| Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Nemlig.
Når jeg korrigerer VTA på min Thorens TP 90, er det også her jeg har mulighed for at ændre på SRA, og derfor er det bedre at finde den korrekte SRA
end VTA, det er det jeg er bleven klogere på i går. ortofon er også så flinke og skrive med hvilken vinkel diamanten er monteret
 |
|
|
Nu, efter alle de sidste indlæg, mener jeg at jeg forstår. Den fine tegning er misvisende idet det ser ud til at diamanten er lodret på rillen, medens nålearmen har VTA-vinklen. Men, nålearmens vinkel er producentbestemt, og egentlig uden interesse. VTA er diamantens vinkel, 15 gr. "i gamle dage", senere 20 gr. Og endelig bør man justere endnu et par gr. Dimanten burde tegnes pegende skråt mod nålearmen. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogue dreng: Er det skærehastigheden på 5 og 10 cm/sek du tænker på? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifiigen
Jeg vil give dig ret i at diamanten skal stå mere skråt, lige som en plov
Tegningen var nu heller ikke sat ind som andet end en forklaring på SRA og VTA
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det vist på tide vi får syn for sag med hensyn til hvordan man skærer en mastermatice til en lp
RCA Living Stereo vinyl cutting 1956 (det er godt nok mono på filmen men processen er lignede som ved stereo)
http://youtu.be/2u8OpI6NZt8
Abbey Road 2010 vinyl cutting
http://youtu.be/03ZyyfrEBnI
Speakers Corner vinyl cutting (der er flere afsnit som nøje viser hvordan, de kommer op ved siden af afsnit 1)
http://youtu.be/NowjiBNkokA
Speakers Corner er kendt for at lave reissues som ligger tæt op ad originalen
Bemærk iøvrigt forskellen i processen
Så bør spekulationer om hvordan og eventuelle myter om hvordan en vinylplade bliver lavet være elimineret
nu håber jeg de link virker  ellers kan du copy/paste teksten ind i google, så skulle de virke
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke det ville være en god ide om i mødtes og justerede en pickup, så kunne tegnesprog også lette forvirringer og
misforståelser en smule.
Der er postet massere af gode links, og der findes Facts omkring fremstilling af vinyl, så ingen behøver gætte eller digte.
Når i nu er så godt i gang kunne i måske forklare mig hvordan load impedansen påvirker pickuppens egenskaber.?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Mon ikke det ville være en god ide om i mødtes og justerede en pickup, så kunne tegnesprog også
lette forvirringer og
misforståelser en smule.
Der er postet massere af gode links, og der findes Facts omkring fremstilling af vinyl, så ingen behøver gætte eller digte.
Når i nu er så godt i gang kunne i måske forklare mig hvordan load impedansen påvirker pickuppens egenskaber.? |
|
|
Fakta skal jo på bordet  mht til processen i vinylfremstilling
Mht til justering og loadimpedans så er det både tidskrævende og forlanger tålmodighed for at opnå et godt resultat, her er
ingen nemme løsninger hvis lyden skal sidde lige i øret/øjet
Selve grundjusteringen er ialt 6 parametre som skal finjusteres ind i forhold til hinanden, flytter man på et parameter, skal
de andre justeres ind i forhold til den ændring man har foretaget, det er meget kort og upræcist forklaret, det ved jeg godt
Jeg har ikke energi til at remse det hele op lige nu, men senere måske
Og så er der selvfølgelig armresonans og afkobling oven i de 6 parametre
Mht til Loadimpedans er den meget vigtig og jo finere man har mulighed for at stille den jo bedre bliver slutresultatet
Men det tror jeg du er bedre til at forklare Stridsvognen
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
WinnyH Udelukket fra forum

Thomas?
Bruger siden: 04 April 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Når i nu er så godt i gang kunne i måske forklare mig hvordan load impedansen påvirker pickuppens egenskaber.? |
|
|
Har du da brug for at få det forklaret eller vil du egentlig bare fortælle at du i hvert fald ved det ?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Analogue dreng: Er det skærehastigheden på 5 og 10 cm/sek du tænker på?  |
|
|
Nope
En lp bliver mastered ved, at skærehovedet bevæger sig tangentialt hen over den blanke master, der skal skæres. Hvis det skete med hhv. 5 og 10
cm/sek, så ville skærehovedet brænde totalt sammen. Der er rille på maksimalt 9,5 cm i bredden på en lp (hvis du forstår, hvad jeg mener?), så i
givet fald ville det tage hhv. ca. 2 og 1 sek. at skære en lp/master, hvilket det absolut ikke gør.
Hvad forstår du i øvrigt ved skærehastighed, når du nævner tallene 5 og 10 cm/sek? Jeg vil da lige høre, om vi overhovedet tænker på det samme
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
WinnyH skrev:
stridsvognen skrev:
|
|
Har du da brug for at få det forklaret eller vil du egentlig bare fortælle at du i hvert fald ved det ? |
|
|
Jeg ved ingenting.. Andet end hvad impedans lyder af.. Måske nogle kunne forklare hvad der sker rent fysiskt i pickuppen når
man ændre impedansen.? Og hvordan det kan påvirke resultatet af andre justeringer.
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
stridsvognen skrev:
Mon ikke det ville være en god ide om i mødtes og justerede en pickup, så kunne tegnesprog også lette forvirringer og misforståelser en smule.
|
|
Fakta skal jo på bordet mht til processen i vinylfremstilling
Mht til justering og loadimpedans så er det både tidskrævende og forlanger tålmodighed for at opnå et godt resultat, her er ingen nemme løsninger hvis lyden skal sidde lige i øret/øjet Selve grundjusteringen er ialt 6 parametre som skal finjusteres ind i forhold til hinanden, flytter man på et parameter, skal de andre justeres ind i forhold til den ændring man har foretaget, det er meget kort og upræcist forklaret, det ved jeg godt
Jeg har ikke energi til at remse det hele op lige nu, men senere måske Og så er der selvfølgelig armresonans og afkobling oven i de 6 parametre Mht til Loadimpedans er den meget vigtig og jo finere man har mulighed for at stille den jo bedre bliver slutresultatet Men det tror jeg du er bedre til at forklare Stridsvognen
|
|
|
Er det så ikke på tide at vise det på en video 
VH. madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vertikal aftastningsvinkel:
Ved skæringen af en LP indgraveres (skæres) musikkens svingninger i pladen ved hjælp af en skærenål. For at en skæreproces kan finde sted må nålen ha en vis spånvinkel. Skærenålens spånvinkel er ifølge standard sat til 15 gr. senere 20 gr. For at få en korrekt afspilning af pladerne fremstilles Pick-up systemerne med en vertikal aftastningsvinkel for nåleenheden på 15 gr. senere 20gr.
Hvis man betragter en PU ganske nøje vil man bemærke at nålen er monteret ganske svagt bagud, forsøg dog ikke at rette nålen, da den skal sidde sådan
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Struktøren skrev:
Nemlig.
Når jeg korrigerer VTA på min Thorens TP 90, er det også her jeg har mulighed for at ændre på SRA, og derfor er det bedre at finde den korrekte SRA
end VTA, det er det jeg er bleven klogere på i går. ortofon er også så flinke og skrive med hvilken vinkel diamanten er monteret
 |
|
|
Nu, efter alle de sidste indlæg, mener jeg at jeg forstår. Den fine tegning er
misvisende idet det ser ud til at diamanten er lodret på rillen, medens nålearmen har VTA-vinklen. Men, nålearmens vinkel er producentbestemt, og
egentlig uden interesse. VTA er diamantens vinkel, 15 gr. "i gamle dage", senere 20 gr. Og endelig bør man justere endnu et par gr. Dimanten burde
tegnes pegende skråt mod nålearmen. |
|
|
Faktisk er tegningen også misvisende på andre områder. Fx skal det ene VTA-vinkelben tegnes gennem centrum af nålefanens ophægningspunkt og
centrum af diamantens kontaktflade med rillevæggen og ikke blot parallelt med nålefanen, men det er selvfølgelig detaljer, som kun nørder
interesserer sig for
Det væsentligste er, at man har forstået konceptet, og at langt de fleste PU'er vil aftaste en lp bedre (og give bedre lyd), hvis diamanten/nålespidsen
peger en smule i "kørselsretningen" - og du har demonstreret, at du har forstået konceptet
Du vil blive et lykkeligt menneske
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifiigen.
Ja, det er stort set sådan det er.
Men om du har stavet rigtigt og sat de rigtige tegn, er der andre til at vurdere.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsen skrev:
Ved skæringen af en LP indgraveres (skæres) musikkens svingninger i pladen ved hjælp af en skærenål. For at en skæreproces
kan finde sted må nålen ha en vis spånvinkel. Skærenålens spånvinkel er ifølge standard sat til 15 gr. senere 20 gr. For at få en korrekt afspilning af
pladerne fremstilles Pick-up systemerne med en vertikal aftastningsvinkel for nåleenheden på 15 gr. senere 20gr.
Hvis man betragter en PU ganske nøje vil man bemærke at nålen er monteret ganske svagt bagud, forsøg dog ikke at rette
nålen, da den skal sidde sådan
VH. madsen |
|
|
Totalt deja vu! Skal vi virkelig begynde diskussionen forfra, hvorfor VTA ikke er nær så interessant som SRA
Hvor har du dog været de seneste 8 sider i denne tråd
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er da et lykkeligt menneske  Det kan man da kun blive endnu mere, når man herinde kan "kloge" sammen med en masse andre nørder, med
hang til musik, både analog som digital, og klar til lidt venskabelige drillerier med glimt i øjet
Der er en hel del andre billeder og tegninger, når man Googler om emnet, og en hel masse, som her, forskellige forklaringer  , jeg "tog" denne
her fordi den er nem at forstå, uden at være for nørdet. Du kan tage VTA vinklen og "trække" den ind, så centrum netop er i nålefanens midte
Det er det der er lidt sjovt med geometri, at man kan påvise forskellige måder at udregne samme problemstilling på. SRA skal heller ikke være i 90
grader vinkel som tegningen viser, men netop som du selv skriver, skal den vinkles lidt i forhold til "kørselsretningen" Her er der så heller ikke total
enighed rundt omkring, men absolut et spændende emne  , så tak til nils at han har taget det op, og tak til os andre for at holde den gående,
og være kritiske på den konstruktive måde, så andre også kan få glæde af dette her
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
madsen skrev:
|
Ved skæringen af en LP indgraveres (skæres) musikkens svingninger i pladen ved hjælp af en skærenål. For at en skæreproces kan finde sted må nålen ha en vis spånvinkel. Skærenålens spånvinkel er ifølge standard sat til 15 gr. senere 20 gr. For at få en korrekt afspilning af pladerne fremstilles Pick-up systemerne med en vertikal aftastningsvinkel for nåleenheden på 15 gr. senere 20gr.
Hvis man betragter en PU ganske nøje vil man bemærke at nålen er monteret ganske svagt bagud, forsøg dog ikke at rette nålen, da den skal sidde sådan
VH. madsen
|
|
|
Totalt deja vu! Skal vi virkelig begynde diskussionen forfra, hvorfor VTA ikke er nær så interessant som SRA
Hvor har du dog været de seneste 8 sider i denne tråd  |
|
|
Det var bare et ydmygt forsøg på at koge det hele ned på 8 linier, uden misvisende billeder mv. der er mange der bliver forvirrede af de lange og mange meninger, som selvfølgelig er ok 
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Struktøren: Ja, jeg kan skam godt trække linjen ind, så den går i nålefanens midte, men så rammer den jo ikke diamantens kontaktpunkt med
rillevæggen, vel
Så nu fører jeg 2-0, og vi er end ikke nået til side 10 i tråden. Er spændt på at se resultatet, når vi har passeret side 20
Og ja, omkring SRA har jeg også hørt og læst om alt muligt fra lige over 90 gr. og helt op til 95 gr. Så de 92 gr. er og bliver en tommelfingerregel ...
du slipper ikke for at eksperimentere lidt og vigtigst af alt at bruge dine ører
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsen skrev:
Analogueman skrev:
madsen skrev:
Ved skæringen af en LP indgraveres (skæres) musikkens svingninger i pladen ved hjælp af en skærenål. For at en skæreproces
kan finde sted må nålen ha en vis spånvinkel. Skærenålens spånvinkel er ifølge standard sat til 15 gr. senere 20 gr. For at få en korrekt afspilning af
pladerne fremstilles Pick-up systemerne med en vertikal aftastningsvinkel for nåleenheden på 15 gr. senere 20gr.
Hvis man betragter en PU ganske nøje vil man bemærke at nålen er monteret ganske svagt bagud, forsøg dog ikke at rette
nålen, da den skal sidde sådan
VH. madsen
|
|
|
Totalt deja vu! Skal vi virkelig begynde diskussionen forfra, hvorfor VTA ikke er nær så interessant som SRA smileys/smiley5.gif"> Hvor har du dog været de seneste 8 sider i denne tråd  |
|
|
Det var bare et ydmygt forsøg på at koge det hele ned på 8 linier, uden misvisende billeder mv. der er mange der bliver
forvirrede af de lange og mange meninger, som selvfølgelig er ok 
VH. madsen |
|
|
Den er forstået
Beklager, at jeg tydeligvis ikke læste den i den ånd, som den var skrevet i. Det må du sgu undskylde
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2014 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, det er jo som at smide perler på høns
Mundhuggeri bliver man sgu ikke klogere af  det er jo det den her tråd efterhånden munder ud i
som sædvanligt kunne man sige
Så er spørgsmålet ? er der nogen af genierne der egentlig ved en skid om hvordan man sætter en pickup ordentligt op
Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent, og melder mig stille og roligt ud af debatten __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |