redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 663
|
| Sendt: 13 Juni 2026 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min absolut ikke videnskabelige mening og egen erfaring:
Ethvert apparat jeg har haft, har lydt bedre efter ca. ½-1 times drift fra slukket, kold, tilstand.
Man kan godt diskutere om kondensatorer der ikke har været brugt længe, har en periode hvor de formes, før end de stabiliserer sig helt i
deres evne til at optage og afgive strøm.
Gløderør kan også have gavn af at blive brugt en tid, inden de justeres for bias igen (og regelmæssigt derefter).
Højtalerenheder kan være stive og gennem brug bliver de masseret, blødgjort, en smule. Altså deres ophæng.
F.eks. har de af mine hifi venner som bruger Dynaudio, hvis de ikke har brugt deres højtalere en tid, som f.eks. et par måneder, oplevet, at de
lyder bedre, hvis de får en rimelig mængde "smæk" i nogle timer. En enkelt taler om et par dage.
Dette er dog ikke min egen erfaring, da jeg ikke har haft Dynaudio, men andre mærker.
Igen: absolut uvidenskabeligt og ikke underbygget af målinger eller andre former for indsamlede data.
Om det så er reelle forandringer eller min hjerne som spiller mig et puds, måske begge, er mig underordnet, så længe det ender godt (i mine
ører).
Hvis nu jeg som et eksempel ikke har brugt en cd-afspiller, en forstærker eller en spolebåndoptager meget længe (6 måneder eller mere),
tænder jeg den, slukker den, lader den stå en tid, tænder den igen, dog lidt længere, slukker og gentager nogle gange, hver gang med
længere "on-tid".
Jeg har aldrig selv haft et apparat som er brændt af. Ikke engang min solgte Musical Fidelity A1: den gamle oprindelige udgave, med originale
komponenter i. Den lød fint da jeg solgte den. Jeg havde dog skiftet kølepasta på den flere gange i løbet af årene. Det var nok en god idé, da
det ligesom tørrede ind og blev hårdt. Samme omgang har andre forstærkere fået. Samtidig kan man jo åbne maskinen op, støve den af, se
efter forbindelser, revner i lodninger, lækkende kondensatorer eller andet. Man kan, hvis det er muligt, også rense stik, volumenpotmeteret og
balancepotmeteret, hvis der er et sådant. Men på en ny forstærker: nej.
Jeg har dog på een af mine egne Copland forstærkere set manglende lodninger ab fabrik... Rettet af mig, selvfølgelig. Det var i deres svensk-
samlede periode. Ikke siden.
Jeg har dog set mange afbrændte forstærkere tilhørende andre mennesker, inklusive en Technics som gik i brand, med pænt store flammer op
af kabinettet, flere sæt Harman Kardon som brændte af, flere Nad S300 og mange andre. Eller en Onkyo Grand Integra som destruerede sine
lyslederkabler = nul lyd. Efter jeg satte nye originale lysledere i, spillede den fint igen. De fleste cd-afspillere er gået i stykker rent mekanisk.
Nå, men til det oprindelige spørgsmål: jeg spiller stille og roligt nogle timer, måske en del, afhængig af konstruktionen, måler bias, evt.,
justerer, måler spændinger på udgangene (jeg vil gerne vide om de er eens med mere), og så er den i gang. Da den du spørger om er en
transistorforstærker, vil jeg udføre formningen af kondensatorer. No big deal. Tilspilning eller ej. Imedens kan dine ører vænne sig til den nye
lyd, hvis du kan høre forskel.
M.v.h.
Redfox
|