Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 17:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vurdering - ikke salg
 HIFI4ALL Forum : Vurdering - ikke salg
Emne Emne: Hørning + andet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chalotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej

I forbindelse med min far er gået bort har jeg brug for hjælp.

Han havde et hjemmelavet anlæg til at stå bestående af cd afspiller, 5 forstærker, rørforstærker, højtaler, og en masse komponenter, hvis
muligt må man gerne komme forbi og komme med en pris.

pt. er jeg mest interesseret i hvad en Hørning rørforstærker samt en hjemmelavet forstærker og købt forstærker skal koste.

Jeg har søgt på nettet men kan ikke finde ud af hvad sådan noget skal koste. 

Til top Vis chalotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chalotte

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej Chalotte. Kondolerer med tabet af din far.

Det er godt du lægger din sag op her, for den er svær at løse uden at vide noget om produkterne, og hvordan skulle du kunne vide det fra din udprægede audiofile far? Han vidste sikker en masse, men den viden har du jo slet ikke nu. Du står i samme situation som efterladte fra en entusiastisk audiofil far, som har oparbejdet et anlæg med specialprodukter, og det er ikke let. Jeg tør godt lægge ud, med stor usikkerhed:

Hørning forstærkeren: der er en gammel tråd her på sitet, som jeg har skimmet: https://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=104535  

Den forstærker du har arvet er enten en model Sati Emperor, eller en mindre udgave, måske en afart fra ham der har lavet den. Det er udpræget et liebhaver produkt, og kan koste fra få tusinde til ret meget. Det er ærgerligt at lade den gå for noget der ligner brøkdele af komponentprisen, hvis den kan indbringe tusinder hos en liebhaver, som enten kender lidt til forstærkeren fra andre, eller en der gerne vil have en reserve, og vil give 10-20kkr.

For at få usikkerheden mindsket, vil jeg foreslå dig to enslydende annoncer med billeder, som du har nu, uden de andre produkter: en her på hifi4all og en på et andet sted. Det vil nemlig blive opsnappet på www.Hifishark.com, som læses af internationale audiofiler. Sæt prisen to 20kkr., og skiv "negotiable" i teksten. Det vil være en stor hjælp, hvis du kan få den afprøvet, og dermed skrive at den er funktionsdygtig og afprøvet.

Thorhauge forstærkeren: det er vist en ældre forforstærker, og jeg vil gætte på 1.500,- - 2.500,-

Det sidste apparat er med mange modifikationer lavet "hjemme", og det afholder de fleste - den indbringer ikke mange hundrede kroner. Men det er måske en strømforsyning til Hørning-forstærkeren, og må derfor følge med den - hvilket også vil øge prisen.

Håber det hjalp lidt i afklaringen, og der er nok nogle herinde der ved mere end hvad jeg har skrevet ovenfor.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Glemte: bed Mikkel G (admin) om at ændre din tråds overskrift fra "Finde prisen" til "Finde prisen på Hørning forstærker". Så vil der med større sikkerhed komme bud fra kendere af produktet.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Bare for at korrigere lidt på hifiigen´s indlæg.
Hørning "dingsen" er ikke en forstærker, men en riaa (en grammofonforstærker) der ikke gør andet end
at forstærker et pickupsignal op til linieniveau.
Alene manglen på udgangstransformatorer og højttalerterminaler burde vel være ganske sigende.
3 indgange og én udgang.
Den kan sikkert koste lidt, når den "rigtige" melder sig, men det kan tage år, før en sådan får øje på annoncen.
Avertere i udlandet, vil sikkert gi´ dig den største pris for den.
Hvis du vil vide mere specifikt om produktet, så kontakt Tommy Hørning direkte på telefon.
Har ikke lige nummeret, men søg på nettet. Han bor på Lykkensdalsvej i Brabrand ved århus

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Enig med Boydk, den Hørning er en RIAA, dvs. forstærkning og frekvenskorrektion, af signalet fra en pladespiller. Det kunne have været en
forforstærker, men bagsiden siger "Phono", så det er en RIAA. Rørene er signalrør, fraværet af trafo er ikke nødvendigvis det samme som at
det ikke kunne være en effektforstærker, men manglen på højttalerterminaler siger alt. Hvad knapperne på fronten er til er svært at sige,
den ene er kanalvælger eftersom der er 3 indgange, men om den anden er volumen eller andet (måske kapacitans) er lidt usikkert,
impedans er jo åbenbart på bagsiden. Og netop sidstnævnte kunne tyde på at det er en MC RIAA, men jeg er i tvivl, manglen på skrift af
enhver art skjuler dens identitet.

Men... Du nævner ikke om der er en pladespiller?

"Fuglereden" på billedet af effektforstærkeren uden låg kræver en ekspert for at blive aftaget. Husk at man ikke bare lige leger med rør, det
er typisk 600 volt vist nok.

Thorhauge'n er en ældre udgave af den nuværende MC trafo, dvs. forstærkning af MC pickup'er. Den kunne jo indikere at RIAA'en ikke er en
MC men en MM, det kan dog også være for at lege lidt.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Det “ganske sigende” virker korrekt og også lidt korreksende, hvad det så end skal bibringe.

Med den information at det kun er en forforstærker, tror jeg prisen til en liebhaver er noget mindre, men den kan vise sig at
være betydningsfuld. Så vær tålmodig med at finde en køber, for i respekt for din fars interesse bør den ikke smides væk, eller
sælges for en slik.

Den anden tråd her på sitet fra 2016, som jeg henviste til, viser at man nok ikke får noget ud af at kontakte Tommy Hørning.

chalotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2024
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Rigtig mange tak for svarene, jeg er blevet meget klogere på hvad det er jeg har med at gøre.

Der er en pladeafspiller som dog ikke stå hos mig, mærke og model ved jeg ikke.

Ud fra jeres svar formoder jeg at alle 3 dele skal sælges sammen for at det giver mening for lyden og her er det RIAA´en som koster noget og
de andre følger bare med.

Til top Vis chalotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chalotte

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Fint. Resumerer lige for klarhedens skyld:
1. Du har en speciel forforstærker Hørning sati emperor et-eller-andet. Den kan sælges for lav eller høj pris. Det er nok en
strømforsyning, hjemme modificeret, som følger med. Sælg dem samlet, men ikke nødvendigvis med det andet. Der vil
sandsynligvis være udenlandske købere. Mit gæt er, at din far anså den for et unikt stykke stereoudstyr.
2. En Thorhauge RIAA, som du kan sælge separat.
3. Og så en pladespiller. Meld her med billede så kan i hvert fald BOYDK vejlede hvad den kan koste, og hvordan du bedst
kommer af med den.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Igen: Resummerer lige for klarhedens skyld, så Chalotte ikke bliver forvirret.

1: Det er ikke en forforstærker. Det er en Hørning SATI MM-riaa.
2: Det er ikke en Thorhauge riaa, men en aktiv MC-stepup. Knappen på fronten er ikke volumen, men en afbryder.
3: "Fuglereden" er 99% sikkert strømforsyningen til Hørning-riaaen. (Se kabel ud fra denne og powerpluggen på riaa´en).

Og som gabetta rigtigt skriver, de 3 dele bør sælges samlet, da de udgør en samlet pakke for forstærkning for MC pickup.
Held og lykke med salget   

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Igen enig med Boydk.

Thorhauge'n er IKKE en RIAA, kun en MC forstærker. Der kræves stadig en MM forforstærker der kan frekvenskorrigere.

Hørning'en er IKKE en forforstærker som sådan, hvilket man normalt kun giver betegnelsen hvis den udelukkende forstærker et liniesignal (og
måske har en phono indgang som ekstra), det er en RIAA alene fordi der står "Phono In" og "Phono Out". Det ligner en RIAA med 3 indgange,
og en af knapperne på fronten kunne så være en indgangsvælger, det er til dem der har flere pladespillere eller flere tonearme, og dermed
flere pickup'er i spil.

Og "fuglereden" kunne så fint være en strømforsyning til RIAA'en, godt spottet af Boydk. Der er en strømudgang der på stik match'er den på
RIAA, men den ser godt nok noget hjemmestrikket ud.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Takker BOYDK for den tydeligere specifikation, og foreslår trådstarter at formulere annoncetekst for de 3 dele samlet. Måske kan
trådstarter sende et udkast til BOYDK, eller lægge det op her, så evt. købere opnår tilstrækkelig indsigt.

Evt. kan trådstarter overveje at få en meget analogkyndig, dvs. pladespillerekspert, til at bistå med salget.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Heyyy @chalotte.
Har sendt dig en privat besked med navn og telefonnummer på personen, som har solgt Hørning riaa´en til din far.
Benyt dig af muligheden.
Så er du også fri for at bladre imellem diverse gætterier på, hvad der er hvad.
Du kan sikkert også på nærmeste hold få prisen, den blev solgt for, samt råd til, hvad du kian forlange idag.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes