Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tilspilning af fabriksny forstærker Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2026 kl. 09:16 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh

Jeg læser og hører ofte at fabriksny forstærker skal tilspilles.... i aktuelle tilfælde en transistorforstærker som anbefales en
tilspilningstid på ca 200 timer.
Er det "blot" et spørgsmål om at der skal løbe strøm/signal igennem den ? Kan jeg i realiteten sætte streamer til at spille noget
konstant og så skrue ned for lyden - eller skal der være normal lydstyrke i højttalerne ?
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2026 kl. 10:24 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg har testet og anmeldt mange produkter gennem årene, og kun sjældent har jeg oplevet, at de skulle tilspilles, og så var det primært højtalere. I nogle få tilfælde oplevede jeg, at et produkt skulle være driftsvarmt før det lød godt.

Oftest handler tilspilning om, at man selv skal vænne sig til den nye og anderledes lyd...

Egentlig vil jeg mene, at hvis tilspilning/opvarmning af et produkt er nødvendig, så er det fejlkonstrueret, undtaget højtalere som ofte skal have 24 timer til at akklimatisere sig.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 11 Juni 2026 kl. 20:08 | IP-adresse registreret Citér hasselbaink

Uha... hvad er det lige som skal tilspilles i en moderne transistorforstærker??
De er generelt klasse A-B og er derfor ikke varme, så der er ikke slid på kondensatorer som i klasse A eller rørforstærkere.

Tilspildning er sgu noget pjat. Jo pickupper er mekaniske og der kunne være noget at hente, måske.
Det som bliver tilspillet er dine ører/hjerne

KH. Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2015
Sendt: 11 Juni 2026 kl. 20:11 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh

Nu er det et en kl A forstærker som efter et par timer med musik når en fornuftig temperatur.....
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juni 2026 kl. 09:50 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Termiske stabiliseringseffekter er en reelt og værdier kan flytte sig, men konsekvensen deraf bør være lille i en veldesignet forstærker. Burn-in af
transistorer er ikke en ting... du finder det heller ikke beskrevet i datasæt. Burn-in bruges kun til at frasortere defekte komponenter.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Juni 2026 kl. 12:19 | IP-adresse registreret Citér nils valla

skumflum skrev:
Burn-in bruges kun til at frasortere defekte komponenter.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 12 Juni 2026 kl. 18:30 | IP-adresse registreret Citér Brok

Ift. transistorgrej:
Jeg har haft nogle apparater fra Micke Bladelius’ hånd gennem tiden. Både SAT, Advantage og Bladelius.
Gennemgående for dem alle - og i særdeleshed Bladelius Thor mk III - har været, at de har ændret karakter fra out-of-the-box
og til en del timer (nok 30-100 timer i praksis) med strøm på. Generelt er lyden gået fra lettere klinisk i retning af mere fyldig
og varm, over nogle dage. I nogle tilfælde er ændringen sket uden jeg har lyttet undervejs, f.eks. ved at sætte en cd på repeat
og tage i sommerhus weekenden over.
Med visse højtalere er min erfaring, at de efter en rum tid - dage/uger- skal ha’ lidt motion inden de rigtig vågner op igen.
Og så er der rørforstærkere, pickups mv., som i min optik er en helt anden sag ift. tilspilning…

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juni 2026 kl. 08:45 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Hvis "bare" jeg skifter ledninger på højttalerne bliver lyden på måder mere difus, og jeg må vente til dagen efter med at
"nyde" lyden.
Og ligeledes når jeg skifter PU/Tonearm bliver det først godt at høre på dagen efter. Hjernen skal vende sig til ændringerne,
som kan være ganske subtile. (viser man kan høre ganske små ændringer i lyden, men straks når hjernen har afkodet
ændringerne falder det hele på plads igen)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Sendt: 13 Juni 2026 kl. 19:16 | IP-adresse registreret Citér redfox

Min absolut ikke videnskabelige mening og egen erfaring:

Ethvert apparat jeg har haft, har lydt bedre efter ca. ½-1 times drift fra slukket, kold, tilstand.

Man kan godt diskutere om kondensatorer der ikke har været brugt længe, har en periode hvor de formes, før end de stabiliserer sig helt i deres evne til at optage og afgive strøm.

Gløderør kan også have gavn af at blive brugt en tid, inden de justeres for bias igen (og regelmæssigt derefter).

Højtalerenheder kan være stive og gennem brug bliver de masseret, blødgjort, en smule. Altså deres ophæng. F.eks. har de af mine hifi venner som bruger Dynaudio, hvis de ikke har brugt deres højtalere en tid, som f.eks. et par måneder, oplevet, at de lyder bedre, hvis de får en rimelig mængde "smæk" i nogle timer. En enkelt taler om et par dage. Dette er dog ikke min egen erfaring, da jeg ikke har haft Dynaudio, men andre mærker.

Igen: absolut uvidenskabeligt og ikke underbygget af målinger eller andre former for indsamlede data. Om det så er reelle forandringer eller min hjerne som spiller mig et puds, måske begge, er mig underordnet, så længe det ender godt (i mine ører).

Hvis nu jeg som et eksempel ikke har brugt en cd-afspiller, en forstærker eller en spolebåndoptager meget længe (6 måneder eller mere), tænder jeg den, slukker den, lader den stå en tid, tænder den igen, dog lidt længere, slukker og gentager nogle gange, hver gang med
længere "on-tid".

Jeg har aldrig selv haft et apparat som er brændt af. Ikke engang min solgte Musical Fidelity A1: den gamle oprindelige udgave, med originale komponenter i. Den lød fint da jeg solgte den. Jeg havde dog skiftet kølepasta på den flere gange i løbet af årene. Det var nok en god idé, da det ligesom tørrede ind og blev hårdt. Samme omgang har andre forstærkere fået. Samtidig kan man jo åbne maskinen op, støve den af, se efter forbindelser, revner i lodninger, lækkende kondensatorer eller andet. Man kan, hvis det er muligt, også rense stik, volumenpotmeteret og balancepotmeteret, hvis der er et sådant. Men på en ny forstærker: nej.

Jeg har dog på een af mine egne Copland forstærkere set manglende lodninger ab fabrik... Rettet af mig, selvfølgelig. Det var i deres svensk-samlede periode. Ikke siden.

Jeg har dog set mange afbrændte forstærkere tilhørende andre mennesker, inklusive en Technics som gik i brand, med pænt store flammer op af kabinettet, flere sæt Harman Kardon som brændte af, flere Nad S300 og mange andre. Eller en Onkyo Grand Integra som destruerede sine lyslederkabler = nul lyd. Efter jeg satte nye originale lysledere i, spillede den fint igen. De fleste cd-afspillere er gået i stykker rent mekanisk.

Nå, men til det oprindelige spørgsmål: jeg spiller stille og roligt nogle timer, måske en del, afhængig af konstruktionen, måler bias, evt., justerer, måler spændinger på udgangene (jeg vil gerne vide om de er eens med mere), og så er den i gang. Da den du spørger om er en transistorforstærker, vil jeg udføre formningen af kondensatorer. No big deal. Tilspilning eller ej. Imedens kan dine ører vænne sig til den nye lyd, hvis du kan høre forskel.

M.v.h.
Redfox

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum