Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til SA Pandion 2 Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gabr0718
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2026
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 April 2026 kl. 20:12 | IP-adresse registreret Citér Gabr0718

Hej alle sammen,

Jeg er ret ny inden for Hi-Fi og kunne virkelig godt bruge lidt hjælp til at vælge min første “rigtige” forstærker. Derfor skriver jeg nu til jer kloge mennesker og håber i kan hjælpe mig!

Jeg har for nylig købt et par brugte System Audio (Pandion 2) højtalere , og jeg leder nu efter en brugt forstærker, som jeg kan parre dem med. Mit budget er omkring 6.500 kr. maks. Jeg ved godt, det ikke er et kæmpe budget (Jeg er studerende lige nu), men jeg prøver at få den bedst mulige lyd inden for de rammer så jeg stadigvæk får det fulde ud af højtalerne.

Til reference er jeg vokset op med at lytte til min fars setup (System Audio SA2K med en Cyrus 8 og ekstern PSX-R strømforsyning), og jeg har altid været rigtig glad for den lyd, varm, åben og meget musikalsk.

Jeg bor lige nu i en lille studiebolig, så jeg overvejer også, om rumkorrektion er noget, der er værd at tænke ind, eller om det er overkill på nuværende tidspunkt. Jeg er dog åben for at bygge videre på systemet senere, så det behøver ikke nødvendigvis være alt-i-én fra starten.

Det vigtigste for mig er:
- En varm og åben lyd
- Mulighed for streaming (enten indbygget eller via en ekstern løsning)
- Evt mulig tilslutning til TV

Det behøver ikke være en samlet løsning. Jeg er helt fint med et mere modulært setup, hvis det giver bedre lyd eller mere fleksibilitet inden for budgettet. Jeg ved ikke hvad I tænker til det?

Håber nogle af jer har gode forslag til forstærkere eller setups, der giver mening her gerne også brugt udstyr.

Ser frem til jeres svar!

Mvh
Gabriel
Til top Vis Gabr0718's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gabr0718

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 April 2026 kl. 11:18 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Jeg ville seriøst overveje Wiim Amp Ultra (har selv aktive højttalere, og bruger deres streamer produkt med stor fornøjelse, så kan sige god for software/interface)

* Den måler meget fornuftigt
* Den er kraftig (100W 8 Ohm)
* Moderne software og kan streame fra (næsten) alle services der findes
* Room Correction indbygget.
* Udseende er en smagssag, men det virker lækkert bygget.
* Du har penge til overs i forhold til dit budget

Jeg ved godt nogle måske vil se lidt skævt til det, da det jo ikke er fra traditionelle HIFI firma... men de har styr på deres produkter.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 April 2026 kl. 11:56 | IP-adresse registreret Citér mn1974

Ville overveje Lyngdorf ala den her omend den er en smule over budget. Men tror at det ville være et godt match på den lange bane for dig.
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2026 kl. 10:45 | IP-adresse registreret Citér Max.H

Så er spørgsmålet om de 2 anbefalede d amp's har en varm og åben lyd, som trådstarter efterlyser.
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2026 kl. 12:51 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Ingen af dem er klassisk “varme”, hvis man tænker 2. harmonisk forvrængninger eller ikke lineær frekvensgang. Mit forslag og
Lyngdorf er mere “korrekte”. Men lav forvrængning og frekvensgang der ikke ændre sig med loadet, kan opleves som “varm”

Gabr0718
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2026
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2026 kl. 16:23 | IP-adresse registreret Citér Gabr0718

Tusind tak for svarene alle sammen.

Jeg har kigget lidt på WiiM forstærkeren, dog har jeg kunne læse mig frem til at nogle andmeldere synes, at den er lidt koldere
og klinisk i lyden. Jeg har jo selvfølgelig ikke hørt den selv så det ved jeg ikke. I forhold til lyngdorf har jeg hørt meget godt om
dem, og hvis man udelukkende kigger på specs på det forslag der er blevet sendt ind ser det faktisk enormt fornuftigt ud.
Tænker godt jeg ville kunne strække budgettet en smule hvis det giver noget der er mere langtidssikret.

Det eneste er selvfølgelig igen her hvordan lyden opleves. Især med fokus på en lidt blødere diskant og varmere lyd.

Jeg tænker at der ikke er andet for end jeg eventuelt må gå ud og lytte til forstærkerne eller lignende modeller fra de to mærker,
for at høre lydprofilen for mærket. Jeg har desuden også kigget på en Hegel H80 og har hørt gode ting om den parret med
Pandion 2 højtalerne.
Til top Vis Gabr0718's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gabr0718

villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 April 2026 kl. 17:55 | IP-adresse registreret Citér villavalium

Er for nylig blevet imponeret over Lyngdorf, har tidligere brugt udtalelser fra andre ang Lyngdorf er koldt, skingert, digitalt og ikke til at holde ud at høre på.

Men mødte så en vens ven, som glædestrålende fortalte han havde købt den lille 1120 og hvor imponeret han var over den klare og rene lyd han havde oplevet og hvor nemt det var at bruge Roomperfect.

Altså jeg måtte prøve det af. Og ja, ren og klar lyd med et kæmpe lyttevindue som er større end højttalernes placering. Varme og detaljer jeg aldrig havde hørt før og er nu i gang med at genhøre
hele pladesamlingen.

1120éren blev afleveret igen og hvorfor så det ? Jow har købt 3400-modellen.

Har erfaret at jo højere første ciffer er i modelnr, jo bedre.

En vigtig ting er at bruge Roomperfect, ellers kan det godt lyde lidt koldt.

Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2026 kl. 21:37 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Max.H skrev:
Så er spørgsmålet om de 2 anbefalede d amp's har en varm og åben lyd, som trådstarter efterlyser.

God pointe!

!-!Shake!-!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 April 2026 kl. 18:37 | IP-adresse registreret Citér !-!Shake!-!

Prøv evt. noget Densen eller Primare. Har spillet på både Densen B-110 og Primare i32 på mine System Audio Saxo 50. Jeg
synes, begge er forholdsvist åbne og varme, men Densen er varmest og Primare er mest åben.

Tillykke med de nye højtalere! :)
Til top Vis !-!Shake!-!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af !-!Shake!-!

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 April 2026 kl. 22:19 | IP-adresse registreret Citér Thomas P

Du nævner jo selv god erfaring med en Cyrus 8, så hvis du kan leve uden Room Correction kan de findes brugt til under 4000. Så er der lidt tilbage i budgettet til fornuftige signal- og hjt. kabler med med mindre det allerede er på et godt niveau.
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Maj 2026 kl. 20:19 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Wiim ultra kan bruges som forforstærker (men jeg synes volume knappen slet ikke køre så smooth som volume knappen på min wiim vibelink)

Du skal bruge en god mic ellers for du ikke optimal lyd når du laver room correction,
tænker ikke der er nogen software der har målt micen på din mobil, f.eks en iphone og justeret den så lyden er flad
via en fil du så kan bruge og så kan du lave room correction ellers justere den lyden efter at mice har en meget kraftig diskant eller meget lav bas

En wiim ultra kan også bruges som streamer hvor det meste skal tilsluttes den
(hvis du har en alm integreret forstærker), lyden fra din source skal ind i streameren og så ud af den til en forstærker.

Er der preout og main in kan den måske tilsluttes på den måde, men test har vist at digital ind/ud er lydmæssigt bedre end analog ind/ud

Har du overvejet en rørforstærker for en varmere lyd ?
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2026 kl. 06:22 | IP-adresse registreret Citér skumflum

gasolin skrev:

Har du overvejet en rørforstærker for en varmere lyd ?

Rør lyder ikke altid varmt. Det kommer meget an på højttaleren. Rørforstærkere påvirkes generelt mere af højttalerens
impedanskurve, så der kan komme mere energi i bestemte frekvenser.

Ligger det i øvre bas/nedre mellemtone, opleves det varmt. Ligger det højere oppe, kan det lyde mere lyst eller ligefrem
skingert. Så “rør = varmt” er lidt for simpelt. Højtaler producenter frigiver dog sjældent anvendelige, så man må enten bero sig
på andres erfaringer eller afprøve det selv

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2026 kl. 18:23 | IP-adresse registreret Citér ypke

Hej

Jeg vil helt klart anbefale en Yamaha A-S701. Har den selv, og den spiller virkelig fantastisk.
Den har også fået gode anmeldelser. Hjemmesiden Audio Science Review, der måler meget på udstyret, har også målt på Yamahaen og kunne kun anbefale
den, da den målte rigtig godt for en forstærker i den prisklasse.

Ja ellers vil jeg også anbefale en Marantz forstærker. Har selv haft en PM8005 og den havde en virkelig fin lyd og en meget lækker finish. Var også opbygget
virkelig fint, med overdimensioneret strømforsyning.

Nå men held og lykke, uanset hvilken forstærker du vælger!
Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum