Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Beosound 5, Touchdiva alternativ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg spekulerer over, hvad der er af alternativer til Beosound 5 og Touchdiva.

Jeg søger et stationært "medie center", man kan kopiere al sin musik (komprimeret eller ukomprimeret) ind på, og som evt. også kan streame musik fra nettet eller downloade nye sange fra nettet på en simpel måde. Det skal kunne tilsluttes mit øvrige HIFI udstyr og det skal være muligt at betjene det via en smart (læs: det skal være nemt at finde de numre, man vil høre) fjernbetjening (helst RF, ideelt set vil jeg gerne kunne benytte den fra alle husets rum). 

Det er OK, hvis centeret også kan vise lidt film, men det er overhovedet ikke en vigtigt funktionalitet for mig, og jeg vil hellere have et simpelt brugerinterface fremfor denne funktionalitet.

Jeg har ikke undersøgt produkterne til bunds, men jeg har bemærket nogle ting, jeg kan lide og nogle ting, jeg ikke kan lide.

Touchdiva fordele/ulemper:

1) Det er simpelt - sådan skal det være. Jeg gider ikke mange knapper og en hel masse opsætningsbøvl der kommer igen og igen.

2) Man har adgang til ca 2 millioner numre online tror jeg det er. Desværre gemmer den vist ikke musikken lokalt. Det er efter min mening en fejl, hvis man ikke kan det.

3) Sådan som jeg har forstået det skal den være online hele tiden (og som nævnt kan man vist ikke gemme musik lokalt). Det er efter min mening en stor svaghed. Jeg vil kunne afspille ukomprimeret musik i høje sample rates, som  jeg selv har lagt ind eller sat systemet til at hente fra internettet (det kan nok heller ikke streames hurtigt nok endnu). 

4) Jeg kan ikke bruge dens indbyggede effektforstærker til noget. Man bør kunne få en version uden.

Beosound 5:

1) Er simpel, har et lækkert design, men det er i en prisklasse langt over hvad jeg kan hamle op med.

2) Jeg kan ikke lide, at man skal have ekstern Pc (beomaster 5) til at køre et andet sted.

Hvad jeg har prøvet - og har dødsdømt:

1) PC media center. ALT for meget bøvl. Lang opstartstid mm. Overhovedet ikke aktuelt for mig.

2) For tiden har jeg en Logitech Squeezebox duet. Det virker umiddelbart som en fornuftig løsning, men jeg har haft en del problemer med det og ting, jeg ikke bryder mig om. Det er lidt en skuffelse, at man ikke kan vælge mellem 2 millioner fra internettet ligesom med TouchDiva. Systemet har virket ret sløvt og indtil videre ustabilt (jeg er ikke blevet færdig med at rode med det). Min DS106e Synology disk station kan slet ikke trække Squeeze center softwaren (hvilket synology også skriver, men det skulle prøves alligevel). Jeg skal så igang med at sætte en PC op (jeg har prøvet en enkelt gang, men det virkede ikke), der kan køre softwaren, men den skal jo ikke køre hele tiden og jeg gider heller ikke vente på, at den skal boote, så den må skulle stå i standby med Wake On Lan slået til, med mindre jeg kan finde på noget bedre.

Det har også skabt problemer for mig, at rækkevidden mellem logitech fjernbetjening og afspiller ikke er særlig god og man så er tvunget til at bruge sit eksisterende trådløse netværk. Den trådløse router skal jo genstartes ind imellem og hvis man ændrer sikkerhedsindstillinger skal man bøvle med at få sat det hele op igen. 

Hvis jeg ikke allerede har nævnt det, ha jeg endvidere flg. krav:

Der skal ikke være noget software, man selv skal bøvle med at opdatere. Det må ikke tage mere end ganske få sekunder at starte. Det må ikke larme.

Har I nogle ideer?

Mvh. Kim

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har set, at Sonos måske kunne være et brugbart alternativ, selvom det ikke helt lever op til alle mine krav :-)

/Kim

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Archos's produkter synes jeg selv er interessante

http://www.archos.com/products/imt/archos_7/index.html?count ry=global&lang=en

Det gode er at man køber en skrabet udgave, som så kan skræddersys med tilkøb af plugins og hardware. Det er i princippet et komplet mediecenter.

De ældre modeller med 30-40 GB harddisk ses ind i mellem på DBA.dk til en tusse, så det er jo billigt at prøve før du evt. vælger en af de nye udgaver.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det lyder interessant. Godt råd det med at finde en gammel brugt model.

Har du selv erfaringer med produktet?

Der står på deres side, at det kan købes frsk. steder:

http://www.archos.com/distribution/retaildistrib/retailer_li st.html?country=global&lang=en

men jeg kan ikke umiddelbart finde det i deres produktsortiment ved at søge på "archos". Hvor køber man den henne og hvad koster det fra ny? Man bliver vist nødt til at skulle se og prøve det i en butik før man kaster sig ud i det.

Mvh. Kim

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv erfaringer, men har været tæt på at springe på en brugt. Pt. anvender jeg den besværlige løsning med opsætning af bærbar PC. Den var tilovers og derfor billigst. Men jeg er også træt af opstartstider, og tid brugt på opsætning af winamp, lydkort og XP for optimalt performance samt støjen, selvom det er til at leve med.

Prøv at søg på archos via www.hifipriser.dk, Jeg tror priserne svinger mellem 1500 og 5000 alt efter model. Der findes også modeller uden wifi, så pas på ikke at købe sådan en. Det er blot en avanceret MP3 afspiller med stor skærm.

Der er flere modeller på dba.dk lige nu, også med DVR station.

Du kan også købe direkte på archos's hjemmeside.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input.

Jeg har ikke lige haft tid til at kigge materialet igennem, men det ser ud til, at Archos afspilleren skal være i docking-stationen, for at man kan få musikken over i sit anlæg. Er det korrekt? Eller kan selve docking-stationen også selv afspille musik (ligesom Squeezebox).

Hvis ikke den kan afspille over anlægget uden at være i docking-stationen er den ikke særlig interessant for mig. Gad også godt vide hvor god batterilevetiden er i praksis.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Docking bruges når der skal optages fra TV eller hvis du har brug for digital udgang. Selve afspilleren har kun analog ud.

Hvis du har tænkt dig at afspilleren skal fungere som remote også, så er dette ikke muligt. Den sender ikke musikken trådløst til docken. Om det er muligt på anden vis tør jeg ikke sige.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Sonos kan ikke vise film - men bort set fra det - er et vel tæt på at leve op til kravene - jeg har selv et som kører koblet til mit nas drev - det virker glimrende, og så slipper man for en computer....

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen:

Det var desværre det, jeg troede. Så kan jeg ikke slæbe den med rundt i huset (som remote) og vælge at afspille forskellig musik. Altså er den ikke egnet lige til det, jeg havde tiltænkt.

Dennis:

Kører det helt uden forsinkelser (også hvis man fx har 10000+ sange)? Skulle du installere noget på dit NAS-drev? Kan man søge sig frem til et nummer? Ud fra reklamerne ser det ud til, at man klikker sig gennem en folder struktur. Er rækkevidden rigtig god som de skriver (jeg har armering i vores beton etageadskillelse i huset, så det bremser trådløse signaler en del)?

Der står i øvrigt, at Sonos understøtter DRM-beskyttet musik. Kan man så streame fra TDC play med den?

Mvh. Kim 

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger også efter noget lignende Sonos, men jeg savner 24 bit understøttelse samt USB digitaludgang.  Kommer der noget, som ligner Sonos med de muligheder ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes