Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rewire af tonearm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2014 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Hov hov, hvad skal jeg blandes ind i jeres kabelsnak for...

Jeg glædes over sommervejret, min nye bil og denne bette ting her  

Står nu i mit bette whiskyskab og afventer en vask af "Amused to death" vi glæder os begge
Og hos mig bliver man ikke stiv, nærmere lettere beruset

Og så noget til jeres tråd, hmm kabel snak , det er lettere at stikke det ind når den er stiv, end den er blød eller slatten, hvad man nu siger om
trå, øh kablerne

Hej det er snyd med hensyn til Roger waters. Jeg er i gang med at finde ud af om det album kan fåes i japansk press !

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2014 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
MCS-150 lyder efter min bedste vurdering bedre end MCS-300. Man tror (næsten), det er samme kabel, men lyden fra 300-
kablet er tyk og sløv i
sammenligning med 150-versionen.

Er alting fra vdH ikke tykt og sløvt?
Alle kabler jeg har hørt fra dét firma har den "signatur"...

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 April 2014 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Du tænker nok her på hybrid og kulkablerne fra VDH, som har en tendens til at pakke lyden ind i uld
Med de rene sølvkabler fra VDH stiller sagen sig lidt anerledes efter min mening

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2014 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Sådan er det med sølv
Trådstarter mente selv det er mcs 150, så få det nu monteret, og fryd dig over den vellyd dette vil give dig. Husk også, at ofte er det det cærd at
arbejde intenst med en opgave istedet for at hoppe over hvor gærdet er lavest, arbejde lønner sig til den tålmodige.
Ak ja Sonic, albummet fulgte med sammen med næsten 200 andre, en Thorens 2001 og Benz micro gold påmonteret, hertil en Target hylde, et par nå
ja, VDH rca kabler så Holfi Eclipse riaa'en kunne forbindes, til en i mine øjne rigtig god pris, men albummene var ikke det primære, det var spilleren,
men nu står den på reservedelshylden

Struktøren
Tale er sølv, tavshed er guld, og det er så her jeg ikke lige kan følge med
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

alfred
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2014
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 April 2014 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Fair nok. Jeg giver et review når jeg har vdH installeret .
mvh
Alfred

alfred
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2014
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Så er projektet færdigt efter et par måneder og som aftalt giver jeg lige en afrapportering.
Projektet udviklede sig lidt anderledes end planlagt, da jeg pga. dårlig finmotorik i venstre hånd måtte opgive at håndtere de meget tynde og meget
"levende" VdH tonearms kabler (MCS 150M).
I stedet fandt jeg i UK nogle Cardas kobber litz, som kunne fås med pickup klemmerne allerede monteret og krympet. De blev med det sædvanlige
besvær trukket gennem tonearmen og loddet på et sæt nye (ret billige) kvalitets phono sockets fra Kimber. De oprindelige RCA sockets var simpelthen
for ringe.
Effekten af de 2 ændringer var ret dramatisk, især når man tænker på at der kun er tale om nye dele for 400kr til en tonearm som Pro-Ject tager
5000kr for, som løsdel.
Lyden fik mere vægt/fylde, den blev mere "symfonisk", en lille anelse varmere måske, samtidig med at det hele blev væsentlig mere velopløst og
detaljeret. Især rumklangen/ruminformationen blev rigtig god - nu kan man lukke øjnene og pege på nøjagtig hvor i rummet ethvert medlem af det
30-mands orkester sidder.
Bestemt en opgradering som kan anbefales. Men også lidt forbavsende, at konstatere at der dæleme ikke kan være brugt mange håndører fra
fabrikantens side på de oprindelige ledninger og stik.
mvh
Alfred

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Herligt det lykkedes for dig.
Det er desværre for ofte at producenter, for at holde omkostningerne nede, sparer på alt der kan spares på, og så er det desværre heller ikke sådan at
produktionsudgifter, udviklingsudgifter, salgsudgifter og lignende plus et overskud, retfærdiggører en overpris for produktet, at det er prisen der får
varen til at blive Highend

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

De lydmæssige gevinster ved en rewiring har ofte været diskuteret, så det er jo super, at projektet (haha) er lykkedes for dig, og så ovenikøbet med
positive lydmæssige gevinster.

Ja, producenterne prøver selvfølgelig at være omkostningseffektive, for tommelfingerregelen er vist, at producentens udgifter til en given del/dims
ganges med en faktor 10, når det gælder, hvad forbrugeren (helst) skal betale. Dvs., at fx 4 x 50 cm tonearmswire til en producentindkøbspris på 50
kr. bliver til 500 kr. i sidste detailled ... sådan cirka.

Selv med en lavere sat faktor ville dine "nye dele for 400kr" måske være blevet til 2.000-2.500 kr. i sidste detailled, og så ville armen måske pludselig
ikke længere være så interessant/konkurrencedygtig på pris/-ydelsesforholdet. Mange producenter arbejder ud fra en slutpris, som de antager at
produktet kan/skal sælges til, og så regner de ellers baglæns og finder frem til en produktionspris.

Og det er ikke kun i hifi-branchen, det er sådan. Hvad tror du fx det koster at producere et par løbesko, der har en vejledende udsalgspris på 1.400
kr.? Her er den førnævnte faktor absurd mange gange større ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Lige præcis med tonearmskabler er der meget at hente.
Kablets kapacitet og modstand kan påvirke pickuppen så der er hørbar og målbar indflydelse.
En MC pickup som f.eks. Ortofon der har meget lav modstand i spolen, vil have
et lavere output med et tyndt kabel, det vil kunne høres som et dårligere signal / støj forhold.
Hvis kablet har en lidt høj kapacitet vil en MM pickup kunne få en utilsigtet dæmpning af de høje
frekvenser i det hørbare område.
Jeg har selv med held udskiftet tonearmskabel, det var besværligt men resultatet var godt,
efterfølgende skulle jeg ikke skrue så højt op for volumen for samme lydeffekt, og der kom flere micro-detaljer
i lydbilledet.
Gå efter lav modstand og lav kapacitet, det er langt vigtigere end sølv silke mm.
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes