| Forfatter |
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Folkens 
jeg skal igang med at bygge min egen HTPC, men jeg ved ikke hvilket bundkort jeg skal vælge, da jeg både skal se film med lyden (dolby eller DTS)... + jeg skal bruge HTPC'en til afspilning af musik (god lydkvalitet).
Hvilket bundkort vil I råde mig til at købe?
PS. er der andre ting jeg skal tage højde for, når jeg vil bygge min HTPC?
Glæder mig til at høre fra jer 
Mvh. Ole Sander.
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil da anbefale at du læser nogle tråde igennem ang emnet..
sørg for at du har en grafik chip på bundkortet der understøtter hardware acceleration for High definition.
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan ikke komme med et mere konkret bud på, hvilket bundkort du ville vælge?
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
desværre ikke
jeg købte mit bundkort dengang fordi det var det eneste der havde en grafik chip med hardware acceleration...
men der er kommet mange andre nu og jeg kan fx ikke køre lyd via Hdmi.. det kan de nyere.. jeg har dog ikke sat mig mere ind i dem. så derfor kan jeg ikke komme med er mere konkret bud :P
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay 
har du blu-ray i din HTPC? jeg har en også en tråd herinde, hvor jeg spørger om forskellen på et blu-ray drev og en ekstern afspiller...
det er ikke de bedste ting jeg har hørt om dette indtil videre ... æv 
hvad er din mening?
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundkort kommer an på hvilken processor du vil benytte.
Hvor meget må computeren koste? Hvad skal denne pris inkludere?
Skal du kunne modtage digital TV? Kabel, antenne eller satellit?
Skal htpc være passivt kølet (lydløs, lidt langsommere, dyrere).
Hvor stor må den være?
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du en forstærker med digital indgang? optisk eller rca
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne benytte det som er bedst til pengene?  Hvad prisen angår havde jeg regnet med 2-3000 kr?
den må meget gerne være lydløs, da jeg hader den trælse summen!!
om jeg får brug for digital tv, det gør man vel på et tidspunkt.... men det kan jeg vel altid kører udenom mediecentret?
og til sidst størrelsen: Da jeg går ret meget op i design og udseendet, må kabinet gerne være flot og stilfuldt... og helst iikke for stort
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en denon surround-reciever, så det er jeg ret sikker på.... jeg kører signalet via Coaxial.
hvad tænker du på?
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du let skal have optimal lyd fra HTPC kommer du ikke udenom at sende lyden digitalt.
Din Denon har sikkert optisk indgang, hvilket er det mest nomale indenfor bundkort.
Jeg tror ikke du kan nøjes med 2-3000, hvis pc'en skal være passivt kølet. Her må du finde dig i lidt larm eller ofre lidt mere. Du blive nok også nødt til at tage en del andre kompromisser, hvis prisen skal holdes.
Kan du undvære TV tuner (inkl optager)? Behøver den at kunne afspille High Definition video (f.eks. Blueray eller HD DVD)?
Her er mit forslag til grundpakken for en HTPC, der har kapacitet nok til Blueray / HD DVD og andet HD TV.
Bundkort med HD-accereret indbygget grafikkort, der understøtter HDCP Strømsvag Processor med mulighed for passiv køling Passiv processorkøler Ram SSD for lydløs drift (installer Windows på dette drev) Strømsvag Harddisk (med masser af plads til Videoer) Lille Kabinet Nærligt lydløs Strømforsyning Trådløs tastatur/mus (blue tooth har god rækkevidde)
Det med gråt markere kan undværes, hvis lav støj kan accepteres. Ellers er ovennævnte løsning lydløs så længe, der er lidt luft omkring den.
Følgende hardware mangler for at kunne afspille Blueray / HD DVD: Blueray / HD DVD / DVD / CD drev
Hvis du vil kunne modtage/optage TV skal du yderligere have en TV tuner. Jeg vil klart anbefale en digital tuner. Vær opmærksom på at vælge den rette afhængigt af, om det er antenne/kabel/satellit og om den skal kunne modtage kodede kanaler. Hvis du ikke behøver at kunne optage, kan du bare nøjes med tuneren i dit fjersyn.
Som du ser overskrider jeg dit budget væsentligt, men til gengæld kan den afspille HD og er lydløs.
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær opmærksom at du med det Gigabyte bundkort ikke har mulighed for afspille de nye lydformater, samt at der kun kan afspilles stereo over HDMI udgangen, ellers er det et fremragende bundkort..
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg sad og samlede en HTPC sammen med en kammerat på nettet for sjov igår.... den kom til at koste små 3000 kr inkl forsendelse.
det var følgende: processor bundkort lækkert kabinet blu-ray drev billigt bluetooth tastatur og mus
så det burde kunne lade sig gøre at samle den for omkring 3000 kr 
|
| Til top |
|
| |
mcpeterc Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay tak ... 
og det bundkort er fremtidssikret med blu-ray og andre ting?
|
| Til top |
|
| |
mcpeterc Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taget fra Asus' hjemmeside:
HDMI/DVI interface High-Definition Multimedia Interface (HDMI) is a set of digital video standards that delivers multi-channel audio and uncompressed digital video for full HD 1080p visuals through through a single cable. Supporting HDCP copy protection such as HD DVD and Blu-ray Discs, HDMI provides you with the highest-quality home theater experience.
With bundled HDMI to DVI conversion adapter, this motherboard can also support DVI output. DVI (Digital Visual Interface) provides high quality visuals for digital display devices like LCD monitors. The interface of this motherboard supports dual VGA outputs for both HDMI/DVI and RGB.
*Due to Intel VGA driver for Windows XP does not include screen scraper defense, so HD-DVD and Blu-Ray can only run under Windows Vista OS
Dog læste jeg på asus forum at det lykkedes nogle at ændre nogle ting så HDDVD og BR kunne afvikles på XP. Jeg har nogle image filer af BR film og de vises perfekt og jeg har XP
|
| Til top |
|
| |
DenUkendteFisk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du skal overveje det er om du vil have mulighed for at afspille de nye lydformater som bluray tilbyder. DTS-MA, True-
HD. Hvis du sætter dette som et krav skal du kigge efter nVidias 9300/9400 chipset eller købe et seperat grafikkort, eks
AMD 4830
__________________ Don't ever argue with an idiot, he will bring you down to his level and beat you with experience
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har overhovedet ikke noget fornemmelse, hvordan man vælger det ene fremfor det andet 
hvis I har et godt bundkort, som I kan anbefale, vil jeg meget gerne vide det.... bundkortet skal kunne klare de nye lyd-formater..
|
| Til top |
|
| |
arne nic Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg vil bare anbefale du køber et nyere bundkort (behøves ikke at være dyrt) med en god dual core processer, bundkortet skal have de fornødne lyd udgange (sp-dif out, optisk eller coaxial) og så en grafikkort der understøtter de nye formater og stik
Husk at tjekke hvad dit lyd udstyr og tv har af stik, så er du best rustet til at købe det rigtige første gang. Jeg vil også anbefale at du bruger windovs xp da windovs vista spiller direkte dårlig når den spiller digital out (indeklemt lyd)
God fornøjelse med projectet
|
| Til top |
|
| |