Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 01:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Det er vel desværre fremtiden for hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 August 2024 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Er vi enige om det tilladte i at have sit eget favoritfabrikat som statussymbol er der vel ikke meget at diskutere. At det så er
skuffende at se produkterne miste deres status er en anden snak, som kræver omstillingsparathed hos alle. Det gælder også
ordvalg, talemåder og omgangsformer, som vi ser.
Verden er ikke stillestående, som vi gamle ind i mellem i et ubevogtet øjeblik kunne ønske.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 August 2024 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

For mig er der ikke noget der hedder statussymbol, eller at vise sit favoritmærke som ditto. Jeg har ikke noget sådant.
Jeg lytter og er uvillig i at betale i dags priser. Jeg mener, at lyd er blevet 4-5 gange dyrere, for samme relative kvalitet.
Selvfølgelig står verden ikke stille. Der laves nye ting hele tiden. Men på nogle områder er det mere trægt, fordi andre områder måske har taget
lig over i udvikling. Forstærkere, som det nævnes, er ikke altid basseret på ny teknologi, eller på den bedste komponent til en given opgave. Det
kunne være f.eks. transistorer.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 August 2024 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@redfox
Jeg gjorde et forsøg på at oplyse dig om begrebet du ikke forstod. Uden på nogen måde at sympatisere med ordlyden.
Jeg gjorde blot det at jeg Googlede begrebet “trophy Wife” og citere fra teksten.

Jeg tror den var henvendt til Thor
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2024 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Min sammenligning gik bare ud på at drille lidt med, at mange anlæg mere går ud på at sælge et veldrejet udseende og nogle flotte knapper. Hvor andre er lidt mere diskrete, men virker både teknisk og praktisk super godt til deres givne formål

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeps. Og design koster penge. Og så lige en margin på toppen. Jeg husker den gang Audioscan begyndte at råbe op om tykke fronter og
fordyrende mellemled. Hmmm.... Måske gentager historien sig.

M.v.h.
Redfox

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Jeg husker den gang Audioscan begyndte at råbe op om tykke fronter

Gjorde vi det

redfox skrev:
og fordyrende mellemled.

Ja, det gjorde vi. Det var fundamentet under butikskonceptet .... som blev taget op af Fredgårds Super Radio butikskæde, der senere blev opkøbt
af Elgiganten. Den røde tråd i mine 36 år i branchen. Hvorfor betale mere end højest nødvendigt? Spørgsmålet er så hvor megen status der var
og er i at handle de pågældende steder
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Jeps. Og design koster penge. Og så lige en margin på toppen. Jeg husker den gang Audioscan begyndte at råbe op om tykke fronter og
fordyrende mellemled. Hmmm.... Måske gentager historien sig.

M.v.h.
Redfox

Helt enig. At lave noget velfungerende udstyr er en ting, men at få det til at se lækkert ud og være nemt at bruge, kan være en helt anden udfordring og voldsomt fordyrende process, hvilket i sidste ende efterlader forbrugeren med en heftig pris, for lidt moderne features. Se bare på moderne biler, hvor en enkelt forlygte med matrix lys og auto auto alt muligt, pludselig nemt koster 20-30.000 kr, i modsætning til en klassisk lygtehus til ca. 1500 kr og en pære til 100kr. Og folk kan stadig ikke finde ud af at tænde lyset, når de endelig skal ud på vejen. Så her har teknologi ikke hjulpet en dyt, andet end at gøre noget gejl vildt dyrt og lullet folk i søvn, så grundlæggende færdselsregler fuldstændig bliver glemt i iveren efter det sidste nye bling bling

Og desværre bliver HIFI udtrykket også lidt udvandet. I 50-60 år har man vist sådan nogenlunde hvordan en fornuftig neutral højttaler skal bygges. Det samme gælder forstærkere. Den skal "bare" forstærke signalet, selvfølgelig i samarbejde med en mere eller mindre besværlig højttaler og volumen.
Kilden er lidt mere svær. Fordi her har vi så mange muligheder til at forvirre, især fordi bla. streaming og andre digital løsninger er mere eller mindre fyldt med en slags mystik omkring en egentlig troværdighed over for det oprindelige analoge domæne, som jo er det vi i sidste ende lytter til.
Vores hjem har også ændret sig drastisk i udseende og indretning. Vores tid og måden vi bruger den på, er også en helt anden.

Så jeg syntes faktisk HIFI lever i bedste velgående. Man skal bare lige grave igennem alt snakken og koncentrere sig om at få musik man godt kan lide, til at flyde lettest ud til ens øre, inden for rammerne af ens præferencer, plads, tid og økonomi... og nogle gange også naboer og andre mennesker i ens nærhed
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Har ikke problemer med mit modulsystem der består af lidt og hvert.
Diskantmodulet er lukket.
Mellemmodulet (Daner Open) har port i bunden der dog lukkes ned til åbning på nogle få mm (svarer vel til ventil) når
modulet placeres oven på basmodulet, som har 2porte (een på hver side af højttaleren) i hver sin kasse på 220l.
Tre i en, populær gimmick i 80erne

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Helt enig i bilbetragtningerne. Og så lige den med touchskærmen, som dårlig kan blive stor nok, og ligefrem blokerer udsynet. Og så skal man kigge på den, for at betjene den, og dér røg sikkerheden igen igen.

Tilbage til HiFi. Forleden gik jeg ind i en HiFiKlubben-butik og snusede lidt rundt. Jeg så at de mest har deres eget mærke Argon, samt Denon, NAD, Dali og B&W. Ikke noget Tara Labs, ikke noget Classé eller Onkyo (Grand Integra). Jeg lyttede til en B&W 801 i nyeste aftapning. Ikke lige noget for mig, men der er alt for mange faktorer til at sige efter et meget kort lyt, at den lyder sådan eller sådan. Men betjeningen var super flink og hjælpsom. Jeg vender tilbage en anden dag senere på året, når jeg har bedre tid til at finde ud af, om det er noget for mig. Det er så mere 802 der fanger min interesse.

I den lange række af komponenter husker jeg, at min nummer 2 cd-afspiller, var en Dali ;)   Ikke egentlig en Dali, men een som mange andre også brugte, og som de satte deres eget mærke på. Papbagkabinet. Så frem med en syl og bore huller til et par meter Hitatchi SAX-102 signalledning og på med nogle "guldstik". Og op på min Beogram CDX hylde på væggen. Så spillede det udmærket. Længe efter kom der en Onkyo Grand Integra DX-G10 cd-afspiller ind, som jeg reparerede, da HiFi-klubben ikke kunne få dele til den. Den var temmelig tung med sine 27 kilo, at bære igennem nogle Københavnske gader og hjem igen.

DAli-cd'en var grim og temmelig kedelig at se på, men Grand Integra DX-G10' var lige så kedelig og også ikke særlig pæn. Men pointen er, at det spillede fint. Selvfølgelig må det gerne se pænt ud, som dog er ret subjektivt. Men det vigtige er, at det lyder godt. Jeg er dog for længst holdt op med monotrin på gulvet, en milliard kabler hen over gulvet på små klodser og andet sjovt. Men det er prøvet. I dag foretrækker jeg at det er mere simpelt. Færre led i kæden. Det har også nogle fordele.

Selv på meget dyre apparater, er der i dag rig mulighed for at sætte sit eget præg - komponenter, samling og mere. Jeg mener virkelig, at der er et stort marked for brugt HiFi og at det godt kan betale sig at kigge lidt dér. At de exorbitante priser på nyt HiFi i den øvre ende så er med til at påvirke brugtprisen på andre apparater, er så en anden sag. Lidt ærgerligt. Man får ikke meget for 40.000 i dag.

Næste højtaler, på et tidspunkt, kunne godt blive en selvbyg af en rigtig god standard. Finish, dyre frontplader, elegante fødder og sjove svungne former? Det laver jeg så selv, til den tid.

Nu er jeg jo så selv gået væk fra kassette, over til spoler. Og de er bare grimme ;) Ikke engang en Akai GX-747 er pæn (og den har jeg heller ikke). Men det er nok mere laboratorie-udseende, der hersker i det felt. Tykke forplader og svungne aluminiumsformer med mængder af blå dioder? Ikke det jeg ved af. Okay, måske på een af de nye spoler til samme pris som et indre hus på landet. Så design er ikke en givet ting for HiFi.

Jeg er helt enig, HiFi lever i bedste velgående. Der er efter mit indtryk i dag mange unge mennesker som søger noget old-school. Det er så også en trend... ;)

Quardrofoni-hilsen,
Redfox

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

I takt med at vores generation uddør udgår Hifi begrebet. Musikmedierne - som vi kender dem - ligeledes.
Kun nostagiske samlere, vil som en anden arkæolog gemme det vi spiller på. Nytilkomne har allerede vist vejen.

Hvem gider bruge plads til de klodsede store apparater vi har slæbt til huse?
Jeg har vanskeligt ved at forestille mig mine børn tage arven op efter mig. Uanset de begge kan høre det lyder godt.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2024 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Musik-instrumenter er ikke blevet mindre med tiden.
Tror heller ikke Hifi bliver, størrelse et godt salgsargument.
Tror godt vi kan være i en periode hvor moden tilsiger "mindre". Det gjorde den også med Kasetteoptageren, Med CD,
med Streaming, men hele tiden med en mod-kultur der går i modsatte grøft.

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Jeg tror heller ikke, at det som vi kender, som sådan udgår. Det bølger frem og tilbage. Der er også yngre mennesker, (måske ikke unge, men yngre), som har nyfunden interesse for spolebåndoptagere. Og lad os ikke glemme LP: Der bliver solgt flere LP'er end i mange år. Og der er bands, som indspiller LP, ikke blot på een, men 3, fordi de godt ved, at dynamik er reduceret på den inderste del, så derfor indspiller de på flere plader. Besværligt, men cool.

Og lad os lige se på den "nye" trend med at sætte en nykonstrueret rørforstærker direkte til tonehovederne på en renoveret spolebåndoptager. Den er vist også ret ny. Der er for at genbruge bil-analogien selv, heller ikke ret mange som køber en 911 når de er 18-19 år, men har den i mente, til når de er blevet voksne, og måske har bedre mulighed for at finansiere en sådan. Jeg har netop forleden talt men en meget ung 911 ejer, som har ikke mindre end 3 af slagsen, alle i perfekt stand og temmelig tunede alle tre.

Det skal nok komme. Man behøver jo ikke altid have 70 kilo per styk store mono-blokke stående ud over det hele.

M.v.h.
Redfox.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

Jeg bygger kæmpe klasse AB forstærkere fordi jeg kan. Fordi jeg jeg ikke behersker nyere teknologier. Redfox renoverer
spolebåndoptagere og grej som ikke produceres længere og Valla holder stædigt fast i højttalere hvis skæbne er ukendt når hans
begejstring ikke længere har værdi.
Vi er alle tre eksponenter for vores tid på hver vores måde. Med tendens til at glorificere det vi har oplevet. Følelserne forbundet
dermed. Glæden ved det vi oplever i brugen, musikoplevelsen vi umuligt fatter den nye generation kan undvære forbundet med
udstyret vi omgiver ods med. Vores held er at vi ikke oplever hvad der sker med det.

Hven kunne forstille sig at undvære telefonen i lommen med alle den utrolige muligheder, frem for da vi tog telefonrøret af
krogen og drejede håndtaget så telefonisten på centralen kunne sætte de rigtige ledninger i stikket til modtageren vi ønskede at
tale med. Selv kører jeg i en fire år gammel fossil bil mens min søn netop har hentet sin splinternye Tesla. Alt imens hans
interesse for de store højttalere og en topmodel Yamaha reciever lader vente på at blive hentet fra fars aflagte lager. Det trækker
ud som indikation og bekræftelse af det jeg forsøger at forudsige.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Hven kunne forstille sig at undvære telefonen i lommen med alle den utrolige muligheder, frem for da vi tog telefonrøret af
krogen og drejede håndtaget så telefonisten på centralen kunne sætte de rigtige ledninger i stikket til modtageren vi ønskede at
tale med.

Nyere forskning viser dog ret tydeligt, at den der mobil i lommen hele tiden, ikke er helt så sundt, som det er praktisk.
Og de klassiske medier havde den fordel, at man valgte et nummer og så satte mig sig ned og lyttede. I dag er man faktisk sin egen DJ og kan shuffle rundt imellem det hele i løbet af et øjeblik. Man skal ikke rigtig gøre sig "fortjent" til noget længere, der er simpelthen mindre gulerod.
Mit bud er - at teknologi, marketing og mode - skifter hurtigere en mennesket kan nå at udvikle sig - på en sund og stabil måde. Og derfor har mere gammeldags oplevelser og ting en lille renæssance

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Handler så yderst set om hvordan mennesker ønsker at udvikle sig.
Indtil videre udvikler vi os kun i materialistisk retning

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jammen det er dog herligt som jeg er enig med jer i øjeblikket ;)

Jeg er helt enig i det med, at teknologo ofte udvikles hurtigere end vi selv kan nå at følge med, sjæleligt og alment menneskeligt. Der er en del japanere, som rejser med fly før de skal til møde, så deres ånd, sjæl, eller hvad vi nu kalder det, kan følge med.

Jeg tror absolut på et forsigtighedsprincip med nogle teknologier, herunder mobiltelefoner. 5g? Nej tak. Mobil i lommen? Nej tak. Den ligger oftest slukket derhjemme, og kan nem tages med, hvis jeg skulle have brug for den. Men jeg har stadigvæk min fastnet på væggen. Selv. en B&O. Den lyder godt, virker altid, og bryder aldrig ned. Det gør mobilnettet til gengæld ofte. Dog er det således, at meget af den trafik der er på fastnettet, for længst er overført til master, ikke kabler.

Nå, men mht. lyd, så ser jeg en stor force, klare fordele, i at holde på tingene længe efter der er kommet en ny frontplade, en ny type dit og dat. Jeg spiler ikke penge på unødige fordyrende udskiftninger. Og min Esprit, ja, det kan jeg garantere for, kan lammetæve den der tesla. Jeg absolut afskyr tesla. De står for alt hvad jeg ikke bryder mig om i en bil. Også selvom de kan accelerere med ludicrusmode pakke, 5-6 gange, før de skal køre 90-95 km/t. som man ved selvsyn kan opleve hver eneste dag på motorvejene. Argh. De sinker trafikken, de der elbiler.

Jeg har netop været med en ven ude at lytte til nogle gode amps, f.eks. Solution, NAD top end og flere andre. Jeg var ikke imponeret. Deres pris står slet ikke mål med prisen og hvis man godt kan lide sin lyd derhjemme, er der ingen grund til at spilde penge. Men selvfølgelig kan alting, alting, blive bedre. Det er bare ikke en selvfølge, at det altid gør dette.

Så stor respekt for dem som bygger avancerede ting selv. Der er udover det store designarbejde, og alt hvad dertil hører, enorme fordele i at kunne gøre noget selv. Det er dog nok de færreste. Jeg er ikke selv interesseret i en materialistisk udvikling udover det vi allerede ser, og meget af dette, er helt og aldeles ligegyldigt. F.eks. klatrer og vandrer jeg i bjerge, og der er der kun dig, naturen og bjørnen. Vores nyeste bil er 17 år, de andre er 33 og 34 år. Og min motorcykel er 38 år. Ingen behov for nyt. Intet ønske om noget andet. Jeg skruer selv, og er ikke bange for at afbalancere krumtappe o.s.v. Det har taget mig 6 år at lave en perfekt kulfiberklap. for der er en hel del andet i det, an bare at klistre noget kulfiber sammen.

Således også med HiFi, som jeg er sikker på, at Kaj og mange andre også for længst har indset. Men med internettet er det blevet langt lettere at få oplysninger og at komme til at diskutere emner. Og det er super godt. M.h.t HiFi, er det mine ører som bestemmer, ikke spec, selvom det også er vigtigt. Men jeg har en god ven som konstruerer forstærkere, som selv har en ditto. Og det er der kommet en del god lyd ud af, også her på adressen. Og det er meget sjovere end at se netflix på en iphone 15 max pro xxxxxllll i en kassecykel på Vesterbrogade i regnvejr.

Respekt for bærbar lyd. Jeg har stadig mine to Sony Walkman, en DD2 og en DC2, som lyder glimrende til formålet. Det er ret sjældent at jeg bruger dem. Men jeg har da skiftet caps og tandhjul og andet godt. De spiller som dag 1.

På samme måde som det er med HiFi, er der en land række af områder, hvor vi kunne lade være med at spilde tid og penge hele tiden. Og blot nyde "musikken".

M.v.h.
Redfox

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Niels: hvilke højtalere er det som der refereres til? Jeg er nysgerrig.

M.v.h.
Jacques

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Sendt: 11 August 2024 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning! Tænker at god lyd er blevet billigere nu til dags. Og at prisen og kvaliteten ikke hænger sammen, sådan
generelt. Det vil nok betyde døden for en del HiFi mærker fremover. Mens andre ændrer sig med tiden. Når materialepriserne og
grundstofpriserne går amok om få år, giver det hele sig selv. At være sur og mismodig på fremtiden fører ingensteder hen. At
sænke forbruger og vælge ikkebelastende løsning, som el, er vel vejen. Køb ikke mere gods. Genbrug dit HiFi og gå i Zen foran
dine højtalere.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Done.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2024 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

redfox skrev:
Niels: hvilke højtalere er det som der refereres til? Jeg er nysgerrig.

M.v.h.
Jacques

Daner open Extendet. (4-vejs HT i 3moduler)

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes