| Forfatter |
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
*
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Boydk skrev:
allanowich skrev:
De koniske diamanter, der laves i dag, er jo en hel del mindre, end dem man brugte for mange år tilbage. Så sporingen med disse, er nok noget bedre.  |
|
|
Det er da klart, rillen er jo også meget smallere end på en 78`er . Den IMHO eneste fordel ved den koniske er, at det er den mest tilgivende nåleslibning, hvis VTA/SRA/overhang m.m. ikke er optimalt justeret. Jo mere avanceret nåleslibning = større anlægsflade i rillevæggen, jo mere krævende at få til at yde maximalt. allanowich, ved ikke helt hvor du har det fra....... Hvis diameteren er for stor, kan den simpelthen ikke komme ned i rillen, hvis den er for lille, går den "til bunds" og "skraber bunden i stedet for siderne på rillevæggen. Rillens bredde på LP har nok mere eller mindre været standard de sidste 50 år, så hvordan de nye koniske skulle være blevet mindre, må du vist hellere komme med en go´ forklaring på |
|
|
Jeg mener, at de jo før har været meget synlige for øjet, når man blot kigger på nålefanen. Mener de er kommet ned på størrelse med eliptiske og fineline af i dag. Selvfølgelig er de koniske ofte også indfattet frem for direkte sat i fanen. Det får dem også til at synes større. Men, det at de er blevet mindre og giver lidt bedre lyd, skyldes jo så bare den lavere nålemasse. :-)
|
|
|
Er det ikke bare noget sludder du skriver, for at dække dig selv ind, efter at du er blevet blind???........  ,koniske/sværiske nålesibninger er det, de er, de er ikke kommet "ned" på elliptiske/fineline, de er kuglerunde, basta. Du svarede ikke på mit spørgsmål... Er rillerne blevet smallere, eller kan du bare ikke se længere  . Jeg indrømmer gerne, når jeg ta´r fejl, prøver at være med til at gøre dette til et fakta-forum så meget så muligt, så smukt af dig, hvis du ville indrømme, at det var gætterier  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da longplay kom i forrige år tusinde  og hastigheden gik fra 78 omdrejninger til 33 1/3 blev rillerne væsentligt smallere
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Da longplay kom i forrige år tusinde og hastigheden gik fra 78 omdrejninger til 33 1/3 blev rillerne væsentligt smallere
Struktøren |
|
|
Ja, og de har den samme bredde idag... Hvad vil du sige med det????  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rillerne på en lp er ikke blevet mindre/smallere. Jeg mener bare, at de koniske nåle bare er blevet lidt mindre. Grado har da en model, hvor man benytter to meget små koniske diamanter sammen, så de danner en speciel fineline eller elliptisk form. Så de kan da være ret små. En konisk diamant på en Ortofon FF15 ligger jo nærmest øverst i rillen, hvor de nye og mindre kommer mere ned i rillen. Svært at forestille sig Denon 103s med en meget stor udgave, men det er måske sådan? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
| ......Rillens bredde på LP har nok mere eller mindre været standard de sidste 50 år |
|
|
Jeg håber eddergodtnok ikke det er sandt :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej kom nu, Druktør   , længere opppe skrev jeg, at rillebredden ikke havde ændret sig siden 50´erne, eller da man valgte at skære i 33.3RPM. At en forumbruger med næsten 7000 indlæg på H4A skriver, at den koniske nål er blevet mindre, er faktuelt forkert. Nogle nye brugere kunne jo tro at det var rigtigt, trappist eller ej   . Hopper på en enkelt af de dér Bunnahabhain igen, og slapper af til i morgen tidlig   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wauv Boydk, den er da vist høj hjemme ved dig
Der er da en del tastefejl i dit seneste indlæg, pas nu på med det vipsky
Jeg nød kun en øl, at den så er en stor flaske og holder sig til 9% gør den ikke ringere
Og det er stadig i 30'erne at rillen antog en anden form grundet hastighed
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Boydk skrev:
| ......Rillens bredde på LP har nok mere eller mindre været standard de sidste 50 år |
|
|
Jeg håber eddergodtnok ikke det er sandt :) |
|
|
Jamen Jan dog, hvis du kan noget med udviklingen på skærehoveder siden 50´erne, så gi´ os dog endelig noget fakta, nåleslibninger til afspilning har gennemgået en fantastisk udvikling, men skærenåle??? Og allanowich bli´r ved med at blande andre nåleslibninger ind i konceptet omkring den koniske nål. Mangler dokumentation for, at den koniske nål er blevet mindre til aftastning af LP´er __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
hifiigen skrev:
| Som jeg ser det, er VTA ikke væsentlig, for den må være bestemt af PU-fabrikanten? |
|
|
Og lige dér ta´r du
så helt fejl . Der er kun 1 måde at aftaste en vinylskive korrekt på, og det er, at pickupnålens vinkel i rillen er præcis den samme som skærenålens,
da pladen blev skåret. Pickupfabrikanter leverer deres med forskellig vinkel, denne er opgivet, når PU-huset er 100% vandret. I gamle dage var det
mest anmindeligt med 15 grader (valla, gr kan betyde både grader og gram så behøver man ikke at læse det 2 gange ), senere begyndte
bl.a. Ortofon at bruge 20 grader på deres VMS-typer, og nu er alt (15-18-20-22) tilladt, så derfor vigtigt at få grundjusteret sin VTA. At
pladetykkelsen så har en minimal ændring af denne (VTA) gør, at nogle hele tiden finpudser ved afspilning, og andre har fundet ud af, at det er et
helvede og ikke gider mere, er en anden sag |
|
|
Boydk!
Må korrigere dig i forhold til grader og gram! Som selvudnævnt korrekturlæser i dette forum, må jeg i særdeleshed henvise til Dansk Sprognævn hos
hvem det med al ønskelig tydelighed fremgår, at de formelle forkortelser på dansk for grader og gram er hhv. "gr." og "g".
Slut på dansklektionen herfra - især da jeg ikke kan huske, hvor jeg selv er nået til i tråden ... men det var vist noget med SRA på 92 gr.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et nyt koncept..... man retter, hvis man har skrevet noget forkert..... Og yes... kald mig endelig bare "bøvs"..men husk DK __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Boydk skrev:
hifiigen skrev:
| Som jeg ser det, er VTA ikke væsentlig, for den må være bestemt af PU-fabrikanten? |
|
|
Og lige dér ta´r du så helt fejl . Der er kun 1 måde at aftaste en vinylskive korrekt på, og det er, at pickupnålens vinkel i rillen er præcis den samme som skærenålens, da pladen blev skåret. Pickupfabrikanter leverer deres med forskellig vinkel, denne er opgivet, når PU-huset er 100% vandret. I gamle dage var det mest anmindeligt med 15 grader (valla, gr kan betyde både grader og gram så behøver man ikke at læse det 2 gange ), senere begyndte bl.a. Ortofon at bruge 20 grader på deres VMS-typer, og nu er alt (15-18-20-22) tilladt, så derfor vigtigt at få grundjusteret sin VTA. At pladetykkelsen så har en minimal ændring af denne (VTA) gør, at nogle hele tiden finpudser ved afspilning, og andre har fundet ud af, at det er et helvede og ikke gider mere, er en anden sag |
|
|
Boydk!
Må korrigere dig i forhold til grader og gram! Som selvudnævnt korrekturlæser i dette forum, må jeg i særdeleshed henvise til Dansk Sprognævn hos hvem det med al ønskelig tydelighed fremgår, at de formelle forkortelser på dansk for grader og gram er hhv. "gr." og "g".
Slut på dansklektionen herfra - især da jeg ikke kan huske, hvor jeg selv er nået til i tråden ... men det var vist noget med SRA på 92 gr.  |
|
|
Smukt... og tak for lektionen..  den gik nu mere på valla, der uden tegnsætning overhovedet skriver gr mange gange, og nogle af gangene måtte jeg læse indsparket 2 gange for at finde ud af, om han mente grader eller gram, derfor "det lille humoristiske hint"  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
WinnyH Udelukket fra forum

Thomas?
Bruger siden: 04 April 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rillen i en lp bliver vel "større/mindre" alt efter musikken der er på den.
En her nævnte at en naborille ikke kunne være bredere for det ville gå ud over den ved siden af, hvilket jeg mener er noget vrøvl.
Der nævnets også at der ikke kunne være lyd fra rillen ved siden af men udelukkende højre/venstre lyd, hvilket også er noget vrøvl.
På flere indspilninger kan man høre musikken meget svagt før det egentlig kommer.
Her ser i 1812 overturen pænt forstørret.
Mvh ham der lige har spist en is og drukket en kop café au lait
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arme A-mand, kan ikke huske hvor han er kommet til i tråden, start-enden eller slut-enden
Absolut Bøvs.dk
Sidder lige nu og nyder Trolleriks sidste landskamp, hatten af for ham for en super karriere, nu ved jeg så ikke om det skal være VTA eller SRA som
skal danne grundlag for hatte vinklen
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
WinnyH skrev:
Rollen i en lp bliver vel "større/mindre" alt efter musikken der er på den.
En her nævnte at en naborille ikke kunne være bredere for det ville gå ud over den ved siden af, hvilket jeg mener er noget vrøvl.
Der nævnets også at der ikke kunne være lyd fra rillen ved siden af men udelukkende højre/venstre lyd, hvilket også er noget vrøvl.
På flere indspilninger kan man høre musikken meget svagt før det egentlig kommer.
Her ser i 1812 overturen pænt forstørret.
Mvh ham der lige har spist en is og drukket en kop café au lait  |
|
|
Og så lige for at korrige dig, der hvor du svagt kan høre, at musikken starter, før den starter, har intet med LP´en at gøre. Det hedder kopieffekt, afsmitning fra masterbådet fra det ene "lag" til det andet. Findes ikke i nyere LP´er med digital master. Og nej, rillen bli´r ikke bredere, men afstanden bli´r bredere med plads til større rilleudsving, hvis det er nødvendigt. Ellers ligner det meget godt Telarc´s 1812 __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
WinnyH
Flot billede, de store udsving, er det når Wellington fyrer kanonerne af?
Hmm, is og kaffe, gad vide om man skulle prøve en kop kaffe, vanille is og så tilsætte enten whiskey eller grand marinier over isen og ned i kaffen
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
WinnyH Flot billede, de store udsving, er det når Wellington fyrer kanonerne af? Hmm, is og kaffe, gad vide om man skulle prøve en kop kaffe, vanille is og så tilsætte enten whiskey eller grand marinier over isen og ned i kaffen
 |
|
|
Var det ikke en anden tråd.... startet af dig?????  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |