Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 22:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jeg bygger højtalere! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2023 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Nej, Buchardt benytter SB enheder, waveguide og 3.ordens filtre... der er en verden til forskel (jeg har anmeldt dem her på siden). Og slavebassen fungerer rigtig godt på S400!!!

Og Frequence er det samme... 18W enheden kan på ingen måde sammenlignes med den mindre 15W, som er så meget hurtigere (mindre membran med samme motor). Man "slipper" ikke for slavebassen... man skal leve med en "boosted" basport i stedet. Og filteret er 2.orden... igen, en verden til forskel.

Nej, filteret kan hverken sammenlignes med Buchardt eller Frequence, som benytter anden topologi. Og filteret i mine højtalere er ændret 4 gange siden starten...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mr.green
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en tænkepause!

Bruger siden: 04 April 2016
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2023 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Det virker til det er Mikkel mod resten af Hifi4all

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 12 August 2023 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har set lyset, og går min egen vej... og flertallet har ikke altid ret

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 12 August 2023 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart nej...

De er meget krævende/afslørende i forhold til det udstyr de er spændt for, og så skal jeg slæbe både forstærkere og signalkilde med. Dårlige afspilninger får også en hård medfart. Til gengæld hører man alt, også fejl på udstyr og indspilninger. Og hvis man ikke er vant til det med egne højtalere, så kan det nemt misforstås som, at det er mine højtalere det gør noget forkert

Og hvis nogen skulle misforstå det som at højtalerne er dårlige, så er skaden sket, og fanden er løs i laksegade... en fjer bliver nemt til fem høns.

Jeg har tilbudt/vil tilbyde nogle få, at de kan lytte til dem her. Man kan selv medbringe CD'er/Vinyl. Men kravet er, at man skal beskrive oplevelsen i forummet... pudsigt nok har jeg kun fået "nej tak" retur?!?!

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 August 2023 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

@Mikkel.
Det kan da ikke udelukkes, at du har været heldig at ramme Bulls Eye. Kombinationen af dit rums akustik, højttalernes klang og
egenskaber, din lydreference som utvivlsom er skredet i takt med projektets udvikling og glæden ved det du har opnået.
Summen af dine sanser. Hvorfor skulle du i den sammenhæng være anderledes end de fleste?

Resultatet er og bliver “dine egoisthøjttalere”, som du af helt naturlige grunde glæder dig over. De fungere for dig i nuet i
rummet du forbinder med oplevelsen forbundet med processen. Invitere du vil du møde mennesker, som medbringer deres egne
referencer med stor risiko for at kommentarer til højttalerne over tid slår revner i DIN oplevelse.

Lad os nu se om du om fem -ti år fortsat benytter dem som reference. Først da ved du om du har ramt rigtigt. Der er jo endnu
ingen som har fremstillet en højttaler som alle køber og bruger. Som en understregning af forskelligheden i måden mennesker
oplever lydgengivelsen. Købet af forskellige højttalere gennem et “hifi-liv” bekræfter den forandring vi alle over tid ligger under
for.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 12 August 2023 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Jeg har tilbudt/vil tilbyde nogle få, at de kan lytte til dem her. Man kan selv medbringe CD'er/Vinyl. Men kravet er, at man skal beskrive oplevelsen i forummet... pudsigt nok har jeg kun fået "nej tak" retur?!?!

Nu er jeg ikke blevet spurgt efter de er færdige, men jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man siger "Nej tak" hvis kravet er, at beskrive oplevelsen i et forum, da enhver anden beskrivelse end "De er fantastiske" vil blive mødt af en blanding af
nedenstående punkter:

1. Jeg har ikke lyttet til ligeså meget som dig, så min mening er ikke rigtig
2. Jeg er ikke vant til så afslørende højttalere og det er ikke højttalerne men materialet/udstyrets skyld hvis noget lyder forkert
3. Du vil sige jeg har et horn i siden på dig og lægger en selvopfunden mapping ned over min ærlige mening. Siger jeg "de er ok" vil du tolke det som at jeg synes de er fantastiske. Siger jeg de er dårlige vil du tolke det som, at jeg er meget misundelig.
4. Bruger jeg tid på at give min ærlige mening på forum, er der meget høj sandsynlighed for at den alligevel redigeres/slettes og min tid vil være spildt

Der snakkes tit om Bomans anlæg herinde som er samme historie. Flere folk har hørt det og hver gang folk har en holdning efter at have hørt det, siger du/Boman at det er en forkert holdning pga x,y,z eller tråden slettes... Jamen ok så.

Hvis du ønsker folks input kunne du jo gøre noget så simpelt som at invitere dem hjem til at lyt uden at smide krav tilbage i hovedet på dem? Medmindre du kun ønsker folk hjem og lytte for at få positiv omtale af dine højttalere så du kan lave en "Så blev
der stille" eller "Haha, I sagde det var dumt men der er nogle som kan lide det"-post?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 12 August 2023 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er jeg ikke overrasket?!?!

Kaj,

Min lydreference er ikke skredet... de står stadig i lytterummet (Audiovector SR6 II Avantgarde). Og nej, mine diy "egoist"-højtalere er ikke for alle. Mange vil sandsynligvis synes, at de spiller dårligt og med for meget støj, hvis de hører dem på deres eget setup... men det er så bare deres eget udstyrs fejl eller mangler de hører. Ja, jeg er privilgeret i at have et fantastisk rum og et fantastisk setup... men alt er ikke idyl, for der er nogle plader som bare er for dårligt indspillet. Her er Audiovector'ne mere tilgivende.

JBLPro,

Send en PB så finder vi ud af det... jeg havde misforstået, og troede at jeg havde givet dig en åben invitation

FirstWatt,

Lige så til dig... kom forbi og lyt, og medbring alt det du vil. Så kan du udtale dig. Send en PB.

Til jer alle, som enten har skrevet i tråden eller bare læser med,

Jeg har skabt noget unikt her, og det ved jeg kan være svært at acceptere. Men så længe I ikke har hørt dem, så kan man ikke vide hvad man taler om.

Jeg har lyttet til afsindigt meget udstyr... alene her på siden har jeg publiceret over 100 artikler i den forbindelse. Hertil kommer alt det udstyr, jeg har hørt før Hifi4all, og alt det udstyr sideløbende som jeg aldrig har skrevet om. Så min base for "referencer" er ganske stor, ikke kun med højtaleres indflydelse, men med alt slags udstyrs indflydelse. Og jeg har et ret godt setup, ikke mindst højtalere, som jeg kan vurdere op mod.

Send en PB, så tager vi den derfra... men til jer alle: Det er et krav, at I skriver i forummet om jeres oplevelse, god som dårlig!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 August 2023 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Bliver spændende at læse hvordan de indbudte anmelder Mikkels projekt, sammenlignet med de højttalere de selv medbringer
som reference. Håber i får en hyggelig og givtig test-dag.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 August 2023 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Ja, det bliver spændende om der rent faktisk kommer nogen forbi... jeg er i dialog med en, men det kniber med at finde en dato. Lige nu handler det mest om diskutere min person(lighed)

Mik112, du bor tæt på..?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2023 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Glem det om personligheden, alle nu om stunder tænker ikke på andet, og det er ikke det det handler om her.
Muligt jeg bor tæt på, men har ikke nogen "lille" reference at tage med bortset fra noget ombygget Sony Pyramide, verdens måske 30. bedste 12L højttaler ;-)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 August 2023 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Det er ikke et krav at tage højtalere med

Men du kan sige om det lyder godt eller ej!

OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 August 2023 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Ærgerligt man ikke bor i nærheden af Kbh. Gad vildt godt høre resultatet af Mikkels anstrengelser.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 21 August 2023 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Det er bare at hoppe ind i bil, tog eller fly...

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 August 2023 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

OleOle skrev:
Ærgerligt man ikke bor i nærheden af Kbh. Gad vildt godt høre resultatet af Mikkels anstrengelser.

Du får det til at lyde, som var det fra Alaska til Florida.
Lyn/Intercity Århus H - KBH H = 2t 40min.

OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 August 2023 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
OleOle skrev:
Ærgerligt man ikke bor i nærheden af Kbh. Gad vildt godt høre resultatet af Mikkels
anstrengelser.

Du får det til at lyde, som var det fra Alaska til Florida.
Lyn/Intercity Århus H - KBH H = 2t 40min.

Gi'r du billetten?
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2023 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej til alle jer der har fulgt Mikkels tråd fra side 1-11, om sit første hjemmebyg- højttalerprojekt.
Jeg var forbi Mikkel i dag for en lytter, og der er ingen tvivl om, at de små højttalere spiller fantastisk homogent og dynamisk i
hans 15 m2 lytterum. Nok den bedste lille 15L stander jeg har hørt de sidste 10 år, prisen taget i betragtning. Men husk at hans
tilsluttet grej ikke er i den billige ende ;-) Hvordan de lyder med en "standard" 10Kkr. forstærker spændt for vides endnu ikke.

Vender tilbage i morgen med mere omkring min oplevelse af Mikkel's hjemmebyg.

Mvh/Mik112

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 August 2023 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en lovende højttaler. Hvis ikke hverdagen var så travl ville
jeg gerne høre dem. Jeg vil da gerne se flere billeder af dem.
Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 22 August 2023 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Tak til Mik112 for de fine ord, og jeg håber der kommer flere gode ord. Og tak for en hyggelig eftermiddag!

Elkjær, der er masser af billeder i tråden, hvis du kigger den igennem. Jo nyere (især delefilter), jo mere aktuel, så billederne er meget dækkende... er der noget særligt du ønsker at se nærmere på?

Hvis andre vil høre dem, så skriv til mig på PB. Det kunne være godt med en håndfuld flere indtryk

Planen lige nu er, at få dem over i et flottere kabinet. Jeg har et par følere ude hos nogle møbelsnedkere. Og så skal teknikken finpudses om nødvendigt.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2023 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Fortsat: For at hive det sidste ud af projektet har jeg foreslået, at diskanten undersænkes så den er plan med baffel og at
bassen skydes ind over diskanten så et center til center mål så tæt på 67 mm (ved Fo = 5 kHz) opnås. 67 mm kan ikke lade
sig gøre fysisk, men så tæt på hindanden som muligt, ialtfald bedre end de ca. 130 mm pt. Endvidere synes jeg diskanterne
skal flyttes lidt ud mod baffelkant - Tv.hhv. Th. Og så kan man jo også rykke bassen ca. 3/4" ud for bedre fase, men det er
en anden sag.
Det skal nævnes, at jeg ikke har foretaget målinger af nogen art, brugte ørerne, heller ikke lyttet spredning off-aksis, da det
er lidt svært i det "lille" rum. Byggepris er anslået til 3920 kr./stk. alt inklusiv. Og til den pris er der ikke meget der matcher
derude, om noget. Jo - men så skal man købe brugt grej!
Jeg går selv i gang med et sæt når efteråret kommer, forudsat de også performer som de gør hos Mikkel, blot i en 25-30 m2
stue. Forvent ikke høje lydtryk, jeg gætter på en følsomhed omkring 82 dB/1m/1W, men det rækker til det meste. Er det
ikke nok må det tunge skyts frem fra gemmerne ;-)

Mvh/Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2023 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Glemte at nævne at jeg havde en Infinity Rabos bas test CD med. Her kørte vi frekvenser fra 100 Hz og ned. Først omkring 45
Hz falder niveauet hørbart, men der var stadig liv i bassen ved 35 Hz dog nok -10 dB nede. Husk vi taler om et 15L netto
kabinet.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum