Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC som afspiller men hvor gódt er det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en htpc stående som jeg dog ikke benytter helt vildt.

Indeholder onboard optisk out og et geforce 9800gtx

Men hvor godt er det i forhold til min ps3 til at afspille film?

Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Det kommer helt an på hvordan du sætter den op.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Der er ingen forskel hvis du alligevel kører digitalt ud fra begge enheder, eftersom al den digitale til analoge konvertering sker i din forstærker.

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

ok tusind tak

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Der er jeg så ikke helt enig. F.eks med FFDSHOW installeret på din HTPC kan du lave efterbehandling af de film du afspiller. Dette gør at du kan få en pænere opskalering, fjerne støj, justere farve og meget andet.

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Super nice indlæg det vil jeg lige lege lidt med 

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Du skal bare lige huske at det kører over CPU, så alt efter hvor meget efterbehandling du tilføjer til dine film, så kan du ende
med at have brug for en ret kraftig cpu.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Det kommer helt an på hvordan du sætter den op.

Ovenstående skal understreges, da det nok er det bedste svar.

Som udgangspunkt er lyden ringere, da windows lige har sin hånd inde over med diverse mixerer. Det er ikke unormalt at lyden konventeres to gange inden den når udgangen (Volumen kontrol i program samt windows volumenkontrol).

Men hvis dette omgås vha pass through, så burde lydkvaliteten absolut være i orden.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Yderligere skal det nævnes at hvis du bruger ps3'en til bluray vil du kunne udnytte  DTS-HD DD-HD formaterne via hdmi. Men så længe vi ikke snakker HD lydspor vil pc'en typisk kunne klare det lige så godt (eller bedre) som ps3'en. Dog skal man lige være obs på windows lydkontrol som niels_arl nævner. Men får man omgået dette led er der bestemt intet i vejen med setuppet. (hvis man sørger for at alle volume kontrols er max betyder dette oftest at der ikke bliver pillet ved signalet, men det er ikke foolproof )

ps. hvis du skal lege med FFDShow så hent FFDshot Tryouts fra www.sf.net som er en vireudvikling af det originale projekt, som har rigtig mange optimeringer mm. f.eks. er x264 decoderen noget af det absolut mest effektive på markedet i dag.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

En HTPC giver massevis af mulighedder og kan give superb lyd- og billedkvalitet.

Tager man en Windowsmaskine og smækker PowerDVD eller lign. ovenpå bliver resultatet ikke særlig godt. Ikke
nok med at man får en player med abnormt irrititationsmomemter, så får man også dårligere lyd og billede end
optimalt.

Man skal sætte sig ind i rigtig mange ting med hensyn til billede: Refresh rate, frames per second, interlaced/non
interlaced, telecine/2:3 pulldown, detelecine, renderer, judder, tearing, etc
Og med billede: Bitdybde, samplingsfrekvens, surround delays, bitperfekt output, asio, wasapi, kernelstreaming,
unmapped directsround, analog/digital ud, drc, etc.

Og vigtigst af alt: Perfekt synkronisering mellem billede og lyd.

Der er mange måder at gøre dette på. Min nuvæende metode er: Matroska + CoreAVC + ffdshow + madFLAC +
Reclock + MPC HC 1.1 + VMR9 + Unmapped Directsound.
Der er stor sandsynlighed for at den kommende MPC HC vil ændre på dette setup.

Jeg vil med dette indlæg sådan set bare undestrege at HTPC er en hobby.

Hvis du vil se en film i fornuftig kvalitet, så køb en alm. DVD/blu-ray maskine. Har du derimod mod på at bruge
måneder på at eksperimentere med det perfekte setup, så er HTPC en hobby for dig.

P.S.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Der er mange måder at gøre dette på. Min nuvæende metode er: Matroska + CoreAVC + ffdshow + madFLAC +
Reclock + MPC HC 1.1 + VMR9 + Unmapped Directsound.

Man kan selvfølgelig også vælge at køre linux på sin HTPC.
Så vidt jeg lige kunne se ved at google nævnte programmer ser det ud til, at mange er rettet mod at løse problemet med windows mixer der forringer lydkvaliteten. Det er ikke et problem i linux, hvor det meste lyd bliver sendt direkte til lydkortet. Desuden er mplayer (hvor ffdshow's video postprocessings kode er fra) primært udviklet til Linux, og er efter min mening den bedste afspiller derude.

Men det kræver selvfølgelig at man sætter sig lidt ind i linux hvis man er vant til windows, så begge dele kræver tid og interesse.

Til top Vis P.S.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.S.J

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

@P.S.J

Lyddelen er faktisk det nemmeste i Windows. Man har fire mulighedder:
- WASAPI Exclusive (Vista)
- Kernelstreaming (XP)
- ASIO
- Unmapped Directsound
Ens lydkort understøtter kun nogle af disse mulighedder. Det er bare at sætte sig ned og finde ud af hvilke.

Billeddelen er værre. Dekodning af h264 går smertefrit med CoreAVC hvis man har en kraftig CPU. Ellers skal man ud i
DXVA (Vista) eller ffdshow som bare ikke kører lige så godt. VC-1 volder dog store problemer uden ffdshow's decode
queue.

Men disse er stadig ingenting op imod det store problem: Perfekt flydende afspilning. Hvordan gør man lige det når man
har film i NTSC, PAL, 24 fps og 23.976 fps og ens TV hårdnakket nægter at køre andet end 24.001 / 50 / 60 Hz.

Det er der fire strategier for:

1. Den normale (PowerDVD). Afspil lyden som den er. Tilpas billede undervejs: Gentag eller drop frames hvis filmen går
for langsomt/hurtigt i forhold til skærmen. Dette ser rædsomt ud (judder) på panorerende scener.

2. Ændre skærmens refreshrate så den perfekt matcher filmen (fx. med powerstrip). Dette virker med nogle skærmkort og
TV. Det løser dog ikke problemet med at PAL er 4% for hurtigt og NTSC har 3:2 pulldown judder. Endvidere skal man holde
styr på om filmen nu er 24.000 eller 23.976 fps.

3. Afspille filmen i samme hastighed som skærmen opdateres. Dette giver perfekt flydende billede men bringer lyden ud af
sync. Derfor resamples lyden så den matcher den ændrede hastighed. Dette er princippet bag Reclock og det er dejlig
nemt.

4. Strategien fra nummer 1, men de gentagne frames droppes eller gentages på en mere intelligent måde. Typisk i
starten/slutningen, naturlige pauser og scener med færrest ændringer. Dette bliver nyt i MPC HC 1.2.

Men ja man kan vælge at køre linux på sin HTPC og det er et af mine fremtidige projekter. Der er bare så mange ukendte
faktorer jeg gerne ville have belyst før jeg spilder for meget tid. Såsom driver til mit AudioTrak lydkort. Alternativt driver til
onboard IDT HD Audio som kan spytte SPDIF ud i andet end 48k. Og h264 dekodning uden CoreAVC og VC-1 dekodning.
Og erstatning for Reclock. Og og og.

Det kan vel ikke være værre end Vista. Har haft det installeret fem gange uden at få det til at virke perfekt.

Og det er virkelig her ens setup skiller sig ud fra de andre: At film afspilles perfekt. Jeg har set de første 2 minuter af
Poseidon 2004 HDDVD utallige gange. Det er en lang panorerende scene i VC-1. Man ser tydeligt et enkelt frame
drop/repeat. Det er ikke acceptabelt.

Jeg har en god kammarat, som også er glad for linux på sin HTPC. Han har også anbefalet mplayer på det varmeste. Det
han har fremvist var desværre ikke perfekt i mine øjne. Men det betyder naturligvis ikke, at det ikke kan lade sig gøre.

Tips modtages gerne.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det alle siger man skal have en kraftig cpu for at dekode h264? Har afspillet komprimeret h264 (eksempelvis fa apple trailers) i 1080p på en oldgammel Athlon 2800+ (single core) med 256ram. De nye decodere i ffdshow tryouts er dejligt optimerede, og hjemme på min Intel E5200 ryger der allerhøjest 20% på dekodning af h264 materiale.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

@Ney_

Er du sikker på at din CPU klarer hele arbejdet eller kører du Vista og lader grafikkortet overtage det hårde arbejde? Selv XP
kan lave noget hardwareoptimering med Cyberlinks dekoder.

h.264 dekoder fra ffdshow tryout beta 6 er mere krævende og laver knap så pænt billede som CoreAVC. Dette ses i MPC-HC
ved at slå statistikken til med Ctrl+J. ffdshow har større hak i kurven. Det værste er dog at den tilføjer noget støj i form af
nogle fejlplacerede pixels en gang imellem.

Men nu har beta6 nogle måneder på bagen og det kunne være man skulle teste om det nyeste build har løst problemerne.

P.S.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

@sshd

Jeg må indrømme jeg har ikke rodet voldsomt meget med mplayer's muligheder for at løse problemerne med TV'ets refreshrate og lyd/billede sync. Ved et hurtigt kig i documentation for mplayer ser det dog ud til at der er rig mulighed for at rode med den slags opsætninger.
Kig evt igennem Her hvis det har interesse.

Med hensyn til lydkort så er der meget lidt hardware der ikke er understøttet i Linux(i virkeligheden er der væsentlig mere hardware der ikke er understøttet i windows). Men der er dog enkelte undtagelser så det skal du nok undersøge først, da jeg ikke kender dit lydkort.

Personligt bruger jeg et eksternt lydkort, som jeg sender digitalt output til gennem enten USB eller koaksialt digitalt. Det virker perfekt.
Til top Vis P.S.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.S.J

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

@sshd: Er ret sikker på at mit onboard intel crap uden dedikeret ram absolut ikke laver noget som helst, men jeg kan tage fejl

Forsøget med athlonen var på en gammel xp maskine i mpc, tror ikke vi prøvede core, men både cyberlink og vlc hakkede voldsomt under eksplosioner i ironman hvor man ikke lagde mærke til noget med ffdshow, i det tilfælde var cpuen dog presset til maksimum, men min kammerat kunne da bruge sin gamle spand som midlertidig htpc.

Skal selv have sat rigtig htpc op om et par måneder, og på enten projektor eller ordenligt stort tv, så skal nok huske at prøve at se om jeg kan tweake noget til den tid. I mellemtiden er jeg dog hensat til et 22" så jah  ...

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

I Zitech fortalte man mig i dag at der i dag ikke findes motherboards med integreret grafik chips der er i stand til at afspille HD uden at billedet hakker.

Jeg var eller af den overbevisning at motherboards med NVIDIA GeForce 9400 chipset burde være i stand til at afspille HD.

Er der nogen der har lyst til at be- eller af-kræfte Zitechs påstand? Er det lige på kanten, så man kun får det til at virke hvis man kender de rigtige trylleformularer?

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Er bestemt helt 100% forkert!

eksempel på bundkort med både onboard cpu og gpu der dekoder hd http://shg.dk/p/2152371

Ud over dette kan man fint have et onboard grafikkort hvor cpu'en dekoder det hele og man får et fint output.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu testet den sidste nightly build af ffdshow tryouts med hensyn til h264 dekodning. Der er som Ney_ skriver
sket utrolig meget siden sidste stable (beta6).

Afspiller uden fejl og med lavt ressourceforbrug.

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2009 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Ion eller geforce 9400 som de kaldes afspiler h264 uden problemer med en single core atom 1,6ghz.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes