Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nybegynder! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 10 April 2014 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok ikke den bedste til at rådgive om hvilken MC-PU der ville være bedst til Micro'en,
Jeg har ikke haft så mange MC PU'er endnu, da jeg førhen har sværget meget til MM PU'er.
Mon ikke der er andre der kan byde ind med et godt bud på PU til MA-505 mkIII. armen.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2014 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ahh miav
Den hopper jeg nu ikke på

Denne kunne også være en mulighed, og den burde du kende noget til
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Ja Audio Technica AT-33EV også et godt bud, især til prisen. Jeg købte min i Japan, og den står mig i 3400,-kr. incl. told, moms
og PostDK gebyr.
Men Jo, den AT-33EV gør det rigtigt godt.

Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006
Sendt: 10 April 2014 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Sagt med al mulig respekt for trådstarter, så virker det lidt vildt at være klar på at bruge mere end 10.000 kroner på en pladespiller, når man ikke
kender forskel på mm og mc...

Mit forslag vil være at købe nyt og en af de mindre modeller fra Rega eller Project. De virker, og de er til at komme af med igen, hvis det ikke fænger.
Når du så efter et stykke tid er blevet klogere på vinyl-verdenen kan du gå ud og investere i noget lidt mere lækkert, som måske også lyder bedre.
Brug nogle af de sparede penge på at købe en masse vinyler. Det er musikken og ikke teknikken, der er det sjove i det her!
God fornøjelse med det og lad os endelig høre, hvad du ender med at købe!
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster

Ejlertsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2014 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

syntes det er vildt spændene.. ! jeg holder jer opdateret med situationen

hvor køber i plader henne? og hvad skal man kigge efter.. har hørt der er noget med hvor mange gram sådan plade vejer i forhold
til kvaliteten :) ?
Til top Vis Ejlertsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ejlertsen

Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006
Sendt: 10 April 2014 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ja, der er gået inflation i at sætte et 180-grams-klsitermærke på nye plader. Der udgives også nogen på 200 gram. Jeg vil
nu sige, at vægten i sig selv kun har marginal - om nogen - betydning overhovedet. Jeg har masser af 80'er-plader, der er
MEGET tynde, men som lyder fint. Så i mine øjne er det kun et marketing-trick.

Jeg køber klart mest på amazon.co.uk. Der kan man ikke bare købe direkte fra Amazon selv, men også fra en lang række
andre forhandlere på "marketplace". Man kan bruge rigtig mange timer på at snuse rundt derinde. Der er også et kæmpe
udvalgt at brugt vinyl, der bliver tilbudt der.

Mit lokale Stereo Studio er også ved at have et pænt udvalg af primært "hitliste"-musik.

En anden dansk forhandler er imusic.dk. De kan skaffe rigtig meget, men jeg er mildt sagt ikke imponeret over
søgefunktionen på deres side.

Ved en del sværger til jpc.de, som jeg dog ikke selv har prøvet.

Husk at være opmærksom på, at hvis du handler i web-butikker uden for EU kan der komme moms og afgifter oven i
prisen...
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster

Ejlertsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2014 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

okay så markedet er der :) det er da rart at vide, ja kender kun alt for godt til told og moms, har tidligere fået nogle gode smæk på
den konto...

hvordan ville i beskrive lyden fra vinyl kontra cd/flac - personligt tænker jeg mere varme fra vinylen, men jeg er jo heller ikke
meget for at gå på kompromis med detaljerne..
Til top Vis Ejlertsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ejlertsen

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2014 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Afhængig af pickup, meget detaljerig, så du går ikke på kompromis

JensW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 April 2014 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Den Micro er fra sidst 70'erne/start 80'erne og Micro gik konkurs i 80'erne. Så jeg ville nok lige sikre mig at man stadig kan få ny drivbælter til den. Har selv haft en BL-77 med samme arm for mange herrens år siden, inden jeg gik over til CD. Det en fed grammofon, uopslidelig mekanik med 16 mm. centerleje til pladetallerkenen. Husk at en grammofon der ikke har flydende ophæng skal stå på et meget stabilt underlag.
Sjovt at så mange køber grammofoner igen, i en tid hvor de fleste streamer noget der end ikke er i cd kvalitet...
Til top Vis JensW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensW

Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 April 2014 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har man 10-15 tusinde man vil benytte på en dejlig ting, som en pladespiller jo er, så er
det ligegyldigt om man ved hvad mm eller mc er. Det finder man hurtigt ud af. Det
vigtigste er at vide ,at mc ofte er overlegent mm, men man skal også give 6000 og opefter
hvis man vil have en ordentlig mc.
Kig en gang på rega rp6 ,den er dog ikke i træ finish. Eller en brugt Rega P7 ,den kan findes
med træramme. Hvis ikke Rega ,så en nottingham analouge, spørg vassago. Thorens
,boring. Men hver sin smag. Køb vinyl ved www.recordpusher.com eller www.mobydisc.dk
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2014 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

6000 og opefter for at få en ordentlig pick up
Det er så din holdning

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2014 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Ejlertsen skrev:

hvor køber i plader henne? og hvad skal man kigge efter.. har hørt der er noget med hvor mange gram sådan plade vejer i
forhold

Det er ikke altid at kvaliteten følger med vægten, jeg har flere 180grams LP'er der har skuffet meget, men jeg har også en
del 180gram der henrykker på grund af lydkvaliteten, det samme er gældende for alm. LP'er.

Jeg tager en gang i mellem på plademesser, og også lidt rundt omkring i de forskellige loppemarkeder, her kan man tit gøre
nogle ret gode fund, til billige penge. Musik er bare fedt.
Og nu du skal til at starte dit vinyl eventyr, vil jeg anbefale dig at finde en del LP'er til gode penge, så du har noget at sætte
på pladespilleren, for man kan jo godt blive lidt træt af kun 10 forskellige album's, hvilket måske kan medføre man mister
interessen for pladespilleren igen.

Kejser Sauce
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2014
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2014 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ved at træde ind i vinyl-verdenen, og har endnu ikke investeret i en pladespiller. Jeg har også kigget på den micro,
og ligeledes en RP6 på Dba, de ligger i nogenlunde samme prisklasse.

Fornuften fortæller mig at jeg skal gøre som et par stykker anbefaler herind, at købe en billig men god pladespiller som jeg kan
få noget erfaring med, eksempelvis en Rega RP1. Hvis man køber nyt, er forhandleren altid flink til at besvare alle ens newbie
spørgsmål man måtte have, og de giver sig gerne tid til at illustrere og forklare nede i butikken, så man bliver godt klædt på.
Tabet ved videresalg vil være til at overse, og man får en masse erfaring for billige penge.

Jeg tænker at du er ved at tage ud på endnu et "hifi-eventyr", betragt det som en proces der starter et fornuftigt sted, og så må
du se hvor den bærer dig hen, man skal huske på at processen er rigtig sjov, så man behøver ikke at starte ud med slut-
destinationen ( Håber det giver mening)   
Til top Vis Kejser Sauce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kejser Sauce

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 27 April 2014 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Ejlertsen skrev:

hvor køber i plader henne? og hvad skal man kigge efter.. har hørt der er noget med hvor mange gram sådan plade vejer i
forhold

Det er ikke altid at kvaliteten følger med vægten, jeg har flere 180grams LP'er der har skuffet meget, men jeg har også en
del 180gram der henrykker på grund af lydkvaliteten, det samme er gældende for alm. LP'er.

Jeg tager en gang i mellem på plademesser, og også lidt rundt omkring i de forskellige loppemarkeder, her kan man tit gøre
nogle ret gode fund, til billige penge. Musik er bare fedt.
Og nu du skal til at starte dit vinyl eventyr, vil jeg anbefale dig at finde en del LP'er til gode penge, så du har noget at sætte
på pladespilleren, for man kan jo godt blive lidt træt af kun 10 forskellige album's, hvilket måske kan medføre man mister
interessen for pladespilleren igen.

Jeg vil faktisk være så fræk at sige, at vægten ikke har en skid med lydkvaliteten at gøre. Det har noget holdbarheden at
gøre derimod. Der skal noget mere til, før en plade bliver slidt. Når det så er sagt, så har jeg ikke hørt om en, der har slidt
hul i en plade før ;)
Men holdbarheden har nok også indvirkning andre steder. Jeg kan da forstille mig, at det er mere modstandsdygtige mod
buler, samt at de ikke brækker eller slår flænger ved slag. Ikke at jeg vil byder folk til at kaste eller trampe på deres plader,
men ikke desto mindre.

Personligt startede jeg min pladesamling lang tid før jeg overhovedet havde noget at spille dem på. Egentlig startede det
hele, fordi jeg søgte en bestemt plakat med et band, som jeg fandt ud af kun var udgivet med LP'en af den bestemte plade.
Da den kom hjem, endte jeg med at forelske mig i formatet som kærlighed ved første blik. Herefter begyndte jeg at samle
på dem, sådan 1-3 plader af gangen, vel at mærke uden at have en plov endnu. Grunden var egentlig, at jeg ikke gad at
have en plov, før jeg havde noget at spille på den. Hvad fedt er der i at have udstyr, man ikke kan bruge til noget?

Jeg må indrømme, at det fedeste jeg ved, er at jagte pladerne. Jeg går egentlig aldrig bevist efter specialudgivelser, selvom
jeg faktisk har en håndfuld (blandt andet den føromtalte med plakaten). Jeg går mere efter at samle de plader, jeg har hørt
allermest i mit liv. Finder jeg så i samme omgang nogle af samme band, så ryger de også med. Jeg køber så fra alle mulige
steder. eBay, Amazon, fysiske butikker og sådan. Men elsker også at gå i butikker som Læsehesten i Aalborg/Skive eller
Accord på Vesterbro. Men det allerbedste jeg ved, er at tage på vinylmesser. Synes det er så hyggeligt, at gå i kigge i kasse
efter kasse, for at finde små guldklumper. Egentlig bliver det aldrig til store mængder, men mange bække små...
Og jeg er virkelig jyde af hjerte, selvom jeg bor i Hillerød, så jagten går lige så meget ud på, at finde dem til gode priser.
Jeg venter hellere, hvis sælger er for grådig.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 27 April 2014 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Ejlertsen skrev:
okay så markedet er der :) det er da rart at vide, ja kender kun alt for godt til told og moms, har tidligere fået nogle gode smæk på
den konto...

hvordan ville i beskrive lyden fra vinyl kontra cd/flac - personligt tænker jeg mere varme fra vinylen, men jeg er jo heller ikke
meget for at gå på kompromis med detaljerne..

Man kan jo også handle i Accord. Netop idag kan man f.eks købe 100 LP'er (eller CD'er) for 200 kroner. De har sådanne udsalg hver måned. Tjek deres hjemmeside.

MVH.
Niels

PS. Jeg synes, at det måske er lidt voldsomt at ville bruge så mange penge, når man intet kendskab har til hele emnet "vinylafspilning" og hvad dertil hører. Start lidt mere småt og køb nogle plader... 

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 27 April 2014 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Nagash skrev:

Da den kom hjem, endte jeg med at forelske mig i formatet som kærlighed ved første blik. Herefter begyndte jeg at samle
på dem, sådan 1-3 plader af gangen, vel at mærke uden at have en plov endnu. Grunden var egentlig, at jeg ikke gad at
have en plov, før jeg havde noget at spille på den. Hvad fedt er der i at have udstyr, man ikke kan bruge til noget?

Ska' vi ikke droppe det dér med "plov" fremover?! Det var engang lige ved at blive selve normen, men forsvandt heldigvis igen...
Lad landmændene have deres landbrugsredskaber i fred!

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 29 April 2014 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Nagash skrev:

Ska' vi ikke droppe det dér med "plov" fremover?! Det var engang lige ved at blive selve normen, men forsvandt
heldigvis igen...Lad landmændene have deres landbrugsredskaber i fred!N.

En 500kr seddel hedder også en plov eller en plovmand, der hvor jeg kommer fra ;-)
Det er bare slang. Det er sådan noget smart sprog, de unge bruger :-P

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 April 2014 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Ska' vi ikke droppe det dér med "plov" fremover?! Det var engang lige ved at blive selve normen, men forsvandt heldigvis igen...Lad landmændene have deres landbrugsredskaber i fred!N.

Forsvundet ? Ikke i de kredse jeg bevæger mig - der har man sågu altid smidt ploven i rillen og nydt musikken :)

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 April 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Plov er da et dejligt slangord for den type afspiller og så er det endda rigtig meget brugt.
Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2014 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Absolut, plov, den pløjer gennem rillen og samler det skidt vasken og børsten ikke tog, men giver til gengæld musik, lige som man gerne vil høre

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes