Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juli 2026 | 21:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sovjetiske 6P3S-E rør Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2026 kl. 13:08 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Jeg har gravet lidt i historien bag de russiske 6P3S-E-udgangsrør og deres forbindelse til Sovtek og vil sætte pris på kloge menneskers inputs på, hvad der er op og ned.

AI ser ud til at trække på dels kommercielle artikler, dels på artikler på Grokipedia.

Jeg spørger, fordi jeg har en Lebsn CS-600 og har købt tre sæt 6PS3-Е-rør til den, fordi jeg synes, de har lydt bedst af forskellige rør, jeg indtil videre har lyttet til: Sovtek 5881-røerne, den kom med fra fabrikken, NOS RFT EL34, Linlai KT88 og Tung Sol 7581A.
Her er, hvad det kunne være interessant at be- eller afkræfte:

6P3S-E er den sovjetiske pendant til den amerikanske 5881 – Tung-Sols forstærkede 6L6 fra begyndelsen af 1950'erne. Røret blev udviklet til militært brug, og Е-suffikset betegner den forstærkede udgave af standard-6PS3 med forlænget levetid.

Produktionen skete først ved Foton-fabrikken (fra sidst i 1950'erne og op gennem 1960'erne) og derefter hos Reflektor-fabrikken i Saratov gennem 1970'erne og 1980'erne.

Mike Matthews grundlagde New Sensor Corporation i 1988 efter Electro-Harmonix' kollaps og lod i første omgang russiske fabrikker producere rør under navnet Sovtek.

I 1998 købte han selve fabrikken i Saratov, som i dag hedder Expo-Pul, men som blandt samlere stadig er bedst kendt under sit gamle navn, Reflektor.

Sovtek 5881/6L6WGC er reelt en videreførelse af 6P3S-E – samme konstruktion fra samme fabrik.

Ifølge nogle kilder var de tidligste Sovtek 5881-rør rebrandede rør fra militærlagre (new old stock), og serien har gennem årene indeholdt ommærkede NOS-rør, mens dele af Sovteks tidlige markedsføring om fx brug MIG-jagerflyv siden er blevet afvist som en salgsmyte, der er opstået på messer.
--
Lad mig høre, hvad I tænker. Sandt, falsk, måske rigtigt. Helt ny og interessant viden er selvfølgelig også mere end velkomment.

På forhånd tak!
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes