Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Oppo 83SE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:
Når det er samme chip betyder det så at DBP-4010UD er lige så hurtig som Oppo 83SE til at loade bluray-film og loade CD ?

ABT chippen står udelukkende for skalering, og har intet at gøre med load-hastigheden. Det er Mediatek dekoderen der afgør dét.  EDIT: sammen med konstruktionen iøvrigt, f.eks. åbner Oppo skuffen imens den starter systemet op, hvor de fleste andre starter op først, og så åbner skuffen.

4010'eren er for nyligt testet på www.hometheaterhifi.com, vel nok den mest anerkendte anmelder af afspillere. Ifølge testen er Denon'en en hel del langsommere (f.eks. 52 sekunder fra stand-by til åben skuffe, mod 9 sekunder for Oppo). Denon'en får iøvrigt (som forventet) fremragende kritik, og matcher _næsten_ Oppo'ens score billedmæssigt

Iøvrigt er det forkert at antage at fordi to afspillere har samme skalerings-chip, så er billedkvaliteten 100% ens. Der kan stadig være forskelle i implementationen, og der er forskelle i billedkvalitet der ikke har noget med skaleringschippen at gøre.

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hvis man sammenligner Oppo 83SE med Denon 4010UD som koster 6.000 mere, så synes jeg også man brude overveje en almindelig Oppo 83 og så købe en ren cd-afspiller for de sidste 8K. Der tror jeg man får mest for pengene. SACD via DSD (som spiller helt fantatisk på Oppo'en iøvrigt var vildt bejegstret, da jeg hørte det i weekenden!) vil være det samme på Oppo 83 og 83SE.

Til ren stereo er Oppo 83SE god, men jeg synes ikke den kan måle sig med en god cd-afspiller, og spiller "kun" op med de andre dyre BD afspillere. Hvilket er en præstation i sig selv. Men nu har jeg aldrig været syndelig imponeret af BD afspilleres evne til ren cd-afspilning.

Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Aliaz skrev:
Er der ikke en der kan/vil svare på det ovenstående indlæg, tak.

Jeg har af en eller anden grund misset det spørgsmål, sorry. Den bedste stereolyd findes alt andet lige på den separate stereo-udgang, så hvis man vil have det absolut maksimale ud af den, så bør man trække et separat kabel til stereo-delen. Det er så en opvejning om man vil ofre lidt for "magelighed" og bruge multikanals-udgangen til det hele, den lyder stadig bedre end den rene stereo-udgang på en standard BDP-83, så det er ikke sådan at man SKAL bruge stereo-udgangen for at have glæde af de bedre DAC's.

Hej Otto,

Mht udgangene, vil det så sige, at den 4-dobbelte DAC - ud over at levere output til den analoge stereoudgang - også giver output til den analoge frontudgang, medens surround-DAC'en giver output til de øvrige analoge surround-udgange?

Eller ... ?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Den 4-dobbelte DAC virker kun, hvis du bruger de dedikerede stereoudgange på Oppo'en. Det er iøvrigt en helt anden DAC, den bruger i 7.1 udgangene, som ikke er ligeså gode. Det vil klart give en bedre stereoperformance, hvis man bruger de dedikerede stereoudgange.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Arete skrev:

Hvis man sammenligner Oppo 83SE med Denon 4010UD som koster 6.000 mere, så synes jeg også man brude overveje en almindelig Oppo 83 og så købe en ren cd-afspiller for de sidste 8K. Der tror jeg man får mest for pengene. SACD via DSD (som spiller helt fantatisk på Oppo'en iøvrigt var vildt bejegstret, da jeg hørte det i weekenden!) vil være det samme på Oppo 83 og 83SE.

Til ren stereo er Oppo 83SE god, men jeg synes ikke den kan måle sig med en god cd-afspiller, og spiller "kun" op med de andre dyre BD afspillere. Hvilket er en præstation i sig selv. Men nu har jeg aldrig været syndelig imponeret af BD afspilleres evne til ren cd-afspilning.

Det er jeg sådan set fuldstændigt enig med dig i. SE er først og fremmest interessant hvis man vil have det hele integreret, eller hvis man skal bruge analog multichannel fordi éns surroundprocessor ikke har HDMI. Der er _markant_ forskel på lyden ved film via de analoge udgange, så merprisen er godt givet ud hvis man har brug for at køre analogt til film, uagtet CD-performance. Har man "kun" 8000,- til det hele, vil jeg også personligt vælge SE'eren, da du næppe finder en CD-afspiller til 3000,- (fra ny i hvert fald) der matcher SE'erens CD-gengivelse, så én af hver kræver at du smider mindst 10.000,- i puljen for at være relevant, efter min ydmyge mening.

EDIT: Iøvrigt, har man et rent stereo-setup er forskellen til SE'eren jo også værd at gå efter til film-gengivelse, såfremt man vil have så god stereo-lyd som muligt på sine film.

Det skal siges at jeg aldrig har prøvet at sammenligne SE'eren analogt ud til en receivers 7.1 input og så sætte receiveren til pure direct eller lignende, med samme receivers egen processering. Jeg gjorde det engang med en Marantz DVD-afspiller, hvor lydkvaliteten var langt bedre ved at bruge afspillerens konvertering. Det kunne egentlig være interessant nok at prøve igen med en SE'er. Jeg er ikke helt sikker på at man bør antage at en surroundreceivers egen processering per definition er bedre end afspillerens, specielt ikke D/A konverterne.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Mht udgangene, vil det så sige, at den 4-dobbelte DAC - ud over at levere output til den analoge stereoudgang - også giver output til den analoge frontudgang, medens surround-DAC'en giver output til de øvrige analoge surround-udgange?

Eller ... ?

Nej, desværre kunne man tilføje - stereo-udgangen leverer altid et downmixet stereo-signal, hvis du vil køre 7.1 analogt ud, skal du specifikt bruge 7.1 udgangen, og dermed 8-kanals DAC'en. Du kan ikke få lov at bruge stereo-dac'en til fronterne ved surround.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Arete skrev:

Den 4-dobbelte DAC virker kun, hvis du bruger de dedikerede stereoudgange på Oppo'en. Det er iøvrigt en helt anden DAC, den bruger i 7.1 udgangene, som ikke er ligeså gode. Det vil klart give en bedre stereoperformance, hvis man bruger de dedikerede stereoudgange.

Ja, det var også det jeg mente, jeg havde set i beskrivelsen fra Oppo ...

Og jeg bruger naturligvis stereoudgangene til CD-afspilning!

I forhold til de sammenligninger, jeg har lavet med min tidligere afspiller og forskellige CD-afspillere, også over 10.000, tror jeg i øvrigt, at man kan finde en del afspillere, som vil få kam til deres hår over for SE'eren. SE'eren er nemlig klart bedre end min gamle afspiller

Jeg har dog ikke haft Oppo'en så længe, at det er blevet til nogen direkte sammenligninger endnu - men det skal nok komme

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

I forhold til de sammenligninger, jeg har lavet med min tidligere afspiller og forskellige CD-afspillere, også over 10.000, tror jeg i øvrigt, at man kan finde en del afspillere, som vil få kam til deres hår over for SE'eren. SE'eren er nemlig klart bedre end min gamle afspiller  

Det er jeg fuldstændigt enig med dig i. Det er jo dét der er problemet ved at lave en generisk definition af for hvor mange kroner lydkvalitet man får i et givent produkt. Hvad skal man sammenligne med - det bedste på markedet til 10.000,-, det dårligste på markedet til 10.000,-, eller et gennemsnitligt produkt til 10.000,-? Jeg har en Rega Apollo, som jeg synes lyder bedre end SE'eren som CD-afspiller (dog meget forskelligt), men på den anden side så er der folk der har skiftet 50.000,-s afspillere ud med en Apollo. Pris og kvalitet hænger reelt så lidt sammen, at det ville undre mig meget hvis det ikke kunne lade sig gøre at finde en 50.000,-s afspiller der lyder ringere end SE'eren, i hvert fald subjektivt for nogle lyttere. Jeg har hørt højttalere i millionklassen som jeg ikke ville eje hvis du gav mig penge for det. Men betyder dét så at man reelt får for 50.000,- i en SE, eller at det er den dyre der er overprissat? Dér ville jeg jo personligt hælde til det sidste, jeg synes det interessante er at holde det op mod det bedste man kan finde i en given prisklasse, om ikke andet så igen ifølge ens egen subjektive vurdering. Det nytter jo ikke noget at konstatere at en Apollo er bedre, og så gå ud og købe et eller andet overprissat kineser-skrammel fordi man tror man har konstateret at en ren CD-afspiller er bedre.

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Aksa skrev:

Eller ... ?

Nej, desværre kunne man tilføje - stereo-udgangen leverer altid et downmixet stereo-signal, hvis du vil køre 7.1 analogt ud, skal du specifikt bruge 7.1 udgangen, og dermed 8-kanals DAC'en. Du kan ikke få lov at bruge stereo-dac'en til fronterne ved surround.

DVS. der ingen forskel er på 7.1 udgangene på de 2 maskiner?
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:

DVS. der ingen forskel er på 7.1 udgangene på de 2 maskiner?

Jo, absolut! BDP-83 bruger Cirrus Logic dacs på både 7.1 og stereo udgangene, SE bruger ESS dacs på både 7.1 og stereo udgangene. Der er klart hørbar forskel også i 7.1.

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ja, der er forskel på de analog 7.1 fra Oppo 83 og 83 SE. Det jeg ville sige var bare at 83SE ikke bruger samme DAC til 7.1 (ES9006) som de dedikerede til stereo (ES9016).

Mht. Oppo 83SEs kvalitet ift. en cd-afspiller er det jo altid svært at vurdere. Vi kan i hverfald blive enige om, at til prisen er den god. Mit råd gik også mere ud på, at hvis man var villig til at smide 14000 efter en Denon, kunne man også overveje en løsning, hvor man købe en dedikeret cd-afspiller, som fx en Rega og så en almindelig Oppo. Hvis man "kun" har 8000 ville SE-udgaven da være at foretrække. Jeg tror problemet med Oppo'en fra mit synpunkt er dens mere analytiske og kolde? lyd, virkelig detaljeret, men når man skal nyde musikken er jeg nok mere til en varmere og mere afslappet lyd ala Apollo. Men det hele drejer sig også om resten af systemet. På nogle systemer vil en Oppo 83SE sikkert være bedre end en Rega Apollo.

Altid interessant med diskussionen om D/A-konverteringen, da jeg selv var meget overrasket over, hvor ringe den faktisk er i en surround receiver, da jeg sidst testede receivere (Denon AVR-4308, Sony 5400ES, Pioneer SC_LX71 og Yamaha Z7) - alle var dårligere end en Denon dvd-afspiller til 7000 kr til at D/A-konvertering i stereo. Du skal op over 20.000 før du får noget der kan følge med de bedste D/A-konvertere i BD-afspillere efter min mening. Selv er jeg meget imponeret over Marantz AV8003, den kan spille musik og har en god D/A-konvertering!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Arete skrev:

Jeg tror problemet med Oppo'en fra mit synpunkt er dens mere analytiske og kolde? lyd, virkelig detaljeret, men når man skal nyde musikken er jeg nok mere til en varmere og mere afslappet lyd ala Apollo.

Er det SE'eren du har hørt? Jeg oplever nemlig ikke helt SE'eren som kold, snarere tværtimod. Varm, men nøgtern vil jeg hellere kalde det, hvor Rega'en er mere "ud af kassen". Det er måske bare et spørgsmål om formulering, men jeg synes overhovedet ikke Apollo er "afslappet", nærmere tværtimod... Engagerende vil jeg hellere kalde det.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Arete skrev:

Jeg tror problemet med Oppo'en fra mit synpunkt er dens mere analytiske og kolde? lyd, virkelig detaljeret, men når man skal nyde musikken er jeg nok mere til en varmere og mere afslappet lyd ala Apollo.

Er det SE'eren du har hørt? Jeg oplever nemlig ikke helt SE'eren som kold, snarere tværtimod. Varm, men nøgtern vil jeg hellere kalde det, hvor Rega'en er mere "ud af kassen". Det er måske bare et spørgsmål om formulering, men jeg synes overhovedet ikke Apollo er "afslappet", nærmere tværtimod... Engagerende vil jeg hellere kalde det.

Jeg vil så tilføje, at hvis man har hørt SE'eren i en ikke helt tilspillet stand, så kan jeg godt forstå udsagnet om analytisk, for den ændrer sig meget, fra man sætter stikket i første gang, til den er nogenlunde tilspillet.

Min egen SE'er er nu ved at være tilspillet, og jeg vil beskrive lyden som musikalsk, men nøgtern med en smule tilbagetrukkethed i mellemtonen. Sætter man den sammen med noget meget lyst/analytisk udstyr, er det nok ikke det bedste match. Mit eget udstyr er i den varme ende, så det går fint - endda rigtigt fint

I øvrigt tror jeg ikke, at lydkarakteren så meget kommer fra selve den fine DA-konverter som fra selve det analoge udgangstrin, og jeg tror, at der er endnu bedre lyd at hente ved forbedre på dette. Udskiftning af udgangs-opamps samt nogle velvalgte kondensatorer til bedre typer kan erfaringsmæssigt give endog meget store forbedringer - uden at det behøver at koste en formue. Jeg regner med at eksperimentere med dette, når jeg får lidt tid til overs

Indtil videre vil jeg dog blot nyde den gode lyd og det gode billede!

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Ja det er SE modellen jeg har hørt, jeg synes bestemt den er mere analytisk, men som Aksa skriver, har jeg kun hørt den lige ud af kassen, så ikke tilspillet.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
AV Precision skrev:
Arete skrev:

Jeg vil så tilføje, at hvis man har hørt SE'eren i en ikke helt tilspillet stand, så kan jeg godt forstå udsagnet om analytisk, for den ændrer sig meget, fra man sætter stikket i første gang, til den er nogenlunde tilspillet.

Min egen SE'er er nu ved at være tilspillet, og jeg vil beskrive lyden som musikalsk, men nøgtern med en smule tilbagetrukkethed i mellemtonen. Sætter man den sammen med noget meget lyst/analytisk udstyr, er det nok ikke det bedste match. Mit eget udstyr er i den varme ende, så det går fint - endda rigtigt fint

I øvrigt tror jeg ikke, at lydkarakteren så meget kommer fra selve den fine DA-konverter som fra selve det analoge udgangstrin, og jeg tror, at der er endnu bedre lyd at hente ved forbedre på dette. Udskiftning af udgangs-opamps samt nogle velvalgte kondensatorer til bedre typer kan erfaringsmæssigt give endog meget store forbedringer - uden at det behøver at koste en formue. Jeg regner med at eksperimentere med dette, når jeg får lidt tid til overs

Indtil videre vil jeg dog blot nyde den gode lyd og det gode billede!

Hvilke forbedringer har Nuforce udgaven? Er det noget af det samme?
Ellers interessant at den nye Krell BD bruger samme ESS dacs.

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Men er de nye Sabre ESS dacs ikke også toppen af poppen lige nu?

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Aksa skrev:

Eller ... ?

Det virker overraskende at Oppo 83SE ikke er fremstillet således at de forbedrede stereo-udgange er en del af 7.1. Vil man høre ekstra god stereo, så kræver det et sæt phonokabler ekstra. Hvad kan årsagen være til at man holder det adskildt ?

Otto, hvis du - eller nogen andre kan give en vurdering af CD-afspilning på:

Oppo 83SE vs. Denon DVD-3930 vs. NAD S500i, så hører jeg meget gerne.

Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:
AV Precision skrev:

Aksa skrev:

Eller ... ?

Det virker overraskende at Oppo 83SE ikke er fremstillet således at de forbedrede stereo-udgange er en del af 7.1. Vil man høre ekstra god stereo, så kræver det et sæt phonokabler ekstra. Hvad kan årsagen være til at man holder det adskildt ?

Helt enig - det kræver ekstra sæt phonokabler men skam også ekstra sæt phono stereo indgange hvilket min thule ikke han kun multi channel analog in og balanceret analog in!
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Jeg har aldrig hørt CD på de to andre, så det kan jeg ikke og ville iøvrigt sikkert ikke kunne gøre det uden at bryde forumreglerne.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:

Helt enig - det kræver ekstra sæt phonokabler men skam også ekstra sæt phono stereo indgange hvilket min thule ikke han kun multi channel analog in og balanceret analog in!

Ikke forstået, der er da masser af RCA stereo indgange på en PR350?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes