Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej forum.
Da man i 60érne, brugte et skærehoved på 15grader, fulgte pick-up-producenterne trop, og producerede deres pick-upper med en vta på 15grader.
Da man i 70érne gik op til et skærehoved på 20grader, fulgte pu-pruducenterne igen trop, og fremstillede deres pick-upper med en vta på 20grader. osv. osv.
Men i-og-med at matricen blev tiltet 2grader(til 92gr) i forhold til skærehovedet på skærebordet, blev den reelle skærevinkel i vinylrillen 17grader i 60érne og 22grader i 70érne.
Hvilket betyder at har man en pick-up fra 60érne med en vta på 15grader(pickuppens) og en plade indspillet i den periode (med 15gr skærehoved) kan man med fordel hæve sin tonearm med tilsvarende 2grader. osv.osv.
2grader svarer på en 9tommer tonearm til 8mm.

Så står det vist klart.     mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2014 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Rigtig fin tråd, det er af stor betydning at man monterer - og justerer korrekt, men en lille overset detalje er der måske grundt til at gøre opmærksom på, ved ikke hvor mange der bruger det, men i de gode gamle dage i Hi Fi klubben blev i hvertfald mange Rega pladespille leverer med P.U. en tilspændt med momentnøgle fra Rega, jeg bruger selv en tilsv. fra Wiha der går fra 0.1 - 0.6 Nm, erfaring viser at mange  PU er for løst spændt.

Link til evt. interreserede :  https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item= 80-746-27&toc=19252

VH. madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Her er jeg så todelt.
nogen af mine pu.ér har spillet bedst med stramme skruer. Men andre (pu og skruer) har været lavet af materialer, hvor det direkte var ødelæggende for materialet, at blive skruet for stramt sammen.
   mvh nils

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej forum.
Da man i 60érne, brugte et skærehoved på 15grader, fulgte pick-up-producenterne trop, og producerede deres pick-upper med en vta på 15grader.
Da man i 70érne gik op til et skærehoved på 20grader, fulgte pu-pruducenterne igen trop, og fremstillede deres pick-upper med en vta på 20grader. osv. osv.
Men i-og-med at matricen blev tiltet 2grader(til 92gr) i forhold til skærehovedet på skærebordet, blev den reelle skærevinkel i vinylrillen 17grader i 60érne og 22grader i 70érne.
Hvilket betyder at har man en pick-up fra 60érne med en vta på 15grader(pickuppens) og en plade indspillet i den periode (med 15gr skærehoved) kan man med fordel hæve sin tonearm med tilsvarende 2grader. osv.osv.
2grader svarer på en 9tommer tonearm til 8mm.

Så står det vist klart.     mvh nils

Hej Nils!

Jeg har korrigeret dig før, og jeg må korrigere dig igen: Det er ikke matricen (eller rettere vakuumtallerkenen, som matricen ligger på), man tilter. Det er skærehovedet, der vinkles/tiltes. Matricen/vakuumtallerkenen ligger vandret, kun vandret og intet andet end vandret. Præcis som pladetallerkenen på en pladespiller også bør gøre det for at opnå leje- og rotationsstabilitet.

Et skærehoveds VTA afhænger af, hvilken periode det er fra og hvem, der har produceret det. Jeg har fx set, at Ortofons skærehoveder fra samme periode kunne bestilles med VTA på både 15 og 20 gr. Hvad fx Neumanns skærehoveder kunne bestilles med har jeg ikke fundet tilstrækkelig med data til at kunne sige noget om.

Hvis jeg har forstået korrekt, hvad jeg har fundet af informationer om masteringprocessen, så har skæreteknikeren imidlertid ikke sin opmærksomhed rettet mod skærehovedets VTA, men derimod SRA, som han (det er vist altid en han!) typisk sætter til ca. 92 gr. Valget af SRA på 92 gr. er først og fremmest bestemt af, at en SRA på lidt over 90 gr. er med til at sikre, at den opskårne vinylacetat slipper helt og kommer ordentligt fri af masteren. Hvis jeg skal overføre terminologien fra arbejdet på metaldrejebænke, så kaldes det "positive rake", der netop skal sikre en ordentlig chip-dannelse og et "clean cut".

Og til alle jer andre er det vist på plads med en undskyldning: Jeg véd godt, jeg har skrevet ovenstående tidligere, men Nils bliver ved med sine tiltede matricer, og jeg kan næsten ikke holde ud at læse det igen og igen og igen, så jeg hakker lidt i rillen, hakker lidt i rillen, hakker lidt i rillen, hakker lidt i rillen ...

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 April 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:

Rigtig fin tråd, det er af stor betydning at man monterer - og justerer korrekt, men en lille overset detalje er der måske grundt til at gøre opmærksom på, ved ikke hvor mange der bruger det, men i de gode gamle dage i Hi Fi klubben blev i hvertfald mange Rega pladespille leverer med P.U. en tilspændt med momentnøgle fra Rega, jeg bruger selv en tilsv. fra Wiha der går fra 0.1 - 0.6 Nm, erfaring viser at mange  PU er for løst spændt.

Link til evt. interreserede :  https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item= 80-746-27&toc=19252

VH. madsen

Jeg benytter også en momentskruetrækker. For mit vedkommende drejer det sig først og fremmest om, at skruerne skal spændes med ens moment. Hvad momentet så faktisk skal være, prøver jeg at lytte mig frem til for hver PU/armkombination ... hvis jeg altså gider

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Madsen.
Her er jeg så todelt.
nogen af mine pu.ér har spillet bedst med stramme skruer. Men andre (pu og skruer) har været lavet af materialer, hvor det direkte var ødelæggende for materialet, at blive skruet for stramt sammen.
   mvh nils

Derfor er det smart med den variable mulighed, jeg bruger i øjeblikket en SME serie 3 S og der skal man ikke stramme for hårdt, men det er mere vigtigheden af at du strammer ens der er afgørende, ifølge Roy Gandy.

VH. Madsen

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
madsen skrev:

VH. madsen

Jeg benytter også en momentskruetrækker. For mit vedkommende drejer det sig først og fremmest om, at skruerne skal spændes med ens moment. Hvad momentet så faktisk skal være, prøver jeg at lytte mig frem til for hver PU/armkombination ... hvis jeg altså gider

Enig, jeg kom et minut senere end dig i mit svar til Niels

VH. madsen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 April 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Jan Stevns.
Måske det jeg skrev, (omk. det eks. tonehoved på afspilleren) havde været lettere at forstå, hvis jeg i stedet havde skrevet, at det styrede afstanden imellem rillerne. Altså den afstand rillerne ligger fra hinanden i, efter hver roteret omgang. Men du ved, så havde en anden blot gjort opmærksom på, at der kun er en rille.          &nbs p;  
               mvh nils

Du kunne med fordel benytte dig af begrebet hastighed, dvs., hvor du forklarede om skærehovedet kørte/skar med ensartet eller variabel hastighed hen over matricen. Og apropos dette: Med hvilken hastighed kører skærehovedet egentlig? Er der nogen, der véd det?

PS. Det er en gåde

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 April 2014 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
Analogueman skrev:
madsen skrev:

VH. madsen

Enig, jeg kom et minut senere end dig i mit svar til Niels

VH. madsen

Så jeg vandt

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.

Som jeg efterhånden har beskrevet nogle gange, så er afspillemaskinen forsynet med et ekstra tonehoved, der på forhånd afpassede det sådan, at afstanden mellem rillerne (der er kun en), lå tættere på hinanden ved svage passager (da de fylder mindre) og længere fra hinanden ved kraftige, for på denne måde, at kunne udnytte overfladen bedst muligt.
Det ekstra tonehoved, kunne så i forvejen, fortælle skærehovedet hvor langt og hurtigt, det skulle flytte sig ind mod midten, for at kunne give plads til et evt. cresendo (fylder meget) i næste omdrejning.

ps. Læs tråden forfra. Jeg har skrevet om dette.

ps. Du har helt sikkert ret i, at det er matricen der ligger vandret.    

ps.ps. Min eneste grund til i første omgang at komme ind på det med skærevinkler, er fordi det relaterer sig til
            pu-justering.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Jeg har ikke selv nogen erfaring i momentskruning på pu.ér.
Min erfaring omk. det at skrue pu.på armen er, at hvis pu.én ikke er skruet jævnt fordelt på de to skruer, vil pu.én flytte sig efter kort tid.
Er den spænd for meget på yderskruen, vil hele pu.én flytte sig mod inderskruen.

ps. Jeg vil helt sikkert prøve med momentnøgle. Det kunne virke som, at man med erfaring i at spænde med en sådan, måske kan slippe for at pu.én flytter sig.
    mvh nils

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Til forum.
Undskyld Analogueman.
Det var ikke i denne tråd, jeg beskrev det omk. hastighed på vinylplader, men i Miav´s sideløbende tråd. (Så det var vist mig der skulle læse tråden forfra fra start.
    mvh nils

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Madsen.
Jeg har ikke selv nogen erfaring i momentskruning på pu.ér.
Min erfaring omk. det at skrue pu.på armen er, at hvis pu.én ikke er skruet jævnt fordelt på de to skruer, vil pu.én flytte sig efter kort tid.
Er den spænd for meget på yderskruen, vil hele pu.én flytte sig mod inderskruen.

ps. Jeg vil helt sikkert prøve med momentnøgle. Det kunne virke som, at man med erfaring i at spænde med en sådan, måske kan slippe for at pu.én flytter sig.
    mvh nils

Ok, jeg har kun haft gode erfaringer med at bruge den, ved ikke om man evt. kan få Regas version hos Rega importøren, den var rigtig smart, mindede om en lille mini skraldenøgle, meget kompakt, kan ikke huske om jeg forsøgte, måske andre kender noget til den?

VH madsen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 April 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Du bør benytte en momentskruetrækker (såkaldt torsiometer) - momentnøgler bliver for store. De kan sagt med andre ord ikke fås tilstrækkeligt små
til at måle så lave tilspændingsmomenter, som en PU kræver.

Jeg benytter selv en momentskruetrækker fra Stahlwille - det er et stykke præcisionsværktøj, hvorfor prisen, som med det meste fra Stahlwille, ligger
i den (absurd) høje prisende. Jeg tror prisen på en model, der kan sammenlignes med min, ligger på omkring 1.500 kr.

Det skal dog siges, at jeg benytter den til andet end blot at tilspænde PU-skruer

Regas momentskruetrækker er også pænt dyr - og så kan den vist endda ikke reguleres. Hvis den amerikanske pris, jeg linker til, svarer til, hvad den
kan fås til i Europa, så er dette absolutte specialværktøj dyrt i anskaffelse ... $245!

https://www.gcaudio.com/cgi-bin/store/showProduct.cgi?id=644

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hej forum.
Betyder det så at Rega´s nøgler er fuldt egnede til formålet?
Eller må man (jeg) ud i en Stahlwille?
    mvh nils

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2014 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Uha, nu skal man også købe noget special værktøj til spænding af skruerne...
Dyrt at have en hobby
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej forum.
Betyder det så at Rega´s nøgler er fuldt egnede til formålet?
Eller må man (jeg) ud i en Stahlwille?
    mvh nils

Du kan bruge den jeg har linket til, den går fra 0.1 - 0.6 Nm, se mit tidl. indlæg, den er lidt halvdyr. 

Ok ja Regaen var - er med fast indst. Nm

VH. Madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
.
1234kr i Brabrand.
   mvh nils

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Den er her Nils, det er justeringsnøglen der ligger ved siden af . måske du kan se den er justeret til 0.16 Nm, der er isat adaptor til de små bits. derfor ser den lang ud, den er stort set som den i linket, designet er ændret, denne er måske 4 år gammel

Men de er lidt specielle at købe, bitsholderen følger ikke med, og jeg kunne ikke få en der direkte var til små bits, derfor er der en adaptor på.

Nederst er justeringsnøglen

VH madsen

vGtaI.jpg

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
Jeg har 4 stk. af de metalliske tværstykker (betegnelse?) man spænder pu.én fast omk. armen med.
De er alle fire lidt bøjede.(jeg har i tidens løb haft en tendens til at stramme dem for meget).
Ind imellem får de så et gok med hammeren, hvilket retter dem ud (midlertidigt).
     mvh nils

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum