordel ved den koniske er, at det er den mest tilgivende nåleslibning, hvis VTA/SRA/overhang m.m. ikke er optimalt justeret. Jo mere avanceret nåleslibning = større anlægsflade i rillevæggen, jo mere krævende at få til at yde maximalt. allanowich, ved ikke helt hvor du har det fra....... Hvis diameteren er for stor, kan den simpelthen ikke komme ned i rillen, hvis den er for lille, går den "til bunds" og "skraber bunden i stedet for siderne på rillevæggen. Rillens bredde på LP har nok mere eller mindre været standard de sidste 50 år, så hvordan de nye koniske skulle være blevet mindre, må du vist hellere komme med en go´ forklaring på __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Det er da klart, rillen er jo også meget smallere end på en 78`er . Den IMHO eneste fordel ved den koniske er, at det er den mest tilgivende nåleslibning, hvis VTA/SRA/overhang m.m. ikke er optimalt justeret. Jo mere avanceret nåleslibning = større anlægsflade i rillevæggen, jo mere krævende at få til at yde maximalt. |
|
|
Enig - en vandenhul-slibning er netop "skarp som et knivsæg" set oppefra og kan derfor følge riller med højfrekvent modulationer, men da den er ret lang i rillen, vil den kun yde sit optimale ved helt korrekt vinkling - i alle planer. Jeg mener ikke en konisk slibning kan lyde velopløst i forhold til en eliptisk eller mere avancerede slibninger. Men da der er så mange andre faktorer der må mødes i et sammensurium af mere eller mindre gennemskuelige kompromisser ved vinylafspilning, er de der Denon's D103'ere rimeligt velanskrevne, trods alder og teknik. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
allanowich skrev:
De koniske diamanter, der laves i dag, er jo en hel del mindre, end dem man brugte for mange år tilbage. Så sporingen med disse, er nok noget bedre.  |
|
|
Det er da klart, rillen er jo også meget smallere end på en 78`er . Den IMHO eneste fordel ved den koniske er, at det er den mest tilgivende nåleslibning, hvis VTA/SRA/overhang m.m. ikke er optimalt justeret. Jo mere avanceret nåleslibning = større anlægsflade i rillevæggen, jo mere krævende at få til at yde maximalt. allanowich, ved ikke helt hvor du har det fra....... Hvis diameteren er for stor, kan den simpelthen ikke komme ned i rillen, hvis den er for lille, går den "til bunds" og "skraber bunden i stedet for siderne på rillevæggen. Rillens bredde på LP har nok mere eller mindre været standard de sidste 50 år, så hvordan de nye koniske skulle være blevet mindre, må du vist hellere komme med en go´ forklaring på |
|
|
Jeg mener, at de jo før har været meget synlige for øjet, når man blot kigger på nålefanen. Mener de er kommet ned på størrelse med eliptiske og fineline af i dag. Selvfølgelig er de koniske ofte også indfattet frem for direkte sat i fanen. Det får dem også til at synes større. Men, det at de er blevet mindre og giver lidt bedre lyd, skyldes jo så bare den lavere nålemasse. :-)
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Foresten: 92 gr. fremfor 90 gr.: har den moderne PU-fabrikant ikke sørget for, at diamanten peger disse 2 gr. mod omløbsretningen, NÅR PU/Arm er i vater?
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære venner, dene tråd har afstedkommet at jeg nu i skrivende stund, venter på at malingen, på et som udløber debatten, netop fremstillet armboard tørrer, ifm. udskiftning af tonearm på min hjemmebyggede grammofut, sag på 40kg.
Derfor denne gang ordgyderi..
For at gøre en lang historie kort, det har længe irriteret mig at eksperimenter med forskellig PU'er har været så bøwlet på min Helius_scorpio arm, så denne har nu måttet vige for en ældre LUSTRE-arm, der har fået en meget kærlig hånd. Hvis det går helt galt må der jo byttes til bage, eller bygges en anden pladehøvl på baggrund af erfaringerene med den første.
Højden på armbasen ændres målt i mm. hvilket bevirker en ændring VTA målt i grader. dette og overhang +en lidt mere bliver nu lidt nemmere når der skal "leges" fra nu af hos mig......
exrumpyt
__________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ændring i højden på armbasen betyder også en ændring i SRA (hvilket de fleste nok efterhånden har forstået, hvis man har fulgt med i denne tråds
fyldige omsiggriben) og en ændring i effektiv armlængde, hvorfor du - ideelt set og afhængigt af, hvor sygelig en trang du har til uopnåelig
perfektionisme - også lige bør tjekke, at de fortsat er i vinkel og mm
Jeg har dog tidligere lovet ... eller var det en trussel? ... ikke at skrive mere i denne tråd, så du har det altså ikke fra mig
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jow, men det er nok også vanskeligt at koge mere suppe på dén sag vedr. armgeometri. Adspurgte ikke om ydreligere i denne sag, vel nok mere ment som lidt uanstødelig underholdning.   Hvis mit tidligere indspark i debatten er forstået i den ånd hvori det er skrevet....
exrunpyt __________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men mit spørgsmål var, om ikke pu-fabrikanterne monterer diamanten så de 92 gr. opnås (cirka), og ikke 100% vinkelret på pladen? Analogueman må gerne svare
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for opfordringen
Det vil jeg forsøge at gøre, når den franske landkylling med frisk timian, hjemmelavet tomatpesto og spinattimbaler er spist ... og ungerne er lagt i
seng.
Vi er nået til et kritisk punkt i madlavningen, så foreløbigt over and out herfra
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
......velbekomme........bøøøøøøøøvsss!! __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu i er nået til slibningerne kan i jo hygge jer med denne tråd, der er mange fine billeder, så den er både for børn og voksne..
http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=2 2894
copy past linket, og slet mellemrummet mellem de to 2 tal, så virker det.
|
| Til top |
|
| |